I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behöver eran kreativa förmåga för välmående

Övrigt - Blandat

2011-05-26 17:37

Behöver eran kreativa förmåga för välmående

Kära whoaiter.
Jag är mitt upp i en mörk period i mitt liv.
Slutade min skola i fredags och är sen dess arbetslös.

Lever i ett förhållande sen 6 år tillbaka och mår underbart med pojkvännen.
Men vi står just nu utan bostad så vi bor hos våra respektiva föräldrar.

Var hos läkare i veckan och ska genomgå en operation som ger 3 veckor upp till en månads sjukskrivenhet.

Jag har inte fått några pengar från csn och väntar på pengar från akassa.

Mina vänner jobbar heltid, även min pojkvän...
(varav en vän sa idag "jag tänkte på det idag, fan vad skönt det är att jag har jobb och lägenhet, mår så himla bra liksom".
Ville säga "sitt kvar, så ska jag bara gå och hänga mig här borta...")

Min fråga till er, vad fan ska jag göra rent konkret?
Hur ska jag tänka för att överleva det här?
Jag är en tjej som annars gillar att ha mycket igång och mycket liv omkring mig.

Nu står allt still.

Rahamadjan av GU-PA!
Rappare

2011-05-26 19:12
Låter som du sitter i en riktigt pissig sits, hörrudu. Skulle gärna dela med mig utav tips och trix, men har aldrig varit i en liknande situation, så jag kan tyvärr inte hjälpa till, direkt.
Wurrup?

2011-05-26 19:21
Är ditt problem att du inte har något att göra då du är arbetslös/soon to be sjukskriven? Bara checkar av så jag vet vad det handlar om.

Vad tycker du om att göra förutom att jobba?

paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-05-26 19:21
Eller gå i skolan, då.

2011-05-26 19:49
kommer du kunna röra dig efter operationen? Isåfall kan du få komma och hänga med mig så ska jag släpa runt dig på äventyr

2011-05-26 19:50
underhållning hoppas du slipper det i framtiden med!!

pajson ja, jag måste göra något på dagarna, ha några slags rutiner.
jag gick konstskola så jag gillar ju och måla va, men jag kan inte göra det pga mina händer som jag ska operas för.
Rahamadjan av GU-PA!

2011-05-26 20:01
rahamadjan
du kan träna på att måla med fötterna, det lär ju hålla dig sysselsatt i minst tre veckor :)
men hur mycket kommer du kunna använda dina händer efter operationen, någonting alls? oh, jag vet, du kan göra gipstryck!

2011-05-26 20:40
pajson F25 vad gullig du är! haha

Trapboy
åh jag tänkte verkligen skriva på slutet av min tråd att självklart finns de så många andra som har de sååå mkt jävligare än mig, både runt mig och bland folk jag inte känner. men som sagt, nu är jag i den här situationen och jag mår piss dock ser jag hoppet, de enda jag frågade efter är tips vad man kan göra när man går hemma hela dagarna. tack för att du ändå gav mig lite mer perspektiv. hoppas din tjejkompis är okej.
Rahamadjan av GU-PA!

2011-05-26 20:48
pajson F25 jag vet faktiskt inte hur begränsad jag kommer vara efter operationen
Rahamadjan av GU-PA!

2011-05-26 22:02
Först och främst handlar ditt välmående mycket om ditt s.k. "state" som du befinner dig i. Ditt fysiska och emotionella "state".

Det är 2 saker som kontrollerar ditt "state"; 1. Din fysiska kropphållning, hur du "håller" din kropp. Många tror, inklusive jag själv trodde det. Att när någonting tråkigt händer, så mår du dåligt, och sen "sjunker" dina axlar. Och det är resultatet av att du mår dåligt. Men det stämmer inte! Vi skapar depression/att vi mår dåligt själva fysiskt med vår kropp. Hur vi blir deprimerade är "inbyggt" i vårt nervsystem. På samma sätt som glädje är "inbyggt" i nervsystemet. Folk drar i smilbanden, andas djupt, och blickar uppåt.. Det är en glad fysiologi.

