I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Styckmordet i Bollnäs - mördarnas domar rimliga?

Övrigt - Blandat

2011-06-18 17:04

Styckmordet i Bollnäs - mördarnas domar rimliga?

19 minuter in

Jag har läst en del detaljer kring mordet framförallt nu under dagen men också månaderna som gått och det är tamigfan bland det vidrigaste djävla eländet jag läst. Här i Efterlyst-avsnitten ovan kan ni själva se en sammanfattning av mordet och hur kräken sen gick tillväga för att sopa undan spåren efter sig.

Domarna kom också igår och landade på 10, 11 och 12 år - det är alltså detta jag frågar er huruvida ni finner de vara rimliga eller ej?

Fallet sammanfattas också här (Google ledde mig hit så ingen disskusion om bloggen i fråga, tack!)

I en massiv tråd på Flashback (surprise!) diskuteras förstås också det hela.

Jag brukar mycket sällan engagera mig i läsning kring mordfall på det här viset men detta fall var svårt att skaka bort, inte minst för att det rör sig om relativt unga gärningsmän.

En riktigt kolsvart historia som jag tror få INTE har åsikter om? Vad anser Du är en rimlig straffpåföljd?

Intressepenisen hårdnar!

2011-06-18 17:40
kommer säkert vara jättebra för alla parter att sätta dom i en cell i 12 år... suck

2011-06-18 17:41
tror inte ett dugg på att straffa på det där viset, vad skulle det tjäna till?

2011-06-18 18:02
På vilket vis bör man istället straffa då?
Intressepenisen hårdnar!

2011-06-18 18:15
avrättning?

2011-06-18 18:27
Tycker 10-12 är en bra dom för det dom gjorde, upp mot en 15 skulle förvisso inte skada.. Dem är trots allt unga och kommer inte komma ut förrän dom är 30 samt 32.

Att veta att dom aldrig kommer att få leva ett normalt liv, och troligtvis - förutom 1 av dom(han som styr gruppen, troligtvis han som är mest störd i huvudet också) kommer leva med skuld för resten av livet... ett bra straff

Tror inte på att längre straff än detta gör någon nytta, 10+ år med vård gör nog gott, har det inte bevisats att längre straff (t.ex. USA) inte fungerar och att Sverige har ett av dem bättre "programmen" under vistelsen?

Tänker just på att om man sitter inne under 20-30 år så blir fängelset ens hem och det blir alldeles för svårt att komma ut i samhället, så då gör man ytterligare ett brott för att "komma hem".

Nåväl, dom är jävla as och brottet är så sadistiskt så jag vet inte vad..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-06-18 18:29
pissepå?

2011-06-18 18:33
Kan ju tillägga att tidsbestämda straff sällan helt avtjänas p.g.a. så kallad straffrabatt, då rör det sig heller inte om några veckor eftersom man varit duktig att diska efter sig utan det är några år.
Intressepenisen hårdnar!

2011-06-18 18:35
+ förkortning med hänsyn till häktningstiden.
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2011-06-18 19:34
12 år, nja... prova 6 år om de sköter sig. Att de får sån förkortad dom är för att de var under 21årsålder. De kommer ut som 25-26åringar eller hur det var för ett sadistiskt mord som inte ens hade behövt ske. Inte alls säkert att de kommer känna sig skyldiga, de satt och sa "youtube nästa" i sina filmer och verkade inte alls förstå det de hållde på med. Och man begår inte ett så bestialiskt mord utan att vara åt det sadistiska hållet, tror att dom här grabbarna kommer begå fler avskyvärda handlingar i framtiden.

Maxstraff är väl 18? Förstår inte hur de tänker när de lägger 12 år, de var över 18... det vore en annan sak om de var bara barn.
What I said, yo!

