I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fler folk med funktionsnedsättning till arbetsmarknaden

Övrigt - Blandat

2011-11-05 11:41

Fler folk med funktionsnedsättning till arbetsmarknaden

Jag har letat alla jobb som finns, sen kom jag in på olika tidningar och företag som säger att det vill ha fler folk med funktionsnedsättning till arbetsmarknaden. Jag menar vad är de för bullshit? Ska man trycka upp en diagnos i ansiktet på en intervju eller kanske skicka en diagnos istället för personligt brev för de verkar ju vara de dom säger krävs för att vi ska få ett jobb. Jag vill väl känna mig att en diagnos ska inte påverka utan att dom ska se mig som personen som jag är.

Jag har fått extra jobb men får aldrig jobba för att folk är bättre än mig eller har bättre rutin, vem är taggad då på att skriva "ja juste jag har adhd kan jag få mer jobb nu?" Inte blir jag någon annan person bara för en diagnos. Eftersom dom redan har visat tydligt att de problem jag har gör att jag inte får jobba mer, vad skulle det ändra med att skriva ut en diagnos?

Om det är så sjukt många med funktionsnedsättning som är arbetslösa och har svårare att få jobb, vem vill då nämna att man har det? När det visar tydligt att folk utan får ett jobb. Dom gör det inte lättare för oss att tycka synd om oss själva, dra en snyft historia för att vi ska få någon förtur i kön.

Mitt första jobb som jag sökte så var min diagnos ny så jag berättade att jag har adhd och att jag fungerar helt normalt eftersom jag käkar medicin som gör att medicinen påverkar de delar i hjärnan till ett bättre resultat och att jag klarar av stressiga situationer utan problem. Inte har jag fått jobba mer, dom beställer in andra som får jobba mer än jag, så att de tar kanske ett halv år innan jag får jobba igen

På en intervju som truckförare råkade jag nämna i telefonen att jag hade det, han svarade "jaha okej.. ehm jag ska ringa lite andra personer också, men är de så att du är intressant så ringer jag upp" direkt tänkte jag "helvete" han ringde upp 10 min efter och sa "föresten vill du komma på intervju" Jag fick komma och de enda vi pratade om var min adhd, fick jag jobbet? Nej inte direkt

På mitt andra jobb så fick jag en anställning men han tog bort den för tjejen veckan efter var bättre än jag och hade bättre rutin. Ska jag då säga "jag har adhd" Vad skulle det ändra hans syn på att jag skulle bli mer intressant för företaget? Inte ett skit tanken på att jag redan var dömd att inte vara tillräckligt bra.

Så tillbaka till det jag sa i början att media och företag påstår att det vill ha fler folk med funktionsnedsättningar, har bara visat att det är bullshit. För annars hade jag väl haft ett jobb nu?

(Inlägget ändrat av LillJ 2011-11-05 11:43:26)

All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix