I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Minska på kött alt. bli vegetarian? (Sanning vs fördomar)

Övrigt - Blandat

2011-02-23 19:32
vegetarisk/vegansk bolognese kan man göra på t ex sojafärs era tattare -finns icas färs som är dyr till kgpris och det finns mamma mias färs som kostar ca 60sek/2kg
går fan att göra allt av den, spaghetti,lasagne, vegbullar,limpa,tacos, tortillas med fyll, ha på pizzan, mexicansk soppa etc
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Moderator

2011-02-23 19:35
Är alla vegetarianer lika griniga som de som är här i tråden?

Jag säger som Rocky: "Jag tror det finns något i kött som man behöver för att inte bli gnällig"
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-02-23 19:42
polskaligern: Vet inte om det är sant men mitt ex vägrade alltid att jag skulle få testa göra quorn-bullar/biffar vad fan man nu ska kalla det för att hon sa att skiten aldrig samarbetar o inte klibbar ihop sig. men det kanske går trots allt...eller är sojafärs bättre av någon anledning?

känns som att man först måste tina, sen hålla på olivolja för att blötlägga lite sen fett mkt ägg o grejer men men...let a wigga know

juste hur gör man bra biffar med linser? jag tänkte att det hade varit riktigt puligt med biffar med gröna linser, fetaost, chili o sprinkla lite citron när man steker dom..men har ingen riktigt aning om hur man går tillväga

2011-02-23 22:50
alltså, du måste steppa upp ditt game för att bullshita mig, det vet du? för det första quorn kan man köpa som bullar,biffar, bitar etc så varför skulle du göra de av quornfärs?

-tinad sojafärs/quornfärs
-olja
-äggvita eller ´no egg´
-vetmjöl
-lök o vitlök
-ströbröd
-mjölk/sojamjölk
-kryddor

hacka vitlöken och löken, stek, kasta ihop med färsen i en skål ,blanda,adda mjölk/sojamjölk+no egg/äggvita+ + mjöl+ kryddor tills du får önskad konsistens. klibbar sig inte är du bög, enkelt som tarot. sen forma bollar ,rulla i ströbrödet lite o stek eller gör i ugnen.
Samma gäller linsbiffar,använd gröna linser som har kallnat och runnit av vattnet ordentligt

WWW.COULISSE.SE
Poet

2011-02-23 22:57
OsvenskTiger: Den där mamma mia färsen finns den i vanliga livsmedelbutiker eller? 60 spänn för två kilo är ju snorbilligt!
At the gates of Eternity...

2011-02-23 23:25
BC99

Brukar finnas på city gross. Har svårt att kartlägga skiten i Malmö då det är alltid restauranger som gäller för mig där numera men det finns Polonus (hehe) där du vet mittemot en ica och loppis på den gatan som går från triangeln till det där stället där alla gula bussar går till (vafan heter det nu). De har fett mkr sojaprodukter, feta grytor med sojabitar till jävligt låga priser. ,finns en hel hylla med sånt.
WWW.COULISSE.SE
Poet

2011-02-24 00:50
Hehe jo den vet jag hehe :) Södervärn är namnet du söker.

Ska checka där!

2011-02-24 19:29
bc99

typ soja- och havremjölk duger inte till nåt annat än möjligen att ha till frukostgröten. grädd-dito är däremot en höjdare, grymt för såser mm

sen så tycker jag personligen att man ska släppa hela fascinationen för att ersätta köttprodukter med nått slags halvdant substitut. det är bara dömt att misslyckas. visserligen kan sojagranulat bli bra i ex lasagne, men annars så förespråkar jag att försöka hitta bra recept som ÄR vegetariska istället för att klamra sig fast vid gamla inlärda vanor. din kulinariska upplevelse blir garanterat bättre när du fått experimentera dig fram.

