I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fattiga människor - pasta/nudlar

Övrigt - Blandat

2011-06-29 21:38

fattiga människor - pasta/nudlar

istället för att förstöra tråden som inspirerade mig till att ta tag i och fråga frågan jag alltid undrat över. varför hör man det här så ofta "jag är fattig, jag äter nästan bara spaghetti och/eller nudlar". för mig går det inte ihop, för är man fattig så borde man väl köpa billiga saker som faktiskt mättar och ger en energi? annars måste man ju äta tonvis med t.ex. pasta för att ens bli mätt, vilket blir dyrt!

2011-06-29 21:42
Det är väl inte så mkt som är billigare per energimängd än pasta?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-06-29 21:49
fast man klarar sig ändå inte bara på pasta

2011-06-29 21:50
eller klarar sig gör man, men det kan väl hur som helst inte bli mer billigt och mättande än andra saker, typ bönor och shit till det

2011-06-29 21:50
protein och såna grejer

2011-06-29 21:52
Jag tror nog pasta (billig sådan) har lägre pris per energimängd än bönor. Även om det går att få sjukt prisvärda bönor och man köper dem torra och kokar själv. På burk är det inte i närheten av lika prisvärt som pasta.

2011-06-29 21:58
du förstår ju inte alls vad jag pratar om va?
Groupie

2011-06-29 22:09
För en paket nudlar kostar typ 5 spänn

2011-06-29 22:12
du förstår ju inte alls vad jag pratar om va?

Jag förstår nog inte heller vad du pratar om. Pasta/nudlar är generellt rätt så billigt och har lågt pris per energimängd. Definitivt jämfört med bönor och andra kolhydrater.

Inte särskilt förvånande att man hör folk säga att det är prisvärt för folk med låg inkomst.

Bara för att folk säger så betyder det inte att de menar att pasta/nudlar är det enda som dessa människor äter utan att denna typen av kolhydrater är vanligare än annat. Vilket jag tror är sant.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2011-06-29 22:16
Ja skillz vad menar du? Jag ser att du är online så sluta mygla och svara istället!

( Tror din tanke var bättre i skallen än när du skrev ut den här, säg nu bara att du tänkte fel så kan vi glömma allt )

2011-06-29 22:19
jag inte förstå hur det på något sätt kan löna sig att bara äta pasta

2011-06-29 22:20
Potatis är väll ändå billigare än pasta? Jag tror mer att det har att göra med att man inte vill lägga särskilt mycket tid på matlagning och okunskap som ligger bakom att nudlar är student/fattigmat nummer ett.
 biffko to di world

2011-06-29 22:22
Jag tror inte någon äter bara pasta hela sin student tid, men under tuffa veckor/dagar så kanske man äter nudlar/ pasta ofta. Det är inte så att folk enbart lever på pasta, pasta/nudlar är sjukt billigt och har du ont om cash ett par dagar så är det sjukt bra. Det handlar inte om att det ska löna sig det handlar om ren överlevnad.

Capichhh?

2011-06-29 22:32
om det handlar om ren överlevnad kan man äta mycket lyxigare mat, mycket billigare. well, jag har alltid tyckt det är konstigt att folk som anser sig fattiga äter nudlar/spaghetti iaf...

2011-06-29 22:38
jag inte förstå hur det på något sätt kan löna sig att bara äta pasta

Som jag sa.

Bara för att folk säger så betyder det inte att de menar att pasta/nudlar är det enda som dessa människor äter utan att denna typen av kolhydrater är vanligare än annat. Vilket jag tror är sant.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2011-06-29 22:51
ok det är en helt annan uppfattning jag fått. men kanske är det så
Poet

2011-06-29 23:18
Snackar man med den äldre generationen så heter det att leva på "bröd och vatten".

At the gates of Eternity...

2011-06-30 00:50
det bästa är väll att köpa en påse havregryn, koka de i vatten och käka gröt i en vecka eller nå?

men som de andra säger, pasta/nudlar är väldigt billigt och man kan bli mätt på de även om man inte har bröd/kött etc. till det
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-06-30 01:29
skillz - Pasta / nudlar går snabbt och går att köpa i bulk.
Sånt som (är billigt,) mättar och ger energi tar tid ofta även och energi att laga. Tyvärr har genomsnittet extremt dålig kunskap om matlagning och kan därför inte sätta ihop någonting bättre än en pasta ketchup när de vill ha käk inom en kvart.

