I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag har bakat!

Övrigt - Blandat

2011-05-25 20:50

Jag har bakat!

Jag saknar en sån här tråd, där man kan gå in och mysa bland bullar och tårtor. Ibland söker man inspiration, ja det finns en hel del bloggar men jag tror att bakning like Whoa! är bättre.

Så, recept+bild och så skicka!
Vi håller det till bakning så får ni som är hungriga göra en egen tråd.

Idag ska jag baka det här;

(jag har redan gjort en sån här och tog med till jobbet. Hittade kollegorna med munnen full och bara smulor kvar i formen. Resultatet är alltså fantastiskt!)

2011-05-25 21:09
nice tråd! återkommer när jag slängt ihop något :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-25 21:12
Är inte hungrig men väl sugen på lite efterätt... Nån vaniljsås eller något till?

2011-05-25 21:21
kunde jag ju tillagt att jag gjort vaniljssås från scratch till också. Inte det lättaste men det är sjukt mycket godare än påse från ica!

2011-05-25 21:23
Girlfriend material.. Gott låter det.. *går och bakar något*

2011-05-25 23:10
fan jag gjorde en asfin vegansk pannkakstårta igår men den är uppäten nu och jag fotade inte.... nästa gång fotar jag garanterat!!!
vegan power

2011-05-25 23:13
lägg ut receptet ändå kanske :)

2011-05-25 23:33
Jag bakade scones häromdan med tjejen, dom var goda.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-05-25 23:37
Ojoj freestylar rätt hårt men here goes;

PANNKAKOR
nästan 1 banan
50g smält margarin
5 dl soja/havremjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
lite salt
lite socker

mosa bananen med en gaffel i bunken och häll över mjöl och kleta runt med gaffeln. häll i mjöl, bakpulver, salt och socker och kleta runt igen. häll i 2,5dl av "mjölken" och rör om till en slät smet. tillsätt resten av mjölken och margarinet.

stek pannkakorna i margarin och låt de sedan svalna.

ALLT SMASKIGT PÅ TÅRTAN:
sylt
sojagrädde - soyatoo (tror jag den heter)

ställ in soyatoon i kylen ca 15-30 min innan du ska använda den. skaka om den riktigt jävla ordentligt och häll i en bunke. blanda ev, med sylt (jag gör det alltid för att mildra det "konstiga" i soyatoosmaken). ta en pannkaka och smeta sylt på, lägg en annan på den och smeta sylt/grädde/syltgrädde på den, lägg en annan på den och blablabla. sen när man byggt ett fint pannkakstorn med massa smarr kan man täcka den i syltgrädde/grädde så den får en fin grund att dekorera på. deko kan man göra med vad man vill som är smarrigt, bär, choklad, frosting, marsipan.. whatever rocks your boat. det är också skitgott med bär mellan pannkakorna!

bör ätas samma dag som den är gjord eftersom soyatoon blir lite stel efter ett par timmar.

C-F!
vegan power

2011-05-27 12:03
Brukar baka dessa härligheter!

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret. Blanda övriga ingredienser för sig. Rör ihop allt och häll ut i folieformar. Grädda i 160 gr i ca 13 min. Gör under tiden glasyren. Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka upp under omrörning. När kakorna är färdiga, de skall vara kladdiga, låt svalna några minuter innan du klickar på glasyren. Frys in kakorna innan servering.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-27 14:24
Skulle ta en såndäringa snygg bild man ser i kokböcker och skit. Gick ju mindre bra; ser ganska oaptitligt ut, men trust me, den är galet god. Ja, receptet står på en post-it lapp, som sitter på en kökslucka så jag alltid har det tillgängligt ^_^

Först av allt: sätt på ugnen! 175 grader C.
Börja med att vispa äggen och sockret, sen ner med mjölet, därefter kakaon. Ha i salt och vaniljsocker om du känner för det, men det är inte så noga. Ha sist i det smälta smöret.

Låt den vara inne i cirka 18 minuter i mitten av ugnen (det beror på om det är en sats eller en och en halv du gör och hur djup/stor formen är). Ta ut den, låt den svalna, lägg gärna in den i kylen några timmar, smält lite frysta hallon och ät det till. Nomnomnom :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-05-27 17:07
Vi växte upp tillsammans för att sedan splittras för alltid

2011-05-27 17:10
nali: är för du måste ta bort slash-tecknet i slutet av länken.

