I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minska på kött alt. bli vegetarian? (Sanning vs fördomar)

Övrigt - Blandat

2012-12-08 00:00
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2012-12-08 00:28
Tack! =)
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Poet

2012-12-13 12:46
27 djur. Varför?
At the gates of Eternity...

2013-01-03 16:25
Det var tydligen inte i direkt anslutning till själva inspelningen utan knepiga missförhållanden på en gård där djuren hölls när de inte var på "set".
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2013-01-30 00:18
http://www.svtplay.se/video/986041/vaxternas-rorliga-liv

Lite orelaterat kanske, men rätt a det är så inser vi att växter också känner smärta
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-30 09:38
Problemet är inte att vi äter kött, utan att vi - framför allt i den rika världen - äter alldeles för mycket.

http://www.expressen.se/ledare/kottskatt---det-forbjudna-ordet

2013-01-31 17:40
köttskatt är väldigt intressant debatt. det finns många aspekter att ta in i debatten kring det, t ex att vi då skulle importera mer kött från andra länder där djurskyddslagarna är sämre ex. danmark. men en måste då ifrågasätta hur ser egentligen den svenska djuruppfördningen ut och hur mycket bättre är den..?
http://www.ettlivsomgris.se/

just sayin..

vi kanske helt enkelt får börja promota vegetariska alternativ som det lyxiga och självklara hur töntigt det än verkar.. vissa delar av medelklassen har ju hållit på med det ett tag nu och jag tror det måste fortsätta sprida sig.

klassaspekten är jävligt jobbig. det är fan rätt krasst att tänka att rikingarna kommer ha råd med fläskfiléer medan vanligt folk får käka falafel och bönbiffar, men vad har vi egentligen för val? det är ändå de med mer tillgångar som belastar koldioxidutsläppen mest i andra aspekter, t ex bilkörning, flygresor, konsumtion osv.
hur ska vi komma åt det?

en utjämning av resurser och kapital kombinerat med förnyade normer kring kost och diet är väl det min önskedröm, men vägen dit..

till alla liberaler och blåblodade som stryker kring här på forumet, jag pallar inte ta diskussioner. jag kommer inte att kunna övertyga er, jag har bättre saker för mig i livet än att stånga huvet i väggen..

2013-01-31 20:23
Varför inte sänka skatten på det man vill att folk skall konsumera istället ?

2013-01-31 21:23
Dödenbäradidas:

En sänkt skatt ger minskade inkomster tillstaten, en höjd ökade.
Sen slutar folk nog inte äta kött för att annat är billigare, då annat redan är det. Utan enbart om det blir för dyrt att äta dagligen.

Alla (eller de som är veganer iaf)
Hur gör ni med b12? Varifrån får ni denna vitamin? När jag var vegan fick jag akut brist på b12 och började därför äta kött igen (denna brist berodde nog främst på att jag knappt åt alls på ca 1/2 år och vad jag åt när jag åt, inte på att jag var just vegan).
Nu har jag börjat dra ner på köttkonsumtionen igen vilket känns bra.

Ot; vill man röka mary rent bör man väll kunna blanda med löv från växten i fråga, de innehåller ju inte så mycket thc. Speciellt om man odlar industrihampa (vilket är lagligt) själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-02-01 17:11
Snälla det är väl ändå underförstått att ökade skatter ger ökade inkomster till staten.

Men ja sänkt skatt ger inte nödvändigtvis en ökad konsumtion men det är en morot till att ändra sina matvanor.
Det är alltid enklare att piska folk till lydnad men är det ens ett alternativ ?
Tror inte det finns eller kommer inom närmaste framtiden vara möjligt att driva igenom en skatt på kött.

2013-03-14 11:07
Poet

2013-03-14 12:11
Det är år 2013. Vi har teknologin och resurserna att kunna äta gott utan på bekostnad av andra varelser. Där räknar jag även in människor. Kött är en lyxvara för majoriteten av alla människor på vår jord. Till och med vanliga grödor har blivit mindre tillgängligt för många människor.