...och som BC99 sa: ofta är det en omskrivning för att poängtera att man inte har några pengar. Exempelvis sista veckan innan löning, då pastakonsumtionen går upp i ganska många hushåll.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Poet

2011-06-30 01:50
jag äter pasta hela tiden för att det är jävligt gott !
"life's a garden, dig it."

2011-06-30 14:33
balhoo jag äter det också ofta för att det är gott, inte för att jag är hungrig eller för att bli mätt.

2011-06-30 14:34
mabande okej, låter bara galet...jag hade förstått det om det handlade om lathet... det är en annan sak :P

2011-06-30 14:43
skillz

Om du på riktigt och seriöst vill få ihop middagar billigt som möjligt men samtidigt få det hyfsat näringsrikt är pasta ok, men fixa 2 burkar krossade tomater (leta, finns för par spänn burken), blandfärs (ok, drar lite i cash) göra en större sats och du har fixat 1 middag men finns över så det räcker minst under 1 vecka.

2011-06-30 14:48
jag behöver inga tips, jag kan laga annat än pasta. tack ändå

2011-07-01 23:53
Ett nudelpaket kostar 8 kr. Ett halvt kilo pasta på lidl kostar 5 kr.

Fattar inte varför folk ska envisas med att säga att nudlar är billigaste maten att leva på.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-07-02 00:16
Nudlar är portionsförpackad. Klart det är billigare att äta ett par paket nudlar om dagen än att slänga en laddning krossade tomater med Lidl-pasta...

2011-07-02 00:33
nudlar är pasta med kryddor. så istället för att äta ett paket (oftast två för en måltid)nudlar om dagen så kan man äta en påse pasta under 4 dagar.
Du behöver inte äns krossade tomater till.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-07-02 13:14
varför ska man slänga det johan? helt onödigt

2011-07-02 17:22
Ett nudelpaket kostar 8 kr. Ett halvt kilo pasta på lidl kostar 5 kr.

Kanske inte helt rättvist att jämföra dyraste nudlarna med billigaste pastan. Men ja, jag håller med om att pasta är billigare överlag.
Rappare

2011-07-02 17:52
Sjukt dyra nudlar ni käkar. Jag köper en del nudlar mest för att det är gott att woka, och om man köper ett paket med fyra klossar så går det kanske på åtta spänn. Två kronor per portion med andra ord.

2011-07-03 19:18
skillz, ska ska man väl inte, men jag lyckas då alltid göra för mycket när jag gör pasta med pesto eller nån sås, och det slutar alltid med att jag slänger hälften, eller ställer det i kylen och slänger senare... :)

2011-07-04 01:48
om det handlar om ren överlevnad kan man äta mycket lyxigare mat, mycket billigare. well, jag har alltid tyckt det är konstigt att folk som anser sig fattiga äter nudlar/spaghetti iaf...

skillz
antingen kan du trolla eller så sitter du på lite info som jag vill åt. säg att ett paket pasta kostar 5 kr på lidl, det räcker kanske till fyra måltider. så, va för lyxig mat kan du få för denna summa?

jag tänker att framförhållning ger billig mat. storhandla, handla smart, tänk igenom det du köper (vad du kan laga på det och sånt). är du fattig så är allt som behövs lite planering, en månad köpte jag bara mat för 500kr (inkl ett par take aways). hade ju lite basvaror kvar sedan innan, but still. är man pank så räcker pengarna inte till storhandlandet, då är pasta en hit. för 5kr går det inte att få så mycket mer än två lökar, typ.

och. dumpa nudlarna och kör på pasta + buljong, då har du råd att köpa till en yoghurt till och med. riktigt gott!

tips är också att koka upp dina egna bönor och göra olika sorters bönbiffar. sjuukt billigt och sjukt gott!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-07-05 04:02
Willys couscous är det som gäller.

Senast jag räknade på det för ett halvår sedan så var siffrorna.
1kg nudlar kostar ca 34 spänn om varje förpackning kostar 2kr.
1kg couscous kostade 15-16 spänn

Räknade aldrig på pastan eller potatisen så noga men den var dyrare på kg vad jag minns.

