I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Astral resor Och astral-projektion

Övrigt - Blandat

2011-08-15 20:04

Astral resor Och astral-projektion

Någon som är insatt i detta och kan förklara lite om ni orkar? Har läst om det och tycker det verkar väldigt intressant, Att om man lär sig Astral projektion kan man åka till olika städer som Honu, Askleposis osv, Men Folk som har vart där kan tydligen prata med "folk" som finns i städerna eller hur man ska förklara.

Jag fattar inte allt till 100% men förstår lite iallfal, Men Är detta något ALLA kan göra om man går in för att lära sig det?

Någon som vart på resa i Astral världarna ? Och Är detta bara en myt eller finns de studier som visar att detta är möjligt?

är det sant att Vi endast upplever endast 4 av universums 11 dimensioner?

hoppas denna tråd ligger rätt annars får ni gärna säga till vart den ska vara.

Mvh

Surfar runt med min Mac !
Manager

2011-08-15 20:27
Alla kan göra det.

Läs boken "Astral projection and the nature of reality" av John Magnus, den svarar på alla dina frågor och lär dig att astral projicera.
Redline!

2011-08-15 20:28
Det är ett mentalt påhitt och önsketänkande.
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-08-15 20:32
Dr: Finns boken på svenska? jag är inte så jävla bra på engelska och antar att hälften av orden där i är svåra bara på svenska.

NateW : Sluta vara så negativ! Haha
Manager

2011-08-15 20:45
adamduvet: Vet inte, troligtvis inte. Men språket är inte komplicerat alls, i alla fall inte de praktiska råden för att lyckas med sin projektion.
Redline!

2011-08-15 21:27
dr: Okej tack ska kollas upp!

2011-08-15 21:29
Haha nej jag är inte negativ utan bara logiskt resonerande. Jag skrev i en tråd i flashback, samma sak. Om någon lyckades "astral projecera" sig in till min lägenhet så jag kan se nån själ sväva ovanför mig så är jag övertygad, tills dess är det rent nonsens.

2011-08-15 21:51
Astral projektion is for real yo.
Jag har inte gjort det själv men jag har letat efter info som en idiot det senaste året och läst massa böcker, och hittat en bunt med andra coola grejer me.
Alla med lite självdiciplin (vilket jag inte har än tyvärr) kan lära sig det. Finns en bunt med tekniker och tillvägagångssätt.
Adventures Beyond the body av William Buhlman kan jag rekommendera, tyvärr på engelska den me.
Sök en massa på UKU (utanför kroppen upplevelse) och astral projektion så hittar du säkert nåt fint på svenska me

Här nedan du en fin liten animerad film som förklarar begreppet. Kolla även in hela den serien med animerade filmer vid namn Spirit Science om du vill hitta fler coola saker

Hoppas fler upptäcker detta asballa out of this world fantastiska fenomen=D
"Know thyself and thou shalt know it all"

2011-08-15 23:12
Finns massvis av litteratur om vampyrer också.
Manager

2011-08-16 11:33
NateW: Om vi ska följa logikens väg och tittar på hur de som lär ut det här säger att det fungerar så måste du astral projicera för att möta andra som astral projicerar. Du kan inte ligga vaken i din lägenhet och stöta på någon som projicerar.

Och vi fattar att du tror inte på det här, du behöver inte säga det fler ggr än en.

Redline!

2011-08-16 12:11
Allt detta är givetvis tveksamt på ett plan utöver det vanliga. Alltihop är baserat på anekdoter till att börja med. Vidare är dessa anekdoter i allmänhet av två typer, dels folk som nära nog är döda och dels folk som sover. I båda dessa sammanhang är risken överhängande att något underligt skall inträffa.

Utöver detta förutsätter astral projektion en småsak som att vi har en själ, vilket vore absurt given en grundläggande materialistisk världsbild. Mer eller mindre innebär alltså tro på det astrala ett förkastande av all materialistisk vetenskap. Världsbilden som inkluderar big bang, evolutionsteorin och i detta sammanhang den högst relevanta termodynamiken, går helt enkelt inte att förena med astral projektion.

Förespråkare verkar dessutom ofta peka på tallkottskörteln som dualismens källa. Platsen där själen kan koppla upp sig mot astralplanen... Ja, den snodde de ju från Descartes som hittade på denna galenskap ur ingenting alls.

