I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur ska jag göra?

Övrigt - Blandat

2012-01-02 13:54

Hur ska jag göra?

Hej!

Nu är det så att jag har väldigt många frågor och skulle uppskatta och jag bara fick seriösa svar.

Det är så att jag har väldigt många planer och idéer i mitt huvud och är inte riktigt säker på vart jag ska vända mig, så självklart kommer jag till Whoa och hoppas på det bästa då jag vet att det finns många annorlunda och kreativa människor här som har upplevt mycket.

Mina frågor lyder såhär.

1. Jag har länge velat flytta till England och satsar nog på att flytta till Newcastle. Är det någon här som vet vad man behöver göra för att kunna flytta dit (till england över huvudtaget)?

2. Är det någon som har flyttat från Sverige till England, hur gick det för dig, vad förberede du innan, var det svårt att hitta jobb etc. ?

3. Jag funderar på att studera juridik på gymnasiet och skulle vilja fortsätta mina studier på ett engelskt unviersitet, är det möjligt?

Det var mina frågor jag hade, om det är någon här som har erfarenhet av att bo i England eller av vad man behöver göra för att flytta utomlands så dela gärna med er.

Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Poet

2012-01-02 21:24
Du behöver inget speciellt för att bo och jobba i england pga EU regler etc, så den biten är simpel.

2:an jag ville ett tag pga mitt ex men det sket sig, men se till att kolla in diverse jobbsiter om jag kommer ihåg nån adress så postar jag men var ett tag sen. England i överlag har väl rätt mycket arbetslöshet + att hela landet skriker misär. Grått helvete ?= England

3: Att studera är svindyrt, var tänkt att jag skulle plugga upp mina betyg och så där men det går att få stöd via csn såvitt jag kommer ihåg.

Testa åka över till england nån månad så du får en feeling för landet, kostar väl typ 500kr för flyget med ryanair, sen 2-3000 beroende på vilken typ av boende du ska ha
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2012-01-02 23:49
cheers mate :) Nej men tack för ett seriöst svar, det hjälpte ganska mycket. Får se jag ska ev. spendera en månad där nu till sommaren. Sverige är väll inte så jätte ljust heller? ;) Men jag vill mest flytta pga att jag älskar det engelska språket och för att det varit en dröm sen barnsben. Sen har ju geordies ganska skön humor
Admin

2012-01-03 11:17
Hur gammal är du? (Tänker på att du skriver att du funderar på att läsa juridik på gymnasiet). Är inte säker men gissar att det är lite svårare för omyndiga att dra själva. Krävs nog att du eller dina vårdnadshavare kan ordna försörjning, skolgång osv. Men gymnasiet tar ju inte jättelång tid och England finns kvar efter.

Annars är det som doggson säger inga speciella hinder tack vare EU-regler. Lite papper för att fixa ett "national insurance number" men det verkar inte var stort. Problemen uppstår först när du ska försöka skaffa bankkonto ;)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-01-03 22:23
Evolution: Tack för svaret :) Jag är inte speciellt gammal men gammal nog för att fundera på vad jag vill göra i livet. Förresten, någon aning om hur det är att läsa juridik i gymnasiet? Är sjukt oroligt över att förlora 4 år på något jag kanske tycker är tråkigt. Sen funderade jag lite på, England har ju andra lagar en Sverige, hur gör man då måste jag börja om från början?

Jag har inte tänkt att dra som omyndig, ärligt talat skulle jag inte ha en chans, morsna skulle skallat mig eller något. Men jag planerar att dra vid myndig ålder och när jag har tillräckligt med pengar.
Rappare

2012-01-03 22:29
4 år? Är det inte 3 år på Gymnasiumet?

Gör så här: Gå klart gymnasiumet här i Sverige, ta första bästa flyg dan efter din student och flippa nere i Löndön!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2012-01-04 00:50
^my new best friend.

mja asså det blir ju 4år då man börjar efter sommaren och slutar innan sommaren.

2012-01-04 01:14
det skall vara internationaliserat gymnasie-system inom eu (vissa program ingår ej, så det bästa är alltid att kolla med skolan innan) så det skall vara lugnt med juridik. samma gäller f.ö. de flesta högskoleutbildningarna som finns också (även här kolla innan).
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2012-01-04 07:49
Jag fattar ingenting, är det i Sverige du har tänkt att läsa juridik på gymnasiet? Finns det ens juridisk inriktning på svenska gymnasieskolor? Har aldrig hört talas om en 4-årig gymnasielinje..

