I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kan någon förklara Finansmarknaden på barnspråksnivå?

Övrigt - Blandat

2011-04-09 01:02

Kan någon förklara Finansmarknaden på barnspråksnivå?

Förklara för mig. Vad innebär aktiehandel? Jag köper ett värdepapper som antingen kan stiga eller sjunka i värde? Direkt från bolaget eller via någon som vill sälja?

Hatin' on crews.

Groupie

2011-04-09 16:30
När du köper aktier blir du ägare av en viss procent av företaget, och får därför en viss procent av deras vinst som avkastning.

Groupie

2011-04-09 20:23
Och det är ett dåligt sätt att bedriva företag på imo.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-04-10 00:55
Ok, men om jag vill sälja? Finns det alltid köpare?
Hatin' on crews.

2011-04-10 01:19
nej, det måste finnas nån som vill köpa. Fast det finns ganska många som sysslar på aktiehandel, så nån lär väl vilja köpa.

2011-04-10 21:24
Och det är ett dåligt sätt att bedriva företag på imo.

varför? anledningen till att företag börsnoteras i mångt och mycket är för att ta in pengar för att kunna växa/utvecklas/expandera. så det är i många fall ett väldigt bra alternativ att få in kapital.

När du köper aktier blir du ägare av en viss procent av företaget, och får därför en viss procent av deras vinst som avkastning.

du äger andelar i företaget och varje år sker det utdelningar i många företag, inte alla. bolag bedriver olika utdelningspoltik. så för varje aktie du äger berättigar det dig till utdelning om så sker.

Ok, men om jag vill sälja? Finns det alltid köpare?

inte nödvändigtvis, allt beror på vilken kurs du sätter när du säljer. mindre bolag på de mindre listorna tenderar att ha lägre omsättning. dvs att färre personer gör avslut vilket kan göra det svårare att sälja av innehav utan att behöva gå ner i "pris".

2011-04-10 21:32
Vad innebär aktiehandel?

det är en andrahandsmarknad där folk köper och säljer aktier av varandra. sker via värdepapperscentralen eller via banker. när du tittar på orderdjupet på en aktie så finns det en köp- och en säljkurs, om du ska köpa tittar på säljkursen och vice versa.

Jag köper ett värdepapper som antingen kan stiga eller sjunka i värde?

precis, eller så står det still, rör sig i sidleds. på kort sikt drivs kurserna mycket av spekulation men i det långa loppet drivs kurserna av vad bolaget lyckas prestera i relation till vilka förväntningar det finns på det. varje kvartal släpper bolagen sina rapporter och det finns en analytikerkår som har satt sina prognoser innan och därmed en koncensus av vad "marknaden" tror. överträffar bolaget den går kursen upp och vice versa.

Direkt från bolaget eller via någon som vill sälja?

handeln sker som jag skrev på en andrahandsmarknad och i regel via banker som då tar ut en avgift för att administrera handeln för dig som kund. om du funderar på att börja är nätmärklare som avanza eller nordnet billigast.

2011-04-11 18:27
Tack alla än så länge. Vad innebär det då när företagen ger den så kallade utdelningen?

Får man en slant på bankkontot per aktie?
Ser företaget till att värdet på aktierna ökar?
Får man fler aktier?

Vad innebär en så kallad nyemission? Att företaget lägger ut fler aktier till försäljning till ett lägre pris? Finns inte det en risk i att värdet på aktien sjunker i samband med detta och gör att aktieägarna förlorar?
Hatin' on crews.

Groupie

2011-04-11 18:45

varför? anledningen till att företag börsnoteras i mångt och mycket är för att ta in pengar för att kunna växa/utvecklas/expandera. så det är i många fall ett väldigt bra alternativ att få in kapital.

Det är ett bra sätt för företagare att utnyttja arbetskraft utan aktieinnehav.