2011-06-18 22:06
Maxstraff är livstid, sen brukar folk oftast få sina straff tidsbestämda, men nej 18 år är inget maxstraff.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-06-18 22:17
Dödsstraff. Finns inget annat alternativ enligt mig.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-06-18 23:33
har inte hört om mordet och har inte läst de än men ville bara säga att fängelset ä fan bättre än real life. De får mat serverade på guldfat och de är ingen dålig mat... ett eget gym som de tränar i, fritid etc. Om de inte nu hamnar i något helvetiskt ställe. Som någon nämnde förut, sköter de sig blir de ännu mindre. De enda som kommer hända är att de får en hel del kontakter i fel kretsar, kanske har de tråkigt ibland vem vet....
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid
Poet

2011-06-20 15:58
Henkso
Nej, skrev nog fel. Menade livstid är 18 ungefär efter de nya reglerna, men fan kan minnas fel...
What I said, yo!

2011-06-20 16:33
Man döms som "schmuxen" när man är mellan 18-21 sen efter det slutar dom ge ut freebee's hipp som happ....det var ju ändå rätt hårda straff för så unga grabbar!

2011-06-21 20:13
Livstids straff ÄR livstids i Sverige på det viset att när väl domen faller är det livstid, däremot tidsbestäms straffet ofta tillslut, detta kan däremot mycket väl ta så mycket som 18 år, dock oftast tidigare.
Intressepenisen hårdnar!

2011-06-21 22:48
tror inte ett dugg på att straffa på det där viset, vad skulle det tjäna till?

Tror inte på att längre straff än detta gör någon nytta

fängelsestraff handlar inte bara om straffa och konvertera brottslingar till laglydiga medborgare. Tänk även på att det handlar om att hålla mördare och våldtäktsmän borta från samhället så vi slipper den skiten.

Ärligt så jag tror nog alla här har träffat så pass skeva människor att man skulle kunna bli mörkrädd, så spärra in alla as som sparkar och hugger människor om nätterna och håll dom borta. Men sen om det är ett effektivt sätt att få dessa individer att sköta sig sen är en annan femma.

Men det absolut bästa hade kanske varit att göra som The escape from New York? Gör om en hel stad till ett fängelse, dumpa brottslingarna där och låt de göra vad fan de vill utan uppsyn av poliser eller myndigheter.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-06-21 23:57
insåg precis när jag skummade igenom flashbacktråden om detta att jag är bekant med offrets syster sen början av 2010.. har ingenting med tråden att göra egentligen men det känns så jäkla skumt att jag behövde skriva det någonstans.
vegan power

2011-07-16 13:40
12 år, nja... prova 6 år om de sköter sig.

Man sitter 8 år på en 12 års volta.

2011-07-16 14:08
Skeva pundare som torterar någon till döds över några tusen.. Då är man fan redan körd.
Walking the street of dreams
Poet

2011-07-16 19:01
Borde ha fått 50 år i fängelse, fängelse i sverige är ju knappast avskräckande på något plan.

Dags att sluta med piss straff och införa hårdare och mycket mycket längre straff, seriöst har du dödat någon för piller värda några tusenlappar är du fan inte mycket värd.
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-07-17 14:57
Tycker att strafftiden var rätt så hög med tanke på deras ålder.

Någon som sett bilderna på offret? Helt sinnes... Hajar inte hur man kan göra så för ett par ynka tusenlappar. Men ja.. är inte mycket man förstår ibland.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2011-07-17 15:17
Någon som sett bilderna på offret? Helt sinnes... Hajar inte hur man kan göra så för ett par ynka tusenlappar. Men ja.. är inte mycket man förstår ibland.

Nej det är mycket folk här i tråden inte "hajar"

2011-07-17 15:58
Livstid eller dödsstraff är rimligt. Finns för många människor i världen för att känna empati för ett gäng kallblodiga mördare.

2011-07-17 17:11
kallblodiga

Bra om du lär dig betydelsen, och sedan läser på lite om fallet, för är det något dom här tre ej uppvisat så är det "kyla" det var en misshandel gällande en skuld som fullständigt skenade ur all kontroll.

2011-07-17 18:58
Ok, byt ut kallblodiga mot brutala. Inte direkt som att det förändrar något.

2011-07-18 18:26
Bra om du lär dig betydelsen, och sedan läser på lite om fallet, för är det något dom här tre ej uppvisat så är det "kyla" det var en misshandel gällande en skuld som fullständigt skenade ur all kontroll.