"Put a smile on your face" är ett uttryck och klyscha. Men sanningen är den att när du gör det, så skapar du kemiska förändringar i hjärnan som utlöser endorfiner. Och du mår BRA. Men det är inte så vi blivit upplärda, utan vi har blivit upplärda att när saker och ting går dåligt. Ja då "sjunker axlarna". Sen är det slut..

Beté dig som att du är "the luckiest girl alive" och du kommer bli det. Beté dig som om du har alla svar, och svaren komma komma till dig. Beté dig som om du har all självsäkerhet i världen, och du blir självsäker. Beté dig som om... För det är då du skapar känslan av det, och det är första steget i "state management"..

Jag har studerat sånt här, och försöker själv leva efter det varje dag :) men det är ganska svårt! Vi är ju inte robotar, saker och ting händer och man mår lite dåligt. Du får en smäll, och kommer må dåligt. Men frågan är, hur länge?

"Where focus goes energy flows"

Här är ett snabbt exempel..

Kolla runt i ditt rum efter allt som är av färgen blå... Så. BLUNDA NU snabbt samtidigt som du har dina ögon stängda, kom ihåg allt i rummet som var rött. Öppna ögonen sen och kolla efter allt som är rött. Du ser lite mer rött nu va;) och vad beror det på då? JO du kollar efter det. Det finns något i vår hjärna som heter "Reticular activating system" (RAS) Som väljer VAD vi fokuserar på. När din RAS väl är aktiverad, så ser du det du letar efter och BLOCKERAR bort allt annat. Om du fokuserar på problemen, så kommer möjligheterna och lösningar flyga rätt över huvudet på dig.

Vad som är ännu värre är att när du börjar kolla efter rött, då börjar du t.om. säga att saker är rött som inte ens är rött, bara likt.. Så om du fokuserar på problem, så börjar du kolla efter problem, och se hitta på problem som inte ens existerar.

Det här är vad vi gör som människär, så vi funkar. När någon "lever" i problemet och inte lösningen, så är det exakt såhär dem gör. De ser enbart det "röda" och hittar på saker som inte ens är rött, och kraschar rakt in i det.

Och nej jag har inte rökt på. Det finns studier på detta och du får lite insikt om du läser på lite om hur hjärnan fungerar :) Hoppas du tänker över det iaf!
Redaktionen

2011-05-26 22:11
jag gillar fängelsedräkt.

läs böcker.
namaste

2011-05-27 11:06
gillar också fängelsedräkt, väldigt mycket till och med.

du kanske ska ägna all din övertid till att träna på det fängelsedräkt säger , det skulle ge dig ett så sjukt mycket lyckligare liv i längden. ändra fokus, änna.

va inte problemet, va lösningen!

2011-05-27 12:14
fängelsedräktshit, tackar ödmjukast! verkligen!! precis vad jag behövde. tar till mig allt detta och ska spara de du skrivit också.

åderpåle
böcker får de också bli. något spec tips?

pajson
jag ska verkligen försöka ta mig igenom de här rakryggad och se möjligheterna. jag känner en oerhört tacksamhet till att jag har denna period över sommarhalvåret än under vintern.... hade varit riktigt jävligt då.

Rahamadjan av GU-PA!

2011-05-27 13:40
Det kan bara bli bättre framöver, har nästan varit där själv.. och det blir bara bättre, titta framåt, ta åt fängelsedräkts råd.. man ska inte oroa sig över sånt man inte kan kontrollera. :)
Om du gillar koontz så rekommenderar jag Odd Thomas serien.. läst 3 böcker på 3 veckor, sjukt bra!

Redaktionen

2011-05-28 12:35
shantaram

liftarens guide till galaxen

1984

veronica bestämmer sig för att dö
namaste

2011-05-28 13:18
Liftarens guide till galaxen är fet bra så den ska du läsa:)

På drift

Och gillar du att läsa på engelska så alla Harlan Cobens böcker:)

Hoppas att allt ordnar sig för dig, kan dock inte se att det inte skulle det.
Ta hand om dig och lycka till:)
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"