I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När dog whoa?/när whoa dog - en kärleksförklaring

Övrigt - Blandat

2011-05-03 15:04

När dog whoa?/när whoa dog - en kärleksförklaring

Skrev först ett grinigt inlägg i bildtråden men tänkte att vafan, det är lika bra att ventilera det här som en sista tråd innan jag loggar ut för gott.

Såhär tänkte jag först skriva i bildtråden

vafaan vad den här tråden definerar whoas definitiva undergång som community. är det inte läge att alla som dunderpostar bilder i olika snygga vinklar bara lägger ut sin modeblogg och låter whoa få ett värdigt slut? den här tråden är som aftonbladet, man vill inte klicka in men ändå gör man det och lämnas till slut av en ganska tom känsla av att det borde vara något mer till whoa.

men ändrade mig eftersom jag i samma veva insåg att det inte är bildtråden som är det som stör mig, det är en skrämmande insikt i att hela whoa slutgiltigt har gått under. Back in the hey day (som jag skulle sätta mellan 2001-2005 nån gång) var whoa tillhåll för folk som fallit för hiphopen, men även ett alternativ till alla andra communities. För min del har hiphop alltid varit en grej jag haft mer eller mindre för mig själv och att kunna snacka musik med likasinnade var helt galet.
Det här utvecklades för min del till att jag kombinerade ihop enormt flummiga tankar med ett stort behov att få uttrycka mig. Förde mer eller mindre ett gerillakrig mot admins som definitivt hatade mig och min trolling i forumen.

Jag halkade in tack vare musiken och blev inblandad i whoa på ett sätt som jag inte hade trott och fick dessutom utrymme att kanalisera tonårstankar och oro på ett hyfsat anonymt sätt som man inte kunde nån annanstans. I och med att jag var aktiv här började jag få både polare och flickvänner (well, ragg) över whoa. Några av dem känner jag fortfarande och har vuxit så nära att jag inte blir av med dem :) Kort sagt, whoa var en stor del av min personliga utveckling och det har flera orsaker.

Det jag fascinerades mest av var stämningen, det var typ som att hänga på en fritidsgård fast för alla åldrar. Aldrig förr hade jag sett så intressanta människor samlas på en och samma plats, och att vi alla var med i samma subkultur gjorde det bara roligare. De flesta var i samma sits som jag, vilsen tonåring med alternativa tankar.
Som jag minns det fanns inte ens högerpolitik i forumen utan alla var med på att graffiti och weed ska vara lagligt och palestina ska vara fritt. Det är inte så att de här åsikterna försvunnit med tiden men jag känner inte igen diskussionsklimatet överhuvudtaget.

Med tiden började jag bomba forumen mer och mer, vilket antagligen är den bild av mig som de flesta admins som kommer ihåg mig har. Allt trollande i trådar har lärt mig sjukt mycket om hur folk fungerar, även om det ledde till den spontana kommentaren "äre DU som är vörbåws?! du är så JÄVLA DRYG!!" på en whoa-öl för några år sen. Det var en insikt som gjorde att allt blev så mycket mer påtagligt än när man i anonymitetens dataskärmsljus hällde ur sig spontana tankar. Det där är en del av min person idag, jag gillar att pusha gränser och se hur dryg jag kan vara innan det blir för mycket.

Det är nog även därför som jag med sorg har suttit i samma dataskärmsljus och sett hur forumen sakta men säkert slutat engagera folk till diskussion. Detsamma gäller alla andra forum. Jag tycker det är talande att bildtråden nu ligger på typ 5000 inlägg men den största tråden vi lyckades få på den gamla goda tiden maxade på typ 1000 inlägg (det var en stor känsla att se) men å andra sidan dök det upp nya trådar nonstop. En kik i listan av forum till vänster avslöjar att det fanns så mycket att snacka om inom så många ämnen att listan blev enorm. Det som är talande i det är att det fanns ett aktivt diskussionsklimat, nu känns det mer som att "jaha bildtråden verkar ju vara det enda som finns uppe. ok jag lägger väl upp en snygg bild och hoppas få ragg".

