I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kackerlacka i lagenheten - panik

Övrigt - Blandat

2011-04-19 20:30

Kackerlacka i lagenheten - panik

Igar natt nar jag kom hem, och precis skulle in i badrummet sag jag att min roomie skrivit en lapp till mig, om att hon sag en kackerlacka i badrummet och att jag bor vara forsiktig nar jag gar in dar.. Bestamde mig for att jag hellre pissar ner sangen an gar in i badrummet, sa jag holl pa o do nar jag la mig.. Hur som helst, kunde knappt sova inatt, lamnade alla lampor pa, tande stearinljus etc.. Vaknade av att min roomie skrek till och jag fick panik fran ingenstans och borjade grata, och hon berattar att hon trodde den var dod nar hon sag den igar och tankte plocka bort den idag men vips, its not dead.. Vi ringde var supervisor, och han ar minst lika radd som vi, men han kontaktade anticimex som verkar ha stangt, och jag kilade ivag till apoteket och kopte nagon raid spray men tydligen bor jag inte anvanda den an, utan jag ska vanta pa supervisorns brorsa eller vad de var som ska komma och hjalpa oss att bli av med den.. Jag har sjalv inte sett den, vagar inte entra badrummet da kackerlackor ar min storsta radsla, min reaktion av att se en, om sa bara pa bild, ar att jag far svart att andas, pendlar mellan att skaka och bli helt paralyserad, kanns som att hjartat stannar och jag svettas.. Jag har gatt i terapi for detta, vilket inte hjalpt och nu undrar jag hur i varlden blir jag av med denna?
Jag har tidigare hort att om man dodar en kackerlacka bjuder man in tio till, sa vad i helvete ska jag gora? Jag bor i New York just nu, Manhattan, upper east side.. Trodde fan att jag skulle slippa det har med tanke pa vad jag betalar i hyra, men nej, livet ska tydligen inte vara rattvist..

Sa, vad ska jag ta mig till?

enda vägen till seger är att överleva när andra dör

2011-04-19 20:32
Är du seriös?

2011-04-19 20:36
Om du ÄR seriös så råder dig dig att gå till en ordentlig psykolog och reda ut vad som felas dig. Att vara rädd för en liten ofarlig skalbagge är ju bisarrt. Du bor i fel stad om du inte gillar kackerlackor, New York är en av mest jävliga städerna vad gäller den typen av kackerlackor. Köp en fälla som kackerlackorna dras till och sedan dör i, finns säkert ett eller annat i någon butik där på gatan.

2011-04-19 20:37
ta en spade, tryck upp den på spaden och kasta ut genom balkongen, eller något annat föremål för den delen.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Rappare

2011-04-19 20:50
Du kan utan problem döda eller bara kasta ut den, den är ganska försvarslös. Ingenting att ligga vaken över.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom

2011-04-19 20:51
Du gör inte skäl för ditt nick
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-04-19 20:58
Jag ar valdigt serios.. Det har alltid varit min starkaste fobi, det ar extremt fa saker jag ar radd for, och kackerlackor, insekter, spindlar och rattor hor till de jag fruktar allra mest, tyvarr..
Har markt att manga som bor har ocksa ar radda, och faktiskt aldrig riktigt vanjer sig..

Jag vet inte varfor jag reagerar som jag gor, det ar bara det att jag blir radd, far panik, borjar grata etc.. Hatar att jag reagerar sa och onskar att jag var otroligt mycket modigare an jag ar, men jag ar inte det..

Jag har aldrig nagonsin velat vara hemma i sverige sa mycket som nu, vil bara dra harifran och aldrig komma tillbaka, MEN vill inte hora mamma saga jag sa ju det..

2011-04-19 21:00
Hursomhelst, min roomie som har lite mer guts an mig tog sig an uppgiften att spraya ner den riktigt ordentligt sa nu ligger den bara dar, och vi forsoker hitta nagon som kan plocka upp den, men det gar inte sa bra..