En fullvuxen gris ger dig ungefär mat för 50 dagar. Men den maten som du matat grisen med innan du slaktade den, hade gett dig mat för 500 dagar.

Do the math in ya head...

2013-03-14 23:56
BC99

Inte läst hela tråden men..

Och självklart, hur pass frisk är man som vegetarian? Känns som alla vegetarianer jag möter alltid är bleka och saknar typ noll livsglädje.

Jag är iofs blek haha men det har jag varit sen jag föddes lol

Iallafall, jag har varit vegan sen 2001 och jag är healthy as a muufaccka haha. Det behöver inte vara dyrt heller, men det är klart det finns inte burgare för 9kr, för de som lever på sånt :)

Idag käkade jag en spenatsås med pasta och stekt tofu i nice marinad (sån vanlig tofu från asiatiska affärer, kostar typ 15-20.- för en stor bit, jag åt max halva nu) sallad och ketchup, och sen en kladdkaka med vispgrädde (den finns på coop här iallafall) till efterrätt :D

Man behöver inte fokusera på att ha "kött" substitut till varje måltid heller, inte för att tillgodose protein iallafall, det är feeeeeett överhype:at.. man kan faktiskt få i sig för mycket protein så var inte nojig över det.

Jag är fett trött nu haha men kan försöka komma ihåg att skriva mer imorgon :)

2013-03-14 23:57
Kom precis på att jag äter rätt onyttigt, alltså mycket socker och onyttigheter heheh så jag kanske inte är rätt person att ta tips ifrån

2013-03-15 12:11
BC99l BOOM! så ska det låta! Word.

Critical Word på det du skrev också,allt är fett överhypat.
Äter också fett med munchies,men ibland rycker man upp sig och lagar riktigt god mat.
Lagat paj och mycket sallader i det sista,frysa in och grejer is the shiet
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-03-15 12:17
Critical

Att få i sig protein är relativt lätt som vegan, och man kan alltid komplettera med protein-pulver. Kroppen tar upp vegetariskt protein lätt. Det svåra är att få i sin järn, eftersom kroppen har svårare för att ta upp järnet från vegetarisk mat. Man måste typ äta C-vitamin till måltider och det är en hel vetenskap. Jag har kämpat med det i ett år nu, men jag har fortfarande järnbrist på mätningarna även om värdena blivit lite högre och jag äter ändå fisk och ägg.

2013-03-15 12:26
laga broccoli/grönkolsgrytor i järngryta...det ger dig järn ;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-03-16 11:17
Alla tjatar om den där järn-grytan... kanske dax att köpa en? :P

2013-03-16 13:04

-Mark Twain

2013-03-16 13:07
Är det inte många kvinnor som lider av järnbrist, även om de käkar kött?

2013-03-16 13:36

nej.
generellt sätt, men egentligen talar jag för alla kvinnor nu, så använder honan bara det som ett sätt att få lite omtanke och bli ompysslad. alternativt få ett nytt läppstift...

-Mark Twain

2013-03-16 14:51
Blweria skrev:

nej.
generellt sätt, men egentligen talar jag för alla kvinnor nu, så använder honan bara det som ett sätt att få lite omtanke och bli ompysslad. alternativt få ett nytt läppstift...

hahahaha... men va fan! Det är bra att du har koll på vad kvinnor behöver Berra, annars hade vi inte klarat oss ;)

2013-03-16 18:36
I agree ;)

-Mark Twain
Poet

2013-04-24 10:12
För er som lider av diabetes.

2013-04-30 13:53
som planetens farligaste rovdjur är det inte bara våran skyldighet att döda och äta så många djur som möjligt, men även njuta så innåt helvete utav det.

get your head out of your ass
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.
Moderator

2013-04-30 15:48
BC99, vad vill du säga med videon?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Poet

2013-05-01 15:13
Trixig: Det är inte första gången jag hört att kost kan retracta diabetes. Och köttätande är just en faktor till många av de sjukdomar vi ser i väst.