Fast det ska sägas att vad gäller raggningsbiten är det ABSOLUT inte nån skillnad i attityd kring från när det begav sig. Alla raggade på allt och så fort man såg ett F framför åldern så klickade man in på sidan. Minns att en av moderatorerna på prov skrev sig som F14 och fick allehanda smutsiga förslag. Så när kungbuddahs ögontatueringar får flickorna att vrida sig av kåthet på kontorsstolen är det inte DET som stör mig, det är att det inte skrivs nån annanstans än där.

Jag kan även känna att det är talande även för var svensk hiphop är just nu att whoa inte längre finns som spelare i gemet. Det var faktiskt enormt mycket kreativitet som whoa gav upphov till. Jag kan lyssna på vissa av de gamla whoa-mp3orna och känna att kvaliteten på materialet i sig är rätt usel men kreativiteten och känslan var där.

Okej, så det jag vill ha sagt är väl egentligen något som konstaterats gång på gång på gång, att whoa är på randen till att försvinna, precis som alla andra communities. Jag vet inte om det här är negativt eller om det ens är värt att skriva såhär överdrivet mycket om, men jag vill ändå framföra något slags tack till alla användare, admins och moderatorer som skapat den här sidan och ett stort fuck you till samma människor för att ni stack, skaffade riktiga liv och lämnade oss hardcore whoa fans till att bara sitta och hata på bildtrådar.

2011-05-03 15:09
Tycker det går i perioder.. Beror på vad man är intresserad av för trådar etc.
Men är inte så mycket värda diskussioner i blandat längre. Kanske är det vi saknar.. Men å andra sidan har man väl vuxit upp något med och känner hur nya generationer tar över med trådar som vi "gamla" redan gått igenom... Vill man bli underhålld på whoa är det väl politikforumet som gäller...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-05-03 15:13
Whoa är en döende art som sakta men säkert börja tina bort. Har häng här i 10år så man har juh sett hur allt förändras till det sämre vilket är synd. Förr kunnde man göra sina trådar som inte alls hade nå innehåll men som endå vart populära för att folk flummade runt på den tiden.

Sen e dom som hänger här sjukt tråkiga
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2011-05-03 15:28
Ja whoa har sina dalar och toppar. Nuförtiden är det dock djupare dalar och lägre toppar, plus att topparna inte varar lika länge som förr.

Men ändå sitter jag här, loggar in i stort sett varje dag och hoppas på något roligt.

Tänker också gärna tillbaka på tider som varit, önskar att man kunde bläddra längre bak i forumet än -06.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Toastare

2011-05-03 16:56
ord på den verbose.. nu för tiden räcker det med att logga in en gång i veckan, eller till och med varannan vecka för att se vad som händer. Under 2001-2005 var man tvungen att logga in varje dag för att hänga med i alla diskussioner.

Tror också att både först Myspace och nu Facebook har dödat grejen lite. Man får reda på nyheter, klubbar etc. direkt i in feed.

Har sjukt mycket minnen här ifrån och vänner över hela landet. Och tycker det är skitkul att se artister som startade sina karriärer här nu spela in skivor och videos.

Jag tror det snart är dags för en RIP för forumet och kanske bara fortsätta som blogg med endast de hiphoprelaterade forumen kvar där folk kan lägga upp material.
Jag skyller allt på Emma!

2011-05-03 16:57
Åh! Jag blir lite glad av att det bara är gamla rävar ovanför mig här... Jag är väldigt glad över att jag hitta whoa för sådär jättemånga år sen, räddade i alla fall min vardag lite. Och jag lärde mig en hel del också, verkligen.

Kommer ju nya generationer och härjar här och ärligt talat är dagens whoakids inte alls skoj. Men så tänker jag att jag också var rätt ung när jag började här, var jag i de äldres ögon en tråkig och ny generation då med? whoa hade ifs inte funnits i så många dagar då, gör ju självklart skillnad. Jag saknar den gamla jargongen, vet inte hur jag ska förklara den men det var något speciellt över jargongen. Kanske lite att det någonstans fanns respekt? Eller? Kanske var det att man fick lära sig rätt och fel genom människors reaktioner och inte genom lagar... och ansåg man sig fortfarande ha rätt så fick man helt enkelt tala för sig. Nu styrs ju whoa av "lagar"... Var även en viss humor som rådde här, någon slags ironi som härjade. Jag hänger här ibland och minns de fina nätterna, kikar runt och... ja, jag tror ändå att jag vill hålla whoa vid liv.