2011-05-27 18:53
recept med nali :D

2011-05-27 19:08
Har ingen bild men jag kan tipsa om två jävligt goda saker:

Blev bjuden på en enormt god "efterrättsdrink" på jobbet när en tjej slutade. Det var ett glas fyllt av lite "halvmosade" hallon (antagligen frysta som tinats upp och varit lite saftiga + halvmosiga av sig själva), i nästa lager var det vaniljkräm (eller kanske snarare marsansås - en sån som är lite mer tjock i konsistensen) och ovanpå det låg det passionsfrukt som hon gröpt ur.

"Bara" detta i ett glas, ingen direkt tillagning. Äts med sked. Så jävla jävla gott.

Sen hade hon bakat en vit kladdkaka också som smakade himmelskt. Har tyvärr inte recept till den men det går säkert att googla fram. Det var som en blandning mellan maräng och kladdkaka av vit choklad. Så jävla gott och annorlunda, har aldrig tidigare ens hört talas om eller tänkt tanken på att vit kladdkaka kunde finnas. Mumma!
Moderator

2011-05-27 19:11
Bäst på att baka!
Så här skulle det se ut:

Detta var mitt och Amandas resultat, förbluffande må jag säga!

Tänker inte ens tipsa om receptet.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-05-27 19:49
phatie, har tänkt på att baka vit kladdkaka många gånger, måste ju vara hur gott som helst! Tack för att du påminde mig :)

Trixie, hahahaha gjorde min dag :D!!
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-05-27 20:04
då provar vi igen!

bild 1: choklad bollar
bild 2: kola kakor
bild 3: rafaelo (bosnisk kaka)
bild 4: Cupavci (bosnisk kaka)

2011-05-28 16:01
Fail
Först när jag kom sa alla bara WOW o HEEEJ!! o sen ligger alla på marken som AAAAJ o NEEEEJ!!

2011-05-28 20:49
Kul tråd. Även om jag inte lär posta något jag själv bakat (då jag hatar att bli kladdig/geggig om fingrarna). Sukta mig med era bakelser, gott folk!
Admin

2011-05-28 22:53
Ska se till att en bild på morgondagens frukost kommer upp. Btw, det är ganska otacksamt att plåta mat. Det ser oftast rätt "färdigtuggat" ut :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-05-28 22:56
Evolution
Du får lära dig att lassa upp krubbet sådär fint som bara Per Morberg (?!) kan! :D
Rappare

2011-05-28 22:56
Jag har bakat ostbågar!

Dock ingen bild, för att jag ätit upp dom. :(
Wurrup?

2011-05-28 23:32
Asså själva skit bilder som aldrig vill funka >.<

underhållning: hur bakar man ostbågar? O.o det vill jag gärna lära mig
Rappare

2011-05-29 00:09
Men fan, det är inga problem! Man ba köper ost, krossar osten, sen så torkar man den. :-) Tror jag. Jag vet inte. Jag har egentligen köpt ostbågar, men tänkte att jag skulle låta bakduktig och säga att jag gjort dom själv..
Wurrup?

2011-06-06 16:21
Mer bakelser!!!!!

Jag ska återkomma med bakverk, ska baka något först bara :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-06-06 17:11

bild 1: choklad bollar
bild 2: kola kakor
bild 3: rafaelo (bosnisk kaka)
bild 4: Cupavci (bosnisk kaka)

2011-06-06 17:36
Jävlar, jag blir ju knubbig av att bara titta på bilderna..illa!

2011-06-06 17:41
Kruger, jag älskar att baka och bakar 24/7 är inte lika poppis på att käka, lust att ställa upp?

2011-06-06 17:49
Haha näshit, kommer se ut som en jävla badboll efter 2 muffins.

2011-06-06 18:37
Om ni vill ha en annan åsikt i eran matlagning så kan ni skicka en bit till mig :)

Adress skicka via pm

2011-06-06 18:55
Hinner ju bli gammalt :( masa dig hit ist!