Kolla gärna "Forks over Knives". Bra dokumentär :)
Moderator

2013-05-01 17:41
Han nämner inte en enda gång att det är diabetes typ 2 han pratar om, och ja, det går till och med att förhindra om man ser att någon är i förstadiet till typ två genom att ändra kostvanor och motion. Folk med typ 2 har tur att kunna äta tabletter för sin diabetes(en del, väldigt liten grupp, tar sprutor).
Jag tog mest illa upp av att du skrev att vi som lider av diabetes skulle kolla videon och inte folk med diabetes typ 2. Vi med typ 1 har inte fett som är i vägen, vi med typ 1 har inga insulin-celler i kroppen längre, de försvann utan någon egentlig orsak, det går inte att förhindra och det kan inte heller sluta visas på prover att vi har det, ändrar vi bara kost och slutar ta insulin så dör vi ganska omgående.

Kött är ingen orsak till diabetes typ 1 heller, diabetes 1 och 2 är inte ens samma sjukdom i princip mer än att det påverkar samma organ, så snälla, nästa gång du nämner sånt, var noga med att peka ut VILKEN diabetes du menar. Det är fan inte kul att folk på internet missförstår sjukdomsbilden och blandar ihop det, för det är inte kul att bli hånad för det hela tiden.

Hejs!

2013-05-01 17:58
BC99 skrev:
Trixig: Det är inte första gången jag hört att kost kan retracta diabetes. Och köttätande är just en faktor till många av de sjukdomar vi ser i väst.

Kolla gärna "Forks over Knives". Bra dokumentär :)

Jag såg den precis. Intressant! Frågan är varför denna informationen inte kommer ut till allmänheten? Om allt detta stämmer så hade ju staten kunnat känna massvis med pengar på att folk inte blir sjuka.

Har du föresten slutat med mjölkprodukter också? Jag blev lite sugen på att pröva, men jag är redan rätt slarvig med maten som det är redan nu.
Poet

2013-05-01 18:30
Trixig: Det var absolut inte meningen att såra dig eller någon annan, men till mitt försvar så har jag inte ens skrivit något om diabetes 2 eller 1 för den delen. Eller hur? Ej heller skrev jag att snubben i videon snackade om en viss diabetes typ. Jag skrev bara diabetes. Där hade du kunnat fråga mig vilken diabetes jag syftar på. Hade jag påstått att han snackade om 1 eller 2 så hade jag förstått din frustration. Jag vet ej fan vem som hånat dig för din diabetes, men är det jag? Fråga gärna nästa gång.

Love

Sofia: Lustigt att du skriver just mjölkprodukter hehe, ja faktiskt. Jag går mer och mer åt vegan-hållet. Jag äter dock fortfarande fisk och skaldjur. Men mejeriprodukter får jag svårare och svårare för. Vi är faktiskt den enda arten som konsumerar andra arters mjölk. Borde inte komjölk vara ämnat för kossor? Vi ger ju inte mänsklig mjölk till djur. Även ägg och gelatingodis har jag lagt ner.

Min personliga teoeri är att kött är en status-symbol. Alla vill efterlikna västvärlden och dess frosseri och slöseri av resurser. Och inget skriker "Väst" mer än att trycka i sig en saftig stek tillsammans med ett stort glas mjölk. Lägg till andra faktorer som tex politik och pengar. Kött är en lyxvara och det kommer med tiden orsaka konflikter.

Rekommenderar den varmt.

2013-05-01 18:36
Ja. Den dokumentären fick mig att börja fundera lite i dom banorna. Det ligger ju något i att det är rätt märkligt att vi dricker något som är ämnat för kossornas ungar.