Sammantaget. Att anta att astral projektion är något mer än underliga upplevelser som ofta missförstås, innebär ett förkastande av nära noga all modern vetenskap. Valet är öppet för alla att göra. Man bör dock ha i åtanke att modern vetenskap i form av neurologi enkelt kan förklara utomkroppsliga upplevelser och dylika mysterier genom nyvunnen kunskap om hjärnans arkitektur. Man kan till exempel framkalla utomkroppsliga upplevelser genom att helt enkelt hämma aktiviteten i vissa delar av hjärnan. Nämligen de delar av hjärnan som bestämmer vår plats i rummet till någonstans bakom våra ögon, vilket om man tänker på det knappast är givet.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-08-16 12:23
Varför prövar du bara inte? Jag tycker inte du ska tro på något förrän du själv upplevt det. Att det skulle finnas olika dimensioner tror jag är sant utifrån den personens perspektiv som uttalat det. Jag tror själv att det bara finns en dimension eftersom jag upplever att allt är ett och om allt är ett så kan inte olika dimensioner existera mer än i sinnets värld. Hitta din egen sanning.
Who made me like this? Was it me and god in co-production?

2011-08-16 12:27
Olika dimensioner kan bara existera som en tanke, är nog mer korrekt att säga :)

2011-08-16 18:37
Jag tror inte på snacket om andra dimensioner etc för fem öre, men jag vet att upplevelsen av "astral projektion" är fullt möjlig. Hjärnan är en komplex mekanism.

Min teori är att självinducerade lucida drömmar och astral projektion är en och samma sak, med olika tolkningar. Jag har läst instruktioner hur man ska gå till väga för att uppnå det astrala planet och metoden är i princip identisk med det förstnämda, som jag hanterar ganska väl.

Befinner man sig i en kontrollerad lucid dröm så kan allt ske. Du behöver bara föreställa dig något så händer det framför ögonen på dig. Du kan flyga ut över staden, ändra skepnad eller ha sex med Megan Fox, you name it.

Precis som när folk har hypnogoga upplevelser och träffar på olika väsen beroende på sin tro (t ex en kristen ser en ängel eller en demon, en UFO-fantast ser en alien etc) så kan en människa som läst in sig i astral projektion, och tror på det, uppleva just det som dem förväntar sig uppleva, t ex Askleposis hit och dit. Med andra ord en fråga om tidigare upplevelser eller trosföreställningar.

Var är Pusherman? ;D
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2011-08-16 19:07
Haha vafan... Hensko, sitter du och Googlar eller är du bara helt sinnessjukt allmänbildad? :D
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Manager

2011-08-16 19:51
Förespråkare verkar dessutom ofta peka på tallkottskörteln som dualismens källa. Platsen där själen kan koppla upp sig mot astralplanen... Ja, den snodde de ju från Descartes som hittade på denna galenskap ur ingenting alls.

I den Tibetanska Dödsboken menar de på att själen inträder det ofödda fostret efter x antal dagar, minns inte siffran (tror det var 48). Men oavsett så är det ungefär så lång tid det tar för fostret att utveckla tallkottskörteln.

Jag vet inte vart Descartes drog fram sin "fakta", men det verkar onekligen vara fler som nosat runt tallkottskörteln.
Redline!

2011-08-16 21:01
Refused - Ibland googlar jag när det känns viktigt nog. I detta fall råkade jag sitta på lite relevant information.
Groupie

2011-08-16 21:15
Jag tror på det, har upplevt skumma saker och kan känna känslan av det. Det är synd om er som inte upptäckt det.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-08-16 21:18
isofu

Min teori är att självinducerade lucida drömmar och astral projektion är en och samma sak, med olika tolkningar. Jag har läst instruktioner hur man ska gå till väga för att uppnå det astrala planet och metoden är i princip identisk med det förstnämda, som jag hanterar ganska väl.

Detta ligger väldigt väl i linje med min första tanke kring detta ämne. Jag vet att jag har hört en intervju med en neurolog vid något tillfälle som själv brukade ägna sig åt någon typ av meditation för att framkalla utomkroppsliga upplevelser. Det hon talade om i övrigt lät snarlikt lucida drömmar. I övrigt håller jag helt med dig. Jag tvivlar inte heller på att folk upplever någonting, jag tvivlar bara på den tolkning de ger det.

