I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hjälp någon som kan arabiska och/eller hebreiska

Övrigt - Blandat

2011-10-31 13:22

hjälp någon som kan arabiska och/eller hebreiska

hejsan jag ska resa till jerusalem och är lite bekymrad över maten då jag är vegan. hinner inte köpa ett veganpass och därför kört google translate genvägen. vet däremot inte om deras översättning är smörja. hjälp mig är detta rätt !!!

"I am a vegan so I do not eat meat, fish, poultry, shellfish, eggs, milk products and animal by products"

"Does this food have meat, fish, poultry, shellfish, eggs, milk products and animal by products?"

"??? ???? ??? ????? ?? ???? ?????? ???????? ???????? ? ??????? ?????? ??????? ??????? ????????? ?????????"

"?? ??? ?????? ??????? ???????? ???????? ? ??????? ?????? ??????? ??????? ????????? ????????? ?? ????"

"??? ?????? ?? ??? ?? ???? ???, ????, ?????, ????? ??, ?????, ????? ??? ???? ???? ?? ??? ??????"

"??? ???? ?? ?? ???, ????, ???, ????? ??, ?????, ????? ??? ???? ???? ?? ??? ???????"

http://thirtyfirststate.wordpress.com/

2011-10-31 13:22
oj verkade inte som whoa kunde läsa arabiska eller hebreiska alfabetet:(

2011-10-31 13:26
men om ni kan något av språken kör de engelska meningarna i google translate och säg till mig om de funkar. stort jävla tack på förhand

2011-10-31 16:34
Lahme betyder kött på arabiska, kommer nog funka om du säger "No lahme". Tror att ju kortfattad du är, desto lättare kommer andra kunna förstå vad du försöker säga. Har jag inte helt fel så säger man "ana ma akol lahme"

2011-10-31 16:49
sneakerfreak

Hon är vegan inte vegetarian. Att kunna lahme räcker inte alls långt
och vem fan är du?

2011-11-01 04:49
Vill inte va neggig, men jag tror att även om du får fram rätt översättning så kommer det vara svårt att få fram vad du faktiskt menar. Kan vara rätt främmande med vegetarianism i många länder, så veganism kommer kanske inte bli helt lätt. Jag kan ha helt fel, men bra att vara förberedd på ev svårigheter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-11-01 07:54
I'll help you out :]

Det är på hebreiska

Ani tsimchonit = Jag är en vegetarian (om du är kvinna)
Ani tsimchoni = jag är en vegetarian (om du är man)

V'ani lo ochelet chalav o g'vinah. = och jag äter inte mjölk eller ost. (om kvinna)
V'ani lo ochel chalav o g'vinah = Jag äter inte mjölk eller ost. (om man)

Ani lo ochelet dagim = Jag äter inte fisk (om du är kvinna)
Ani lo ochel dagim = Jag äter inte fisk (om du är man)

Ani ohevet chayot, az ani lo ochel otam = Jag älskar djur, så jag äter inte dom (om kvinna)

Ani ohev chayot, az ani lo ochel otam = jag älskar djur, så jag äter inte dom (om man)

och om du ska säga att du är vegan så säger du teev-oh-NEE låter som Tiv-oh-nih (om du är kille)

Tiv-oh-niht (om du är tjej)
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-11-01 07:56
Dock ska du veta att de i Israel inte äter griskött eller något skaldjur så de enda de äter är nötkött/lammkött etc. och fisk. Sen finns ju reglen också att man inte får äta mjölk/mjölkprodukter tillsammans med kött dock har de börja släppa på de men se till att du inte är i ett ortodoxa samhälle för då lär du inte äta kött och mjölk eller så bränner de dig på bål.

LOL

2011-11-01 09:38
jag tänkte ha en lapp med mig att visa upp för att slippa missförstånd. För även om de är främmande för veganism finns det ju mat som är vegansk. tack nali för hjälpen!

fortfarande ingen som pratar arabiska. snälla:)

2011-11-01 23:55
Vegetarian på arabiska heter för en man nabatee och nabateeya för en kvinna och då säger du "ana nabatee(ya)". Kan tyvärr inget ord för vegan. Men om du säger att du är vegetarian och lämnar en lista över de saker du inte kan äta (skriven på engelska) så kommer det att gå bra tror jag. Skulle bli oerhört förvånad om du skulle stöta på problem då de flesta borde kunna lite engelska iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-11-02 04:01
Kaos! give it up hahaha det kommer aldrig att fungera med lapparna så du får nog vara beredd på att få i dig minst mjölkprodukter.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Poet

2011-11-02 10:50
Does this food have meat, fish, poultry, shellfish, eggs, milk products and animal by products?

Satsa hellre på att lära dig namn på frukter och grönsaker istället. För chansen är stor att det är enbart det du kommer få käka. Bägge mina föräldrar är från två respektive u-länder och är det något de älskar i många u-länder så är det animaliskt fett. Så visst kan du få friterade grönsaker, men chansen är stor att det blivit friterat i just animaliskt vidrigt, hjärtattack-framkallande fett.

Att ha en sådan lista på saker du inte äter i ett outvecklat land som Palestina och som dessutom mer eller mindre är en krigszon... haha, for realz? :) Du får helt enkelt göra lite undantag. Jag är själv vegetarian och jag undviker mejeriprodukter om jag kan, men man kan inte vara så anal i vissa situationer. Beggers can't be chosers...

Nali: Som jude själv så kan jag säga att man äter griskött och skaldjur i Israel hehe. Du kan köpa det i supermarkets och andra ställen precis som här i Sverige och andra västländer :) Det är visserligen ett judiskt land, men det är trots allt ett demokratiskt land där majoriteten av alla invånare är ganska icke-religiösa.
At the gates of Eternity...

2011-11-02 16:56
BC99 you're a jew for real? :o nej men jag tänkte lite mer på kanske vad folk äter för de går ju självklart att köpa gris i muslimska länder också sen kanske de inte är alla som äter det. Sen utgick jag lite ifrån vad torah sa och sådär :$

2011-11-02 19:24
BC99

Ah, jag fattade det som att trådskaparen skulle till Israel?
Men ditt tips var mycket bättre än mitt. hehe.
Poet

2011-11-02 20:36
Nali: Indeed I am :) Dock inte troende hehe.

Alltså det är väldigt få som kör helt kosher. Givetvis har vi de som är hardcore och är väldigt troende, men majoriteten av alla jag känner är som de flesta hobbykristna. Alltså att de drar till synagogan under yom kippur enbart typ och sen är det bacon och räkor resten av året haha. Men som sagt, supermarkets i Israel är precis som vilken supermarket som helst här i Sverige, fast du finner mycket mer koshermat helt enkelt. Israel är formellt en sekulär stat, även om det anses vara judarnas "hemland".

La Latina: Tyckte att TS sa Jerusalem? Det är ändå en blandad stad så TS kanske kommer hänga i de arabiska delarna också eftersom TS requestar hur man säger vissa saker på arabiska?

2011-11-02 20:59
BC99

Det finns även araber i Israel så arabiska kan vara bra att kunna. Men jag tog för givet att det rörde sig om en semester och då kändes Israel som en given destination.
Poet

2011-11-02 21:57
Yeah nästan allt är skrivet på arabiska/hebreiska och med latinska bokstaver i Israel.