I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp, jag har hittat en hund!(USA)

Övrigt - Blandat

   

2011-03-18 10:35

Hjälp, jag har hittat en hund!(USA)

Hej!

Jag är alldeles förvirrad och chockad.. kan knappt skriva utan att darra. Det här är mest en skrivaavsighistora. Men folk som kan saker om hundar får gärna komma med tips och annat vettigt. Notera att det här är i USA, Oakland, California.


Jag gick hem från en hardcorespelning inatt när jag såg en gigantiskt död råtta/djur. jag tog lite foton på den och vandra vidare. hundra meter senare såg jag en till död råtta, mitt på vägen. Jag tar fram kameran för att fota när jag ser att den rör på sig. det var en liten hund... i samma veva ser jag att en bil kör mot oss och jag gör dramatiska rörelser för att stoppa föraren.

Den såg helt död ut och kunde knappt röra på sig. Framför allt var bakbenet helt knasigt. Jag bär den hem och den darrar och har sår över allt. Väl hemma väcker jag den enda personen i kollektivet som inte firar sankt patricks day. Jag fixar en kartonglåda med massa mjukt och rengör såren. Sen torkar jag den, då min första tanke är att små minihundar utan mycket päls fryser lätt. Det regnade också ute och vem vet hur länge den låg där. Ögonen är alldeles blodröda, framför allt ett öga..

Jag är helt svart i hjärnan en liten stund. Det enda som känns logiskt är att rengöra såren, torka den, vara den nära och fixa mat/vatten. Det bor en annan hund här, så jag tjuvade mat och godis från den. Jag bor i ett stort industrihus och den andra hunden är långt borta.

Min kollektivkompis är ingen vetrinär, men han jobbar inom sjukvården. Så den andra logiska tanken är att tvinga honom att kolla om något ben är fucked up, då det verkade så.

Sen ringer vi den andra hundägaren för att få ett nummer till en kompis till honom, som är veterinär. Via telefonen blir jag ombedd att kika på tandkött, ögon och sånt.
Veterinären är några städer ifrån och kan inte komma.. Vi babblar vidare när hunden helt plötsligt rör på sig, går till matskålen och äter/dricker. detta för att sedan nosa runt och hoppa upp i min säng. Och somnar.

Vi kommer fram till att den kanske inte blev överskörd av en bil. Kanske av en cyklist istället? Tipset jag fick var:
Om ögonen är röda imorrn ska jag lämna hunden i ett hundhem i Berkeley.
Om den verkar piggare ska jag behålla den i högst en vecka. Jag ska göra affischer, knacka dörr och lägga upp en annons på craigslist(amerikansk version av Blocket). Hunden har ett halsband, men utan nummer(vilket jag upplever som konstigt, då alla hundar här verkar ha nummerskyltar).
Jag ska ta kort på hunden utan halsbandet, så ägaren kan identifiera.

Vi lägger på. Hunden, som jag har döpt till Ali, snarkar i min säng och jag känner mig förvirrad. Jag är en djurälskare och önskar att jag kunde ta Ali till djursjukan. Men det här är USA och allt kostar. Jag har verkligen inte råd att göra det.

Imorrn kommer den andra hundägaren hem och då tänkte jag prata hundsaker med den. Men han är inte hemma flera dagar i veckan och tar inte hand om sin hund på det sättet jag tycker att man bör. Så jag är skeptisk mot hans kunskaper..

Veterinären kommer hem om till Oakland om två dagar och kan då titta på Ali gratis. Ali är en chihuahua. Väldigt tyst och försiktig, vilket är fullt förståeligt. Men har ni tips på hur man behandlar en hund som säkert var med om något jätteläskigt? Jag tror Ali tycker om mig och känner sig trygg i mitt sällskap. Jag ska vara vaken i några timmar till för att googla på saken och titta till Ali.

Jag är inte helt efterbliven med hundar. Jag har länge velat skaffa hund och har pluggat på en del. men det har främst varit om olika hundraser, hur man lär hundar att sitta och vad som krävs för att bli med hund. Men en skadad hund, det kan jag ingenting om.

Äsch, jag vet inte vad jag försöker säga. Det är så rörigt och nytt, detta. Men tipsa mig om saker, om vad som helst. Skriv det du kan om hundar.. förklara för mig hur jag är en bra, trygg och tillfällig ledare för en skadad hund. ALLT uppskattas enormt mycket! Notera också att detta är USA och att allt är upp och ner här.

ps: Skippa skitsnacket och håll dig till ämnet!

hej!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.