2011-08-16 22:32
Jag säger bara -Checka in ämnet. Gör lite egen research och se om det "resonerar" me dig. Sanning känner man me hjärtat, inte me den rationella hjärnan. Och man kan inte veta något förrän man har upplevt det, vilket jag inte har, men när det här fenomenet är så utspritt över hela världen som det är, och har dokumenterats minst så långt bak som 3000 år, så känner jag i hjärtat att det är värt att lita på. Att ha ett öppet sinne gör att ens verklighet blir större. Och dyker det upp några frågor kring hur det hela funkar och om universums uppbyggnad så ta reda på svaren. Kolla in kvantum fysik och metafysik och leta dig fram bland alla guldgruvor på nätet. The truth is out there
Vill ni ha boktips av mig så skicka ett PM

2011-08-16 22:59
Sanning känner man me hjärtat, inte me den rationella hjärnan. Och man kan inte veta något förrän man har upplevt det, vilket jag inte har, men när det här fenomenet är så utspritt över hela världen som det är, och har dokumenterats minst så långt bak som 3000 år, så känner jag i hjärtat att det är värt att lita på. Att ha ett öppet sinne gör att ens verklighet blir större.

Detta är verkligen anti-tesen till min syn på kunskap och världen.

Sanning kan man visserligen rent intuitivt känna med hjärtat, men oftast bedrar man sig. Endast genom rationella studier av verkligheten kan man veta någonting alls. Ett vida spritt och urgammalt fenomen vinner inget sanningsvärde genom dessa egenskaper, endast genom att faktiskt sant.

Och dyker det upp några frågor kring hur det hela funkar och om universums uppbyggnad så ta reda på svaren. Kolla in kvantum fysik och metafysik och leta dig fram bland alla guldgruvor på nätet. The truth is out there

Man bör verkligen ta reda på svaren, men det kräver att man bortser från sina egna förhoppningar och förväntningar. Man måste undersöka utifrån ett verkligt öppet sinne, dvs genom ett kritiskt, vetenskapligt tänkande.

För övrigt: Kvantfysik förklarar mycket, men kvantfysik gäller inte makrovärlden. Kvantfysik handlar om elementärpartiklar, inte vår värld. Alla människor som försöker förklara astral projektion eller vad det nu än må vara genom att anföra kvantfysik som förklaring kunde lika gärna ha sagt att det beror på magi. Antingen vet de inget om kvantfysik eller så ljuger de medvetet.

Sanningen finns verkligen där ute, men man måste paddla sig genom en helt oerhörd mängd gissningar, lögner och fantasier om man bara ger sig ut på google helt random för att hitta den.

2011-08-16 23:22
Vad menar du med att kvantfysik inte gäller makrovärlden? Allt som är större än partiklar är effekter av partiklar, och grundar sig alltså på partiklar. Så kvantfysik är relevant i uppbyggnaden av verkligheten vi upplever.

Om man lär sig universums principer och absoluta lagar så kan man spelets regler och kan utnyttja dom till sin fördel. En rysk baron vid namn Eugene Fersen skrev en bok 1923 som heter Science of Being, som är vetenskapligt baserad som förklarar i detalj om hur man kan lära sig att forma sin egen verklighet genom att förstå universums lagar. Har ni hört uttrycket The Law of Attraction? All information som finns ute om det har troligtvis kommit från denna bok på ett eller annat sätt.
Läs och säg att det är bullshit. Det är logiskt och oundvikligt, det är Vetenskapen i att vara.

2011-08-16 23:44
Ja du. Jag har läst om detta och har känt till diverse avarter att denna tanke under en längre tid. Jag säger att det är bullshit.

För de som inte känner till law of attraction specifikt kan jag meddela att det mer eller mindre är detsamma som the secret. Dvs, men behöver bara önska sig något riktigt ordentligt så får man det också.

Nej, våra sinnen har ingen makt över vår omvärld. Vårt medvetande har ingen makt utanför vår egen kropp. Vi har inte ens medveten kontroll över de flesta funktioner i vår egen kropp för den delen.

Du kan ju givetvis tro på det, men att påstå att det är logiskt avslöjar en oerhörd missuppfattning av vad logik är.

2011-08-17 07:23
Dr. Octagon
Så det är haken? Man måste astral projicera för att möta andra som gör det... Hahaha my god. Jo jag skriver hur många gånger jag vill att jag inte tror på det och med detta vill jag ha sagt att jag inte tror på det här.

2011-08-17 08:07
Henkso P26

Stör mig lite på dig. Du låter precis som ateister som gjort vetenskapen till sin lag utan att märka att de gjort en ny religion av det. Tror du inte att det finns en möjlighet att du och världen är mer än vad dina tankar kan rymma och förstå? En gnutta lilla möjlighet?