Det är lätt att bara sitta och romantisera det som varit istället för att ta tag i problemet nu. Tydligen hänger vi ju kvar här, bara att gå loss på trådarna och ta det tillbaka. Lära kidsen vad whoa är!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Battlerappare

2011-05-03 17:19
Den kommer säkert få ett ryck när svenska rappare slutar göra sång karriär och hiphop blir poppis i sverige igen som sent 90tal

FACEBOOK KILLED HIPHOP!

2011-05-03 17:21
men fb sucks, där får man ju inte samma utbyte av kunskap som här.

2011-05-03 17:26
Nej jag håller med irani, ta tillbaka whoa!!

Fy fan vad det snöar hos mig nu...
- Det släcks.

2011-05-03 17:56
å andra sidan känns d lite som att ni är gamla bitches som tänker: "det var bättre förr"

kommer ihåg på gamla goda tiden då d va ett keystyle forum och lite senare även ett internationellt forum som sög stenhårt.. hahaha, folk krigade för ett sex och samlevnadsforum för att d var för mycket sånt strunt i blandat... "SEX ON WHOA" med namnlista och grejer!

Nu suger d kuk folk sätter inte ens toner med autotune i vår hiphop, det dyker upp massa SDare i politikforumet och dem majoriteten av veckan mp3rna är mycket sämre nu än då.

Word Verbose! varför bojkottar folk inte skiten?
Jo för att precis som på den gamla goda tiden är forumet lika beroendeframkallande.
 LGTM
Moderator

2011-05-03 18:56
Jag tar det tillbaka till 2003 och slänger ett stenhårt WORD till -verbose-! Visst var Whoa (som så mycket annat) bättre förr, inget snack om saken. Trådar om mystiska anläggningar i skogen eller försvunna Whoaiter, och livliga diskussioner om allt mellan himmel och jord var superintressanta att följa och lämnade en ibland med nyvunnen kunskap, ibland i bitter förtvivlan.

Det skulle vara en riktig nostalgitripp att läsa några gamla guldkorn från Blandat-forumets storhetstid, men tyvärr går inte sökfunktionen såpass långt bak i tiden (eller så är det jag som inte kan söka).

Personligen kan jag inte påminna mig när jag senaste läste en tråd som gav mig något över huvud taget, men det kanske bara är jag...

Förhoppningsvis är Whoa på uppgång igen.

(Inlägget ändrat av Squirtle 2011-05-03 18:56:34)
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Poet

2011-05-03 19:13
Haha fan ja, minns när man loggade in 100 ggr per dag och snackelisnackade jämt och träffades på ölträffar, lärde känna otroligt intressanta människor härifrån! Är inte alls samma känsla längre, jag loggar inte heller in här så ofta.

Känns lite som man är "gamling" på whoa när man passerat 21årsgränsen.
What I said, yo!

2011-05-03 19:21
Verbose uttrycker precis vad jag känner. Jag vet inte varför jag fortfarande hänger kvar här i forumen, jag antar att jag hoppas att det ska bli som förr. Fram till typ 2006 kunde man ju uppdatera blandatforumet varje minut för nya inlägg och nya trådar. Nu är det dött mest hela tiden, bortsett från 5-6 personer som verkligen inte tröttnar på att visa bilder på sig själva förstås.

Man blir ju bitter...
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-05-03 19:21
Naturligtvis var det bättre förr! (Och naturligtvis var -verbose- svinstörig.) Fin kärleksförklaring, jag gillar nostalgi. :)
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2011-05-03 19:23
aa det är iallafall synd att gamla trådar inte finns kvar =( hade varit kul att läsa.
FUN LIGHT!!<br>

2011-05-03 19:32
Jaaa det vore otroligt kul att läsa trådar från längre bak i tiden än -06.