bleka och bittra, jadu, vet inte vad jag ska svara på det... fick den mindre smickrande kommentaren att jag ser ut som en civvare, men om det stämmer så antar jag att just den fördomen inte stämmer in på mig iaf. bitter kan jag iofs ställa upp på
http://www.kommandot.se/wp/

2011-02-24 19:42
ingen kött ingen mat så enkelt är det. Jag vet att grönt är nyttigt men vi människor behöver kött. Kan inte äta det kossorna äter liksom. Vi behöver energi från köttet och kött har våra förfäder ätit ända sen dag 1 då man fick springa och jaga efter djur. Varför åt dom inte gräs?? ju det är för att dom helt enkelt behövde riktigt energi för att klarar av all slags jobb. OBS min åsikt veganer ta inte illa upp

2011-02-24 21:03
jag tror du har missuppfattat vad vi gör med gräs egentligen

WWW.COULISSE.SE

2011-02-24 22:02
BBking: fast det där håller ju lika bra som prostitution-världens äldsta yrke...OCH?

Människor behöver verkligen inte kött 7 dagar i veckan, tro mig. Läs en bok vettja...

2011-02-24 22:17
Skön tråd! :)

2011-02-24 22:20
jag äter både halvfabrikat, linser, bönor osv. tycker att det blir lättare och lättare att hitta vegansk och vegetarisk mat. många större kedjor till exempel coop har ju börjat sälja sojadryck i eget namn och ica har sin egna färs. håller med om att det är lite dyrare ibland, men å andra sidan är baljväxter väldigt billigt så det jämnar ut sig.

man kan hitta riktigt billiga sojaprodukter i asiatiska butiker och linser finns ofta till lågt pris på mat öppet och i likande affärer.

jag minns knappast hur kött smakar efter tio år och jag är glad och frisk. tror att det handlar om att bestämma sig och sedan blir det en vanesak. antar att det är så med all mat egentligen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-02-24 23:05
BBKing: Människan är en allätare av anledning. Och vi har inte alltid jagat djur och ätit kött. Pga den anledningen som många människor fortfarande inte riktigt tål kött. Det är ingen allergi, men kroppen säger emot i form av sjukdomar bland annat. Som sagt, du behöver plugga på lite mer om ämnet.

En fråga till er alla veganer/vegetarianer
: Soyapulver? Är det något ni använder? Hur mycket protein brukar det innehålla?

2011-02-25 00:19
vilket sojapulver menar du?sojamjöl eller bodybuildingpulver? finns vegansk koxprotein som innehåller upp till 90g ren protein per 100g + alla vitaminer inkl b2,b6,b13 ,järn etc. Går att beställa på de flesta koxbutiker
WWW.COULISSE.SE
Poet

2011-02-25 00:52
Koxbutiker?

2011-02-25 11:43
www.pabloescobar.com/colombiansouvenirs
Poet

2011-03-06 16:48
Hittade lite fryst kyckling igår i frysen och tänkte att det är haram att kasta bort det. Tinade upp det idag och skulle börja skära det i mindre bitar. Fan vad äcklad jag blev :S Slutade med att jag slängde det hela trots allt.

2011-03-06 20:15
Har äcklats av kött(/konsistens) hela mitt liv. Köttbullar, fiskbullar och sånt stod jag ut med tills jag var 15, då insåg jag att jag kunde börja kalla mig vegetarian och slippa behöva peta/rensa all mat som serverades. Sisådär 18 år senare har jag inte ångrat mig, och är fortfarande fullt frisk.

Äter inga djur alls, men ca 2 ägg, 1,5 liter mjölk och en hel del ost per dag. I perioder äter jag fiskoljekapslar också. Håller mig helst borta från soja och quornprodukter... färdiga produkter/halvfabrikat känns öht ganska onaturligt, plus att det är dyrt.