Det jag undrar allra mest ar, innebar det har att lagenheten kommer krylla av kackerlackor i fortsattningen?
Supervisron har ordnat sa hela byggnaden saneras imorgon, men har for mig att det tar ca 3 manader att bli av med en hel kull, eller vad man ska kalla det.. jag ar fruktansvart kissnodig, och behover en duscha men vagar fan inte ga in i badrummet just nu
Moderator

2011-04-19 21:04
Förstår dig, har grov spindelfobi och reagerar ungefär likadant som du kring kackerlackor, du har ingenstans att ta vägen tills aset är väck?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-04-19 21:13
Tack! Gick runt lite halv forvirrat i omradet tidigare, egentligen ska jag ut och traffa en van, men maste kissa, borsta tanderna och duscha och jag vagar inte gora nagot av det.. Dock sa ar en annan kompis pa vag hit for att plocka bort den.. kanner mig sa javla feg och skams ihjal, egentligen sa ar den ju pytteliten jamfort med mig, men den acklar mig och skrammer skiten ur mig
Poet

2011-04-19 21:37
Untouchable: I feel for you. Jag har stark insektsfobi och visst vet man innerst inne att den lilla varelsen inte hade kunnat göra något mot en, men jag får panik. Mitt hjärta stannar när jag ser en silverfisk "glida" förbi på golvet. Det är hemskt.

Hoppas du blir kvitt den snart.
At the gates of Eternity...

2011-04-19 21:54
Själv är min fobi getingar, jävla äckliga varelser som faktiskt kan göra skada =p hade jag sett en giant hornet hade jag troligtvis använt napalm för att döda aset.

Så hur går det, har kompisen kommit över för att hiva ut kackerlackan?
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-04-19 21:56
Det finns ju uppenbarligen bara en sak att göra;
försåtminera hela badrummet and then you play the waiting game
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-04-19 21:59
"Fletch, he truly defines grace under pressure"

2011-04-19 22:26
Det ar helt sjukt hur en fobi kan begransa en, blir sa javla arg pa mig sjalv! na, han har inte dykt upp an, men min roomies klasskamrat kom och plockade bort den, vilken brud! hade jag varit man hade jag gift mig med henne pa direkten!!

2011-04-19 22:54
Du kan väl gifta dig med henne ändå? I NY är väl samkönade äktenskap tillåtna? :P

BC99

Men för fan mannen! Nu sjönk min bild av dig lite, haha, :D

Nejdå, skoja bara. Men fobier kan ibland vara berättigat. T.ex, vara rädd för höjder för att man kan trilla ner och slå ihjäl sig. Vara rädd för spindlar för att de är giftiga och dödar dig. Nedärvda rädslor från den tiden vi sprang runt i skogen och spetsade älgar. Varför vissa personer har fobier för något som är helt ofarligt, typ bananer, plastpåsar eller kackerlackor (kackerlackor liknar iofs spindlar lite, haha) är lite mer långsökt.

Personligen tror jag fan inte att jag har fobi för en enda grej typ. Sen försöker man ju akta sig lite extra i vissa situationer men speciellt rädd blir man ju inte. Kommer ihåg när jag simmade runt i de vatten några hajar hade attackerat några turister i Sharm-El-Sheikh 2 veckor tidigare. Funderade en liten stund på hur ont det skulle göra om man blev biten i två delar av en 4 meters haj som plötsligen dök upp under en men tröttnade rätt snabbt på det och tittade mer på färgglada fiskar och feta koraller. Lite försiktig var jag dock ändå med ett vaksamt öga för stora svarta skuggor längs bottnen osv (notera att det var egentligen inte lov att bada då men det sket ju alla i). Tror man kan copa rätt bra med de flesta situationer om man bara tar det lugnt, inte stressat upp sig, försöker resonera logiskt och är lite försiktig.
Poet

2011-04-19 23:24
GAIA: Roligt att du nämner hajar, för det är jag sjukt rädd för också. Hade hellre varit inlåst i ett rum med ett lejon som inte fått käka på en vecka än att ha en haj 100 meter bort från mig och jag själv ha 15 meter kvar till stranden. Jag hade fått sådan panik att jag förmodligen hade drunknat i 40 cm djupt vatten. Tror det grundar sig i att jag är så jävla sämst på att simma.