Man undrar ju om du har läst igenom fallet..
Walking the street of dreams

2011-07-18 19:02
Jag tycker straffen är mycket rimliga. De kommer ut som unga män med en ny chans. För min del kan de gärna hänga sig redan nu.

Styckmörda en snubbe för att det är coolt, hur rubbad får man vara..

2011-07-19 18:06
Man undrar ju om du har läst igenom fallet..

Ja, hela FUP från sida 1 och framåt, personer som låter en skuld om tusenlappar skena ur på detta vis uppvisar absolut NOLL kyla, när man sedan går och talar om vad man gjort för vänner redan dagen efter så är inte det heller ett tecken på kyla, fan halva bollnäs (detaljer om vad man gjort stod att läsa på flashback innan polisen ens visste det) visste om vad dessa tre hade gjort.

Men visst jag tar gärna dina lunchpengar, så fortsätt du för all del skriva.

Styckmörda en snubbe för att det är coolt, hur rubbad får man vara

Man tycker ju att en person på 25år borde vara något så när läskunnig iallafall, i det här fallet dock tydligen inte.

Istället för att läsa tidningarnas skräckrubriker så prova skaffa lite på fötterna och återkomma, detta var en misshandel som fullständigt skenade (från sekund ett), styckningen handlade helt och hållet om undanröjande av bevis.

Rappare

2011-07-19 18:12
Ja, hela FUP från sida 1 och framåt, personer som låter en skuld om tusenlappar skena ur på detta vis uppvisar absolut NOLL kyla, när man sedan går och talar om vad man gjort för vänner redan dagen efter så är inte det heller ett tecken på kyla, fan halva bollnäs (detaljer om vad man gjort stod att läsa på flashback innan polisen ens visste det) visste om vad dessa tre hade gjort.
Definiera kyla.

2011-07-19 18:13
brb har rätt.

Detta kunde hänt vem som helst, det spårade bara ur lite. Värsta oturen lixom.

2011-07-19 18:52
Definiera kyla.

Kyla är inte att tre stycken gå på en annan person, och sedan hetsa varandra helt ur kontroll, detta är en extremt olycklig kombination av personlighetstyper som gör att detta spårar så grovt som det gör.

Det spårar redan i inledningsskedet när AC reflexmässigt drämmer en hammare i huvudet på CL, som om slaget tagit några cm åt andra hållet hade gjort att han dött på fläcken.

Detta kunde hänt vem som helst, det spårade bara ur lite. Värsta oturen lixom.

Det hade kunnat hända i vilket i samhälle som helst i sverige ja, det var slumpen som gjorde det blev Bollnäs, social status, och en extremt olycklig kombination av personlighetstyper gjorde att detta skenade, inget annat.

2011-07-19 19:08
Det hade kunnat hända i vilket i samhälle som helst i sverige ja, det var slumpen som gjorde det blev Bollnäs, social status, och en extremt olycklig kombination av personlighetstyper gjorde att detta skenade, inget annat.

Det har aldrigt någonsin handlat om någon hetsjakt mot Bollnäs jag lovar.

Om man ska hårddra det så är allt som händer i hela världen en kombination av social status, uppväxt, personlighetstyper och dylikt. Rättfärdigar inget. Tråkigt att vissa blir mördare, våldtäktsmän, pedofiler, bankrånare eller whatever, men det betyder inte att samhället inte ska skydda sina medborgare från nämnt avskum. Finns för många människor i världen för att lägga empati på folk som inte förtjänar den.

2011-07-19 19:11
Rättfärdigar

Handlar inte om att rättfärdiga, handlar om att skapa logiska förklaringsmodeller så pass att man kan förstå _VARFÖR_ sådana här saker händer, istället för att skriva sådana inlägg du gör, där man demoniserar och sysslar med "vi" och "dom" tänk så pass att du kan fortsatt leva i din trygga lilla bubbla där sådana här saker inte händer dig, din familj eller någon i din närhet.

Speak no evil, See no evil,Hear no evil.