Jag tycker dessutom att du dissar law of attraction lite för lätt. Nej, det är sant att om jag tänker på en giraff så kommer det inte stå en giraff på mitt rum i samma stund. Om jag däremot tänker, jag är inte värd nått bra, jag är inte värd nått bra, dagarna i ända så är det ju faktum att jag kommer skapa den verkligheten omkring mig. De flesta som tänker negativt om sin omgivning letar efter det som är negativt i den för att sedan kunna bekräfta att det de tänker om den är sant. Law of attraction har hjälpt många människor att inse att de inte är offer för sin verklighet, utan att de kan välja hur man ska hantera den. De är det läran har varit menad till i grunden.
Manager

2011-08-17 09:10
NateW: Jag har inte pratat om någon hake, jag har bara påstått att din logik brister. Givetvis kommer du inte se vad som händer i ett annat plan i vaket tillstånd, det är som att du ska se in i ett rum genom en vägg.

Sen om det faktiskt är så att man träffar på andra när man projicerar eller om allt är inbillning är en annan diskussion som jag väljer att inte delta i eftersom den diskussionen inte är något jag är intresserad av.
Redline!
Manager

2011-08-17 09:12
Nej, det är sant att om jag tänker på en giraff så kommer det inte stå en giraff på mitt rum i samma stund.

Om man inte astral projicerar ;)
Redline!

2011-08-17 09:50
Om man inte astral projicerar ;)

men då är det ju en astral-projektion och inte en fysisk giraff man ser :P
Manager

2011-08-17 10:22
Det framgick inte att det måste vara en fysisk giraff :P
Redline!
Rappare

2011-08-17 11:06
Henkso
Utöver detta förutsätter astral projektion en småsak som att vi har en själ, vilket vore absurt given en grundläggande materialistisk världsbild. Mer eller mindre innebär alltså tro på det astrala ett förkastande av all materialistisk vetenskap. Världsbilden som inkluderar big bang, evolutionsteorin och i detta sammanhang den högst relevanta termodynamiken, går helt enkelt inte att förena med astral projektion.
Varför vore detta absurt? Varför skulle dualism motstrida dina vetenskapsexempel? Fattar tyvärr inte alls faktiskt.

Dessutom finns det inte en dualism, utan flera. Även om någon skulle strida med en viss teori så är det verkligen inte självklart att alla gör det.

Har du läst Huxley? Ganska spännande faktiskt. Han berättar i ett verk om ett experiment på en groda där de skär bort tallkottskörteln och skriver sen om beteendemönstret hos grodan. Grodan sägs då sakna själ men har fortfarande ett invant beteendemönster, som om än inte på topp fungerar i viss mån.

Han skriver även om en soldat som blivit skadad i ett krig. Han fick i och med det en åkomma som gjorde att han titt som tätt hamnade i ett transliknande tillstånd. I detta tillstånd var han inte sig själv, han förnam inte saker på samma vis som vi vanligtvis gör. Men han hade ett invant mönster som liknade grodans. Trots att han fysiskt befann sig i sin egen lägenhet så stod han i sitt eget tillstånd på scen och framförde en låt. Han skrev dessutom ofta brev till en kvinna. Det utfördes experiment på honom samtidigt som han skrev brevet, bland annat fick han skriva brevet utan bläck, och istället doppa pennan i vatten. I ett experiment drog man bort pappret han skrev på och blottade det blanka papper som låg under i högen. Soldaten visade då tecken på förvåning men fortsatte sedan skriva där han slutade som om ingenting hade hänt. Han fortsatte skriva på samma ord, och dessutom på exakt samma ställe på pappret. Man kunde sedan läsa alla pappren som ett enda långt flytande brev.

Om inte annat jävligt coolt.

Allt detta tyder, enligt Huxley, på att teorin om epifenomenalism är den korrekta, vilket definitivt är den coolaste teorin när vi diskuterar kropp/själ-teorierna.

Jag minns dock inte vilket verk det är han skriver om detta i, jag skulle kunna leta upp det bland mina papper men det lär ta tid.

Va-ra
Jag tror själv att det bara finns en dimension eftersom jag upplever att allt är ett och om allt är ett så kan inte olika dimensioner existera mer än i sinnets värld. Hitta din egen sanning.
Tror du bara att det finns en dimension? Duuudeeee... ;)

Du låter precis som ateister som gjort vetenskapen till sin lag utan att märka att de gjort en ny religion av det.
Ateism har ingenting med vetenskap att göra. Ateism är en tro, och vetenskap är...vetenskap. Att sedan använda vetenskapen för att argumentera för sin tro är helt okej, men det leder oftast inte någon vart. Förutom i agnosticismens fall, den är fan oklanderlig.

