I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar, minnen och sinnen? Söker svar!

Övrigt - Blandat

2011-11-08 23:17

Tankar, minnen och sinnen? Söker svar!

Hej Blandat!

Jag låg sömnlös en natt och funderade på stora frågor som jag inte förstod mig på. Jag har nämligen inte gått naturlinjen och fick bara G i Naturkunskap A och B på gymnasiet. Jag är alltså inte kungen på Fysik och Kemi osv. Dock gillar jag filosofi och undrar därför om lite fakta som kan ligga till grund för spännande filosofiska tankar.

Så vad har ni för svar på dessa tre frågor!? (Eller kan ni peka åt det håll där jag kan få svar på dessa frågor?)

1. Vad är en tanke?
Vad består en tanke av rent fysiologiskt? Är en tanke reducerbar till att enbart vara fysiologisk, eller befinner sig tankar på någon oförklarlig nivå?

2. Vad är ett minne?
Hur minns man, rent fysiologiskt? Vad sker i hjärnan vid minnesbildning? Vad är det som lär sig något? Är det cellerna som förändras i sig eller är det kompositionen av celler eller hur är det?

3. Om en människa inte har några av våra 5 sinnen, kan denna människa tänka då?
Om en människa har haft sinnen, men förlorat dem, hur tänker den då?

Ni får jättegärna länka till något där jag själv kan läsa på, för jag googlade, men hittade inte det jag sökte.

Peace out yo