I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Taxfree, vad får man ta med?

Övrigt - Blandat

2011-02-28 15:04

Taxfree, vad får man ta med?

Jag drar till NYC i april, och tänkte köpa med mig lite cigaretter och så.. Sen kom jag att tänka på att jag kanske borde köpa lite dricka på taxfreen också eftersom jag knappast lär få köpa det på plats i NY. Kollade lite på Taxfree och där står det något om tillåtna kvoter, och det står att USA åldern för sprit är 21+. Undrar därför om det gäller att man ska vara 21 för att handla från taxfree från amerikanska flygplatser, eller om man måste vara 21 för att föra in spriten i landet.. Känns dumt att handla om de sen tar det ifrån en.. Någon som vet?

enda vägen till seger är att överleva när andra dör

2011-02-28 20:06
Skulle jag vara dig skulle jag hoppat över drickat i USA ifall du inte är 21 år.
Annars blir det du tagen blir det JAIL + $500, för att komma ut!

Lycka till!
Dra åt helvete

2011-03-01 00:30
Ahh, inte värt det.. Helt jävla stört land, att allt ska va så komplicerat med dom..
Tack för svaret though!

2011-03-01 01:09
Du kommer inte få köpa på flygplatsen i USA om du inte är 21, så det spelar ändå ingen roll. Ta in sprit till USA känns lite skumt då det är ca halva priset på alkohol här borta, hehe.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2011-03-01 01:40
Nej, det vet jag, men tänkte om jag handlar på arlanda.. Det borde jag egentligen få ta med, med tanke på att jag har köpt det lagligt i europa, enligt europeisk lag.. Får fråga på flygplatsen för säkerhetsskull. Vad har de för ålder på cigaretter då?

2011-03-01 05:02
Hmm, jag tror inte du får ta in nån alkohol om du är under 21 faktiskt, men fråga på flygplatsen är alltid bäst. Cigg är 18, så det är lugnt, men tänk på att det ofta är en väldigt limiterad kvantitet du får ta in (tror det är en limpa till Sverige, vet inte hur mycket det är till USA). Cigg är sjukt dyrt i NYC, så det kan va nice att köpa på Arlanda faktiskt.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2011-03-01 13:51
visst är det väl så att om man handlar i ett utomeuropeiskt land så är det sjukt små kvoter och handlar man inom eu är det typ en årsranson cigg å flera hundra liter öl?

pallar inte googla då jag har feber ;P

//Yde - tröött
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-03-01 13:56
inom EU kan man ha i princip hur mycket som helst...har du med dig alkohol till en fest exempelvis så kan dom inte göra något så länge du inte överstiger fordonets maxvikt.

Mellan andra länder är det självklart mycket mindre man får ha med sig...men det sagt så betyder det verkligen inte att det skulle vara nån knas att ha med sig fler limpor osv...jag brukarha 4 limpor t ex, inga problem!

2011-03-01 16:11
Två eller tre limpor bör ju räcka, i alla fall ett tag.. Det borde väl inte vara något problem o ta med sig in? Jag har aldrig varit i klammeri med rättvisan, så det är inte direkt lockande att få en massa problem med amerikansk polis & säkerhetsvakt..

Ang sprit, så tyckte jag det var lite konstigt att man inte får föra in någon kubansk rom i landet.. Inte för att jag tänkt göra det, men varför just kubansk rom? Någon som har en aning?

2011-03-01 16:14
Kanske bör tillägga att jag åker till JFK och inte Newark. Vet inte om det är någon skillnad, men har hört att personalen på Newark är sjuukt otrevliga så JFK kändes lite snällare på något sätt..

2011-03-01 16:23
kuba-usa? har dom inte handelsblockader o sånt? har för mig det.

I USA är dom iofs fett bitchiga med allt så det lär ju vara värsta landet att ha ngt med sig till men likväl, dom kollar inte igenom allas väskor det tar lite för lång tid o du som tjej lär ju vara extra lugn.