Vad har för övrigt law of attraction med diskussionen att göra över huvud taget? Sorry, kanske bara är jag som missat den biten.

2011-08-17 11:27
dr oct

haha nähä :P

scrotum

Jag skulle egentligen inte vilja kalla det en dimension, för i användanet av de ordet så måste en motsats oxå finnas, eller åtminstone något som rymmer dimensionen. Jag tror dessutom inte särskilt mycket, jag utgår ifrån min egen upplevelse och vad jag känner :P och det är att det bara finns ett medvetande, och att detta manifesteras i olika former eftersom de gillar att leka med sig själv :D Men som sagt, man ska hitta sin egen sanning ;)

Helt ärligt så vet inte jag heller varför de kom in på law of attraction hehe..

2011-08-17 13:13
Va-Ra

Stör mig lite på dig. Du låter precis som ateister som gjort vetenskapen till sin lag utan att märka att de gjort en ny religion av det. Tror du inte att det finns en möjlighet att du och världen är mer än vad dina tankar kan rymma och förstå? En gnutta lilla möjlighet?

Okej, den här diskussionen. Bäst att reda ut begreppen från början. Vetenskap är ingen religion. Ateister "tror" inte på vetenskap. Vetenskap har inget givet innehåll att tro på, det är enbart en metod. Det är ett tillvägagångssätt för att undersöka världen omkring oss. Det är varken mer eller mindre.

Jag är helt och hållet övertygad om att det finns sanningar om och i universum som jag inte är förmögen att greppa. Därmed inte sagt att jag tänker acceptera det folk känner, hoppas och tror, kring ett fenomen som faktiskt går att testa, som sant. Om frågan är något i stil med, "finns gud?" rycker jag bara på axlarna. Jag kan inte veta, det går vad jag vet inte att testa detta. Det är en fråga om tro och var och en får tro vad de vill, jag upprörs ej av detta.

Om frågan däremot är "fungerar the law of attraction". Då kan man peka på att vi är tämligen väl införstådda med vad en mänsklig kropp är kapabel till, i synnerhet när det gäller att projicera ut någon form av energi. I all vår kunskap finns inget som talar det minsta för att våra hjärnor har någon som helst möjlighet att påverka den fysiska världen. På samma sätt, varför skulle jag acceptera människors religiösa/andliga tolkningar av en utomkroppslig upplevelse som sanna för mig, när jag kan få en enkel materialistisk, fysisk förklaring i form av hjärnans uppbyggnad?

Jag tror inte på vetenskap, jag använder mig av en vetenskaplig metod för att det är det enda sättet vi kan nå objektiv kunskap om någonting alls.

PS. ang. law of attraction, om man formulerar den så löst som du gjorde i ditt inlägg har jag heller inget problem med det. positivt tänkande kan hjälpa mot jättemycket. jag vänder mig mer mot de som faktiskt på riktigt far efter att man skulle kunna få tag på giraffen, de finns. DS.

scrotum

Varför vore detta absurt? Varför skulle dualism motstrida dina vetenskapsexempel? Fattar tyvärr inte alls faktiskt.

Enkelt uttryck kan man förklara det genom frågan: "Hur utvecklas en själ genom evolution?". Dualism förutsätter oerhört mycket, det är svårt att se t ex hur tallkottskörteln uppkom genom evolution, för att sedan får denna högst specificerade funktion. Hade vi inget medvetande / inga själar innan vi utvecklade en tallkottskörtel?

Har du läst Huxley? Ganska spännande faktiskt.

Beror väl på vilken Huxley vi menar, men om detta har jag inte läst. Epifenomenalism är jag också lite skakig på, men det är väl någon typ av egenskapsdualism? Egenskapsdualism är ju i alla fall rimligare än substansdualism, men jag ser inte riktigt poängen.

En fråga, tycker du inte att det verkar rimligt att man kan förklara dessa och andra underliga beteenden hos människor med hjärnskador, genom att hänvisa till deras hjärnskador i sig?

2011-08-17 13:44
I all vår kunskap finns inget som talar det minsta för att våra hjärnor har någon som helst möjlighet att påverka den fysiska världen. På samma sätt, varför skulle jag acceptera människors religiösa/andliga tolkningar av en utomkroppslig upplevelse som sanna för mig, när jag kan få en enkel materialistisk, fysisk förklaring i form av hjärnans uppbyggnad?

Men då menar du, att så länge som det inte går att vetenskapligen bevisa, så skulle detta vara omöjligt. MEN om en sådan undersökning gjordes och man kom fram till att våra hjärnor faktiskt kan påverka den fysiska världen, så hade du fått tänka om? Eller hade du fortsatt tro på att det var omöjligt även fast bevisen fanns?

Tänk efter riktigt noga nu, för några hundra år sedan trodde man verkligen att jorden var platt och alla som trodde något annat ansågs vara dumma och galna. Det du tar för sanning idag, grundat på den kunskapen som finns inom vetenskapen, kan se helt annorlunda ut om 100 år till.
Rappare

2011-08-17 13:46
Enkelt uttryck kan man förklara det genom frågan: "Hur utvecklas en själ genom evolution?". Dualism förutsätter oerhört mycket, det är svårt att se t ex hur tallkottskörteln uppkom genom evolution, för att sedan får denna högst specificerade funktion. Hade vi inget medvetande / inga själar innan vi utvecklade en tallkottskörtel?
I see. Själv tycker jag att det är krockar lite med det du säger om till Va-Ra om att du rycker på axlarna när folk frågar om Gud. Om man bortser från teorierna om att själen skulle sitta i tallkottskörteln så finns det väl egentligen ingenting att ifrågasätta med själens existens? Det vore ju som att ifrågasätta Gud eftersom vi inte vet någonting om den över huvud taget.

Jag tror inte heller på Descartes substansdualism av samma anledning som du, om jag förstått det rätt. Det mentala kan inte påverka det fysiska, det måste finnas processer. Men att själen inte skulle kunna påverka det fysiska tar inte bort själens existensberättigande, den kan ju förnimma utan att påverka.

Beror väl på vilken Huxley vi menar, men om detta har jag inte läst.

Epifenomenalism är jag också lite skakig på, men det är väl någon typ av egenskapsdualism? Egenskapsdualism är ju i alla fall rimligare än substansdualism, men jag ser inte riktigt poängen.
Om man ska följa ditt evolutionsexempel så finns det ju ingen poäng, men det vore som att ifrågasätta Gud igen. Jag har inga lösningar, men jag är definitivt öppen för tanken om en själ.

En fråga, tycker du inte att det verkar rimligt att man kan förklara dessa och andra underliga beteenden hos människor med hjärnskador, genom att hänvisa till deras hjärnskador i sig?
Det har du självklart en poäng i, även om jag egentligen varken tycker si eller så. Jag tycker mest att det är väldigt spännande läsning, som jag verkligen inte ångrar att jag tog mig för. Huxley var ju motståndare till substansdualismen, så det där om tallkottskörteln på grodan handlar ju egentligen bara om att man faktiskt kan klara av ett visst invant beteende utan området som själen sägs besitta. Det motbevisar garanterat att själen sitter i tallkottskörteln iaf, åtminstone om själen är det som styr individen. Men i övrigt, att grodan inte kan sköta sig felfritt handlar troligtvis om hjärnskador, ja.
Rappare

2011-08-17 13:48
Jag förstår för övrigt att du inte ser någon anledning till själens existens enligt evolutionsteorin. Men det betyder knappast att den omöjligt skulle kunna existera.

2011-08-17 14:22
Men då menar du, att så länge som det inte går att vetenskapligen bevisa, så skulle detta vara omöjligt. MEN om en sådan undersökning gjordes och man kom fram till att våra hjärnor faktiskt kan påverka den fysiska världen, så hade du fått tänka om? Eller hade du fortsatt tro på att det var omöjligt även fast bevisen fanns?

Tänk efter riktigt noga nu, för några hundra år sedan trodde man verkligen att jorden var platt och alla som trodde något annat ansågs vara dumma och galna. Det du tar för sanning idag, grundat på den kunskapen som finns inom vetenskapen, kan se helt annorlunda ut om 100 år till.

Det jag säger är att om det inte går att undersöka vetenskapligt är det fair game att säga vad man vill om det. Det är enbart tro och man kan inte uttala sig om det utifrån vetenskap. Om man skulle finna ett sätt att bevisa t ex law of attraction skulle jag givetvis ändra åsikt. Jag sätter ingen prestige i det jag säger. Jag har heller ingen anledning att inte vilja att law of attraction är på riktigt. Det vore väl fantastiskt? Ett annat exempel vore astrologi, givet att jag hade valet skulle jag tycka att astrologi vore en fantastisk sak att ha i verkligheten, men det finns tyvärr inga bevis för att det fungerar. Det finns bevis för motsatsen.