2011-07-19 19:21
Nä fy satan.. borde vara längre straff, 50 år minst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-19 20:30
Handlar inte om att rättfärdiga, handlar om att skapa logiska förklaringsmodeller så pass att man kan förstå _VARFÖR_ sådana här saker händer, istället för att skriva sådana inlägg du gör, där man demoniserar och sysslar med "vi" och "dom" tänk så pass att du kan fortsatt leva i din trygga lilla bubbla där sådana här saker inte händer dig, din familj eller någon i din närhet.

Hela tråden handlar ju om ifall straffen är rimliga. Om man lutar år det mildare hållet vad gäller straff i sina åsikter så måste det ju handla om att man försöker rättfärdiga brottet.

Vad är det annars du diskuterar för?

Det kan helt klart finnas en poäng i att försöka förstå varför sånt här händer men det utesluter inte att samhället bör skyddas när folk är tillräckligt fucked up för att begå såna brott.

Ja, jag är tacksam för att jag lever ett hyffsat tryggt liv. Finns många som fått en oturlig "roll of the dice" i livets lotteri. Vi kan börja med att fokusera på att känna empati för de som inte styckmördat andra människor till en början...

2011-07-19 21:38
oturlig

I det här specifika fallet så har du människor från alla samhällsklasser, personen som från det att han anlände till lägenheten DJ är född med silversked i mun och har haft en välbärgad uppväxt. Du försöker förenkla saker, för att det skall vara greppbart, resultatet blir att du porträtterar en helt förvanskad bild av hur det egentligen gått till.

Den typen av bruk som dessa människor höll på med är socialt accepterat idag bland människor i och ikring deras åldersgrupp, distinktionen däremot i deras ögon mellan deras brukande och sådant som CL höll på med är dock som natt och dag, han var en "pundarjävel" i deras ögon som dessutom hade stulit av en av dom, klart man måste lära honom en läxa, dock inte själv eftersom dom var 18-19 och han 26.

Vad som sedan sker är ett pärlband av jävligt olycksamma slumpmässiga skeenden som slutar i denna enorma tragedi, det finns ett flertal ställen under hela händelseförloppet där om det gått åt andra hållet hade slutat vid misshandeln.

Rappare

2011-07-19 21:42
klart man måste lära honom en läxa
Det är alltså din ståndpunkt?

det finns ett flertal ställen under hela händelseförloppet där om det gått åt andra hållet hade slutat vid misshandeln.
Så kan alla andra situationer i världen förklaras också. Vad har det med saken att göra? Man måste stå till svars för sina handlingar oavsett om man är deterministiskt lagd eller inte.

2011-07-19 22:21

I det här specifika fallet så har du människor från alla samhällsklasser, personen som från det att han anlände till lägenheten DJ är född med silversked i mun och har haft en välbärgad uppväxt. Du försöker förenkla saker, för att det skall vara greppbart, resultatet blir att du porträtterar en helt förvanskad bild av hur det egentligen gått till.

Antar att du menar som svar på mitt citat:

Finns många som fått en oturlig "roll of the dice" i livets lotteri.

Du förstår mig fel. Detta var ett svar på din kommentar om min trygga lilla bubbla. Jag tänker i ett stort perspektiv är jag jääävligt nöjd med min trygga lilla tillvaro om man ser till hur många det finns som blir fuckade av livets lotteri. Inte bara i Sverige alltså. Min poäng är att det finns jävligt många människor som är oskyldiga men inte en jävel bryr sig om och att det är helt absurt att känna empati för några "stackars" mördare som "hade lite otur".

Det finns en gräns som när man går över föser ner en till den absolut lägsta positionen på listan för vem som ska få empati, hjälp av samhället och en andra chans. Styckmördare hör dit. Det är tråkigt att de blev som det blev för många parter, men jag ser hellre att samhället slipper de här människorna för gott och satsar på resten av mänskligheten istället.

2011-07-19 22:45

Ja, jag skrev först flera meningar för att förklara deras synsätt, och sedan såg jag givetvis till att väga in med min egna åsikt, logiskt, no?