Här är den som var längst bak i listan:
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/462482/1.aspx
- Det släcks.
Skivsamlare

2011-05-03 20:04
Haha, minns 03 när jag blev temp-bannad pga spam i chatten. Jag hade fan ingenting att göra på flera dagar ju! Så viktigt var whoa!!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-05-03 20:12
Ja jag har också blivit bannad vid ett tillfälle, tror det var 06 kanske. Kröp fan på väggarna hemma.

Flickvännen gjorde en tråd här om att hon inte kunde vara tillsammans med någon som inte hade whoa... Några timmar senare var jag tillbaka :)
- Det släcks.

2011-05-03 20:47
men hallå, eller. vi verkar ju vara ett gäng som saknar den gamla tiden och som tycker att dagens whoa är tråååkigt och dött. varför skapar inte vi trådar, skriver inlägg som vi svarar på, whoar oss... varför gnäller vi bara?

förut lärde jag mig alltid ngt på whoa, nu gör jag aldrig det. har jag blivit smartare med åren? kanske. men den kunskapen man får här inte alltid något man läser sig till, utan mer om andras perspektiv och förhållningssätt till saker. värdefull kunskap, hehe!

nu kör vi! (nästa gång jag uppdaterar vill jag se att det hänt något i trådarna!)

2011-05-03 20:47
okey, vi gnäller inte bara... men vad gör vi för att förändra läget? det är kanske inte bara whoa som blivit dött utan vi som kanske växt ifrån det lite? eller? jag vet inte.

2011-05-03 21:12
Jag tror att mycket av problemet ligger i de socialamediernas tillgänglighet nuförtiden.

Förr fick man en tanke, hade ingenstans att ventilera den, vad gjorde man då? Jo man startade en tråd om det på Whoa. Det kunde vara vad som helst, allt mellan himmel och jord oavsett hur korkad, flummig eller häpnadsväckande tanken var.

Nu får du en tanke, gör en statusuppdatering på FB och pang så har du svar eller åsikter. Samma gäller ju Twitter och alla andra liknande saker.

Så jag undrar som pajson, Varför skapar vi inte trådar?

Whoa har faktiskt mer besökare än någonsin så varför skriver inte folk?

2011-05-03 21:26
Personligen tycker jag Whoa lika bra kan bantas ner till att faktiskt bara vara ett hiphopforum, dvs att man går tillbaka till hur det såg ut från början, dels för att den låga aktiviteten ser ut som den gör (och genererar trådlistor att stå stilla i flera "mindre intressanta" underforum), men också för att man kommit ifrån vad Whoa en gång var (och faktiskt slopa forumsdelar med hänvisningen att det finns forum som behandlar ämnet på ett bättre och bredare plan). Tror man har kommit ifrån huvudämnet/huvudämnena en del och Whoa mer och mer blivit ett allroundforum, vilket åtminstone inte lockar mig.

Sen är det väl så också att forum generellt inte längre tilltalar folk år 2011 på samma sätt som det gjorde för tio år sedan när forum var något nytt, spännande och ibland svåråtkomligt. Så, även om det fyller en viktig funktion så är det nog helt enkelt inte lika intressant med forum längre.

Vore dock synd om hela forumsdelen försvann och endast lämnade kvar bloggen, det skulle nog göra mer skada än nytta på så vis att mycket av de som bidras som håller någon viss form av kvalité många gånger släpps i forumen av användarna själva och inte genom Whoas redaktion (även om det kommer mycket bra grejer där också, som veckans mp3 t.ex som sällan svikit), men har svårt att tro att folk skulle ta sig tid att börja tipsa dom om sånt som borde uppmärksammas än att starta en tråd själv och få bekräftelse direkt på om det håller måttet eller ej.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-05-03 21:30
Där Whoa går, där går jag! Har varit medlem pretty much since day one, jag vet att min profil säger annat, men jag har tagit bort mig ett par gånger! Hehe yeah, those were the days too. När man kände att Whoa verkligen konsumerade all ens tid haha :)

