I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur få jobb som straffad?

Övrigt - Blandat

2011-09-30 12:01

Hur få jobb som straffad?

Hur fan får man ett jobb som ex kriminell? Efter att jag fick kontraktsvård har jag försökt att hitta ett vanligt jobb, men det känns fan helt omöjligt.

Jag har fett bra referenser från tidigare jobb osv, så flera av de jobb jag har sökt har varit i princip klara. Men de har alla velat ha ett utdrag ur belastningsregistret och inte velat anställa mig eftersom jag är straffad.

Jag har nu under 1.5års period tvingats gå på soc bidrag och försökt att få ett jobb men lyckas fan inte. Ska jag behöva gå på soc bidrag hela mitt liv eller gå tillbaka till att sälja droger bara för att jag är straffad?

Några tipps på hur jag kan fixa jobb? Hur hittar man svartjobb som tex rivare, för där lär de ju inte bry sig om att kolla belastningsregistret i alla fall?

How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Admin

2011-09-30 12:14
Vilken typ av jobb kollar egentligen straffregister? Bara undrar. Och kanske är en dum fråga men har du testat olika branscher? Även om du inte vill jobba i t ex butik så är det förmodligen lättare att få ett jobb om du har ett jobb. Då blir ditt belastningsregister inte en lika stor belastning alla gånger.

Annars kanske det finns nån organisation (Kris?) du kan vända dig till som kan hjälpa dig med hur du ska göra. Kanske du hitta rätt kontakter som kan hjälpa till med jobb. En del människor har helt enkelt större förståelse för hur vissa människor fungerar. Kanske att de varit i samma sits tidigare eller känner någon som varit där. Det kan gälla att hitta någon som förstår din situation, där du inte behöver dölja eller skämmas över ditt förflutna. Tyvärr är det ju rätt lätt att bli dömd på förhand även för sonade synder. Fördomar är alltid fördomar.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-09-30 12:27
Jag söker jobb inom lager, logistik som jag har jobbat med tidigare. Jag söker även andra skitjobb som städare och diskare osv. I princip allting på arbetsförmedlingens hemsida.
Men jag funderar på att höra av mig direkt till företagen istället även fast de inte annonserar på plattsbanken, vet bara inte hur man hittar företagen. Vad heter sånna företag som planterat buskar och rensar ogräs tex?

Jag har hört av mig till kris (nu mera x-cons), men det enda de kan erbjuda är ett långt program på flera månader som kostar ca. 50lax i månaden. Samma sak med de andra organisationerna för ex-kriminella. Soc är inte villiga på att betala flera hundra tusen för att jag ska få jobb.

2011-09-30 13:37
samhall?

Det finns vissa jobb för x-kriminella ska ha en chans att komma ut i arbetslivet. Konstigt att du inte har fått ett sånt erbjudande.

2011-09-30 14:02
Jag trodde bara Samhall var för utvecklingsstörda. Jag ringde dit, men deras jobb förmedlas bara genom arbetsförmedlingen och jag har inte sett några Samhall jobb genom arbetsförmedlingen.

Jag är jävligt trött på arbetsförmedlingen, de enda de kan erbjuda mig är värdelösa praktikplatser, alltså att jag jobbar gratis åt företag.

Om någon har tipps på något svartjobb i Stockholm är det bara att slänga iväg ett PM!

2011-09-30 15:03
Det är väldigt mycket jobb som inte kommer fram på just platsbanken, du måste ut med ditt cv och gräva djupare bland företag där ute helt enkelt.

Ett tips är väl t.ex utbildning inom industrin, svets t.ex.
Brukar alltid finnas jobb om man kollar runt lite,
och de flesta man känner runt om brukar ha kontakter inom industrin också.

Kolla extra noga genom din umgängeskrets en gång till,
att jobba som t.ex ställningsbyggare gör många ex-kriminella.
Ett sånt jobb brukar inte kräva någon speciell utbildning sedan tidigare heller.

För övrigt förstår jag din situation och hoppas att det löser sig för dig! Äckliga människor som dömer en så där. Visar man framfötterna och visar att man vill jobba så ska man fan få jobba om man har erfarenheterna för jobbet!
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2011-09-30 15:13
För att svara på 2:a inlägget så kollar nästan alla brottsregistret om du t.ex. ska ha något högre jobb så som att jobba med barn, advokat etc. men blev förvånad när TS sa att han sökt till diskare,städare etc. Lixom vad ska du göra? smeta in disken i kokain eller något? :S

Lycka till
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Groupie

2011-09-30 15:53
Jag är straffad, men har arbete som betongare, inget fängelsestraff men lite annat tjafs. Fick sparken från mitt jobb på posten pga jag var straffad..efter 8 månaders trogen tjänst. De fick för sig att kolla belastningsregistret och då spelade allting jättestor roll tydligen.. JÄVLA bemanningsföretag......

