I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När dog whoa?/när whoa dog - en kärleksförklaring

Övrigt - Blandat

   

2011-05-03 15:04

När dog whoa?/när whoa dog - en kärleksförklaring

Skrev först ett grinigt inlägg i bildtråden men tänkte att vafan, det är lika bra att ventilera det här som en sista tråd innan jag loggar ut för gott.

Såhär tänkte jag först skriva i bildtråden

vafaan vad den här tråden definerar whoas definitiva undergång som community. är det inte läge att alla som dunderpostar bilder i olika snygga vinklar bara lägger ut sin modeblogg och låter whoa få ett värdigt slut? den här tråden är som aftonbladet, man vill inte klicka in men ändå gör man det och lämnas till slut av en ganska tom känsla av att det borde vara något mer till whoa.


men ändrade mig eftersom jag i samma veva insåg att det inte är bildtråden som är det som stör mig, det är en skrämmande insikt i att hela whoa slutgiltigt har gått under. Back in the hey day (som jag skulle sätta mellan 2001-2005 nån gång) var whoa tillhåll för folk som fallit för hiphopen, men även ett alternativ till alla andra communities. För min del har hiphop alltid varit en grej jag haft mer eller mindre för mig själv och att kunna snacka musik med likasinnade var helt galet.
Det här utvecklades för min del till att jag kombinerade ihop enormt flummiga tankar med ett stort behov att få uttrycka mig. Förde mer eller mindre ett gerillakrig mot admins som definitivt hatade mig och min trolling i forumen.

Jag halkade in tack vare musiken och blev inblandad i whoa på ett sätt som jag inte hade trott och fick dessutom utrymme att kanalisera tonårstankar och oro på ett hyfsat anonymt sätt som man inte kunde nån annanstans. I och med att jag var aktiv här började jag få både polare och flickvänner (well, ragg) över whoa. Några av dem känner jag fortfarande och har vuxit så nära att jag inte blir av med dem :) Kort sagt, whoa var en stor del av min personliga utveckling och det har flera orsaker.

Det jag fascinerades mest av var stämningen, det var typ som att hänga på en fritidsgård fast för alla åldrar. Aldrig förr hade jag sett så intressanta människor samlas på en och samma plats, och att vi alla var med i samma subkultur gjorde det bara roligare. De flesta var i samma sits som jag, vilsen tonåring med alternativa tankar.
Som jag minns det fanns inte ens högerpolitik i forumen utan alla var med på att graffiti och weed ska vara lagligt och palestina ska vara fritt. Det är inte så att de här åsikterna försvunnit med tiden men jag känner inte igen diskussionsklimatet överhuvudtaget.

Med tiden började jag bomba forumen mer och mer, vilket antagligen är den bild av mig som de flesta admins som kommer ihåg mig har. Allt trollande i trådar har lärt mig sjukt mycket om hur folk fungerar, även om det ledde till den spontana kommentaren "äre DU som är vörbåws?! du är så JÄVLA DRYG!!" på en whoa-öl för några år sen. Det var en insikt som gjorde att allt blev så mycket mer påtagligt än när man i anonymitetens dataskärmsljus hällde ur sig spontana tankar. Det där är en del av min person idag, jag gillar att pusha gränser och se hur dryg jag kan vara innan det blir för mycket.

Det är nog även därför som jag med sorg har suttit i samma dataskärmsljus och sett hur forumen sakta men säkert slutat engagera folk till diskussion. Detsamma gäller alla andra forum. Jag tycker det är talande att bildtråden nu ligger på typ 5000 inlägg men den största tråden vi lyckades få på den gamla goda tiden maxade på typ 1000 inlägg (det var en stor känsla att se) men å andra sidan dök det upp nya trådar nonstop. En kik i listan av forum till vänster avslöjar att det fanns så mycket att snacka om inom så många ämnen att listan blev enorm. Det som är talande i det är att det fanns ett aktivt diskussionsklimat, nu känns det mer som att "jaha bildtråden verkar ju vara det enda som finns uppe. ok jag lägger väl upp en snygg bild och hoppas få ragg".

Fast det ska sägas att vad gäller raggningsbiten är det ABSOLUT inte nån skillnad i attityd kring från när det begav sig. Alla raggade på allt och så fort man såg ett F framför åldern så klickade man in på sidan. Minns att en av moderatorerna på prov skrev sig som F14 och fick allehanda smutsiga förslag. Så när kungbuddahs ögontatueringar får flickorna att vrida sig av kåthet på kontorsstolen är det inte DET som stör mig, det är att det inte skrivs nån annanstans än där.

Jag kan även känna att det är talande även för var svensk hiphop är just nu att whoa inte längre finns som spelare i gemet. Det var faktiskt enormt mycket kreativitet som whoa gav upphov till. Jag kan lyssna på vissa av de gamla whoa-mp3orna och känna att kvaliteten på materialet i sig är rätt usel men kreativiteten och känslan var där.

Okej, så det jag vill ha sagt är väl egentligen något som konstaterats gång på gång på gång, att whoa är på randen till att försvinna, precis som alla andra communities. Jag vet inte om det här är negativt eller om det ens är värt att skriva såhär överdrivet mycket om, men jag vill ändå framföra något slags tack till alla användare, admins och moderatorer som skapat den här sidan och ett stort fuck you till samma människor för att ni stack, skaffade riktiga liv och lämnade oss hardcore whoa fans till att bara sitta och hata på bildtrådar.