I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

fråga ang. soc bidrag

Övrigt - Blandat

2011-03-27 21:40

fråga ang. soc bidrag

om man e hemlös men inte har nån inkomst o behöver pengar för o överleva, hur mkt e man berättigad då? e man berättigad existensminimum (ligger väl runt 6 lax) ändå? o att fråga soc e ingen idé, har ni egna erfarenheter så droppa skiten, vill inte ha några jävla gissningar

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-27 21:47
du får ett jävla papper du går in i butiken du ska handla mat för....no moneyyy
Dra åt helvete

2011-03-27 22:02
så man kan bara få 400 spänn i veckan? hur kommer det sig att man inte e berättigad existensminimum? trodde de va lag på de i sverige
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-27 22:09
jag har aldrig levt på soc så jag vet inte.. har dock en kompis som gör det.. han får inte ut en jävla krona i av soc. Ända dom gör är betalar honoms räkningar + han får ett papper där han kan köpa mat från ex. ica maxi/konsum..
Dra åt helvete

2011-03-27 22:12
men han har lya eller? för de låter helt sjukt tycker ja.

2011-03-27 22:14
han har en soc lya han fick...... du vet borgarna har ju styrt..
Dra åt helvete

2011-03-27 22:22
jaså? va ja vet så e de väldigt få som får soc lya, dom flesta som ja känner iaf i den situiationen har fått slagga på härbergen. alltså ja har ju lya, så de e inte de som e problemet, problemet e att personen som står på kontraktet går inte att få tag på så kan inte få nåt 2a handkontrakt o därför tänkte ja att de e bättre o säga att ja e bostadslös så ja slipper deras jävla tjaffs om kontrakt o skit. kanske bättre o förklara situationen o hoppas på de bästa då

2011-03-27 23:34
Alla har rätt att söka existenminimum. Även folk utan asyl.
Soc payar din hyra+el, inget annat. Men du får mellan 3400-3600 beroende vilken kommun du bor i som ska gå till mat, kläder, hygienartiklar och dylikt. Det enda som krävs är att man ej får någon inkomst, söker jobb, ansöker bostadsbidrag och är inskriven på a-förnedringen. Även om du inte har lägenhet så kan du gå till soc och ansöka om existensminimum, i vissa fall ger dem dig vandrarhemsplats medans du söker bostad, beror lite på vad du är för person, är du 40+, alkis, hooked på heroin och allmänt bummig så kanske dem inte hjälper dig så mycket.

Har du tur kan du få en idiot till socialsekretare, jag har nog lurat till mig minst 10 000 under dem gångerna jag ansökte om pengar.

Ring till socialkontoret innan kl12 på måndag och boka intid så förklara dem nog resten.
Alltid vald sist på gympan för mina ögon alltid var röda

2011-03-27 23:51
betyder de att alla (oavsett bostadslös eller inte) ska få några lax i månaden iaf? o ja vet att nästan allt handlar om att få rätt person, men vad säger reglerna?

2011-03-27 23:51
eller lag heter de kanske

2011-03-28 01:36
om du lugnar ner dig några år så styr jag upp de där till dig när jag blivit chef på de där råtthålet..

men förövrigt så har alla rätt till existens minimum,
ligger på 2800 typ.
är du bostadslös så har du möjlighet att få vandrarhem betald under tiden du söker annat boende. har du skulder hos kronofogden eller av någon annan anledning inte får hyra en vanlig hyresrätt kan du ansöka om soc-lägenhet, men de kan ta bra jävla lång tid.
tog runt 7 månader innan jag fick en soc lägenhet.

har du någon som kan gå med på att säga att du hyr ett rum där så kan du få runt 1500 i "hyra".

De mesta soc påstår är deras regler är bara riktlinjer i de flesta fall och kan ruckas på om dom vill. Försök att ta reda på så mkt du kan om vad du har "rätt till" innan du går dit så kör du över dom där råttorna direkt.

"vi har som regel att inte betala ut hyra om du hyr svart i andra hand"
- en riktlinje dom har men som dom kan gå runt bara man pressar lite.