Sen för att överleva i sommar fick jag stå och försöka värva folk till rädda barnen, pissigaste skitjobbet hitills.. Men nu har jag fått ett bra heltidsjobb som betongare och de bemanningsföretaget frågade inte ens om jag var straffad. De var bara intresserade av meriter och om mig personligen.

Så för att knyta ihop säcken: Ibland spelar det roll som fan, ibland inte. Man får försöka leta där de inte är så "big deal".

Lycka till och testa bemanningsföretag hehe..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Groupie

2011-09-30 16:25
Fast tilläggas ska kanske (innan alla smartasses här inne påpekar det) att jag egentligen inte gillar bemanningsföretag som sak, men det enda jag erbjöds var därifrån så..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Moderator

2011-09-30 17:12
Asså, jag har haft ett antal industriarbeten och där har dom aldrig kollat upp mig, det är väl inga problem alls egentligen att få jobb så länge det inte är inom något säkerhetsområde?
//TW
Groupie

2011-09-30 20:19
Jättemånga jobb jag har gått på intervjuer har dom inte kollat upp mig...Borde ju gå för dig också?

Producent

2011-09-30 22:39
Så gott som alla jobb jag har sökt så kollar de upp belastningsregistret.
Jag har sökt arbete inom butik, lager, logistik, café, lärare och restaurang m.m.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-10-01 00:28
Blir lite förvånad. Är det här något nytt eller? Kollas det så ofta och utbrett vid nyanställningar/intervjuer? Jag har då mig veterligen aldrig råkat på någon som sökt belastningsregister på mig iaf? Man blir väl notifierad om det skulle vara någon som kollar upp en, eller? Inte för att mitt belastningsregister skulle visa något idag, såvitt jag vet, men ändock.

Producent

2011-10-01 01:30
Du måste själv beställa utdrag från belastningsregistret från polisen och lämna in kuvertet oöpnat till arbetsgivaren.
Sker oftast i slutet av uttagningsprocesen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-10-01 08:42
Jag har då aldrig behövt begära utdrag ur belastningsregistret förutom en gång då jag via ett bemanningsföretag arbetade med uppgifter åt Skatteverket.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2011-10-01 15:31
dra till norge och jobba där! fett tips det tar imot oss som vi tar imot polacker ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-10-01 16:04
ingen frågade om jag fanns med i belastnings registret när jag bodde i norge.
Det är lättare att jobba sig upp där och få bra meriter.

2011-10-01 16:50
Om du inte har några kontakter. Gör ett CV och dela ut det direkt på plats överallt samtidigt som du presenterar dig, tills du hittar ett. Annars kan du skriva in dig på jobbcoaching genom arbetsförmedlingen, där får du en massa information om hur systemet fungerar och en praktikplats efter bara någon vecka. Sen har du ett jobb om du hamnar på rätt plats, ha tålamod annars. Skicka runt ditt CV överallt på nätet under tiden och beckna så mycket du kan. Och ingen bryr sig om dina betyg eller ditt register, det handlar om viljan och hur du är som person. Det är en annan sak om du vill bli doktor och sånt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-10-01 23:24
Fixa lönebidrag får typ alla som suttit.

2011-10-03 10:59
Har ni några tipps på hur man hittar dessa industrijobb där belastningsregistret spelar mindre roll? Att leta jobb genom plattannonser på internet fungerar tydligen inte för mig.

kasper
Jag har redan en jobbcoach på AF. Det arbetsförmedlingen har fixat är praktikplatser utan chans till anställning. Har redan varit på 2st ställen och haft värdelös praktik, så jag skiter i arbetsförmedlingen nu. Och något mer becknande blir det inte på ett tag, jag försöker bli en hederlig svensson nu =)

Priyan
Arbetsgivaren vill oftast att man gör ett eget utdrag ur sitt belastningsregister där allting man torskat på syns eftersom det inte syns om arbetsgivaren kollar.
Rappare

2011-10-03 12:11
Arbetsgivaren vill oftast att man gör ett eget utdrag ur sitt belastningsregister där allting man torskat på syns eftersom det inte syns om arbetsgivaren kollar.
Hur fungerar det där? Försvinner det efter ett antal år? Jag gjorde en del dumt när jag var yngre och är lite nervös inför att söka vissa jobb? Antar att jag kan gå till polisen och kolla upp det själv, men det gäller ju att få tummen ur också. En majoritet av min bekantskapskrets jobbar på Ringhals och de sägs vara väldigt hårda med att kolla belastningsregistret innan de anställer, men samtidigt så vet jag flertalet dömda som arbetar där. Går de snarare på huruvida man begått ekobrott eller vad handlar det hela om?