Men tycker det var mer utbud förr när det gällde svensk hip hop. DJ Silence hade sin sida, Svenskunderjord var igång parallellt med Whoa. Massa andra sidor som Grioten.nu mm.. Märkligt med tanke på att svensk hip hop mår mycket bättre än vad det gjorde 5-6 år sedan.
At the gates of Eternity...
Poet

2011-05-03 21:33
And Verbose, mad love to you man! Vi har alltid verkat komma överens om det mesta. Märkligt att vi aldrig träffades! :)
Battlerappare

2011-05-03 22:10
Anledningen till att vi inte skapar trådar är för att vi blivit gamla ;)

Av dom delar av whoa jag observerar och fann intressant back then så är 90 av 100 trådar i blandat är totalt ointressanta och retarded och dom andra innehåller bilder typ, tv-spel forumet är de typ samma 8 pers som pratar om olika spel vilket blir rätt tråkigt i längden, tv-film-bio bla bla forumet är iofs roligt men sällan nått poppar upp.
Graffiti forumet vågar ja mig fan inte ens in i, det var kul back then när man var 17 och tyckte 4element var fetast i världen och ju äldre man blev ju mer fucktards verkade det poppa upp.
Hiphop forumen är som att följa 2db och nr bloggar och dom svenska känns som audio forumen back in the days när alla "kunde rappar"

Va bitter ja låter

2011-05-03 22:37
Jag har sedan länge förlikats med tanken att Whoa närmar sig sin definitiva undergång. Tragiskt men sant. Vad det beror på är svårt att spekulera i, faktiskt sjukt svårt. Webbens naturliga urval, kanske. Whoa föddes ju mitt under en svensk hiphopvåg, inte så konstigt kanske att populariteten avtar när gårdagens många hiphoppare "växer upp" och hittar annat att gräva ner sig i. Kanske var också Whoa ett tag lite väl hårt modererat, inte så kul kanske när man kan testa sina trådar i andra forum istället.

Whoa började hosta och harkla sig kring 2007-2008 och var vid 2010 dödsdömt.

När man började hänga här för typ 10-11 år sen (SvU, membah dat?) var det ju det spännande graffitiforumet som lockade, sen det vilda Skitsnack. Nu är man såpass gammal att man hellre dör än att diskutera med högstadiekids och i Blandat vågar man aldrig riktigt freaka ur eftersom man är så djävla rädd för att smutsa ner sitt anrika Whoa-nick, haha! Och hiphop sen, då lär jag hellre Graffkid P13 att blanda ink.
Intressepenisen hårdnar!

2011-05-03 23:03
Ja man är ju lite rädd om sitt nick nu när man varit aktiv länge, haha fan! :)
- Det släcks.
Redaktionschef

2011-05-03 23:27
Ja, det är ju en intressant diskussion det här. Förmodligen är det, precis som det kommit fram i tråden, mer rätt att skära ned på antalet forum och hitta tillbaka till "kärnan" (hiphopen, dvs) än att expandera (då forumaktiviteten minskat - även om - antalet besökare är större än någonsin tidigare). Det senare tror jag, precis som Vikktorius m.fl., är sviten av Internets utveckling de senaste åren och ett fenomen som är ganska svårt att göra någonting åt.

Brinner man för Whoa och vill se/göra förändringar så är det aldrig för sent att höra av sig till oss. Vi är ett gäng människor som lagt ned enormt mycket tid åt detta under ett stort antal år, och är det någonting vi haft svårt med så är det att få in nytt folk som vill arbeta med sidan. Det innebär att en majoritet av oss inte är 18 år längre utan snarare närmare sig (eller till och med har passerat) 30-strecket där jobb, familj osv. pockar extra mycket på uppmärksamheten.