2011-04-11 19:39
Det är ett bra sätt för företagare att utnyttja arbetskraft utan aktieinnehav.

man får väl lön eller? vissa bolag ger sina anställda aktier i bonusar och liknande. jag förstår inte riktigt vad du menar. tänk på alla jobb som uppkommit istället till följd att bolag kunnat ta in pengar från allmänheten.

Tack alla än så länge. Vad innebär det då när företagen ger den så kallade utdelningen?

precis, du får pengar på kontot, finns vissa typer av depåer (förvaring av dina värdepapper) där man kan välja att återinvestera sina pengar i bolaget.

Ser företaget till att värdet på aktierna ökar?

det är ledningens jobb som avgör hur bolaget presterar. självklart strävar alla bolag att öka värdet på bolaget. sen om de lyckas eller inte är en annan femma.

Vad innebär en så kallad nyemission?

precis som du skrev, de ger ut nya aktier för att få in nya pengar. detta kan ha en negativ effekt då de spär ut övriga aktieägares innehav. det är sällan det är särskilt positivt att de gör detta för det innebär ju att de måste ha pengar för att kunna fortsätta. kolla eniro tex.

2011-04-12 10:27
Tack Philip P25!

Vad är courtageavgift? Vem tar dessa pengar? Staten/banken/aktiebolaget? Betalar man den när man säljer aktien?

Det finns ju A-aktier och B-aktier, skillnaden mellan A och B är den rösträtt man har i styrelsen?

Dvs en A-aktie ger dig 1%:s rösträtt, en B-aktie ger dig 0,001% rösträtt? Är det bättre att investera i A-aktier då risken för nyemissioner är mindre?
Hatin' on crews.

2011-04-12 10:57
courtaget är avgiften banken tar ut för att handlägga ordern för dig, kostar att köpa och det kostar att sälja. beroende på storleken på din portfölj kan det kosta olika. sen har ju bankerna olika avgifter, avanza mini är billigast tror jag. men det kan kosta dig allt från 20-99 spänn om det är svenska aktier.

tror det finns lite olika upplägg med a- och b-aktier. men i regel är a-aktierna mer röststarka, men för dig som småsparare har det ingen större betydelse när du handlar. det absolut vanligaste är att det bara är b-aktierna som finns att handla med på börsen.

2011-04-12 12:45
Hur mycket beskattas en aktievinst? För att man ska skatta antar jag att man måste sälja och ta hem pengarna först?
Hatin' on crews.

2011-04-12 13:01
30% kapitalinkomst. men du kan även ha det i en kapitalförsäkring, då handlar du dina aktier i ett försäkringsskal som gör att du inte betalar någon skatt på dina eventuella vinster, du kan därför inte heller kvitta förluster mot vinster som kan i vanliga fall. i en kapitalförsäkring blir din depå schablonbeskattad i början av året och den skatten brukar vara 2-3% då den bygger på statslåneräntan. så man brukar säga att du måste tro att du kommer avkasta 4-5% minst / år för att det ska vara lönsamt.

2011-04-12 15:53
Vad innebär att man kan dra av sina aktieförluster på skatten?

Om jag har t.ex. placerat 10000 Kr i aktier och vid årets slut så har de sjunkit till ett värde av 2000 kr, får jag då dra av hela förlusten på skatten = jag får tillbaka 8000 kr? Eller är det bara de 30% dvs. 8000*0,3 = 2400 kr?
Hatin' on crews.

2011-04-12 16:00
nej inte riktigt så, först och främst måste du ha realiserat vinsten/förlusten, dvs sålt av ditt innehav. 30% gäller bara vinsten. du får aldrig tillbaks 30% bara för att du gjort en förlust.

köper du för 1000 och du säljer den sen för 1100 är skatten 0,3*100 = 30 sek

köper du för 1000 och säljer för 970 har du gjort en förlust på 30.

när det sen är dags att deklarera kan du kvitta de 30 kr vinst mot de 30 kr i förlust. alltså skattar du ingenting. har du däremot bara gjort förlust finns det andra saker du kan kvitta mot, ränteutgifter på lån, räntepapper mm. om man har några sånna.

