I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Inbrott i vindsförråd: Vad räknas INTE som stöldbegärligt egentligen?!

Övrigt - Blandat

2011-05-18 15:35

Inbrott i vindsförråd: Vad räknas INTE som stöldbegärligt egentligen?!

Har haft inbrott i mitt vindsförråd, där jag bland annat förvarade ett par kartonger med filmer, ett par tavlor, utemöbler, samt en massa krafs.

När jag ringer försäkringsbolaget så får jag direkt infon om att "det, det, det och det täcker inte försäkringen, det anses som stöldbegärliga föremål"

Jahapp, då blir det ingen ersättning med andra ord.
Jag för min del tycker ju att det mesta faktiskt är stöldbegärligt i en tjuvs ögon,
men så resonerade inte försäkringsbolaget.

Så min fråga, vad får man egentligen ha i sitt förråd, som inte är stöldbegärligt?
Försäkringsbolaget ville väl av förståeliga skäl inte svara på den frågan.

(Kanske ska tillägga att jag redan gjort anmälan så jag inte tänker hustla mitt försäkringsbolag)

Redaktionen

2011-05-18 15:57
jag tror att det är saker som öht kan säljas vidare och inte är stöldskyddsmärkta.

GOOGLA.
namaste

2011-05-18 16:06
Jag vill inte veta vad du TROR.

Jag tror också en massa, men det hjälper inte mig just nu, google kan du tipsa någon annan om.

2011-05-18 16:17
Eftersom jag är en så jävla underbar människa så ringde jag ett försäkringsbolag.
Dom sa följande:
Ädelmetall, äkta pärlor eller ädelstenar.
· Antikviteter, konstverk, konstföremål.
· Äkta mattor
· Fick- och armbandsur
· Pälsar och pälsverk.
· Datorer samt utrustning och tillbehör
Apparat/utrustning för ljud- eller bildåtergivning, kameror och musikinstrument
· Mobiltelefoner och annan elektronisk kommunikationsutrustning
· Kassetter, skivor och TV-spel
· Vapen och tillbehör
· Vin och sprit.
och alla tillbehör till dessa grejjer, till exempel kontroller till tv-spel, patroner osv..
ska du icke ha i ditt förrråd.

Jag GOOGLADE och hittade den här länken: http://https://www.insplanet.com/ordlista/stoldbegarlig_egendom.aspx

2011-05-18 16:20
Herreeegud vilken underbar människa du är!
Jag vet inte hur jag ska kunna återgälda tjänsten, blir alldeles rörd!

Tacktacktack!

2011-05-18 16:30
Det här är den bästa tråden jag läst på flera månader på internet. No joke.

Tob1.

Du är min idol.
No homo.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-18 16:49
Bra jobbat där Tob1.

Kanske ska skriva upp en lapp och hänga i källar förrådet så folk vet.

conspicuous F23
Var det bara ditt förråd som blev bestulet eller? konstigt att de ville åt dina utemöbler ?! Kanske ska kolla på blocket..

Min bror hade inbrott i sin läght för ett år sedan.. de tog en fake guldklocka speedwaystyle och sånna konstiga prylar. Working under pressure
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-05-18 17:23
Näe, de har brutit upp en massa förråd, men inte mitt i första omgången.

Hyresvärden bytte lås på vinden, och vi hyresgäster fick låna nyckel av dem om vi behövde gå upp. Nu hade en av vindsdörrarna (ståldörrar på typ 2 dm i tjocklek) blivit uppbruten, och mitt förråd var det enda som blev uppbrutet denna gången.

De andra förråden var ju tomma sen sist ...

tob1 är min idol också, men han besvarar inte frågan,
han svarar bara på vad som räknas till stöldbegärligt.

Jag kan ju tycka att t ex min sadel till hästen, eller andra hobbyprodukter av stort värde, borde räknas till stöldbegärligt, men att skivor och dvd-filmer inte borde räknas.
Så egentligen vill jag kanske veta, vad andra som haft inbrott i förråd, fått ersättning för.

Haha, ja de gamla sletna utemöblerna vill jag knappt själv ha,
men vi har mycket problem med luffare i trappen, och de tar väl vad de kommer över.

Värden berättade idag att det bor en retarderad kille i trappen bredvid och att luffarna får bo hos honom och därifrån kommer väl det ursprunliga problemet...

2011-05-18 19:01
Jag tror att du komplicerar det lite nu.

Allt som inte står på Tob1s lista får du ersättning för.

Ordet "stöldbegärlig egendom" skulle man kunna säga är mer än juridisk term i det här fallet och faktiskt bara menar exakt den listan.

Vad man sedan själv tycker hit och dit spelar ingen roll tyvärr.

I din hemförsäkring står nog exakt samma lista som Tob1 länkade.

Med andra ord: om någon svarar någonting som inte stämmer med Tob1s lista så har någon som handlade det ärendet gjort fel.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-18 20:11
Jag komplicerar allt!
Men tack för svaren :)

Redaktionen

2011-05-18 20:28
om du inte vill veta vad jag tror kanske du ska ta och göra lite efterforskning själv i några sekunder innan eller istället för att du frågar på ett jävla internetforum..

eller så är jag bara bitter över att det aldrig är nån som fattar min sarkastiska underton.

summa summarum: fråga nån som vet istället.

Spoiler
men vilken tur att det finns folk som inte bara drygar!
namaste

2011-05-18 21:17
Vad har du för försäkringsbolag?

Det skiljer verkligen otroligt mycket mellan olika bolag kring hur de bedömer sånt här. Kan berätta att jag fick inbrott i ett tält på en festival och blev av med ett par dyra glasögon och en kamera och var lite rolig testa ringa och fråga försäkringsbolaget om min hemförsäkring täckte det också. Det gjorde det. Jag fick ut cash till och med för ölplattorna vi hade i tältet (och jag sa uttryckligen att det var öl det handlade om alltså!). Ibland belönas man över sin ärlighet trots allt.

Å andra sidan har jag varit med om att få bildäck stulna och fått dem åldersnerskrivna åt helvete trots att de varit nästan splitternya. :/ Försäkringar är lite som lotterier ibland...

Hursomhelst så är det som så att det inte alltid heller är vad som stjäls som är huvudsaken, det är hur det förvarades som avgör. Saker du kan få ersättning för i hemmet får du (som du upptäckt) inte ersättning för om det förvaras i förråd.

2011-05-18 21:18
Min efterforskning i det här fallet bestod till viss del av att fråga whoa,
då det med största sannolikhet finns minst en person här som haft inbrott i sitt förråd, och VET vad de fick ersättning för.

Jag tycker försäkringsbolagens definition av vad som är stöldbegärligt och inte är väldigt lustig, därav min frågeställning.

Puss på dig!

2011-05-18 21:20
Priyan

Jag har folksam, via mitt fack.
Har tidigare haft länsförsäkringar, och de var inte alls lika fyrkantiga som gubben jag först snackade med på folksam var.