Vad ersätter du mjölken med isåfall? Hur ser du till att få i dig det kroppen behöver varje dag? Förutom mjölk så är jag likadan, jag äter bara fisk och skaldjur. Men jag måste ändå tillsätta extra vitaminer eftersom jag är så slarvig med maten. Hur gör du?
Moderator

2013-05-01 19:25
BC99, jag valde att skriva en förklaring istället, om inte till dig så till andra med. Och jo, hade du skrivit ut diabetes typ 2 hade jag inte blivit frustrerad men nu skrev du bara diabetes. Finns f.ö säkert folk på whoa som inte vet skillnaden och eftersom det inte beskrevs någon skillnad i videon så gör jag det.

Du kanske sett 100000 bilder på nätet där diabetes hånas pga brist på kunskap? Det är EXAKT det den videon gör, vi med typ 1 får ta emot skit för att de med typ 2 (inte alltid) äter sig till det.

Är bara så jävla less på att folk bara skriver diabetes, så jävla less på att folk skrattar åt en för att man blivit utsatt för en sjukdom som bara kommer förstöra en mer och mer med åren, oavsett om det är typ 1 eller 2. Vi med 1 lider mer dock.

Så ta det inte personligt, jag vill bara få det sagt.
Poet

2013-05-01 20:49
Sofia: Jag har hittat många alternativa produkter gjorda på tex havre, ris och soja som täcker upp B12 och kalcium behovet. Jag gör egen havremjölk hemma. Enkelt, billigt och nyttigt. Och jag använder tex sojagrädde när jag känner att jag är sugen på grädde. ICA Möllan (of course Möllan av alla ställen hehe) har en ganska bra sektion av alternativa produkter. De lite större kedjorna har börjat införa mer och mer vegana produkter också.

Kul att du såg dokumentären :)

Trixig: Jag tog det inte personligt, så det är cool :)

Och jag vet inte vad jag ska säga om ditt övriga inlägg. Jag har personligen inte sett folk som driver med andra som lider av diabetes och det är synd att du ska behöva drabbas av sådant ignorant betende. Jag lider ju inte av diabetes själv så jag kanske inte är lika uppmärksam när det gäller folks uppfattning om sjukdomen?

2013-05-01 23:18
Frågan är varför denna informationen inte kommer ut till allmänheten? Om allt detta stämmer så hade ju staten kunnat känna massvis med pengar på att folk inte blir sjuka.

Dem som äger medicinbolagen och alla organisationer runtomkring skulle däremot förlora hela sin marknad. Dem blir miljardärer på att vi är sjuka. Dem vill inte ha något som gör oss friska. Dem vill ha något som tillfälligt tar bort symptomen så att vi kan bruka deras mediciner livet ut.

Denna man motiverade mig mycket till att ändra mina matvanor, och jag har kronisk tarmsjukdom (ulcerös kolit) som har blivit mycket bättre;

http://www.popscreen.com/v/14GP/Herbal-Therapies-Richard-Schulze-Tape-1-of-7

Här är en om cancer och kost, men kan appliceras på i stort sett alla sjukdomar;

http://www.theopensource.tv/rave-diet/healing-cancer-from-inside-out-video_c7ec563d3.html
Poet

2013-05-02 08:10
Dem som äger medicinbolagen och alla organisationer runtomkring skulle däremot förlora hela sin marknad. Dem blir miljardärer på att vi är sjuka. Dem vill inte ha något som gör oss friska. Dem vill ha något som tillfälligt tar bort symptomen så att vi kan bruka deras mediciner livet ut.

Sorgligt men sant.

2013-05-02 08:43
BC

Jag tänkte inte på att de finns kalciumberikade drycker. Ost och turkisk youghurt är de jag hade saknat mest dock...

DiggeriDoo

Jo, fast livsmedels-verket ( som rekommenderar vad vi bör äta ) är inte beroende av medicinbolag.