...........

och att det är helt absurt att känna empati

Handlar inte om att känna empati, handlar om att börja ta ansvar för samhället vi lever i och som vi bidrar till att skapa, och sluta leva med skygglapparna på.

2011-07-20 20:12
brb2009, att du bläddrat igenom förundersökningen säger mer om dig än om min läsförmåga. Är det dina polare eller?

Snubbarna misshandlade honom utdraget, tejpade ihop hans händer och fötter, knivhögg honom, tvingade ner honom i ett badkar, styckade kroppen, tände eld på kvarlevorna, och filmade dessutom skiten.

Hur jävla dum får man vara? För en skuld på ett par tusen? Lås in idioterna.

2011-07-20 21:09

Handlar inte om att känna empati, handlar om att börja ta ansvar för samhället vi lever i och som vi bidrar till att skapa, och sluta leva med skygglapparna på.

ta ansvar = så lågt straff som möjligt för grövsta typen av brott, amirite?

2011-07-20 23:33
Är det dina polare eller?

Någon fler trött klyscha du tänkt hasplat ur dig?, fel del av sverige till att börja med, tack för att du så talangfullt ringar in uttrycket "inte en siffra rätt" dock.

Snubbarna misshandlade honom utdraget, tejpade ihop hans händer och fötter, knivhögg honom, tvingade ner honom i ett badkar, styckade kroppen, tände eld på kvarlevorna, och filmade dessutom skiten.

Så för att jag har ett intresse för kriminologi så säger det något om min intelligens? och vem jag är som person?, är det bättre att man istället som du läser kalle ankas pocket varianten som du får serverad av kvällspressen?, bara för att du inte är begåvad nog att tackla dom lite svårare orden så behöver du inte bli ledsen när du får dina korthus till utdrag omkullrivet.

Du har uppenbarligen absolut noll sakkunskap om psykologi, vilket man trött enkelt kan konstatera enbart baserat på dina utlägg angående skeendet, och "hur jävla dum får man vara" Det skulle förvåna dig oerhört vad människor är kapabel till, utan att man behöver ha varken störning eller sjukdomsbakgrund.

ta ansvar = så lågt straff som möjligt för grövsta typen av brott, amirite?

Seriöst så sjukt tröttsamt att argumentera med begåvningsreserven här.

2011-07-21 00:29
wackcent2.0 , scrotum P21:
brb2009 har rätt i alla sina objektiva påståenden. han ser det från en synvinkel där beteende- och personfakta om gärningsmännen är det centrala, ni däremot ser det rent medmänskligt och argumenterar utifrån era egna känslor. ni kanske borde kolla lite på criminal minds för att få en lätt "guidning" till hur detta fungerar.

det är onödigt att ni diskuterar med varandra utan att ta den andres perspektiv i åtanke..
vegan power
Rappare

2011-07-21 00:57
brb2009 har rätt i alla sina objektiva påståenden. han ser det från en synvinkel där beteende- och personfakta om gärningsmännen är det centrala, ni däremot ser det rent medmänskligt och argumenterar utifrån era egna känslor. ni kanske borde kolla lite på criminal minds för att få en lätt "guidning" till hur detta fungerar.
Snälla nån, jag har inte argumenterat för någonting egentligen. Jag har bara replikerat påståenden jag anser felaktiga.
Rappare

2011-07-21 01:04
Här är allt jag över huvud taget har skrivit i tråden:
Definiera kyla.

Så kan alla andra situationer i världen förklaras också. Vad har det med saken att göra? Man måste stå till svars för sina handlingar oavsett om man är deterministiskt lagd eller inte.

Nu kan du ju berätta för mig på vilket sätt jag bygger mina "argument" på känslor.

2011-07-21 01:12
gjorde uppenbarligen ett misstag med att använda mig av "argument". ber om ursäkt för detta. borde ha riktat det specifikt till wackcent. tror att du släntrade med för att timingen på dina inlägg gjorde att det kändes som att du stod bakom honom och efter att inte läst om alla inlägg ni skrivit i tråden blandades det väl lite samman i huvudet på mig. som sagt. ursäkta :)
vegan power