Tankar, minnen och sinnen? Söker svar!
Hej Blandat! Jag låg sömnlös en natt och funderade på stora frågor som jag inte förstod mig på. Jag har nämligen inte gått naturlinjen och fick bara G i Naturkunskap A och B på gymnasiet. Jag är alltså inte kungen på Fysik och Kemi osv. Dock gillar jag filosofi och undrar därför om lite fakta som kan ligga till grund för spännande filosofiska tankar. Så vad har ni för svar på dessa tre frågor!? (Eller kan ni peka åt det håll där jag kan få svar på dessa frågor?) 1. Vad är en tanke? Vad består en tanke av rent fysiologiskt? Är en tanke reducerbar till att enbart vara fysiologisk, eller befinner sig tankar på någon oförklarlig nivå? 2. Vad är ett minne? Hur minns man, rent fysiologiskt? Vad sker i hjärnan vid minnesbildning? Vad är det som lär sig något? Är det cellerna som förändras i sig eller är det kompositionen av celler eller hur är det? 3. Om en människa inte har några av våra 5 sinnen, kan denna människa tänka då? Om en människa har haft sinnen, men förlorat dem, hur tänker den då? Ni får jättegärna länka till något där jag själv kan läsa på, för jag googlade, men hittade inte det jag sökte. Peace out yo
Toastare
2011-11-08 23:27
Vadå.. du behöver hjälp med en uppgift/läxa?
Mantle Inte alls faktiskt. Är ärligt talat intresserad av ett svar. Men jag förstår att du blir misstänksam, det låter onekligen som en skoluppgift. Du får helt enkelt lita på mig.
Toastare
2011-11-09 00:26
Hah! Eftersom du inte högg mig och eftersom att det är helt naturligt att vara intresserad av dessa saker så vill jag försöka bidra lite! Nu tror jag dock att man skall vara ordentligt påläst för att kunna gå in i detalj, men jag svarar med mina egna uppfattningar (SOM JAG UPPFATTAT DET) rätta mig gärna om jag har fel Tankarna utvecklas från dagen vi föds, ibörjan handlar och tänker vi med den instinktiva delen av hjärnan (även kallad reptilhjärnan) dvs en primitv reaktion på yttre perception När vi utvecklas och hjärnan växer till sig kommunicerar alla delar av hjärnan och dess minnen (vi hjärnbarken) som i sin tur skapar tankar. Sen att minnen och tankar inte nödvändigtvis har någon verkligsförankring skulle jag inte tolka som något "Sjätte sinne". Jag tror att hjärnan forskar och blandar intryck/minnen och försöker komprimera dessa, därav kan det ibland tyckas märkligt att vissa tankar dyker upp från ingenstans Det som gör oss till människor är just hjärn barken, "Neocortex" denna del möjligör tankar, vilja samt känsla. Notera att denna del av hjärnan inte är unik för människor.
Mantle Tack för att du tog dig tid att svara! Jag tror att jag hajar ungefär vad det är som gör att vi tänker, men jag har svårt att förstå vad en tanke faktiskt är. Är en tanke enbart celler som beter sig på ett visst sätt, eller är tankar något annat? Jag tänker mig att det genom perceptionen skickas signaler till hjärnan som påverkar olika nervceller att bete sig på ett visst sätt. Men hur det går från detta till att bli faktiska tankar är utom min räckvidd så att säga.
3b: om en människa haft alla sinnen och sedan förlorat alla sinnen fungerar tankarna precis som innan individen blev sinnesberövad, men de kanske är lite mörkare..?
vegan power
På vilket språk tänker en döv person?.. mindfuck
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
sleepysmile F20 Fast utan intryck så "behöver" väl inte hjärnan hantera någonting? Inga signaler som skickas dit liksom.DMAt Frågan är om man ens kan tänka utan ett språk. Är vi begränsade till att bara ha instinkter och reflexer då och inga abstraherande tankar?
Bross: fast tankar är ju mycket mer än det som i stunden är perceptuellt tillgängligt. Även om du inte längre kan varken se, höra, smaka eller lukta kan du tänka. Däremot für hjärnan inga impulser frün det sensoriska nervsystemet eftersom det dü är helt utslaget.
vegan power
det finns en jättebra bok om man är intresserad av hur hjärnan fungerar som på ett enkelt sätt förklarar vad som pågår i skallen. boken heter Välkommen till din hjärna av Sandra Aamodt och Sam Wang den är hemskt intressant!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
hah! nu hjälpte ni mig med min skoluppgift whoaitches! nej men för att vara på den seriösa sidan: junkgirl: hur "lång" är boken? alltså är den tråkigt upplagd med en massa siffror och konstiga ord överallt med bilder på hjärnor samt alla mått på alla delar och hur mycket varje del av hjärnan väger osv? eller fastnar man i att läsa mer så fort man har börjat? :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
såvitt jag anser så är den simpel och till för just oss noviser. den är i pocketformat.
sleepysmile F20 Men vad är tankarna när det inte kommer nya intryck? Blir det en sorts inavlade tankar då? Triggar de befintliga impulserna i hjärnan varandra i all oändlighet?junkgirl Jag ska spana in den boken! Dock är jag nog mest intresserad av vad dessa fakta har för betydelse i filosofin.