Många av oss som jobbat/jobbar med Whoa tror dock fortfarande på sidan (och lägger fortfarande ned en hel del tid på den) och det ska förtydligas att mycket sker i det tysta och det existerar flera a4 med "saker att göra", som - i sann Whoa-anda - betas av sakta men säkert utifrån vad fritiden tillåter. Senast kom exempelvis utkorgen i meddelande-funktionen samt svarsinläggens (i trådar som denna) koppling till slutet av blogginläggen på blog.whoa.nu. Redaktionen, som kanske är den avdelning som varit mest aktiv på senare år, trummar på och har fortfarande stora ambitioner.

Vill du hjälpa till?
Administrativa (forum, utveckling av communityn), maila [email protected]
Redaktionella (bloggen, samarbeten med svenska artister/arrangörer), maila [email protected]
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2011-05-03 23:36
Lägger till det viktigaste av allt:

Om ni vill att forumen ska vara mer levande igen, se då till att skriva i dem! Sluta smyg runt i forumen och ta del i communityt, diskutera vem som battlar bäst i Basementality, vilken era i hiphopen som var den bästa, vilka konspirationer som ligger bakom Bin Ladens död, varför Liverpool aldrig vinner några ligaguld, hur många sparvar som ryms i en dammsugare and what not, :)

2011-05-03 23:42
Verkligen sant GAIA. Man ska inte tveka på att skriva, skitsamma om man slänger ur sig något dumt i all hast, det är inte hela världen plus att det blir lite underhållande :)
- Det släcks.
Poet

2011-05-03 23:50
Verkligen sant GAIA. Man ska inte tveka på att skriva, skitsamma om man slänger ur sig något dumt i all hast, det är inte hela världen plus att det blir lite underhållande :)

Det var ju det som var charmen med Whoa förut, och stundals (dock ytterst sällan) idag också. Fast nu är ju dumheten ersatt av smygrasister och Sverigedemokrater :S Och det är inte ens en rolig dumhet.

2011-05-03 23:54
Ja det var ju det, speciellt trådskapandet. Minns när emil brikha hade en frenzy och gjorde trådar om precis allting, mycket underhållande!

Men vi får väl försöka i den mån vi kan, skriva mer i trådar och skapa flera.
Det finns ju trots allt ett gäng gamla rävar och iaf några nya sköna här!
- Det släcks.
Poet

2011-05-04 00:05
Emil Brikha hahahaha. Han var mitt hatobjekt #1. Han och hans meningslösa trådar haha. Varenda tråd han gjorde var typ ett blogginlägg. Svor för mig själv att knocka han medvetslös om vi en dag skulle ses då han även gillade att kaxa och hålla på här på Whoa. Men jag insåg med tiden att han bara var en ganska sorglig figur hehe :)

2011-05-04 00:08
BC99 P27
så mycket hat från en gosse som noppar ögonbrynen och älskar craig david
:D

2011-05-04 00:09
Hahaha ja asså, alla hatade på Brikha, det var helt magiskt.
- Det släcks.
Poet

2011-05-04 00:10
Klot-Einar: HAHAHAHAHAHAHA! :D Those were the days!
Poet

2011-05-04 00:18
Goijar: No it didn't :S Det har alltid varit PK. Tvärtom så har det fan blivit slappt de senaste åren. Whoa's egen sheriff, Mabande, är ju knappt aktiv längre. Vet ej fan om han ens är Admin längre.

Mabandeeee, vart är du? Saknar dig fan.
Producent

2011-05-04 00:20
whoa har inte dött? jag kan fortfarande komma in på sidan :-S

2011-05-04 00:21
Och nog att storhetstiden är över, men till och från är whoa faktiskt riktigt aktivt.

Men som sagt, kanske är det för många forum?
- Det släcks.
Poet

2011-05-04 00:22
Tycker det är lagom som det är just nu faktiskt. Ett tag var det ju explosionsartat mycket. Recensionsforum och allt annat.

