I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Preventivmedel utan hormoner?

Övrigt - Blandat

2011-09-29 14:51

Preventivmedel utan hormoner?

Någon som har någon erfarenhet av hormonfria preventivmedel, exempelvis kopparspiral?
Jag har tagit p-piller i flera år men gillar inte att ta hormoner och påverka kroppens naturliga tillstånd. Har funderat på kopparspiral, eftersom det är hormonfritt men det verkar mest sättas in på kvinnor som fött barn.
Pessar och dyl är inte ett alternativ, att använda spermiedödande medel varje gång verkar inte direkt vara en turn-on...

Kom med tips, egna erfarenhetet, diskutera vad som är bäst osv

Manager

2011-09-29 15:50
Som man kan jag säga att spiral är lite bull. Jag är inte värsta välhängda monstret men ändå har jag knockat ut spiralen på två kvinnor. De har ju börjat stoppa in såna i kvinnor som inte varit gravida och jag tror fan att den inte sitter så bra då.

Jag tycker kondom hittills är det ultimata skyddet. Utöver barn så slipper man också könssjukdomar.
Redline!

2011-09-29 16:17
ja kondom.

också:
Jag är inte värsta välhängda monstret men ändå har jag knockat ut spiralen på två kvinnor.

AJ!
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-09-29 16:28
Knockat ut? Låter mindre trevligt.
Jo kondomer är såklart great men inte om man är i fast förhållande, det blir mycket kondomer....

Manager

2011-09-29 16:32
Ok, knocka ut blev lite fel. Knocka ur sin plats är mer korrekt. Och ja, det gjorde ont på oss båda. Det sticker liksom till i ollonet. Något man inte vill när man knullar.

Ekonomisk så är kondomer kanske inte det smartaste, men de vinner fan i alla andra mätningar. Det finns såna 50-pack på apoteket (profil, sho san eller blandad låda med fem olika sorter) som är relativt billiga.

Ett 50-pack lär räcka i en månad och de kostar inte mer än 100 spänn. Första månaderna kanske man behöver två 50-pack, men det är ändå inte så dyrt.

Redline!

2011-09-29 16:43
precis, köp storpack, SÅ dyrt är det inte

2011-09-29 16:53
kondom < bli på smällen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-29 20:16
Jo det är klart att kondomer är ett bra alternativ, men alla som har ett aktivt (eller före detta aktivt) sexliv vet att kondomen ibland kan glömmas bort i stundens hetta.
Någon som har tips på andra metoder?

Och i fallet med kondomer, någon som har tips på ekologiska kondomer?

2011-09-29 20:28
Ett 50-pack lär räcka i en månad

Dude....
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Rappare

2011-09-29 20:36
Lite monster är du allt Dr.Octagon. Två 50-pack på en månad alltså...

2011-09-29 22:18
Knocka ur en spiral? Då kan den ju inte ha blivit korrekt införd från början?

För att ta ut en spiral måste man dra i två små trådar som gör att spiralen fäller ihop sig och går igenom det yttepyttelilla hållet i livmodertappen.

Det enda jag hört om gällande spiral och sex är att man kan känna visst obehag för att den trycks uppåt...

Moderator

2011-09-29 22:39

Haha läste om det där 3 gånger för att se så att jag verkligen inte läst fel, du måste vara en maskin eller något.
//TW

2011-09-29 23:19
Om man har problem med spiralen, dvs att killen känner den, kan man be barnmorskan göra trådarna lite kortare. Själv har jag det och kände själv att de var för långa redan när den blev insatt och ligger bara med välhängda monster men ingen har klagat so far.

2011-09-29 23:57
Jaa jag har det bästa tipset, ceracett, det är p-piller utan hormoner, bästa.

Bonus är att man får nästan ingen mens, inget magont, ingen grinighet, allt bra :)

2011-09-30 10:14
Loveli

Cerazette är mini-piller, och innehåller som benämningen kanske avslöjar mindre hormoner, men är alltså inte helt hormonfritt.

Vanliga p-piller innehåller två hormoner, mini-piller innehåller bara en.

2011-09-30 10:50
Ja precis de innehåller inget östrogen som brukar vara det man inte vill få i sig extra utav.

Jag rekomenderar.

Skivsamlare

2011-09-30 10:52

Haha läste om det där 3 gånger för att se så att jag verkligen inte läst fel, du måste vara en maskin eller något.

Haha!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-09-30 11:53

Haha!

Alltså det där är ju något helt absurt^^ Dina brudar måste ju vara helt ömma där nere^^
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
Manager

2011-10-02 14:29
Men jag skrev att ett 50-pack lär räcka i en månad eftersom hon skrev "Jo kondomer är såklart great men inte om man är i fast förhållande, det blir mycket kondomer.... ".

Suck...

Knocka ur en spiral? Då kan den ju inte ha blivit korrekt införd från början?

Mycket möjligt, jag vet bara att jag har skickat en person till läkaren som var tvungen att ta ut den och stoppa tillbaka den igen plus att jag gett en annan person komplikationer (vad hon gjorde med de vet jag tyvärr inte).

Redline!

2011-10-02 14:54
Dr.Octagon

Ouff, lär ju ha gjort rejält ont :/

2011-10-02 15:05
så sex 50 ggr på en månad är omänskligt mycket? det är ju bara typ två gånger om dagen.. eller tänker jag fel? :O

//Yde - va?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Groupie

2011-10-05 20:39
Min sambo har kopparspiral och haft det ca 8 år. Det har alltid funkat utmärkt och det enda jag märker, inte hon, är när jag är på insidan med fingrar, inte med snabel.
Tycker helt klart du ska överväga det!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-10-06 21:11
Jag har själv kopparspiral. Kan räkna upp fördelar och nackdelar:

Nackdelar:
- Det gjorde ont att sätta i den. En del av dom jag pratade med innan sa att det "kan sticka till lite". Det var bullshit. Det kändes som grov mensvärk (alltså sådär som när man tror att man ska spy) x10 eller mer.
Dock var ingreppet över på ca 20-30 sekunder för mig, så man kan härda ut. Och sedan sitter den i i fem år om inget går fel.

