I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

HJälp med Ekonomistyrning!

Övrigt - Blandat

   

2011-02-25 12:16

HJälp med Ekonomistyrning!

Läser en grundkurs i ekenomistryrning på distans. Hade lite frågor till någon som kan eller förstår sig på det här tänkandet vilket jag inte gör.

Läste ut ett kapitel och förstod mer än jag visste innan om ämnet, men inte tillräckligt för att kunna greppa det riktigt. Läste kapitlet igen och blev inte så mycket smartare.

I alla fall i slutet av kapitlet så finns det diskussions och arbets uppgifter på det man just läst. Det är dom dom jag har lite frågor över.

Det här e ingen inlämningupppgift eller nått sånt, som jag försöker fuska mig fram svaren på. Vill bara höra någons syn och perspektiv över dom här frågorna. Boken har ett ganska svårt språk och jag har svårt att ta till mig direkt ur böcker utan att ha någon att diskutera, reflektera och fråga saker om.

Dom frågorna jag undrar över känns väldigt grundläggande och jag känner att jag borde veta och förstå tankesättet bakom dom innan jag ens går vidare i boken och läser om ännu mer avancerade saker.


Frågorna:
1) Ge exempel på beslutssituationer där det är lätt eller svårt att tillämpa kausalitetsprincipen.

(Har letat upp vad kausalitetsprincipen innebär.Boken svarar då att kausalitetsprincipen är när kalkylobjektet bär sina intäkter och kostnader. Men jag kan inte riktigt greppa det svaret?)

2) Ekonomisystem är den formaliserade delen av en ekonomistyrning. Den sägs ofta bestå av redovisning budget och kalkyler. Redogör kort för vad dessa ekonomisystem innebär och hur de är relaterade.

"I gonna slash and gash, cut another hole in your ass
spill blood on the walls and play tennis with your balls
If the phone rings, don't answear the call
Im a slit your throat, fuck you like a ghost
cut your foreskin off and make a winnercoat.......PEACE"

Spöket i Scary Movie