I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fetma - vad göra?

Övrigt - Blandat

   

2011-06-19 21:55

Fetma - vad göra?

Jag jobbar extra i en mataffär och jag har börjat fundera över fenomenet övervikt. Det är skrämmande tydligt när jag sitter i kassan att se vilka som är på väg att äta sig till en för tidig död. En del överviktiga personer handlar i princip enbart onyttigheter som chips, läsk, godis, färdigmat osv.

Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag för någon vecka sedan hade en kund som var så överviktig att hon satt i rullstol (eller heter det permobil?). Hon kunde/orkade inte stå på benen. Hon köpte enbart läsk och chips och hade med sig sin son på ca 10 år.
Det gjorde ont i hela själen att föreställa sig hur barnets liv kommer att se ut (nu menar jag enbart ur hälsoaspekten, hans mor kan vara den bästa möjliga modern i övrigt), då pojken redan var överviktig.

Hur kan det gå så långt? Hur kan man som förälder utsätta sitt barn för en sådan behandling?

Så diskussionen kan väl röra sig om just övervikt. Observera att jag syftar på RIKTIGT feta människor där det rör sig om just fetma. Diskussioner om mullighet/vara lite kraftig är inte riktigt det jag är ute efter.

Vad kan göras för att åtgärda problemet? Sänka skatt på nyttig mat? Höja skatt på fet mat? Utöka hemkunskapen i skolan till att handla mer om hur man lever hälsosamt? Anmäla föräldrar till extremt överviktiga barn? Inte göra något alls, det är en fri värld, låt folk äta det de vill?

Diskutera!