I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är det med mig och Jul, samma sak varje år.

Övrigt - Blandat

2012-01-25 15:38

Vad är det med mig och Jul, samma sak varje år.

Nu var de ju någon vecka sen 20:de dag Knut då Julen dansar ut. Men ser fortfarande folk med ljusstakar och annat uppe, inget fel med det tycker jag, jag älskar Julen. Det är bara det att det blir samma sak för mig varje år, Julen kommer och sen är den slut, sen går det oftast någon vecka och sen kickar någon slags depression in hos mig. Jag blir deppig för att Julen är över, för att det går så himlans fort.

Jag vet inte varför det blir så men det känns som att när jag ser något som påminner om Julen (som folk med ljusstakar fortfarande) så blir jag som ett litet barn och minns tillbaka på hur underbart roligt Julen var som mindre. Som om jag verkligen önskade att jag kunde vrida tillbaks tiden 10 år eller så. Inatt hade jag problem att somna för att jag låg nog där i sängen flertal timmar och grubblade och tänkte tillbaka på Julen. Min familj är rätt stor och jag gillar när vi alla är samlade men det händer inte sådär jätteofta för utom under juletiden då alla i familjen är lediga och familjen är tillsammans, men sen känns de som om julen flyger förbi precis som allt annat och det är dags för jobb eller plugg igen.

Jag saknar tiden då man var liten, hade jullov och det där... Vet inte riktigt vad jag vill ha utav tråden. Vill egentligen bara veta om det är fler än mig som känner så här?

"Jag kom ihåg att jag bara glömde ditt namn"
Toastare

2012-01-25 17:14
Jag blir mer arg på folk som inte tagit ned stjärnan, ljusslingan etc. efter den 20e knut som nått desperat försök att mota bort den där post-jul depressionen. "Åh så fint det tindrar i vintermörkret"

Jag är iof en av dem som istället sätter in massa tulpaner och blommor och säger att det är vår när det temperaturen ligger runt +-0.

Men idag blev jag sjukt arg när jag såg att Stockholm stad inte tagit ner julpyntet än. De där jävla fula stora renarna vid Sergelfontänen. Vad fan är det? Är Stockholmstad ett gäng senila tanter som tänker låta pyntet vara uppe (är det släckt så finns det inte) tills nästa jul?!
Jag skyller allt på Emma!
Groupie

2012-01-25 18:00
Min sambo ville ha bort julstjärnan och allt det andra pyntet vid knuten, men jag hade gärna haft det kvar. Inte för att det påminner mig om julen utan för att ljusstjärnor är väl
"så fint det tindrar i vintermörkret"
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2012-01-25 21:27
Jag har julstjärnan året runt :D
You are not your fucking Khakis!

2012-01-26 11:49
Jag har inget julpynt, ser ju förjävligt ut.

2012-01-26 14:53
Jag har glitter runt en dörrkarm året runt.

Annars gillar jag också tindret.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Moderator

2012-01-26 15:30
Tror det är lika bra att du slutar fira jul:/

Eller så får du försöka skaffa läkartid för att prata om det. Är du säker på att det är en depression för övrigt? Eller så får du helt enkelt försöka lösa det själv och lära dig leva med det.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Toastare

2012-01-28 00:29
det är bara senila och missbrukare (som gärna hasplar upp julpyntet nångång efter jul när de vaknat ur nått rus) som har pynt året om. Samma folk som har plastgran som är färdigklädd.

Nu ska vi ha vår!!
Jag skyller allt på Emma!

2012-01-28 01:01
Förstår vad du menar, är själv runt 20 och börjar nu inse att julen troligen aldrig blir samma som när jag var barn. Det var verkligen vackert och riktigt magiskt, nu blåser hela högtiden förbi så fort att man inte hinner väcka julkänslan.

Däremot kan jag inte säga att jag lider av det just efter juletid, utan det är mer under själva julhelgen, då jag väntar på känslan av att det är "speciellt" (som det ju var när man var barn). Titta på Polarexpressen, gjorde det (förvisso under påverkan av rusmedel) för ett eller två år sedan, och det är så nära jag kommit. Den julen lyftes en del faktiskt. Men det måste göras strax före jul, helst 3/4 advent (antingen tredje eller fjärde alltså).

Hoppas på magiska jular (eller att förmedla magiska jular, det kanske är lika mysigt) när jag själv får barn.
Admin

2012-01-28 01:57
Känner igen det där. Visserligen känner jag även som BountyBoo att det känns som ett desperat försök att mota bort vinterdepressionen.

Problemet tycker jag är att inför julen så lyser vi upp varenda liten vrå med skönt, ofta dovt, ljus. Efter mitten av januari tar vi bort allt och släcker ner. Tro fan att det är deprimerande.

Installationen vid Sergels Torg tycker jag iofs är nice. Visst är den också lite "julig" men samtidigt känns den också mer vintrig. Vi behöver helt enkelt mer vinterbelysning överallt. Det behöver inte vara installationer och kransar och sånt, utan bara kreativa sätt att belysa fasaderna.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Battlerappare

2012-01-28 09:40
Det är väll jävligt vanligt att bli emo under julen