"vi har som regel att bara ge dig matkuponger när du är bostadslös"
- ännu en riktlinje och något som dom kör med bara för bekvämlighetens skull.

sen får man ju inte allt utan att "ge " nåt tillbax.. man ska ju visa upp vilka jobb man sökt senaste tiden, vara inskriven på arbetsförnedringen och söka bostadsbidrag om de är så att man har en lägenhet.

sen är de ju högst inviduellt också.. när jag och mitt ex bodde ihop så ville dom bara ha in papper på våra räkningar varje månad och ibland kontoutdrag. dom betalade resor till göteborg vid kanske tre eller fyra tillfällen på ett år. även två resor ner till gotland, till min gamla foster familj.
dom krävde varken pissprov eller uppvisande av jobb vi sökte trotts att de va ett jävla spring på snutar o pundare i vår lägenhet..

2011-03-28 01:48
nån soc lägenhet kommer ja aldrig ta, bor hellre på gatan än att nojja för att nåt soc äckel ska spontanbesöka mig.

klart de finns folk som kan säga att ja hyr i andrahand, men inte den som står på kontraktet, vilket ja antar e ett måste.

anledningen till att ja frågar e för att ja kan inte komma dit först me en historia, o om ja blir nekad kan ja ju inte komma tillbaka me en helt annan historia en vecka senare.
därför ja e lite osäker på om ja ska dra hemlöshistorien (e f.ö. inte skriven på adressen ja bor, både polis o arbetsförmedling har fått uppgifter om att ja e hemlös me dom senaste gånger vi haft kontakt) eller om ja ska säga sanningen, som de e

2011-03-28 01:49
o dom har alltid nekat mig pengar tidigare, trots att ja varit utan inkomst sen 08
Battlerappare

2011-03-28 11:21
Du kanske ska... berätta sanningen istället för en historia?

2011-03-28 16:30
dom krävde varken pissprov eller uppvisande av jobb vi sökte trotts att de va ett jävla spring på snutar o pundare i vår lägenhet..

hahaha
dagens citat! +1
Dra åt helvete
Rappare

2011-03-29 14:56
jag är utbildad socionom och insatt i den här lagstiftningen. Alla har rätt till existens minimum, om de tycker du är helt opålitlig ger dom dig matkuponger istället för cash så du inte kan bränna det på något annat. Du måste göra motprestationer för att få dessa pengar, som nämnts tidigare och förmodligen gå med på att vara praktikant också. Hela konceptetet går ut på att du så fort som möjligt ska bli less på bidragslivsstilen.

Har du någon grej som anses "lyxig" (bil, platt-tv etc.) kommer du måste sälja den här före det blir tal om nå bidrag.
facebook.com/idiomatisk - fan page

2011-03-29 15:01
fixa ett jobb

2011-03-29 18:13
rainmaer
ok tack

smopo
fixa o fixa, e inte så lätt i min situation, ingen som vill ha mig, men har du ett så hook me up

2011-03-30 11:32
existensminimum är INTE 6000 i månaden. Och det står i grundlagen att INGEN FÅR VARA UTAN HEM punkt slut. Tyvär följs inte den lagen.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2011-03-31 12:52
va e existensminimum då?

2011-03-31 18:05
Skaffa ett jobb istället.
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.

2011-03-31 22:05
Enligt socialtjänstlagen har alla människor rätt till tak över huvudet. Det behöver inte betyda en lägenhet utan tex vandrarhem eller liknande.
Alla som är berättigade försörjningsstöd får 3720 kr ( här iaf) Detta är riksnormen. I Riksnormen ingår livsmedel, kläder,skor, lek, fritid, hälsa hygien, förbrukningsvaror, tel/tvavgift och tidningar. Riksnormen är alltså existensminimum

Förutom Riksnormen brukar man ansöka om andra kostnader, saker som prövas varje månad. Dessa är boende, el, hemförsäkring, busskort/arbetsresor, läkarvård, medicin, tandvård, glasögon, Akassa och fackavgift. Detta innebär att du måste lämna in dina räkningar varje månad i samband med ansökan. Kvitto för medicin och läkarvård brukar vara ett krav fär att få ersättning. Kostnadsförslag från tandvården, optikern osv innan du ansöker om dessa då socialtjänsten måste se att det är den minsta möjliga kostnaden.

Man kan också ansöka om möbler, spädbarnsutrustning, begravningskostnad etc.

Vet inte hur det är i andra kommuner men där jag vikarierar så bryr sig inte socialtjänsten om en klient bor svart.