Roliga är att jag inte är rädd för skorpioner och spindlar. De är förövrigt inte insekter heller för den delen (att de är giftiga är en annan sak) men just insekter av alla slag (speciellt tusenfotingar, roaches, larver, maskar mm) blir jag verkligen svimfärdig och paralyserad av.
Poet

2011-04-19 23:31
Kan tillägga att man lär ju övervinna sin fobi (temporärt eller permanent) om det är en allvarlig situation. Kommer ihåg när jag var ca 7 år gammal och min lillasyrra var typ 2 år, så bodde vi i en enplansvilla. Så en sommardag när morsan, jag och syrran var hemma så smög det in en stor jävla råtta genom altandörren, rätt in huset. Den började springa omkring och verkade allmänt aggressiv (jag har aldrig varit rädd för gnagare, men den här råttan såg ganska farlig ut). Min syrra satt på golvet och började böla, själv hoppade jag upp på en stol. Morsan min tog en stekpanna och jagade i fatt råttan och lyckades till slut banka ihjäl den. Jag tyckte att morsan var den modigaste personen ever i den stunden! Hon var helt lugn, stone cold! Lustiga är att när jag snackade med henne om den här händelsen inte allt förlängesen, så sa min morsa att hon var livrädd och helt chockad efteråt. Hon har tydligen haft fobi för råttor och möss sedan barnsben och i den stunden så sa hon att hennes hjärta nästan stannade, men hon var rädd att råttan kanske skulle bita mig eller min syrra, but she gathered her courage and beat that shit like it owed her money.

Fobier är läskiga och man ska respektera de.

2011-04-19 23:33
BC99

Haha mannen! Nu får du morska upp dig lite, :D

Ta och dra till ett zoo eller något och kolla på lite hajar. Sen kan du simma med dem via nån sån dykgrej med instruktörer. Slutligen kan du rida på en vithajs rygg och fistpumpa i luften. Hell yeah! Hmm.. Stryk sista, :E

Men det kan vara lurt att få bort den där fobin då hajar finns i alla hav och det är ju lite jobbigt om du ska skita ner dig varje gång du ska ta ett dopp i utlandet? :D
Poet

2011-04-20 00:57
GAIA: Yeah that's why I don't swim that much in open water hehe :) Alltså att övervinna min rädsla mot sketna insekter som inte kan göra mig illa är jag helt game på. Men hajar haha, no bliping way! De är djur. Stora djur. Stora, farliga djur. Och när de blir hungriga så vill de tugga på en, simple as that. Inte så att jag kan fråga hajen innan "Ey mannen, när åt du sist?". Och även om den hade kunnat svara så hade den knappast talat sanning haha.

Att simma med hajar, brottas med alligatorer och bada med giftormar lämnar jag glatt åt crazy white folks, jag gillar livet och har intentionen att leva det så länge jag kan :)
Poet

2011-04-20 00:59
Kan tillägga att jag kan (till skillnad från insekter) kolla på hajar och sådant utan att jag blir rädd. Det är så fort jag hamnar i öppet vatten (om det så råkar vara en liten sketen sjö) som rädslan börjar ta tag i en. Som sagt, jag är skitkass på att simma hehe. Skulle jag brottas med ett lejon så har jag åtminstone mark under mina fötter. Människan (förutom Aquaman) är inte anpassad för ett liv i vatten hehe.

2011-04-20 02:43
Du borde vara räddare för späckhuggare, dom kan följa dig en bit på land

2011-04-20 08:13
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-04-20 10:04
App: Späckhuggare håller väl till vid kallare vatten? Jag badar inte ens i Sverige på somrarna då det är för kallt för mig, så att bada vid arktiska vatten ain't really my cup of tea :o)

2011-04-20 10:40
BC99 Inte nödvändigtvis :S

http://gt.expressen.se/nyheter/1.718504/spackhuggare-utanfor-orust

Killer whales are found in all oceans and most seas. Due to their enormous range, numbers and density, distributional estimates are difficult to compare, but they clearly prefer higher latitudes and coastal areas over pelagic environments.