2011-10-03 13:20
Jag är inte helt 100% men jag tror att allting man blivit dömd för alltid kommer synas om man gör ett eget utdrag på sig själv. Men om en arbetsgivare däremot beställer ett utdrag ur ens belastningsregister så syns det bara om man blivit dömd för något brott som är relevant till arbetet man söker. Det är därför arbetsgivare har börjat kräva att man beställer det själv och skickar in till dem.

Jag funderar fan på att förfalska mitt belastningsregister så man kan få jobb någon gång. Jag behöver bara veta hur det ser ut om man inte är dömd för någonting, tyvärr tror jag inte jag känner någon som aldrig blivit dömd..
Producent

2011-10-03 21:24
Nej, jag åkte fast sommaren 2004, det finns inte med längre.
Jag beställde 2 utdrag från polisen-ett till mig och ett som jag lämnade oöppnat till arbetsgivaren.
Rappare

2011-10-04 00:48
Fan vad nice. Då kanske man ska söka på kärnkraftverket iaf.

2011-10-04 10:33
Vill du jobba så sök dig själv till mindre affärer, små företag etc. du är i princip gratis att anställa och många arbetsgivare söker bara folk som dig.
Av dom som muckat och velat ha jobb, har alla jag känner fått de rätt snabbt så tycker de låter lite underligt måste jag säga

2011-10-06 22:04
Jag gick på Krami! Det är För folk som har Kriminalvården , Då fixar man jobb där,

Vet ej om man får ha kontraktsvård kommer inte ihåg, Men Jag har för mig att de var 1 som hade kontraktsvård i vår grupp.
Surfar runt med min Mac !

2011-10-06 22:06
och yes! du är berättigad Lönebidrag, Men för att få de måste han ju hitta ett ställe som vill anställa honom Det hade jag problem med som fan,

Dock så lyckades jag fixa ett jobb till slut Helt utan någonting. På jobbet vet dom ens inte vem jag är eller något! Trivs jävligt bra och Kan nog hjälpa dig med jobb också om du bor i Stockholm! bless!
Surfar runt med min Mac !

2011-10-07 10:01
adamduvet
Krami är inte aktuellt tyvärr, har polare som gått där och fått jobb. Men soc är inte pigga på att betala krami eller liknande. Yes jag bor i Stockholm, skicka gärna iväg ett pm och du kan hjälpa =)

2011-10-08 15:49
Sätt dig och leta upp alla företag du kan tänka dig jobba på, skicka personligt brev och CV och kolla upp om dom behöver något. Jag slutade mitt tidigare jobb i somras och hade på det sättet fått 5 olika jobb att välja på inom en månad, alla utan tidigare erfarenhet av den branschen. Sitt inte bara och sök jobb hos arbetsförmedlingen, dom har hur många som helst att välja på och då är det lätt att sortera bort folk med belastningsregister.

Och se till att någon du känner som på något sätt jobbar med rekrytering kan titta på ditt CV och personliga brev innan du skickar iväg det.

Det finns hur mycket jobb som helst, folk som säger annat är bara för dåliga på att leta för att få dom.
Rehab is for quiters.

2011-10-10 11:30
Du får ta de jobb som finns dvs försäljare och tro mig ingen bryr sig om ditt straffregister i den branchen.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2011-10-10 14:07
ZoO-Man

Menar du telefonförsäljare på provision då? Jag gör i princip vad som helst hellre än det. Med tanke på hur mycket skitjobb det finns borde jag kunna göra någonting annat, men de blir nog sista utvägen i så fall.

Ska glida runt till alla företag runtomkring här och lämna mitt CV i morgon.

2011-10-12 11:19
Åk till Norge.

Jag är dömd på 18 punkter och satt 7 månader för ett par år sen.
Nu knegar jag som målare/betong-arbetare i Oslo och tjänar 250NOK / h.
Manager

2011-10-12 19:09
90% av de som jobbar som flyttgubbar har suttit så i den branschen är det inga problem om man har ett belastat register.

Annars är byggbranschen ett hett tips, många ex-kriminella där också och där är det i regel ingen som bryr sig om man har varit kriminell.

Redline!

2011-10-13 00:05
word på octagon .-:-

2011-10-13 09:56
Aight jag ska kolla med fler flyttfirmor tack för tipset. Problemet där är att många firmor vill att man har körkort. Byggbranschen har jag ingen som helst kunskap om så jag vet inte vad jag skulle kunna göra där?
Manager

2011-10-13 10:05
sveningar: Jag har många vänner som jobbar som flyttgubbar och de är både straffade och körkortslösa. Jag lovar dig att om du ringer till varenda flyttfirma i Stockholm och säger att du vill jobba så har du jobb imorgon.
Redline!

2011-10-13 15:26
Biffa upp dig och skaffa tatueringar så fyller du alla kriterier för en utmärkt ställningsbyggare!

2011-10-14 12:24
Dr.Octagon Aight, tack för tippset ska ta och ringa runt till alla flyttfirmor.

Begge De kriterierna fyller jag redan =)