2011-04-12 16:07
Ok, vad med optioner? Är det någon slags kontrakt för att plocka ut ett visst värde på en aktie?
Hatin' on crews.

2011-04-12 16:18
typ, finns olika typer, köp eller sälj optioner, men kontentan är att du köper rätten att köpa eller sälja den vid ett angivet datum. livsfarligt att hålla på med om man inte är väldigt insatt.

2011-04-12 16:36
Vad är en turbowarrant? Är det en option?
Hatin' on crews.

2011-04-12 19:37
hehe...mkt frågor! men det påminner om en option, lite lättare att hålla på med. orkar inte förklara allting. kolla denna länk, instruktionsvideo o allt! men e man nybörjare ska man nog vänta med att hålla på med warranter och aldrig hålla på med optioner typ. pengarna kan ryka riktigt fort annars.

http://hcm.handelsbanken.se/struktureradeprodukter/Start/Warranter-minis-och-turbos/Warrantskolan/

Groupie

2011-04-13 09:10
Är det rättfärdigat att människor med förmögenheter kan leva enbart på räntor medan andra tvingas jobb 12-14 timmar om dagen för att klara av sin hushållsförsörjning?

2011-04-13 09:23
men sluta nu....världen är inte rättvis och din kommentar har ingenting med tråden att göra. förövrigt så jobbar jag och många jag känner också så mkt!

2011-04-13 18:22
Haha, men herregud. Vi kan ju dela ut alla pengar jämnt runtom i världen så att alla har EXAKT lika mycket pengar. Det är ju också rättvist mot de som faktiskt förtjänar mer pengar än en annan.

Jesus. Jävla kärringdiskussioner. Vissa har mycket, andra har lite. Så är det.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
Groupie

2011-04-13 19:13
ni två:

Pengar är inte till för status och mer prylar. Den är till för vår försörjning och omvårdnad (imo).

Ingen _förtjänar_ per automatik mer pengar (läs: möjligheter) än någon annan.

2011-04-13 19:39
vad tur då att aktiemarknaden finns då så vinster kan beskattas och gå till staten för just de ändamålen och att företag kan expandera och anställa människor så de i sin tur kan försörja sig!

2011-04-13 20:19
Lepra:

Givetvis finns det de som inte förtjänar deras förmögenhet. Men inte behöver man gå in i en sån här diskussion i en tråd där aktiemarknaden förklaras? Ser inte syftet.

Detta är inte rätt kanal att använda sig av om man vill förändra världen.

Vill tillägga dock att det finns människor som förtjänar pengar (läs: pengar) och möjligheter mer än andra.

Men, det var en bra och lärorik tråd, så kan vi droppa ämnet?
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2011-04-13 21:35
vill inte heller att tråden skall urarta, men det e fånigt att jämföra två extremer, de absolut rikaste mot de absolut fattigaste.

hur som fortsätt på trådens topic istället. jag svarar gärna på fler frågor om det är så eller om ngn annan vill bidra med ngt.

2011-04-14 00:45
Ja, gärna. Vad är ett P/E-tal.

Vad är skillnaden mellan att handla aktier mot att handla valutor?
Hatin' on crews.

Manager

2011-04-14 05:34
Tung tråd. Big up Philip och Bläck!
Redline!

2011-04-14 09:42
Vad är ett P/E-tal.

står för price/earnings - ta aktiekursen delat på intjäning rakt översatt. ett av de vanligaste nyckeltalen som folk tittar på. lågt p/e = lågt värderat och vice versa enkelt förklarat. men det säger långt ifrån allt och folk i allmänhet hänger upp sig för mkt på det, mest för att det är det enklaste nyckeltalet att titta på.

