I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Husslar min hyresvärd mig?

Övrigt - Blandat

   

2011-05-09 18:40

Husslar min hyresvärd mig?

Kort historia.

Bor i en studentlägenhet och flyttar ut sista maj.
Besiktning har gjorts och det har lämnats en lapp där följande står;

"The wooden floor in the kitchen is destroyed. There are also remarks on the wallpaper in the bedroom, the stains by the bed."


Jag ringer och frågar vad de menar med golvet och de säger att en fuktskada har uppstått. Jag kikar närmare och noterar att någon har tejpat för fuktskadan(!). (Jag hade en möbel ståendes på den tejpade fuktskadan sedan jag flyttade in, i september)
Jag frågar om hon såg tejpen och hon refererar då till en annan fuktskada som är en springa, samtidigt kan jag se minst 5 andra likadana sprickor och 1 mayor fuktskada på golvet. Dessa har mina vänner bevittnat tidigare. Till svars får jag "den fuktskadan har den förra hyresgästen betalat för". Den måste vara gammal gammal.

Men, med andra ord har de tagit betalt utan att reparera de tidigare fuktskadorna (2 mayor) och flera skadade tapeter. Nu är inte jag den klaraste stjärnan på himlen men ska inte allt i lägenheten vara fixat och klart innan man låter en hyresgäst flyttar in? Är detta okej?

Gällande väggen så var det två fettfläckar på de redan sönderrivna och slitna tapeterna. Jag kan ta på mig den och köpa färg och måla om det, inga problem. Men de vill inte att jag målar om då jag flyttar ut snart och kräver över 1000 kr för fläckarna.

En trasig fläkt och rivna tapeter försökte jag ringa och berätta om i två veckor i höstas men de svarade inte eller så la de på. (Pga fläkten utlöstes brandlarmet flera gånger) Jag är student, tar inga lån och jobbar extra och har inte råd att betala detta då jag ska flytta och betalar förskott på en annan lya.

Hon skulle maila kostnaderna för golvet imorgon.
Har googlat och visst jag borde tagit kort och kollat protokollet innan men fan, det är lätt att vara efterklok. Jag bor i en 24 kvadrat förövrigt så det existerar bara ett golv.
Vad skulle ni gjort i min situation?

"har allt i min ryggsäck alltid min rygg täckt."