I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hundkunning efterlyses?

Övrigt - Blandat

2011-03-13 01:27

Hundkunning efterlyses?

Hej

Jag behöver få tag i en riktig duktig hundkunnig? Jag behöver inte lära min hund sitta, utan det är ganska djupare än så. Det handlar delvis om en hunds beteende och dylikt.

Hör av dig

Alla tiders

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
Poet

2011-03-13 02:06
Vill utveckla det lite mer? Har haft tre hundar under min livstid, kan ett och annat.
At the gates of Eternity...

2011-03-13 02:12
Jag skriver allt här, så kommer säkert formulera mig konstigt eller så kommer saker att missförstås.

Min kära vän skulle testa ta hand om en hund som inte har blivit jätte illa behandlad. Så han testade att ta hand om hunden ett tag på prov. Eller hans lillasyster om man ska vara exakt.

Jag frågade honom hur hunden gick ihop med andra hundar när det var kontrollerat. För när man rasta henne kunde hon skälla på andra hundar med mera. Så jag frågade om han kunde ta med "fia" som problemhunden med hem till mig. Jag har en underbar, stabil hund på 7 år. Allt gick jätte bra, dom lekte och bråkade inte det minsta.

Sen var vi tvungen att åka att lämna tillbaka hunden till polarens syster. På väggen dit så möter vi par vänner så vi börjar prata med. Så hunden är bakom våra ryggar, och helt plötsligt dyker en hund om som typ kutar fram min "fia" och skäller. "Fia" sitter lugnt och bryr sig inte. Vi har fortfarande hunden bakom ryggen efter den andra "anfällde" fia, fast inget hände. Men mindre än 30 sekunden så hör vi en tjej som skriker till bakom ryggen.

Vi tittar bakåt och ser en rätt ung dom som säger att hon blev biten av "fia". Vi ber om ursäkt plus försöker reda ut det, berättar att det inte är våran hund. Vi uppmanar den unga damen (20-25) att ringa polisen, vilket hon inte gjorde. dom bytte nr med varann.

DET ÄR MIN VÄNS HUND OCH INTE MIN, FAST VAR MED NÄR HON BET DEN UNGA DAMEN IFALL JAG HAR RÅKAT SKRIVA FEL

Kan även intyga att han ALDRIG skulle slå en hund eller liknande, vi har känt varann i många år och bott tillsammans.

Men i alla fall så efter att hunden bet så bestämde dom säg att lämna tillbaka henne. Då efter ett tag så fick ett mail där det står följande:

Efter vad jag har hört så var det du som hade Moa när det inträffade en incident. Jag har fött upp Moa, återtagit henne från hennes första hem där hon blev både psykiskt och fysiskt misshandlad, samt i snart 1 år försökt rehabilitera henne från de skador hon fick i sitt första hem.

När din syster skulle ta över Moa, så svor hon på att göra allt för att Moa skulle må så bra som möjligt. Med detta innebar följande: ge trygghet, kärlek och god omvårdnad. Din syster lovade att upprätta en relation med en hund som var otrygg, strykrädd och osäker.
Med andra ord bröt hon sitt löfte i samma sekund som hon överlämnade kopplet till dig.

Jag skiter fullständigt i hur du lever ditt liv och i vad du sysslar med, men jag skiter inte i vad som hände med Moa under den tiden du hade henne.
Jag kräver att få veta vad antingen du gjorde mot/med henne, vad
någon annan gjorde och vad hon upplevde med dig. Det är det enda som intresserar mig med tanke på att vi nu fått tillbaka en hund som är i sämre skick än när hon kom till din syster. Detta behöver jag få reda på för att nu kunna börja det nya rehabiliteringsarbetet för att få en trygg, balanserad och välmående hund.

Jag vet att du varit ute och åkt buss/spårvagn med Moa, tagit med henne till främmande och antagligen skrämmande miljöer och träffat andra människor som förmodligen varit lika påtända som du var vid tillfället. Jag vill att du sanningsenligt berättar om du slagit /sparkat, gapat/ skrikit, eller tex ryckt och slitit i kopplet mm. Ja vad som helst som du med ditt samvete kan tänka dig på något som helst sätt kan ha skrämt Moa.

Detta förväntar jag mig ett svar på som du säkert kan räkna ut själv. Jag hoppas att denna saken stannar vid ett mailsvar ifrån dig.

2011-03-13 02:15
Ni måste ha överseende för eventuella felformuleringar och annat.

2011-03-13 05:00
Eftersom hundägarens kille gillar att åka motorcykel så är polarn livrädd..
Producent

2011-03-13 11:12
förstår inte riktigt vad du vill ha svar på.. men en hund som haft en jättedålig uppväxt är ju inte lämplig att ha som test-hund. varken bra för hunden eller "testföraren".

bor din polare tillsammans med sin syster? annars är det ju extra jävligt. som jag förstår det har hunden först haft ett dåligt hem, sen ett bra hem (hos personen som skrev mailet), sen flyttat vidare till din polares syrra efter rehabiliteringen... redan där är det ju tjorvigt, och att då sedan någon annan ska "prova" ta hand om hunden låter onyttigt!

men, vad exakt är det du vill ha svar på?
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-03-13 11:23
Oavsett vad som hänt eller inte hänt så tycker jag kvinnan som skrev mailet verkar vara en riktig surkärring =) Å andra sidan kanske allt hon skriver är sant och med rätta, men någonting säger mig att hon är en sån som vaknar på fel sida rätt ofta. Och ja, jag är en rejäl psykolog 8)

Vad vill du ha hjälp med då?
Poet

2011-03-13 11:39
Säger som två ovanstående, vad kan vi hjälpa dig med?
At the gates of Eternity...
Toastare

2011-03-13 12:46
Det är jättekrånligt skrivet eftersom det ser ut som du ändrat allt så det blir din polare, istället för dig.

Jag förstår inte heller? Systern gjorde fel som lämnade bort en osäker hund till någon annan. Hennes omdöme brast. Hunden lämnades oövervakad och bet någon annan, när ni vet att den är osäker. Ni/kompisen/systern har gjort fel.

Vilken tur att uppfödaren är så grym så hon bryr sig om var hunden hamnat och att hon tar tillbaka den igen.
Jag skyller allt på Emma!