Vetenskap som metod har inbyggt i sig ett antagande om att rådande vetenskaplig konsensus kan vara fel. Korrekt utövad är metoden i någon mån självkorrigerande. En forskares arbete granskas av ett flertal andra och om arbetet håller för denna granskning upprepas experimenten av andra forskare för att se om resultaten är
reproducerbara. Det enda man är ute efter är att komma närmare sanningen, det är sanningen som är målet inte någon för tillfället rådande åsikt.

En parantes bara rent allmänt. Hela grejen om att folk trodde att jorden var platt är tämligen överdriven. Det har varit en vida spridd kunskap sedan antiken att jorden i själva verket inte var platt. En man vid biblioteket i Alexandria räknade till och med jordens omkrets hyfsat väl redan på 200-talet före vår tideräkning.

Scrotum - Ja :) givetvis kan det finnas en själ givet tillräckligt många förbehåll, men som du säger är det mer en fråga om tro och då är det lite skitsamma för mig faktiskt. För min del tror jag inte på själen, den ryker med Ockhams rakkniv, men det är givetvis upp till envar. Det finns ett otal forskare som är fundamentalt vetenskapliga och logiska i sitt tänkande som samtidigt är djupt religiösa. De ser en materiell värld, men sen har de en tro där utanför. Själva min poäng med det jag säger i denna tråd är att när själen beskrivs som något som rimligtvis måste vara mätbart, t ex som något som interagerar fysiskt eller som kan projiceras ut astralt, ja då måste man också kunna fråga efter bevis. Om själen enbart är föremål för tro, ja då är frågan om bevis irrelevant.

2011-08-17 14:28
Innan jag läser allt ni skrivit så måste ja fråga om det har något med astreal projektion att göra? Eller diskuterar ni något helt annat nu ?
Rappare

2011-08-17 14:38
Vi diskuterar själens vara eller icke vara.

2011-08-17 14:40
Henkso P26

KVANTFYSIK!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-08-17 14:49
Märkte för övrigt att jag glömde skriva namnet under citatet en bit ovan. Det måste vara Thomas Henry Huxley det handlar om, något annat vore konstigt.

Jag är i övrigt med på dina noter.

Jag tycker att det är väldigt intressant att filosofera kring relativt luddiga begrepp såsom själ, men jag håller med dig om att det har en ganska liten betydelse i slutändan.

2011-08-17 15:50
scrotum P21

Jag är inte emot vetenskap, vetenskap är bra för många saker. Som du säger; en metod för att komma närmare sanningen. Däremot så gillar jag inte när personer sätter sig över andras upplevelser och stämplar dem som "vetenskapligt omöjliga", när du egentligen bara har dragit egna slutsatser om att det är det.

Sådant som var vetenskapligt omöjligt för tusen år sedan har blivit möjligt idag, därför tycker jag själv att det är sundare att lita på sin egen upplevelse och känsla av något och inte begränsa sig till vad någon annan påstår sig veta.
Rappare

2011-08-17 16:06
Är du säker på att det inte var meningen att du skulle skriva det där till Henkso?

Sådant som var vetenskapligt omöjligt för tusen år sedan har blivit möjligt idag
Oftast är det snarare tvärtom, det som var möjligt för tusen år sedan är omöjligt idag. Detta eftersom vi genom vetenskapen har begränsat mängden möjligheter, inga konstigheter egentligen.

2011-08-17 18:40
Huh? Vad har blivit omöjligt idag?