2012-01-04 08:32
1. det verkar som hon har tänkt läsa juridik i England.

2. det finns juridik inriktning redan på gymnasiet (sam/juridik tror jag det är mer specifikt).

3. hon räknar det som fyra år då man påbörjar studierna på en hösttermin och avslutar dessa på en vårtermin sex terminer senare (dvs börjar man ht-12 slutar man vt-15, så vet inte vad som avses med 4 år men antar att det är årtalen)

u dig?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2012-01-04 10:36
bjäär: okej tack, och precis jag menade som du förklarade man början på en hösttermin och slutar på vårtermin. Det enda som oroar mig är ju att i Sverige läser jag svenska lagar och regler och i england har dem ju andra lagar så blire att börja om på ruta 0 igen då eller?

6-12-5-23: Jag vill läsa juridik på gymnaiset, och ja det finns som bjäär sa heter det nog sam/juridik. Men efter gymnasiet så skulle jag vilja flytta till England och då börja på ett Engelskt unviersitet för att fortsätta läsa juridik där och bli försvars advokat i England.
Admin

2012-01-04 10:46
nali:

Vet inte hur det är att läsa juridik på gymnasiet men antar att det är som många andra speciallinjer, dvs du läser ett program med lite extra av något ämne och får dels en smak av ämnet (kan vara en fördel; om det känns rätt slösar du inte bort ett par år på juristlinjen på universitetet innan du inser att det är fel, och känns det fel kan du släppa det innan du ens går vidare) och är lite extra förberedd om du väljer att vidareutbilda dig inom det.

Och nej, det blir inte fyra år. När sista terminen är slut har du snarare gått i gymnasiet ca 2 år och 10 månader :) (Om det inte handlar om åtta terminer förstås).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-01-04 12:49
Ok, då förstår jag lite bättre. Konstigt att man kan tolka 6 terminer som fyra år, men visst.

Jag tror att du, som Evolution är inne på, på gymnasienivå mest kommer att få en översiktlig kunskap i juridik. Allmänna principer och hur systemet är uppbyggt osv. Det handlar ju ganska lite om att lära sig lagar utantill om man säger så.. Det blir säkert ett bra tillfälle för dig att bekräfta ditt intresse och det borde förbereda dig ungefär lika bra för studier inom engelsk juridik som svensk.

2012-01-04 14:19
Tack till båda 2, det är nog det jag tänkt mest, se hur det är på gymnasie nivå så jag inte känner senare på universitetet att jag kanske vill testa advokat och slänger bort massa år där istället.

Folk med tips om hur det är att bo i england får gärna också skriva :)
Admin

2012-01-04 14:43
Tja, farsan bodde i London ett par år (men jag stannade av olika anledningar kvar) så jag var där ett par gånger. Vad jag minns är att det verkade rätt dyrt med det mesta, framför allt boende. Å andra sidan tjänade man mer så det går nog jämnt ut. Jag tolkar det dock som att det kan vara lite smådyrt i början. London är också en av världens dyraste städer när det kommer till boende, har jag för mig. Men du var ju inte så värst intresserad av London :) Det är f ö en ganska överskattad (och smutsig) stad där allt numera ska glasas in och det är övervakningskameror ÖVERALLT, något jag tycker är ganska obehagligt och smått kränkande. Jag kan mao inte rätta till kallingarna lite diskret utan att det spelas in.

Maten är inget att hurra över och det regnar ganska ofta eftersom det ligger nära Atlanten. Britter över lag var rätt lugna och trevliga men blev galna när de satte sig bakom ratten, drack öl eller tittade på fotboll (de två sista ofta i kombination). De är öbor och öbor är ofta lite speciella.

Nu låter jag kanske lite negativ men det var ändå rätt kul där och du kommer säkert trivas när du kommer in i vardagslunken. Och även om jag inte är något jättefan av London så åker jag gärna tillbaka dit på kortsemester nån gång igen (senast förra året). Men skulle jag flytta till landet skulle jag nog välja en annan stad.