2011-03-01 18:31
angående den kubanska romen så är det som MR säger, pga USAs handelsblokad mot Kuba, du får inte ta in något från Kuba in i USA. kan även ge problem med inresandet till USA om man har Kubansk gränsstämpel (heter det så?) i sitt pass, så har man det kan det vara bra att skaffa nytt pass innan man reser till USA.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-01 21:19
2 stora toblerone å en burk pingvinlakrits
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-02 01:11
Okej, de kanske förklarar saken.. Tänkte typ på bacardi, det finns väl i usa? Lite förvirrande..

psykel, hittar jag så tar jag med lite hem!

2011-03-02 10:08
hahahahaha ja förmodligen finns bacardi rom i USA eftersom den e rätt standard o om inte annat så lär det ju finnas fett mkt bättre rom där...Jag kan tänka mig att man kan hitta massa mer lokala (dom är närmare sydamerika) sorter och dessutom från mindre producenter, systemet tar ju endast in en bråkdel av vad som finns. Säkert bra priser dessutom så ta endast med dig det nödvändigaste.
Toastare

2011-03-02 14:53
Från us of a gäller följande (som med alla länder utanför EU)

* 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
* 4 liter vin
* 16 liter starköl
* 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 gram röktobak eller en proportionell blandning av dessa tobaksvaror.

Och varför ljuger du om din ålder på whoa vavava?
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-03-02 14:55
och bacardi finns och det mesta finns och lite till, importvaror är som vanligt lite dyrare än inhemska. Men som sagt, det är ju 21 på att dricka alkohol..så har du inte åldern inne och inte har fake-id så riskerar du böter och JAIL..eller ja, iaf måste nån bonda ut dig. Plus att USA inte vill se dig turistandes där igen.
Jag skyller allt på Emma!

2011-03-02 16:07
håll dig i skinnet Unt0uchable, USA's lagar är inte och leka med. Lycka till med att dricka alkohol i USA...Håller tummarna för dig! Lämna gärna om din alkohol här på whoa sen så kan vi skratta åt dig sen när du åkte fast... =)

Dra åt helvete

2011-03-02 17:40
Baccardi rom tillverkas inte på Kuba, den är enbart Kubansk i den grad att företaget startades där, familjen som äger det flydde under revolutionen och nu tillverkas den i USA tror jag (med reservation för att jag blandar ihop med något annat romföretag)

2011-03-02 19:19
nej exakt Bacardi tillverkas inte på Kuba...

2011-03-02 23:34
BountyBoo jag är en stygg flicka, en vääldigt stygg flicka.. var inte meningen att jag skulle get caught.. hahaha
Tänkte mer på vad som gäller till us..

CSG, nej haha aldrig i mitt liv.. finns inte i straffregistret här i Sverige, och är inte sugen på att dyka upp i the american version.. big no..
Haha deported typ..

Fiyah, okej det klarade upp en hel del för mig =)

2011-03-02 23:39
Ps. Where can I find a fake id?

2011-03-03 06:15
Unt0uchable, låna någon hemifrån som är lik dig så funkar det lätt att komma in ända vakterna kommer säga om ditt id/körkort; WTF is this?? Och se ut som ett frågetecken så får du ställa dig och förklara att du är från Sverige och att det är ett svenskt id/körkort... Ända tipset jag har, vill helst inte sitta här och uppmuntra dig söka ett flask ID i USA heller...

När är det du dra till USA då? Och är verkligen alkohol så viktigt för dig att du absolut måste dricka när du är i USA?
Dra åt helvete

2011-03-03 18:59
om du har ett överdrivet stort intresse för Bacardi så finns det en dokumentär om det, därför jag hade koll, som gick på tv8 (eller annan sån kanal) för ett bra tag sen, men borde ju gå att hitta någonstans.

har ingen aning om varför jag såg den, den var dessutom riktigt dålig.

2011-03-06 23:04
Kruxet är att ingen liknar mig, så det är ganska uteslutet..

Alltså, egentligen är det inte alkoholen, den kan jag skaffa där på andra sätt, vill ju kunna dra ut när jag är där.. Drar 1 april, kommer pendla mellan NYC och LA.. Och ja jag är en såndär klubbtorsk så jag kommer nog dö lite granna om jag inte får gå ut där. Hm