I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det har med bedovning.. (tandlakare)

Övrigt - Blandat

2011-03-05 23:26

Det har med bedovning.. (tandlakare)

(i-lands problem, ja ja ja.)

Har fatt tva tander borrade tidigare i livet. Samma grej bada gangerna, spelar ingen roll att de kor ett gang sprutor med bedovning, det gor fortfarande jatteont. Jatte jatte ont, kan kanna av nar den lilla borren trycker i tanden. Det kanns inte vagt eller bedovat, det kanns klart och tydligt.
Nar jag knackte nasan en gang var det samma grej, de fick repetera sprutorna (pa tre olika stallen runt nasan) hela 3 ggr (plus dukar med nagon bedovningssmet langt uppstoppat i nasan, plus nasspray med nagot bedovande i). Det kandes lika mycket som efter forsta omgangen sprutor, dvs, det kandes inte alls som att de fyllde sin funktion. Ingen skillnad overhuvudtaget, kunde kanna allt kras nar de knackade tillbaka nasbenet, det var verkligen skarpt. Inte det minsta avdomnat, fick bara sitta dar och halla ut fastan jag ville skrika som en kvinna mitt uppe i en smartsam forlossning.
Sjalvklart menar jag inte att det inte ska kannas alls, men det gor sa ont att jag inte pallar. Det ar som om jag ar helt immun.
Har valdigt hog smarttroskel och ar verkligen inte radd for sprutor, blod, smarta, etc, men det ar FOR MYCKET.

Hursomhelst, nu ar jag i panik, var hos tandlakaren for nagra dagar sedan och han sa att mina 3 visdomstander maste dras ut for att de tar upp for mkt plats och vaxer snett, en av de genom "operation". (Inte sa allvarligt som det later, ett litet snitt framfor tanden som ska ut.)
Plus att 2 narliggande tander ska borras pga att de ackliga forbannade visdomstanderna gjort de till ett javla kariesfaste.

Ar jag ensam om att uppleva att bedovningen inte fungerar?

2011-03-06 01:46
Håller med dig, bedövning gör en slapp i området runt där dom ska hålla på och tanden känns som vanligt.

Men det måste väl ändå dra ner smärtan lite?

2011-03-06 10:38
Det gör ont i mig bara av att läsa din text!
Finns inte mkt som jag hatar lika mycket som tandläkare ...

De första gångerna jag blev bedövad tog det inte heller som det skulle,
enligt tandis pga att jag var så hög på adrenalin och annat som kroppen producerar, att det blockerar bedövningens verkan.

Min tandläkare började ge mig lugnande tabletter, och lustgas inför varje behandling så att bedövningen skulle verka, och jag skulle bli avslappnad.
Tummen upp! Speciellt för lustgasen ...

Borra har jag inga problem med, och har bara behövt göra det en gång,
men dra ut tänder utan bedövning hade jag aldrig gått med på.

Ring din tandläkare och be att få boka in en tid för att diskutera bedövning, innan din verkliga behandling, och förklara ditt problem.

Groupie

2011-03-06 11:01
Jag borrade en gång utan bedövning, det gör jag inte om kan jag säga.
Nästa gång körde jag med bedövning, då kunde jag inte avgöra om hon borrade eller inte, (förutom ljudet då), så det hjälpte jävligt mycket.

2011-03-06 11:44
Jag hade också problem med bedövning, och jag avskyr sprutor, så jag fick bedövningssalva, bedövningssprutor och lustgas när jag skulle dra två tänder. När jag sen skulle operera bort tre av mina visdomständer, fick jag först lugnande, sen bedövningssalva och bedövningssprutor. Gick skitbra med första visdomstanden (dom snittar upp tandköttet, delar tanden i tre delar och sen drar dom ut delarna). Tror att det hade att göra med att jag skulle dra den 8 på morgonen och knappt hade sovit den natten. Sov igenom hela proceduren och minns inte så mycket.

När jag sen skulle dra dom andra två, kände jag varenda liten sak dom gjorde. Tror att jag fick 4-5 sprutor uppe och nere, men det hjälpte knappt och när dom skulle dra den i överkäken sa jag stopp, det gick bara inte mer för det gjorde så jävla ont. Så se ifall du kan få det tidigt på morgonen. Blev riktigt trött av dom lugnande jag fick och alla var supersnälla. Och säg till dom om du känner något, för det är inte nådigt att dra en visdomstand, eftersom dom sitter så djupt och man oftast måste dela dom.
Nu satt iofs min ena visdomstand helt snett och fel, så det kan ha vart därför det gjorde så ont också...

Håller med conspicuous, ring och prata med din tandläkare. Berätta hur du känner inför det och se hur ni kan lösa det. Lycka till :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Skivsamlare

2011-03-06 13:44
Jag borrade en gång utan bedövning, det gör jag inte om kan jag säga.
Nästa gång körde jag med bedövning, då kunde jag inte avgöra om hon borrade eller inte, (förutom ljudet då), så det hjälpte jävligt mycket.

Haha, jag med. Första gången jag skulle borra, när jag var 12 år. Farsan sa att hårdingar inte tog bedövning, så jag trodde på honom, att det inte skulle vara så farligt. Fyyyy faaaa-aaan. Bedövning all the way now days.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Groupie

2011-03-06 15:50
Fan va manligt utan bedövning när du var 12!
Jag var 18 och skulle visa mig lite cool för tandläkaren, haha

Toastare

2011-03-06 17:02
Jag har både dragit ut och opererat ut visdomständer och när de drog ut stack de mig 6 ggr med bedövningsspruta. Operationen minns jag inte..men ja, de skär ett snitt och sen borrar de sönder tanden i småbitar som de blockar ut. Var rejält bedövad då i halva ansiktet..
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-03-06 17:03
Borra har jag gjort en gång, tog det utan bedövning..var iof inget hål utan en spricka i en tand. Men det isade lite..inte mer.
Jag skyller allt på Emma!

2011-03-06 18:36
Ha ha, lugn blandat med panik i min hjarna just nu.

Men tack for alla fina svar, ladies and gentlemen, blev atminstone lite mer lugn. Ska absolut ringa herrn och snacka med honom.

2011-03-06 19:32
får ont bara av att läsa vad du just skrev.. :/
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker