I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tandlakarproblem

Övrigt - Blandat

2011-07-26 16:14

Tandlakarproblem

Jag var hos folktandvarden och lagade tva hal forra aret, och jag fick vara pa dom i tva ar innan dom gav med sig och erkande att det faktiskt var hal som behovdes lagas, varav en rotfyllning.
Hursomhelst, sa fick jag ga tillbaka runt 8 ganger forra aret for att det blev helt fel varje gang, och den ena tanden som lagades (inte rotfyllningen) ilade igen inom nagra veckor efter lagning, varpa min tandlakare sa att jag skulle avvakta och testa colgate pro relief, vilket inte hjalpte sarskilt mycket. Ilningarna har kommit och gatt ett tag, men det ar nu som det faktiskt gor valdigt ont, och det syns att fyllningen haller pa att spricka, och det gor som mest ont underifran. Den har tanden lagades i september-oktober forra aret, sa det jag undrar ar hur lange en fyllning ska halla. Det ar i och for sig inget jag betalat for, hade gratis tandvard fram till slutet av forra aret och jag har nu bytt till privat tandlakare men min forra tandlakare borde val gora nagot at det?
Jag har ingen koll alls pa vad som galler angaende tandvard, men min kusin (vi har samma tandlakare nu) sa att jag far sta pa mig sa att dom fixar det.

Nagon som har battre koll?

enda vägen till seger är att överleva när andra dör

2011-07-26 21:08
ring hela tiden tills du får rätt.. dom kommer med all säkerhet att ge med sig tillslut.

2011-07-27 00:25
gäller att inte gapa från första början...

nä, men... ring hela tiden, i guess. vet inte om du ska vara arg eller så från början, berätta att det faktiskt gör ont och att det måste ha skett något vajsing. inom vården är ju patientens upplevelse viktig, klart dom lyssnar!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-07-27 00:28
pajson: jag blir alltid extremt sugen på köttfärspaj när jag ser ditt nick.. det börjar bli jobbigt ;((

2011-07-27 11:40
Jag hade utan tvekan aldrig gått tillbaka till samma tandläkare igen. Jag hade, i ditt fall, nu gått till en privat tandläkare för en undersökning (bara en undersökning kostar ju inte så mycket) för att få en annan tandläkares omdöme för situationen som pågår i din mun.

Sen hade jag försökt kolla upp om du kan få ut någon typ av skadestånd för sveda och värk och felaktig behandling. Dessa pengar, om det nu lyckligtvis hade gått bra, hade jag använt till att betala en privat tandläkare för att ordna upp allt ordentligt.

Förstår iofs att mitt scenario kan ta ett tag tidsmässigt men personligen har jag hört så jävla mycket dåliga berättelser och varit med själv om hur oproffsiga tandläkare (och läkare för den delen vid vårdcentraler) som inte arbetar privat är. Det finns säkert jättemånga som är svinduktiga men jag har dessvärre bara hört om/stött på de som är riktigt kassa. Varför gå till en tandläkare som inte kan göra sitt jobb? Har gått hos en privat tandläkare i flera flera år nu och aldrig haft något problem. Då har jag både lagat hål och fixat med tandsten, dock inga större grejer än så.

Hoppas det löser sig!

2011-07-27 15:02
boom-shakalakk
jag blir alltid extremt sugen på ett nba-spel till supernintendo när jag ser ditt nick. börjar bli jobbigt nu (för jag har varken spelet eller supernintendo) :((

du, tänk på blåbärspaj istället. godare!

2011-07-27 15:38
för mkt socker i blåbärspajj gillar inte det ;

2011-07-27 23:02
är du för söt för socker? tänk ostpaj, jag vill inte vara köttfärspaj.

2011-07-27 23:54
haft problem med folktandvården hela mitt liv, de suger. Hitta en bra privattandläkare

2011-07-28 06:51
om alla byter till privata tandläkaren kommer ju folktandvården aldrig att bli bra. hallå!

2011-07-28 12:29
AHMEH det äääär ju ost i köttfärspajen!!!!!!

2011-07-28 17:07
pajson: palla stödja folktandvården genom att bli av med någelunda friska och hälsosamma tänder. inte som att det varken är billigt eller skönt att va hos tandläkaren och ordna med något som egentligen kunde ha blivit bra och gått smärtfritt från början. inte som att ha varit hos en dålig frisör och ändå känna efteråt att håret ju ändå växer ut...

2011-08-07 01:23
en tandläkare är ju inte hela folktandvården heller. fortsätt gå till dina privata så får du se att det även där finns oskillade/att det även där kan göras fel.

jag tänker reppa folktandvården. som sagt, ju fler som väljer privat desto sämre kommer folktandvården att bli. och det är inte bra.