2011-05-04 01:16
Det jag fascinerades mest av var stämningen, det var typ som att hänga på en fritidsgård fast för alla åldrar. Aldrig förr hade jag sett så intressanta människor samlas på en och samma plats, och att vi alla var med i samma subkultur gjorde det bara roligare. De flesta var i samma sits som jag, vilsen tonåring med alternativa tankar.
Som jag minns det fanns inte ens högerpolitik i forumen utan alla var med på att graffiti och weed ska vara lagligt och palestina ska vara fritt. Det är inte så att de här åsikterna försvunnit med tiden men jag känner inte igen diskussionsklimatet överhuvudtaget.

och

Så när kungbuddahs ögontatueringar får flickorna att vrida sig av kåthet på kontorsstolen är det inte DET som stör mig, det är att det inte skrivs nån annanstans än där.

Yes. Precis det där.
Gillar verkligen inte vara den som säger att det var bättre förr, men... det var det. När Whoa var mindre, mer intimt och en sammanhållning man inte kommer hitta å något annat forum - just för att det var relativt litet, men ack så aktivt som Verbose också skriver om.

Whoa är dött, länge leve Whoa!

/hlgrsn som tappade bort sitt lösenord efter ett litet uppehåll och fick göra en ny användare, och fann då, till sitt stora förtret, att whoa inte var detsamma
SEX, DRUGS
& AEROSOL

2011-05-04 02:24
Kul att folk känner igen sig! Tror faktiskt att man skulle kunna ta bort allt som inte har med musik att göra och göra typ två blandat-forum, ett för länkar och bilder och ett för skitsnack. Om det ändå bara görs två trådar om film per månad kanske det inte skadar att slänga in det i blandat-forumet. iaf skönt att se några gamla veteraner är kvar här i forumen.

kärlek :)

2011-05-04 07:55
Själv tycker jag det är rätt så bra just nu, kanske liite inaktivt ibland om man skapar trådar, beror självklart också på vad man skapar och vars man skapar den.. politik, blandat trådar brukar det ändå vara fart på! Men sedan har jag bara varit medlem från sent 2005, tidigt 2006- men glömde lösenordet på mitt första account.. men det var jävligt mycket som hände i svensk/utländskt hiphop delen då, inte lika aktivt numera but it's all good :)

och ja, vart fan är mabande som alltid kommer och styr upp med sina visa ord? :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-05-04 09:50
Funny, jag har tänkt skriva en sådan här tråd flera gånger men låtit bli för jag tänkte att folk bara skulle gnälla på en...

Det är ju fint att se att det inte bara är en själv som upplever det så här. Tror definitivt Facebook är en stor del i att det gått som det gått för Whoa. Folk är inte längre måna om att vara anonyma. Att skriva och diskutera i sitt egna namn på FB är liksom fullt accepterat. Och den lilla klick som vill kunna skriva sin liberala skit anonymt samlas på Flashback istället. Tyvärr.

Om man höjde acceptansen på Whoa för vad som skrivs kanske man skulle locka tillbaka några användare, men det vore extremt tråkigt om man skulle behöva sänka den fina standard som Whoa faktiskt upprätthållit genom åren bara för att öka antalet trådar och aktivitet i forumena. Då är det väl ändå bättre som det är nu?

Den här tråden får mig annars mest att inse att om Whoa läggs ner kommer man tappa kontakten med många. Jag kommer lätt sitta och undra om 20 år hur det gick i livet för folk som verbose, bc99, mästerkatten, refused, bountyboo, mabande, playerjoe, pajson med flera.... Vi borde göra en kontaktlista eller något så vi andra kan följa er whoakändisar livet ut. ;)

Poet

2011-05-04 12:31
Började tänka på Whoa international av nån anledning, det var en rolig ide back in the days. Speciellt då dom enda som i stort sett använde det var svenskar som skulle styla med sin svengelska

Allting var roligare förr det är bara så det är, man var mindre kräsen med vad som hände. Nu har när man vant sig med lite högre standard känns det skit när den går ner nån cm

Emil_Brikha var tung han gjorde skum musik som jag aldrig gillade och dillade om massa random skit
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Redaktionen

2011-05-04 13:02
tycker att vi alla gar ihop i en gemensam satsning pa att fa tillbaka emil_brikha.

hat och whoa ar som ler och langhalm.
namaste

2011-05-04 15:38
priyan
:)
Rappare

2011-05-04 16:23
Om whoa ändå hade haft en gilla-knapp för att stilla världens besvär..
Wurrup?