Sedan vilket som är nyttigast för kroppen eller ger mest energi per krona har jag ingen aning om.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-07-05 07:04
Nudlar är dyrare i kilopris än exempelvis ett kilo makaroner som går på 14,90 från Kungsörnen.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-07-05 07:37
Pastaskruvar från Euroshopper går för ungefär 10 kr / kilo. Då kan man slänga på en burk tonfisk, ketchup, tomatpuré, olivolja och oregano och få en god och väldigt mättande portion för 15-25 kr (beroende mest på vilken tonfisk man köper).

Att leva på enbart pasta handlar snarare om att man inte har råd med kött och grönsaker. Ifall man inte har något till är det lättare att få ner än ris och potatis.
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Rappare

2011-07-05 09:18
Men ät en gipsskiva då, för fan.
Wurrup?

2011-07-05 12:28
damn. hur kan pasta någonsin vara dyrt?

hur kan ni ha råd till dator men inte pasta? hahaha

fuck billig mat köp torkat renkött och typ friterad spjutfisk och sånt...baller shit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-05 13:22
sincedayone och rytger
Såpass, hade inte kollat nog bra på pastan alltså.

Underhållning Eller människor, de är gratis, finns överallt och mycket näringsrika.
Bara att kötta och slänga upp i delar på grillen liberia style, smakar som bacon.

2011-07-05 19:23
hur kan ni ha råd till dator men inte (valfritt objekt ur annan kategori)?

Ett av de sämsta jäkla argumenten.
Dels för att: Sparar du till en dator när du är student kanske du inte har råd med frikasserade jaktestiklar eller vad du nu vill stoppa i dig.
...och dels för att: en rak jämförelse mellan två vitt skilda föremål är ofta helt värdelös.

Du får välja mellan att få målningen "Mona Lisa" eller en dunk vatten. Jahapp?
Du har överlevt en flygkrasch i Sahara och får välja mellan att få målningen "Mona Lisa" eller en dunk vatten. Svårt val.
Du sitter i din pool med en brew i näven och får välja mellan att få målningen "Mona Lisa" eller ett glas vatten. Svårt val.

Som av en slump blir det f.ö. spaghetti köttfärssås ikväll, men det är bara för att jag gör en dödsmördarbra köttfärssås :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-07-06 11:29
Sluta drick alkohol så slipper man käka vatten och bröd/havregryn/pasta gjord av låtsasmjöl
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-07-08 09:41
word, cribbe. alla har råd med bärs, ingen har råd med mat!

2011-07-08 11:49
om man ska äta billigt så här års så säger jag bara "Färskpotatis FTW"
 ----------------------------------------------------------------------------
Rappare

2011-07-08 12:48
rektum P28
Väldigt sant.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-07-08 14:25
pajson
skillz
antingen kan du trolla eller så sitter du på lite info som jag vill åt. säg att ett paket pasta kostar 5 kr på lidl, det räcker kanske till fyra måltider. så, va för lyxig mat kan du få för denna summa?

jag vet inte vad som är fel på dig, men för mig räcker inte 500 gram pasta till fyra måltider om jag bara ska äta pasta.

2011-07-08 14:43
Mabande: Kan man få ta del av ditt recept? Min bolognese börjar bli tråkig.. ;(

2011-07-08 15:08
pasta? lyxmat.

Havregryn kostar 15kr för 1,5kg och räcker bra länge, vattnet till är i princip gratis och om man är Fabror Joakim en månad kanske man till och med har råd med mjölk till!

2011-07-10 23:39
skillz

hur mycket är en portion? jag brukat äta två eller tre enligt spaghetti-måttet. det är nog mer än 400 gram... ifs. men ett "normalt" paket pasta kostar ju knappt något och räcker till åtminstone tre måltider, tänker jag.

2011-07-10 23:39
500 istället för 400.
Rappare

2011-07-11 16:01
pajson
hur mycket är en portion?
De räknar antagligen med att du käkar minst lika mycket grönsaker och kött när de bedömer portionsstorlekar. Men jag håller med dig, minst två portioner oavsett.