2013-05-02 10:36
SofiaBayo
Det vet jag inget om. Men det vore ju inte omöjligt, då läkare, som är av det mest prestigefyllda yrket i samhället är medicinskt utbildade, dvs utan inblick i kostens stora betydelse. Dem FÅR INTE ens rekommendera dessa metoder. Många av dem till och med skrattar en i ansiktet när man tar upp det på tal. Det är för läkares egon på något sätt bearbetas (i motsatt riktning än vi gör med våra egon) så att dem får en aura av auktoritet. Tänk hur det känns för en läkare som så många år studerat medicin och så kommer någon snorvalp och säger att kosten är allt som behövs=)

Med det i tanke så är det inte omöjligt att dem som äger medicinindustrin äger andra viktiga delar av samhällets institut, så som media, banker och även matindustrin. Det är här foliethatten kommer in=)

2013-05-02 10:48
livsmedelsverket kommer aldrig rekommendera något som får negativa ekonomiska konskvenser för sverige.
och det är inte pga korruption, tror jag, utan snarare att landet och alla statliga grenar ska samverka.
en gren kan inte få fria händer att hugga av sig själv eller hugga ner hela trädet.

-Mark Twain

2013-05-02 11:30
att landet och alla statliga grenar ska samverka.
en gren kan inte få fria händer att hugga av sig själv eller hugga ner hela trädet.

Det är det som är det fina med att vara elit. Man sätter mallen som alla andra måste följa om dem skall ge sig in i spelet. Tex läkare, man måste studera det som presenteras och applicera på sig själv den metodik som presenteras. Annars får man ingen legitimation.

2013-05-02 12:17
livsmedelsverket kommer aldrig rekommendera något som får negativa ekonomiska konskvenser för sverige.
och det är inte pga korruption, tror jag,

Är det inte en form av/en del av korruption?

2013-05-02 14:17
en del av korruption?

ja, det måste man säga. en form som det är lätt att vaggas in i och itne tro att det är riktig korruption.

-Mark Twain

2013-05-03 08:31
DiggeriDoo

Alltså så fort du börjar prata om "eliten" så tappar jag lusten att ha en diskussion. hehe...

2013-05-03 09:02
För sanningen svider som du sa=)

2013-05-04 13:01
DiggeriDoo skrev:
För sanningen svider som du sa=)

Nja haha... snarare av samma anledning som jag tröttnar på att diskutera med en person som verkligen tror att kvinnor flyger iväg till en blå kulle på kvastar varje påsk. Eller försöka ha en diskussion med någon som verkligen tror att tomten åker runt på en släde med en stor säck fylld med paket varje jul. Eller att det verkligen är tandfen som gav dig den där femman när du tappade en tand när du var liten.

Föresten! Någon som prövat raw-food? Jag har suttit och kollat in det lite, men tycker recepten verkar så komplicerade. De verkar gott i alla fall!

2013-05-04 13:52
Dem säger att ignorance är bliss... Men the truth shall set you free.

Jag äter raw-food emellanåt, just nu är min matberedare sönder så har inte gjort det. Det är typ ett måste för att äta det. Recepten kan vara ganska krångliga, men finns många enklare varianter också som blir goda. Jag har lite svårt för att det inte är varm mat, känns som man inte blir mätt, och pallar inte sitta och tugga tillräckligt länge eller mycket som man kanske borde göra. Däremot så har jag aldrig känt mig friskare än dem perioder som jag ätit typ enbart raw-food en vecka. Magen (som jag alltid relaterar till) blir på typ bara två dagar som en ny mage.

2013-05-05 09:59
Ja du. Det beror på hur du definierar frihet. Att vara paranoid och beskylla andra är motsatsen till frihet enligt mig, eftersom man då gör sig till ett offer.

Jag kan tänka mig att man mår bra av det. Har du något tips på var man hittar enkla recept?

2013-05-05 10:10
Man behöver inte bli paranoid för det. En del av den inre friheten uppnås genom att se igenom 'mindshackles' som dem applicerat på samhället genom olika institut.

Dessutom bör man inte beskylla något på dem eftersom det inte hjälper ens egen situation något. Återigen tillskriver du egenskaper.

Men att blunda och blankt förneka det är omöjligen sanning iaf när det är tydligt att det finns, enligt dem själva.