2011-05-04 17:07
sup, 2002-08-27 står det på min sida. Hade någon skum användare innan det också men tyckte namnet var för ocoolt och ändå slutar det med att jag har ett namn med två jävla understreck. Jag får skylla på att jag då var 14 år.

Jag härjade för fullt i utländsk hiphop delforumet och ansåg mig redan då vara en guru inom området, vilket ingen annan tyckte. Men det var till och med kul att bli hatad, och i slutändan lärde dom äldre visare grabbarna mig en massa saker. Säkert hälften av musiken jag lyssnar på idag kommer härifrån.
Tycker det är riktigt trist att det börjar dö ut så sakteliga, men jag kommer hålla mig kvar till den dagen whoa ska gravfästas.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2011-05-04 19:21
Fuck facebook im more like whoa!

Hela grejjen med internet är juh i gungning..
Att vara anonym och läsa om och diskutera andras åsikter,
tankar eller funderingar kring saker och ting. Utan att behöva skriva in dina personliga uppgifter eller länka till din mail som är länkad till facebook som är länkad till hela din umgänges krets. Mobilen som är länkad till mobil nummret som är länkad till din address som är länkad till ditt personnr som är länkad till in princip allt om dig.

Så hur ska folk våga posta deras innersta eller konstiga åsikter om de vet att de kan bli upp stalkade hur lätt som helst.

Vet inte om det var den generationen som missade internet och dök in nu i Facebook som krånglar till allt. Eller om det bara är för gamla system vi sitter på eller om det är politiska beslut som förstört vad Internet engång var.

Valet
Att vara anonym och kunna säga precis vad man tycker och känner
utan att behöva bli bedömd för sitt utseende eller etnicitet.
Hur många saker du har och var du bor.
Hur rik eller fattig du än är.
Det är viktigare än vad folk tror,
kolla vad facebook handlar om egentligen och
hur många djupa diskutioner det blir där...(självcensur)

---------
Det är nog enhel del som endast browsar och screenar whoa. krävs endel att orka posta ett inlägg för att bli ner hackad och spottad på, klimatet kan vara hårt för ovana.

Dem jag känner mest sorg för är nog de som gör beats på Whoa som aldrig får kommentarer. Eller den respekt många av dem förtjänar.

Men det vi har gemensamt och kan vara stolta över är.Att vi alla samlades kring samma ämne för ca 10 år sedan och har sedan dess krigat oss igenom tråd efter tråd.

--
Personligen tror jag att whoa skulle bli niceare om folk skulle hjälpas åt mera.
Hjälpa folk med problem.. Även fasten d är lätta.. Hjälpa folk att googla istället för
att droppa en kommentar .. hur svårt är det.
Att kolla i flera trådar och lyssna på musiken som erbjuds eller att läsa folks texter/ battles
Fota pieces och lägga upp bilderna.

Det är juh lite det ett forum handlar om att dela med sig för att få tillbaka och bli inspererad.

-? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Admin

2011-05-04 22:17
Ni som skriver är för härliga! Man sitter här och småler oavsett om ni skriver lustfyllda eller bittra saker.

Som sagt mycket av den gemenskapen som fanns på Whoa tidigare har ju försvunnit. Jag tror att många personer som back in the days var ölsugna har blivit gamla och tråkiga och sitter framför Jersey Shore med sin respektive idag. Men man kan ju hoppas att några tar lite initiativ till lite sköna hook-ups i parker i sommar, kanske med lite cyphers.

Som Oracle skrev ovan så är ni varmt välkomna att hjälpa till att göra Whoa så bra som ni tyckte att det var förr i tiden. Och jag och några andra arbetar många timmar i veckan med olika funktioner, innehåll och att hålla er uppdaterade kring svensk hiphop.

Ni som gillar att reminissa över den tid som flytt lär ju älska vår nya sektion här på Whoa som heter Guldgruvan där vi var 14e dag släpper gamla fina svenska hiphopskivor för gratis nedladdning.

Whoa lever 2011 och kommer fortsätta att så höra om NI vill.