Vad är skillnaden mellan att handla aktier mot att handla valutor?

det är ingen jätteskillnad. det är bara tillgångsslaget som skiljer sig åt. du kan ju köpa dollar nu när den är låg och hålla om man tror på uppgång. finns ngt som kallas för certifikat där man handlar en underliggande tillgång, tex dollar eller guld, olja, vete, koppar. där kan man köpa bull (uppgång) eller bear (nedgång) beroende av hur man tror att det skall utvecklas.

säg att du tycker olja är överprisat nu och därför köper du bear olja, går oljepriset ner 1% så tjänar du 1%. sen finns det certifikat med hävstång, tex bear olja x4 - går oljan ner 1% tjänar du 4%. blir ju samma utvxäxling om det går upp 1%, då tappar du 4%.

2011-04-15 18:58
För att koka ner det till en mer grundläggande nivå, TS är lite inne på vad jag tänker på när han frågar om en utdelning innebär att företaget ser till att kursen ökar, så är en rätt bra första-insikt att få att aktiemarknaden är en värderingsmarknad. Företagen kan inte direkt påverkar kursen, utan dina aktier är helt enkelt värda precis så mycket som folk är villiga att betala dig för dem...

På barnspråk skiljer det sig helt enkelt inte så mycket från hockeykorten man hade som barn. Båda är värda vad man för tillfället anser att de är värda. Sen är aktiemarknaden så klart mer komplicerad och på något sätt kopplat kopplad till företags verkliga utveckling, men det är ändå på det sättet man kan förstå hur bubblorna uppstår. En viss bransch eller ett visst företag blir så hajpat att folk är beredda att betala 400:- för en aktie i ett företag som t.ex. Framfab som vi i efterhand vet var helt värdelöst.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2011-04-15 19:03
Philip: Vem betalar egentligen ut cashen när man köper certifikat? Det är ju inte så att jag säljer mina certifikat vidare? Är det företaget som gett ut som cashar upp vinsterna/tar in förlusterna, och helt enkelt räknar med att det går något så när på ett ut och sen tar ut avgifter för att täcka mellanskillnaden och ge vinst?
"jag har fin hår. som en waterfall."

2011-04-16 15:33
Vad är Blankning? Hur skiljer det sig från optioner?
Hatin' on crews.

2011-04-17 00:01
Philip jobbar på börsen ;)
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda

2011-04-17 00:56
Vad är Blankning? Hur skiljer det sig från optioner?

har inget med börsen att göra i sig. blanka menas att du går kort, dvs tror på nedgång och tjänar på nedgång. gå lång tror på uppgång. bear och bull!

2011-04-17 00:57
ska ta det med certifikat imon när jag e utvilad.

2011-04-17 01:08
Jag har hört att många tjänar grova pengar på blankning, men att staten vill förbjuda det? Iallafall enligt DI?
Hatin' on crews.

2011-04-17 03:39
Bläck-on-Bläck:

Kul att du är intresserad, men det mesta du frågar om här hade du fått omedelbart svar på med en enkel sökning på Wikipedia. Vad är grejen, du har frågat typ 20 frågor nu och det är bara en tidsfråga innan Philip tröttnar?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-04-17 03:51
Refused P30

Det är lättare att få perspektiv när någon förklarar.
Hatin' on crews.

2011-04-17 04:13
Du får ju precis samma förklaring på Wikipedia, bara att den är skriven av nån annan än Philip. Undrar fortfarande, vad är grejen?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Groupie

2011-04-17 15:22
mephisto

Okej. Vi låter diskussionen bero. Du har rätt, det tar fokus från rubriken.

2011-04-17 15:22
^^sant. jag sa inget om det för jag tycker det e ball om fler blir intresserade genom att tråden ligger uppe. men hade du sökt på mkt som du frågat hade du fått svaret direkt. jag tycker det e ball att snacka om sånt här iof men gör hellre så att du söker först lite på egen hand, fattar du inte det som står så ska jag eller ngn annan här inne försöka förklara det.

2011-04-18 21:34
Kan även tipsa om att khanacademy.org har gjort ett gäng videos gällande investering. Har inte kollat så kan inte kvalitetssäkra, men det brukar vara bra material därifrån. Mycket fina grejer om banker/ekonomi över huvudtaget.

Finns även på youtube under användarnamnet khanacademy.