Systematic surveys indicate the highest densities of killer whales (>0.40 individuals per km²) in the northeast Atlantic around the Norwegian coast, in the north Pacific along the Aleutian Islands, the Gulf of Alaska and in the Southern Ocean off much of the coast of Antarctica. They are considered "common" (0.20–0.40 individuals per 100 km²) in the eastern Pacific along the coasts of British Columbia, Washington and Oregon, in the North Atlantic Ocean around Iceland and the Faroe Islands. High densities have also been reported but not quantified in the western North Pacific around the Sea of Japan, Sea of Okhotsk, Kuril Islands, Kamchatka and the Commander Islands and in the southern hemisphere off the coasts of South Australia, Patagonia, off the coast of southern Brazil and the tip of southern Africa. They are reported as seasonally common in the Canadian Arctic, including Baffin Bay between Greenland and Nunavut, and around Tasmania and Macquarie Island. Information for offshore regions and tropical waters is more scarce, but widespread, if not frequent, sightings indicate that the killer whale can survive in most water temperatures. There have been sightings, for example, in the Mediterranean, the Arabian Sea, the Gulf of Mexico and the Indian Ocean around the Seychelles.

2011-04-20 11:35
En kackelacka kommer aldrig ensam. Finns säkert 100tals gömt i någon vrå!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-20 18:19
dödar du kackerlackan så kommer säkert ännu fler....... + som sporting säger kackelacker är aldrig ensamna!!!!!!!!!
Dra åt helvete

2011-04-20 18:22
slutaaa!! nu ar jag ensam hemma min roomie e tillbaka i skolan.. jag kommer fan do om ni sager sa.. Jag har hort det med, men alla sa ju att vi skulle spraya den o kasta den.. buhuu for fan, jag vill aka hem!!!!!

2011-04-20 18:39
Hoppas det går bra för dig.

Här är lite tips så länge!
http://www.getridofthings.com/get-rid-of-cockroaches.htm
- Det släcks.

2011-04-20 18:45
innan jag klickar, finns de nagra bilder pa lanken? vill helst slippa se!
tack =)

2011-04-20 19:00
Det finns några bilder för att man ska kunna identifiera vilken sort man råkat ut för. En bild per sort har dom är det är väl kanske 5 st, går att snabbt bläddra förbi om du inte tål att se på dom :)
- Det släcks.

2011-04-20 19:18
nej jag vagar fan inte de haha! du har inte luft att copa texten och klistra in har? =)

2011-04-20 22:36
Det enda jag fruktar är fruktan själv... Men så är jag ju något utöver det vanliga också.

Om den verkligen är död är det väl vara att peta upp den på en tidning och hiva ut genom fönstret. Du behöver ju aldrig röra den.
Någon i huset måste väl kunna handksas med kackerlackor, speciellt om det finns i huset liksom. Lite svårt att bo där annars kan jag tänka mig.
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Toastare

2011-04-21 14:51
New York bjuder gärna på både kackerlackor och vägglöss. Kackerlackorna beror på hur huset är byggt. Men ring terminators, för ser du en..så finns det fler. Man behöver inte döda den, de finns redan där..innanför nån vägg tillsammans med några hundratals ägg (försöker lugna dig)

Nej med ring exterminators eller er lanlord, för har ni det..då har hela huset det. Bor ni långt ner i huset? För ju högre upp man bor desto mindre risk att få dem som hyresgäster.

Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-04-21 14:53
Och jag har träffat dem både i NYC och på Gran Canaria när jag bodde i marklägenhet och det regnade hela tiden. Då var det kanske 15-20 st i köket på morgonen. Bara att slå ihjäl och hiva ut. Men det gällde ju bara semester, ska man bo i skiten så ska man absolut rensa ut på djupet.