Kollade lite på dessa sidor förut, vet inte hur enkla recepten är. Jag köpte sedan en bok istället, det var händigare och mer motiverande för mig att komma igång.

http://www.annalundarawfood.se/recept.php

http://www.rawfoodrecept.com/

2013-05-05 15:36
Man kan vara medveten utan att behöva skylla det på någon sorts elit och påstå att dom döljer information från oss. Allt finns tillgängligt om man bara är öppen för det. I skolor så lär vi oss att söka information och att vara kritiska och ingen välutbildad lärare eller pedagog ska hindra ett barn från att tänka självständigt. Problemet är att människor är rädda för förändring och går hellre kvar i gamla fotspår, trots att det inte gynnar dem. Problemet är också att de flesta inte inser att vad som är sant är relativt. Det som fungerar för mig, fungerar kanske inte för min granne. Därav att vi överlag lever i ett samhälle där alla försöker trycka på andra sin sanning, istället för att se att den riktiga sanningen är att d finns lika många sanningar som det finns människor.

Jag har faktiskt redan kollat in de länkarna, tyckte de var rätt krångliga recept. Jag får kolla in nån bok då...

2013-05-05 21:56
Det handlar fortfarande inte om att skylla på någon. Det handlar om att se det som är. Om det finns, skall man då inte få visa det? Precis som du tex gör med kvinnoförtrycket. Vad är skillnaden?

Det finns väldigt mycket som blir bort-filtrerat genom våra läromedel, medier, medicinindustrin, politiken osv osv, som gör att det kritiska granskandet begränsas. Det är en av sakerna som bidrar i att skapa gapet och misstron till den information som programmeras genom samhället. Och det som skapar möjligheten att kalla sådana som mig för foliehattar, trots att det egentlige finns tillräckligt med bevis att peka på att det finns förgreningar (av en andlig sort bland sekulära kretsar) som har en specifik agenda.

Förändring sker hela tiden i samhället, som inte direkt gynnar heller, det beror på hur man ser på 'gynnar'. Det som du tycker är 'gynnar' är inte det för någon annan. Där du ser möjligheter ser någon annan förfall.

Vilket inte betyder att det inte finns ett sätt som är sant. Allting i skapelsen är programmerat på ett specifikt sätt för att uppfylla specifika syften, dvs med en sanning. Jag ser inte varför vi människor skulle vara uteslutna ur den specificeringen. Och som jag sagt flera gånger, allting kan inte vara sanning bara för att någon ser det som sanning. Det kan inte finnas en Gud samtidigt som det inte finns en Gud. Vi kan inte ha uppkommit genom evolution samtidigt som vi inte gjort det. Vi kan inte ha en själv samtidigt som vi inte har en själ. Det kan inte finnas entiteter samtidigt som det finns entiteter. Och vi blir påverkade av allting, även vår tro, så att ha sin tro på sanningen blir då ytterst viktigt.

2013-05-05 22:33
Det handlar fortfarande inte om att skylla på någon. Det handlar om att se det som är. Om det finns, skall man då inte få visa det? Precis som du tex gör med kvinnoförtrycket. Vad är skillnaden?

Skillnaden är att jag inte tror att det existerar någon elit som försöker undanhålla information från människor. Informationen finns tillgänglig för den som är öppen för att se på saker annorlunda. Men för många människor så spelar det ingen roll om man kastar kunskap på dem, de kommer inte ta emot det ändå eftersom de inte är öppna för det.

Och som jag sagt flera gånger, allting kan inte vara sanning bara för att någon ser det som sanning. Det kan inte finnas en Gud samtidigt som det inte finns en Gud. Vi kan inte ha uppkommit genom evolution samtidigt som vi inte gjort det. Vi kan inte ha en själv samtidigt som vi inte har en själ. Det kan inte finnas entiteter samtidigt som det finns entiteter.

Du har inte tänkt igenom det här tillräckligt djupt min vän. Det ena kan absolut existera samtidigt som det inte existerar. Blow your mind.