2011-03-06 20:29
BC99 är inte du etiopier btw?

http://www.ethiopianrestaurant.com/vegetarians.html

http://www.ethiopianrestaurant.com/recipes.html

2011-03-06 21:12
skall du äta tofu eller quorn så gäller det att marinera det rätt bra, speciellt quornen behöver marineras i rätt mycket olja (och kryddor) i helst ett par timmar för att inte bli tort och tråkigt, enligt min åsikt.

och skall du fortsätta äta fisk och skaldjur är det ju inga problem med att få i dig allt du behöver, bara att byta ut köttet mot det och sedan dra ner på fisken/skaldjuren i takt med att du lär dig fler goda vegitariska recept.

att quorn odlas i "labratorier" är väll egentligen inte värre än att man tex odla champinjoner utan att de får någon sol (därför de är så vita). men skall jag vara helt ärlig har jag inte riktigt koll på hur quornen framställs.
har någon någon bra info om detta så länka gärna.

PAC-MAN:
tack för receptlänken, eritriansk mat är den godaste jag ätit i mitt liv (de få ggr jag ätit det) och jag antar att etiopisk mat är mer eller mindre samma sak, om någon från etiopien eller eritrea tar illa upp av att jag drar båda länderna över en kam så ber jag om ursäkt men det är inget illa menat
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-03-06 21:51
Vid framställningen av Quorn används svampen Fusarium venenatum (PTA-2684) som rent biologiskt är en mögelsvamp. Mögelsvampen odlas i stora sterila jästankar med syresatt vatten, där man tillsätter sockerarten glykos samt mineraler och vitaminer. Det är framför allt det fasta degaktiga mykoproteinet, som mestadels består av celler och myceltrådar, man tar vara på varefter det extraheras och värmebehandlas. Den degaktiga produkten samlas ihop, torkas, tvättas, blandas med äggviteämnet albumin samt köttaromer. Därefter formas massan till olika produkter med olika konsistens och struktur, som filé, bitar och färs.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Quorn
WWW.COULISSE.SE
Poet

2011-03-06 21:53
PAC-MAN: Äter du ägg ost mm för att få i dig lite ämnen eller bara för att du tycker om det? Tack för receptlänken! Ortodoxa judar är hardcore med fastan, så jag är bekant med etiopisk mat som inte innehåller kött, men jag såg lite grejer här jag inte ätit förut! :) Tackar!

Fiyah: Säg inte detta till någon eritrean, men inte bara att maten är densamma, vi är samma folk också :)

2011-03-07 00:26
BC99: Älskar ost, gillar egentligen inte ägg... men det går rätt enkelt att dölja smak/konsistens och då funkar det. Bra näringsinnehåll, helst de ekologiska vad det verkar (dvs inte bara bättre rent etiskt...). Dricker oftast mjölk till maten, vilket hjälper till att höja "kvaliteten" (biovärde/upptag) på de "gröna" proteinkällorna på tallriken.

2011-03-07 00:28
Blir mycket nötter också... mellanmål/snacks och sådär

2011-03-07 11:48
jävla ekorre....

men det är ok, nötter är gott.

2011-03-08 11:48
Jag i ett nötskal!

2011-03-08 21:51
Varit vegan sedan jag var 12, (ville bara motbevisa nagon som pastod att det skulle vara svart). Trivdes sa mkt att jag fortsatte med det, och da bor papekas att jag aldrig rorde gronsaker innan dess. At kyckling och ris som alla andra kurder.
''Fuskat'' sen jag var typ 17-18. Har precis vant mig vid ost (som ar min stora karlek och anledningen till att jag slutade vara strikt vegan) men mjolk kan jag inte dricka, och agg faller mig inte i smaken heller.

Angaende det har med naring sa tycker jag att det ar valdigt simpelt, har alltid latit bli halvfabrikat for jag tycker inte att det ar frascht.. Sa eftersom allt lagas from scratch (ja nastan), sa kommer det ''pa kopet''. Aldrig haft naringsbrist och aldrig kakat tillskott, forutom B12 i perioder nar jag var i tonaren.
Det enda 'knepiga' ar att man far ata lite mer for att bli matt.. men det ar ju bara trevligt.

