I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjäälp!! Panik!! Min zamiakalla dör :'(

Övrigt - Blandat

2011-11-01 21:35

Hjäälp!! Panik!! Min zamiakalla dör :'(

Alltså jag får panik och vet inte vad jag ska göra :'(

Jag har två jättefina zamiakallor i en kruka (vet inte om dom har ett gemensamma rötter) men iallfall. Den ena är jättegrön och jättefin och jag älskar den men den andra är helt GUL! Och jag fattar inte varför :'(

Dom får ju exakt lika mycket ljus och exakt lika mycket vatten och dom står ju i exakt samma jord, men ändå så är den ena nästan helt död medans den andra är jättefin??

Någon som har erfarehet av det här eller vet vad det kan bero på??
Jag vill inte att den ska dö :'(

FUN LIGHT!!
Battlerappare

2011-11-01 21:50
Och whoa var det första forumet att skriva på?

Groupie

2011-11-01 22:03
Vad jag vill minnas är det lätt att övervattna dem.
Jag lyckades få en av stammarna att ruttna längst ner och dö :/
-Vakna Johnny, vakna!
Du glömde ta dina sömnpiller.

2011-11-02 11:08
De beter väl sig precis som orkidéer? Man ska ha dem i plastkruka med hål i botten, och skölja dem istället för att vattna så att de inte får för mkt, samt ge dem lite extra näring en gång i månaden eller så.

Kruka i glas, runt plastkrukan är också att rekommendera så får de ännu mer ljus!

2011-11-02 12:49
den gula är död...
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Toastare

2011-11-02 14:41
Du dödar den odödliga garderobsblomman?
Antagligen har du vattnat den för mycket, då brukar delar av den torka ut..ofta för att rötterna har ruttnat. Och den gula är död, det bästa du kan göra är att klippa av den. De är sjukt lätta att rädda och få att skjuta nya skott.

Man kan säkert behandla dem som orkidéer, men det viktiga är att de får torka ut ordentligt mellan vattningarna och att de sen får en ordentlig dos vatten. De behöver ingen sol alls (därav namnet garderobsblomma) och är den krukväxt som är mest tålig.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-11-02 14:43
Och ingen näring, de klarar sig som sagt utan ljus och vatten i långa perioder. Näring är pärlor för svin. Duscha gärna dem istället för vattna, då blir de gröna och fina och blir ordentligt blöta.
Jag skyller allt på Emma!

2011-11-02 16:52
har hört att många gånger man planterar något så behöver man 2 st utav samma men oftast klarar bara sig ena för den suger ut typ extra mycket ur den andra
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-11-02 19:45
Men att jag skulle ha övervattnat verkar ju bara konstigt, för dom båda får ju lika mkt vatten.

Men kan det vara så som nali skriver. Att den ena suger åt sig allt vatten, näring och solsken och inte lämnar nått till den andra? Evvvuuuuul plaaant!!!!

Känns då som att enda sättet att rädda den på är att klippa ner den och hoppas på att det växer ut en ny. okej tja då

Empire P27

Jaaaa, du ser ju va många fina svar jag fått? :) Underskatta inte det här stället :)
FUN LIGHT!!<br>