I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bostadskö

Övrigt - Blandat

2011-10-31 09:03

Bostadskö

Två frågor. Hur länge stog ni i stockholms bostadsförmedling innan ni fick er lägenhet och vart ligger den? Sen undrar jag även om man börjar om sin kö tid på nytt om man tex tackar ja till en lägenhet efter fem år. Alltså nollställs alla åren på nytt eller tickar det fortfarande på så man har möjlighet att få ännu en bättre plats i kön?

I got it from my mama .
moncans.blogg.se

2011-10-31 09:14
Då infon på deras hemsida var mer komplicerad än att lösa en rubikskub kan jag inte ge dig några 100%iga svar, men såvitt jag vet kan du tacka ja till hur många lägenheter du vill utan att din tid nollställs. Det är när du får en lägenhet, som du går ner på noll.
Rätta mig gärna om jag har fel, någon.
"lite knark så är det där problemet ur världen. " - Balhoo

2011-11-01 18:58
Tackar du ja nollställs dagarna.

Gällande den första frågan låter jag dagarna ticka ännu. Jag hyr i andra hand i nuläget.

I love

2011-11-01 19:00
Alltså. Du kan ju inte tacka Ja innan du verkligen blir erbjuden. Innan så är det ju intresseanmälan då man får erbjudande att kika på lyan.
I love

2011-11-01 20:06
Räkna med typ 20-30 år för Stockholms innerstad och 1-2 år för Stockholms absolut skabbigaste förorter. Däremellan går det väl en någorlunda rät linje mellan attraktivitet och kötid. Närförort ca 10 år kanske..

Det finns en sida hos stockholms bostadsförmedling som visar nyförmedlade lägenheter samt vilken kötid som krävdes. Därifrån har jag fått siffrorna men det var något år sedan jag kikade där..

Fast å andra sidan så visar det ju hur kötiderna blev ut för de som började köa för så många år sedan. Kön växer ju hela tiden och inte många nya hyresrätter byggs. Så ska man vara realistisk ska man nog slå på några år till...

2011-11-01 20:09
Svaret på fråga nr två är som sagt att din kötid nollställs då du får en lägenhet, då får du börja om på nytt.

2011-11-01 20:30
Helt oförståeligt hur man kan lyckas få sådan bostad brist. Ett land på 9(?) miljoner borde då fanken inte ha någon bostad brist.
Don't!

2011-11-01 22:31
Det finns gott om lediga bostäder i Sverige, tyvärr sker det en sån jävla urbanisering nu att det är svårt att tillgodose behovet i storstadsregionerna.

Samtidigt har Sverige skitlånga planprocesser och nimby mentaliteten i kombination med att varenda jävel får överklaga planförslag gör att inte allt som går att bygga faktiskt byggs.