I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ingen linsburk eller vätska, vad göra?

Övrigt - Blandat

2011-10-29 23:21

Ingen linsburk eller vätska, vad göra?

Sover borta och sitter med kontaktlinserna i ögonen, problemet är att linsburken och vätskan är hemma.
Det är inte meningen att jag ska sova med linserna, är en rookie när det kommer till att bära linser så vad ska man göra?
Kan jag typ förvara dom i plastfolie och sen tvätta dom med linsvätska när jag kommer hem?
Eller ska jag slagga med dom fastän optikern säger att jag inte ska göra det?
Vill inte slänga dom, det är månadslinser

och vem fan är du?
Redaktionschef

2011-10-30 00:19
Jag skulle slagga med dom. De flesta som har sådana månadslinser som du har, har råkat somna med dom nån gång och man överlever. Det är otrevligt för den suger fast i ögat (så du får svårt att öppna ögonen pga torrheten) och du måste tillföra mycket vätska (helst linsvätska då så klart, men vatten funkar) för att det ska kännas bra igen. Ögat blir irriterat men är du försiktig så fixar det sig.

En gång var jag i liknande läge som dig och då valde jag att lägga dom i ett glas vatten. Det är inte bra för linsen då den bryts ned i vatten, men inte så pass snabbt att de förstördes. Kanske inte bra om du just öppnat ett nytt par linser, men om du ska byta dom i dagarna så är det ju värt risken.

Det funkar inte att ha dem i luften... de kommer att missformas.

Tips. Skaffa såna man kan sova med. Inte bara för att du kan sova med dom utan för att dom känns hundra gånger bättre i ögonen. Eller rättare sagt, de känns typ inte alls.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2011-10-30 00:22
Tack för tipsen

Vatten? det fick jag höra att jag verkligen inte skulle tvätta dom i,

Jag kan tydligen inte ha sånna man kan slagga med, mitt ena öga är så pass dåligt att jag inte kan ha vilken sort som helst
och vem fan är du?
Redaktionschef

2011-10-30 00:25
Precis... vatten har fel ph-värde, ingen rengörande effekt och förmodligen en del bakterier så linserna vittrar sönder i dem. Så inte bra, men frågan är hur snabbt det går. Jag lyckades köra 5-6 timmar över en natt och kunde använda dem (även om de kändes hårda och kantiga första minuterna).

Om du har tittat på hur en lins ser ut ett par timmar efter att du kastat den, så förstår du varför det inte lär funka att inte ha dem i nån sorts vätska.

Jag gjorde ögonlaseroperation för ett år sedan för att slippa sånt här :)
Redaktionschef

2011-10-30 00:27
Åter igen, tror mycket mer på att sova med linserna än att köra i vatten. Det vet jag att de överlever för det gör ju typ varannan person av misstag nån gång då och då. Däremot blir ögonen irriterade pga minskade tårvätskan.

2011-10-30 00:57
ingen fara om du sover med dem i, jag råkar somna med linserna i någon gång i veckan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2011-10-30 15:01
hur gick det då?

2011-10-30 17:26
Jag kokar lite saltlösning när jag glömmer.. Smakar av så det inte är för salt
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2011-10-30 20:43
Sitter i akutmottagningen och väntar på svar från en läkare efter en massa prover, då jag inte kan öppna ena ögat efter tips från detta jävla forum om att sova med linserna på.

Nä då luras lite bara, sov med dom och det funkade bra.

EPF.. du låter som en galen professor!
och vem fan är du?

2011-10-31 00:59
Jag hade väldigt ont om pengar i en månad och använde vatten varje dag. Fungerade finfint, gör bara lite ont att sätta i dem.

2011-10-31 15:26
Remy: haha, nehedu!
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!