2011-04-21 19:12
Guuud jag forstar inte hur du kan sla ihjal dom bara sadar jag far panik bara jag ser dom.. Meningen var att the exterminators skulle komma igar men de ar ingen som har kommit.. De konstiga ar, vi var de forsta som fatt en kackerlacka, iallafall de forsta som supervisorn kanner till, och vi ar vaaaaldigt rena, vi stadar i princip varje dag, just pga att jag ar sa himla nojig.. Vi bor pa andra vaningen, vilket egentligen ar forsta vaningen tycker jag..

Kruxet, nar jag tidigare googlat och kollat lite pa hur man blir av med skiten verkar de vara en process som tar ca 14 veckor.. Jag. DOR..
Ahhh.. varfor kan jag inte vara radd for lejon och sant som vanliga manniskor istallet
Toastare

2011-04-21 19:52
Alltså, man kan ju få dem även om man städar och sånt..

Men ta en sko och slå ihjäl den. Smack!

2011-04-21 21:24
Alltså tanken på att dom är kvar måste ju vara mycket obehagligare än att slå ihjäl dom?
En ihjälslagen kackerlacka skulle tex aldrig krypa in i din mun när du sover, just saying,

2011-04-21 22:00
Du har pm
- Det släcks.

2011-04-21 22:03
gör som jag gjorde när det var en skorpion i badkaret på ett hotellrum i USA, tog lite papper och sedan kastade jag ut den. Läste bara rubriken.. så jag kanske är helt fel ute.
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-04-22 03:14
Är det en sån här?

Walking the street of dreams

2011-04-22 10:26
Naizo P22

haha oliten

2011-04-22 10:50
Jag tror faktiskt jag skulle få lite små panik om en sån där kom krypandes på en i sängen. Jag skulle nog inte vara så kaxig med att ta lite papper och kasta ut den..

2011-04-22 17:19
Haha... asså hur svårt kan det va, ta en NY Times o smasha den! :D

2011-04-22 21:19
Javla fitta, allvarligt talat palla lagga upp en bild..
Hatar dig hoppas fan att du tar och dor

2011-04-23 03:42
unt0chable - oj jag som trodde du redan hade dött..
Redaktionen

2011-04-25 16:01
hahaha tack funkenteller. det var allt for langesen.

och untouchable...

lugna ner dig. resonera kring varfor du ar sa radd for dom istallet for att onska livet ur nagon som lankar en bild pa dom.. eller kanns det hallbart kanske? du ska sen leva hela ditt liv hoppandes pa att ALDRIG se kackerlackor?
det finns ganska manga av dom du vet.

och kalla sig sjalv unt0uchable och borja panikgrata over smasaker kanns for mig ganska lokigt. ungefar som att dra fingret pa en kvinnas kind och se sminksparet efter.

"enda vägen till seger är att överleva när andra dör"

du kommer ha svart med din seger om du hade tankt overleva kackerlackorna.
namaste

2011-04-25 23:50
Tycker de ar javligt acklig stil att posta en bild nar jag klart och tydligt sagt att inte klarar av att ens se en bild..

Har aldrig sett nagra hemma i sverige, och har blivit kvitt monstret har hemma, sa ja, jag raknar med att inte behova se nagra fler, da jag dessutom flyttar till en ny lagenhet senare.

Moderator

2011-04-26 02:16
Herrejisses vad folk är dumma i den här tråden. Att posta en bild var riktigt elakt..
Och som Unt0uchable skrivit har hon fobi för detta och då är det inte bara att ta papper eller en tidning och ta bort. Jag vågar inte ens döda en spindel för att jag är så rädd för dem.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-04-26 08:38
Vi har ändå gett tips om hur hon kan ta bort den, om hon vägrar så får den väl vara kvar och lägga lite ägg i ett hörn, vips så är de inte bara en utan 50.

2011-04-26 08:41
Lite langre upp i traden finns mitt inlagg om att min roomies van kom och plockade bort den.. Kika sa ska du nog se