I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ordet "softa" - när började det användas?

Övrigt - Blandat

2012-01-14 01:37

Ordet "softa" - när började det användas?

Helt trivialt egentligen, men likväl en fråga som dök upp i huvudet. Den tidigaste användning i media som jag känner till är i låten "Relalalaxa" av JustD, som kom ut o samband med albumet "Svenska Ord" 1991 (i sammanhangen "tryck på paus & softa" och "softa ner på tempot"), men var ordet i sådan användning innan dess?
Anledningen till att jag undrar detta är att ordet "soft" inte används i engelskan på det här viset, vilket gör den svenska användningen ett underligt fenomen, och jag är lite smått nyfiken på hur det uppkom.
Någon som vet några tidigare mediaexempel eller som bodde i Stockholmstrakterna i början av nittiotalet eller slutet av åttiotalet och minns om folk använde soft/softa med betydelsen mysigt/ta det lugnt innan 1991?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-14 02:43
18:e april
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2012-01-14 10:23
chill = soft ?
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2012-01-14 11:04
man kan säga "take it soft" på engelska. Om man t.ex. pratar om att pippa
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Producent

2012-01-14 11:48
Jag och mina kompisar sa det när vi gick i åttonde klass, runt 94 i Tyresö alltså.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-01-14 13:41
Ett ord vars brukare borde avrättas.
Intressepenisen hårdnar!

2012-01-14 14:28
wasteapa01: Jag är inte heller särskilt förtjust i ordet, men man kan ju ändå vara nyfiken på dess ursprung.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-14 16:06
Soft e soft. Softa ner lite.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2012-01-14 16:06
Avrättningar är fett osoft.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2012-01-14 16:52
Det är användningar av ordet, inte ursprung. Vad jag undrar är om någon vet om ordet användes före 1991.

2012-01-14 17:28
"soft", "brud" och "snubbe" är några av dom bästa orden som existerar.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Moderator

2012-01-15 02:10
Jag är skulle inte bli förvånad om det har använts tidigare, jag tror mig veta att min moster använde ordet soft när hon var ung (hon är väl 55+ nu). Det kan ha varit fett också men jag tror det var soft.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-01-15 02:13
haha! varför vill du veta det?
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Skivsamlare

2012-01-15 02:25
haha! varför vill du veta det?

???

Soft ju
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2012-01-15 12:09
@CRIBBE
Aldrig hört talas om vetenskaplig nyfikenhet? Soft/softa är ett underligt låneord, som inte används på samma sätt som i språket det är lånat från, och det tidigaste stället jag hört det var en JustD-låt. Märk även att ordet används än idag, även av folk som hatar JustD, så det vore intressant att veta om de myntade det (de hade en tendens att göra såna saker) eller om det redan var i användning innan 1991.

2012-01-15 12:10
Och det vore lite lustigt om det uppkom som ett nödrim på "ofta".

2012-01-15 13:58
Etymologi
Åtminstone sedan 1990-talet. Verbbildning av engelska soft "mjuk"; "lugn".

från wiktionary

man använde nog andra ord innan det, och så fanns de dem som var först med softa som Kaptenkroks moster,.
kikk ass

2012-01-15 14:23
Att det använts åtminstone sedan 1990-talet har redan etablerats, iom att det tidigaste exempel Jag lyckats hitta är från 1991. Vad jag undrar är om någon vet några tidigare exempel i media eller minns att det användes tidigare.

Kaptenkroks monster? Förklara?

2012-01-15 14:25
Hahahahaha va roligt det blev. Alltså Kaptenkrok på whoa skrev:

Jag är skulle inte bli förvånad om det har använts tidigare, jag tror mig veta att min moster använde ordet soft när hon var ung (hon är väl 55+ nu). Det kan ha varit fett också men jag tror det var soft.

kikk ass

2012-01-15 16:39
Ah, jag var i ett halvsovande tillstånd när jag läste vad du skrev. Såg helt fel och missförstod sammanhanget. Kaptenkroks beskrivning låter lite osäker, men om någon annan kan bekräfta att det sades soft på 50-, 60- eller 70-talet med exempelvis en annan moster eller ett filmcitat eller låtrad eller nån annan indikation på att det stämmer så kan det vara nåt att gå på, men att någon tror sig veta att en moster kanske har sagt soft men det kan ha varit nåt annat ord, är inte så värst mycket att gå på, såvida inte mostern själv åtminstone kan bekräfta att det var just soft och hur det användes.
Moderator

2012-01-15 16:46
Haha nej jag är inte säker, men jag kan fråga henne nästa gång vi talas vid :P
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-01-20 15:32
SOOOFTAR gör nog dom flesta av oss ;) allday
It´s all About the Benjamins

2012-01-21 22:31
Jag minns första gången jag lärde mig (tror jag) "ey" "softa" "bree" osv de var när dogge doggelito hade nån "förortsvenska skola" på nån SVT program. De var nån som kom och hälsade på honom i hans studio och hans hem. De va typ en liten "dokumentär" om honom.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2012-01-22 16:35
LillJ:
Och när gjordes den dokumentären?