I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Fråga] om canvasduk!

Övrigt - Blandat

2012-01-23 17:00

[Fråga] om canvasduk!

Hej, har en snabb fråga som jag inte hittar svar på ute på nätet!
Jag undrar ifall det gör något ifall man målar på fel sida utav duken? Om det håller sämre eller något? Eller kan man måla på vilken sida som helst! Tack för svar!

rekfoto.se

2012-01-23 17:24
vad är det för material på duken? Och är den grundad eller inte?

2012-01-23 17:32
Jag Vet faktiskt inte, fått duken från en estetskola men vet att det ska vara en bra duk och sidorna är olika! Ena sidan är vitare och slätare än den andra! Om den är grundad eller inte vet jag inte?!
rekfoto.se

2012-01-23 18:44
Vanligtvis brukar ju grundad canvas vara just vit, så är det ena sidan inte det kan du säkert prova att dutta på lite färg med fingret/pensel/whatever i hörnet bara för att se efter.

2012-01-23 19:22
Okej, har redan målat på "fel" sida så tänkte mer ifall det skulle bli några komplikationer senare?, just nu är det som vanligt bara att det känns som det går åt lite mer färg!
rekfoto.se

2012-01-23 19:33
så tänkte mer ifall det skulle bli några komplikationer senare?

Varför skulle det bli det menar du?

just nu är det som vanligt bara att det känns som det går åt lite mer färg!

Grunda först, måla sen. Alternativt byt sida och testa där.

Håller tummarna.

2012-01-23 19:39
Målar du med akryl? Isf spelar det ingen roll.
Boyz n the wood

2012-01-23 19:40
Tänkte bara om ena sidan var behandlad med något så att det håller bättre! Eftersom ena sidan är grundad från början!

Men har grundat den sidan jag målat på så det kanske inte spelar någon roll vilken sida som man målar på!
rekfoto.se

2012-01-23 20:42
Arttack

Missade ditt inlägg, jag målar med Akrylfärg!

Tack för hjälpen
rekfoto.se
Rappare

2012-01-24 00:23
Varför ska du måla på baksidan av duken? Ska du måla på båda sidorna?

2012-01-24 00:39
Duken är inte uppspänd och jag började måla på ena sidan, sen kom jag på att sidorna var olika och då var jag rädd för att den andra sidan var behandlad så att färgen skulle hålla bättre eller något. Och nu när jag nästan är färdig och nöjd med det jag har målat så vill jag inte börja måla på andra sidan.
rekfoto.se