btw, klart det är en del svåra ord som gliaceller och hypotalamus, men det är ju för att det är namnen på saker i hjärnan som inte direkt går att förenkla. en den är klart läsvärd. den tar upp intressanta grejer som att minnet kan påverkas om man jobbar som flygpersonal om man inte får vila ut tidszonerna och fixa en bra dygnsrytm igen mellan jobbpassen. eller t.ex. hur kvinnor/män fungerar olika i spatialt (dvs hur vi tolkar rummet/omvärlden) och navigeringsstrategiskt tänkande eller hur man kan mildra ångest genom att gosa med sitt husdjur eller hur man lurar hjärnan för att sluta gå upp i vikt och sånt. jag fascineras enormt av hur hjärnan fungerar rent motoriskt eftersom jag inte ser tankar och minnen som något annat än just motorik i en köttklump på ca 1.5kg som drar mindre el än kylskåpsbelysningen. att den där köttklumpen är jag. eller du. att allt vi är ryms i de miljarder celler och deras kommunikationsvägar på den lilla ytan, ungefär lika stor som en melon... det är så oerhört mycket mer spännande med sånt än med filosofiska frågor som var själen sitter (enligt mig finns ingen själ utan bara den där köttklumpen, och våra kroppar är fordon som skjutsar runt de där "själarna" eller hjärnorna, vilket f.ö. gör att jag ser människor med rent kroppsliga åkommor som t.ex. SMA som likvärdiga och intressanta, intelligenta och spännande djur som alla andra människor jag möter eller hör talas om, menmen) just det där att vi med stor sannolikhet bara är den där köttklumpen och att när vi dör så försvinner vi helt gör iaf att mitt liv känns mer värdefullt. varje sekund jag lever är jag glad över, trots att jag har hemskt ont hela tiden. det gör även att jag ser andras liv som oerhört värdefulla. vi är överlevnadsmaskiner som (förmodligen) pga språket har kunnat skapa något så fantastiskt som internet, mediciner, rymdfarkoster, trådlös kommunikation, elektricitet, skriftspråk, inte bara ett utan mängder med olika skriftspråk(det som berörde mig djupast när jag gick på louvren för ett år sen var inte mona lisa eller nike eller någon tavla eller skulptur, det var de minimala tavlorna med kilskrift, människans absolut första skriftspråk, jag hade rysningar så allt hår på hela kroppen stod ut, håret reste sig t.o.m. på huvudet)! trots att vi inte är stort annorlunda från människorna som levde för ca 200.000 år sen. jag menar, är inte det fascinerande? ^_^
ah, och den går igenom de 5 sinnena, hur vi tolkar dem och hur hjärnan sammanställer informationen från dem. tror inte att det finns en enda människa som har överlevt till någon markant ålder som saknat alla 5 sinnena. möjligen alla utom lukt och känsel eller alla utom känsel, men absolut inte alla sinnena. det är rätt nytt med så pass sjuka människor som kan överleva upp i vuxen ålder. bara ett par hundra år gammalt. tänk på änglamakerskor. ett barn utan alla sinnen har solklart blivit mördat redan som bebis för ett par hundra år sen. hellen keller är ett intressant fenomen. hon saknade ju syn och hörsel (dock inte smak, lukt och känsel) och hon utvecklade kommunikation via skrift på hennes handflator. hennes historia är hemskt intressant om man vill veta om hur det är att vara utan våra viktigaste sinnen och hur man kan bryta den isoleringen via känseln. bara tips om du vill veta mer om hur ett djur av arten människa fungerar utan att kunna kommunicera.
boken tar förresten också upp sånt som hur det fungerar när någon varit blind från 3-årsåldern men återfått synen genom en hornhinnetransplantation, hur han inte kan tolka saker han ser som vi andra som alltid sett kan eftersom hans hjärna inte fått träna på det som barn.
jag letade frenetiskt efter en bok om hjärnan som skulle kunna svara på såna här allmänna frågor som du har och även andra som jag har som t.ex. hur det fungerar rent mekaniskt när vi reagerar snabbt på en varm spisplatta eller något och den boken är den bästa, mest genomgripande men samtidigt simplaste jag hittade. så skaffa den! den är läsvärd utan att vara för invecklad, plus att alla kapitel är fristående så man kan hoppa in var som helst i boken om man vill. den går igenom hur droger påverkar hjärnan, hur sjukdomar och skador kan påverka, hur våra känslor fungerar och annat asintressant!
junkgirl Oj vad du skriver! Skoj! Det visar att det är ett spännande ämne! Dock fastnade jag lite där du skrev att det inte är lika intressant med filosofiska frågor. Jag förstår att du tycker annorlunda och det får du göra, men filosofin har mer att erbjuda i tankeväg än bara "var själen sitter". Andra spännande frågor som kommer upp efter att jag fått reda på mer inom hjärnforskningen är ju till exempel hur det påverkar vår "fria" vilja att vara "köttklumpar" som styrs av impulser genom perception. Och om det hotar vår "fria" vilja, vad händer då med ansvaret för våra handlingar? Om våra handlingar bara är resultat av kemiska reaktioner och impulser som färdas genom tidigare skapade mönster i hjärnan, kan vi då ha ansvar för dem? Även om det är helt fantastiskt och häpnadsväckande att denna "köttklump" kan göra så extraordinära saker så finns det ju ruskigt spännande frågor som följer. Jag tror att min filosofiska tå kände sig trampad på och behövde få säga sitt.