- Den kan ramla ut. Har aldrig hört förut att den ramlat ut för någon under sex, men hört att den kan göra det under mens. Det har i vilket fall inte hänt mig (än?), och jag har haft den i kanske 9 månader+.

- Det sitter som två små trådar på den, som killen kan känna. Men de jag har haft sex med som jag har frågat har sagt att dom bara känt dom, men att det inte gjorde ont på något sätt. Och det är bara typ första stöten i sådana fall.
Dessutom: om killen får ont av dom kan man klippa bort trådarna, men i alla fall jag vill ha dom där för att kunna kolla så att den sitter kvar (är ganska gravidnojig).

Fördelar:
- INGA HORMONER!!! Wohooo!
Jag är egentligen mot att tjejer ska behöva proppa i sig/operera in massor skit i kroppen för att killar inte har lust/är för lata. Säger inte att alla är det (för jag vet att alla inte är det), men det finns en anledning till att det inte lanserats något preventivmedel för män utom kondom. Det säljer helt enkelt inte. MEN: det är skönt att slippa tänka på något öht och bara köra.

- Den känns inte.
Det kändes bara lite första veckan (för mig), och det var när jag sprang på rullband på gymmet eller ansträngde mig mycket fysiskt på något sätt. Sedan gick det över.

- Den sitter, som jag sa, i i fem år. Och det ska tydligen inte göra ont att ta ut den, men det vet jag ju inget om nu.

- Man behöver inte tänka på att ta piller, ha med sig piller, köpa kondomer (om det är någon man har sex med regelbundet och vet inte har någon könssjukdom, såklart) osv osv.

Vill du ha ett preventivmedel som inte är kondomer (som ju på alla sätt är det bästa, egentligen) och utan hormoner så kan jag nog rekommendera spiral om du pallar att härda ut när de sätter i den.

Ps. Om du gör det; ta en jävla stark Ipren innan.

Groupie

2011-10-06 21:46
När vi ändå pratar kondomer..

Jag vet att det är lite magstarkt att säga att tjejen är den som ska skydda sig då det faller på båda, men jag personligen kan inte njuta av sex på samma sätt om jag har kondom så det blir oftast no sex ist för safe sex isf... Jag menar.. Ska killar (som jag) behöva ha mindre skönt sex för att tjejen inte ska skydda sig (och sin kropp)?

2011-10-06 22:13
Det är väl mindre skönt för tjejer också? Låter på dig som att du tror att det bara är killar som känner mindre när man har sex med kondom.

Om vi säger såhär: ska jag som tjej behöva proppa i mig hormoner som gör att jag tappar sexlusten, går upp i vikt och till slut får så jävla ont av att ha sex att jag inte längre kan ha sex (true story, slutade ta ppiller av den anledningen) för att du "inte kan njuta av sex på samma sätt" utan kondom?

Nu tog jag ppiller som ett exempel, vet att det finns fler sätt att skydda sig på, obviously, men vill bara att du ska haja grejen.

(Ska inte vara mer OT nu.)

2011-10-06 22:14
Ps. Sedan om du inte vill ha sex av den anledningen är det upp till dig. Enligt mig är det skönare att ha sex med kondom än att inte ha det alls!

2011-10-07 08:32
ok vad kown sa rakt av, high five kown!
och tilllägg: kondom skyddar mot stds, p-piller och dyl gör inte det.
Rappare

2011-10-07 09:56
men det finns en anledning till att det inte lanserats något preventivmedel för män utom kondom. Det säljer helt enkelt inte.
En annan anledning är att det skulle bli dyrare och svårare att tillverka. När man tillverkar p-piller för kvinnor behöver du bara stoppa ett ägg, medan du behöver stoppa tusentals spermier hos en kille, utan att permanent sterilisera honom. Det har helt enkelt varit för komplicerat att tillverka dessa piller. De snackade om detta i Vetenskapens värld för typ ett år sedan.

Men om jag inte minns fel så snackades det även om att det äntligen är på väg. Mer om det här. Så nu är det upp till bevis. Jag tror att många killar snarare hade velat kunna vara helt på säkra sidan utan att använda kondom och knulla runt hur mycket som helst.

2011-10-07 10:27
fast alltså...
med risk att låta som en gammal skolsköterska så vore det jävligt dumt att känna sig "helt på säkra sidan utan att använda kondom och knulla runt hur mycket som helst"
kondomer skyddar som bekant mot mer än oönskad graviditet.
Rappare

2011-10-07 10:34
Ja, men du vet hur killar är.
Manager

2011-10-07 12:49
men jag personligen kan inte njuta av sex på samma sätt om jag har kondom så det blir oftast no sex ist för safe sex isf

Men alltså, njutningen ska inte komma från känslan av kuk i fittan, det är bara en väldigt liten del i hela njutningen när man har sex. Försumbart liten. Gör om, gör rätt.
Redline!

2011-10-07 13:10
tänkte tillägga det, njuter du inte av sex på grund av lite mindre känslighet i kuken måste du ha sjukt kasst sex.
Groupie

2011-10-07 22:32
kown F22

I ditt specifika fall skulle jag göra undantag, eller om vi var partners så skulle vi hitta en lösning som passa båda.

2011-10-07 22:34
Jag är klamydia-proof =) Kan inte få det!
Highfive anyone, anyone?

2011-10-07 23:09
Niito
Don't!