2011-08-17 22:25
Kvantfysik bevisar att allt som vi trodde va partiklar i själva verket är vågor. Vår fysiska verklighet är alltså vågor som vibrerar på en såpass låg frekvens (som en radio) och med såpass hög densitet att det framstår som fast form. Materia.
Tänk dig (whoever) ett äpple som är delat på mitten, skalet är vår fysiska verklighet. Vågorna blir tätare och vibrationernas frekvens stegrar ju längre in mot kärnan vi kommer. Kärnan är källan till allt. Det är basen och grunden och den första principen som allt kommer ifrån och är ett uttryck av, enligt den universella principen om orsak och effekt (cause and effekt) som säger att allt har en orsak, och varje orsak har en konsekvens, eller effekt. Källan är den första orsaken. Vissa kallar källan för Gud. Vi är ett uttryck av källan, är bundna till källan och vi är en del av källan. Vi har samma potential som källan och därför är ingenting omöjligt. Omöjligt existerar inte.
Hursomhelst, en anledning att lära sig Astral Projektion är att du får bevisat svart på vitt när du upplever det, att du lever vidare i ditt medvetande efter din fysiska död, fast på en högre frekvens med lägre densitet närmare in mot källan i vad som kommer efter den fysiska världen. Den astrala världen.
En astral projektion är när du lämnar din fysiska kropp "inåt" genom att höja dina vibrationer och förflytta ditt medvetande till andra frekvenser och andra plan eller områden närmare in mot källan. Första planet är det eteriska, det närmast vår fysiska. Finns ett antal studier kring nära döden upplevelser (NDE) som bygger på samma princip som astral projektion med att folk upplever att dom tittar ner på sin kropp vilket är förstadiet till astral projektion. Utanför kroppen upplevelse (OBE). Det eteriska planet är nästan en kopia av det fysiska planet. Längre in kommer det astrala planet, hit kommer du när du astral projicerar.
Här styrs din verklighet av dina tankar direkt när du tänker dom. Därför måste man kunna kontrollera sina tankar. Faktum är att vi skapar vår verklighet lika mycket på det fysiska planet men det tar längre tid innan den manifesteras, och det finns ihärdiga kollektiva "verkligheter" att anpassa sig kring. Genom the law of attraktion kan man forma sin verklighet.
Verkligheten är det som är grunden för vår fysiska värld och anledningen till att materia ens finns. Vår fysiska "verklighet" är bara en illusion, precis som tid. David Bohm (tror jag han heter), en tysk kvantfysiker som är känd för en massa framsteg kallade materia och den fysiska världen för "fryst ljus".
Tankar manifesteras alltså direkt på det astrala planet vilket gör att du kan flyga vart du vill när du astral projicerar och göra vad du vill. När du dör hamnar du på det astrala planet med andra som vibrerar på samma nivå som du. Rädsla är den lägsta nivå av vibrationer och gör att allt blir skit och att vi utvecklas bakåt, medans kärlek, glädje och frid vibrerar högt. Höjer man sina vibrationer genom att släppa sitt ego och uttrycka obegränsad kärlek för allt eftersom att allt är du, så är chansen större att du lyckas astral projicera.

Inom en kort tid kom astral projektion vara fullständigt normalt för alla, när Människan utvecklas till nästa nivå, nästa steg i utvecklingen då vi är Medvetna. Då vi inte längre är Homo Sapiens utan Homo Spiritus! - Den medvetna människan.

2011-08-17 23:31
Nej, nu blev det för löjligt. Det är som att försöka prata evolution med Ray Comfort.

2011-08-18 08:21
Vi blir aldrig som dom från stan!

2011-08-18 16:34
steam_donkey : Tack för den texten jävligt intressant , Fick mig att förstå på ett annat sätt .

Har läst lite de senaste dagarna och jag tycker det verkar mycket intressant .
Det är ingen som vet några bra och intressanta böcker på svenska om dessa ämnen vi pratar om? Sjärlen och astral projektion osv ? Om det omöjliga och dimensioner ?
Rappare

2011-08-18 21:15
Va-ra
Huh? Vad har blivit omöjligt idag?
Vad jag menar är att möjligheterna begränsas i och med vetenskapens framfart. Eftersom det finns fakta om atomer, svarta hål, galaxer och evolution så finns det inte heller någon poäng med att påstå något annat. Förstår du vad jag menar? Jag ser inte detta som en brist hos vetenskapen som du verkar göra, utan något positivt och fullt naturligt.

2011-08-19 01:54
Cripplarn: sjukt bra bild.

2011-08-19 12:46
Hahahaha cripplarn
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-08-19 14:14
Adamduvet: det finns säkert några böcker på svenska men jag känner inte till dom, det är ett problem när det finns en jävla massa literatur av den här typen på engelska men inga översättningar till svenska. Den som känner sig manad borde börja översätta. I just might do it myself:)
Vill även påpeka att hur intressant astral projektion än må verka vara så känns det enligt mig inte så viktigt just nu. Jag prioriterar att förbereda mig för ett eventuellt medvetandeskifte nu till ett universellt och enhetligt medvetande som enligt mayakalendern kommer att inträffa 28e okt 2011 vår tid mätt. Detta påstår Carl Johan Calleman, en svensk som har studerat mayakalendern parallellt med den männskliga evolutionen sedan 60 talet. Han har en del artiklar översatta till svenska på calleman.com Alla borde åtminstone känna till vad det handlar om, innan dom skapar sig en åsikt om detta tycker jag.
Filmen The Quickening förklarar det hela fint på awakeningasone.com
Jag rekommenderar den varmt.
Ursäkta att jag glider ifrån ämnet, men allt handlar i slutändan om att bejaka sin egen spiritualitet och upptäcka sin egen inre gudomlighet. 
Peace