Humor, att det finns somliga som jiddrar om hur viktigt det ar att ata kott.. det FINNS vegeterianer/veganer som trivs med att ata det de ater, get over it, jag skiter fullstandigt i om den som sitter mittemot mig tuggar likdelar.

Poet

2011-03-08 21:55
At kyckling och ris som alla andra kurder.

Haha! Vet känslan. Alla kurder tyckte jag var dum i huvudet som barn eftersom jag tidigt vägrade äta typisk äcklig kurd-kyckling. Bleeey!

2011-03-08 23:35
Det här med att man skulle kunna bli populär om man skippade kött, och kanske då om möjligt ännu mer populär om man bara åt veganmat stämmer tyvärr åt helvete inte i mitt fall. Det är möjligt att jag är dålig på att presentera mig men jag har aldrig tyckt att vad man äter ska ha något att göra med vem man är som person.

Sen har jag alltid upplevt att gemene man tycker att vegetarianer är duktiga och veganer obekväma.

Den stereotypa vegetarianen kanske ses som hälsomedveten och akademiskt ambitiös, en frisk fläkt som föregår med gott exempel, med det undantaget att ingen annan skulle orka göra den enorma uppoffringen det innebär att nå upp till den här vegetarianens jesusideal. Så folk i vegetarianens omgivning skänker berömmande blickar även om de själva fortsätter att tugga på korv och dylikt. Det här gäller givetvis inte alla vegetarianer, många får sin del av skit dom med, men i mångt och mycket tycker jag det stämmer ganska bra. Beror väl på hur gnällig man är och hur känslig man är för syrliga kommentarer.

Jag vet inte hur det är med er andra men jag har svårt att ta åt mig sådär fruktansvärt mycket när någon som tuggar på en kokt korv skrattar åt att jag äter grönsaker.

Men det är som fredligare att använda ordet vegetarian, ibland verkar det som om folk verkligen förväntar sig att jag tänker kasta målarfärg på deras kläder eller hälla gift på deras chicken mc´nuggets bara för att jag svarar på deras fråga angående vad jag äter, och det är tyvärr ingen överdrift.

Därför kan det vara skönt med människor som anstränger sig för att vara världsvana och kunniga inom det mesta, din typiska stockholmare om man så vill. Även om dom inte kan ett piss skulle dom aldrig tillåta sig själva att framstå som okunniga eller förvånade över att någon kan vara vegan för det har dom sett sedan långt innan 80-talet och dom har alltid någon bekant som nästan är vegan, vad det nu innebär.

Jag ber er hoppa över ert försvar av människor från stockholm, det förstår väl jag att inte alla från stockholm beter sig på det viset. Det fick bli en symbol för upplysta individer helt enkelt, nu bor vi i sverige och stockholmare har ofta sett lite mer än folk från landet.

Hur är det med hälsan om man äter veganmat? Kanon. Jag är stark och vital utan större överdrifter eller en sekund på ett gym. Magen mår finfint helt och hållet tack vare min kost. Jag har ätit som jag gör i 9 år och mina ben har inte spruckit, jag har inte blivit fulare och mina naglar är hårda som diamanter.

Jag kan inte se en enda anledning att äta kött förutom att man tycker det är så pass gott att man inte kan sluta med det, eller för att man på något sätt är övertygad om att omöjligt kan vara frisk om man inte äter kött.

Och jag dömer absolut ingen om dom är övertygade om att man blir sjuk om man är vegan. Det är inte konstigare än att många växer upp med att tro att man får extremt svåra hjärnskador om man smakar på ganja en gång.

Jag har själv nojat en del på grund av allt man får höra angående sin kost. Det här med att få beröm för att man äter veganmat kan man glömma. Jag har mer fått stämpel som martyr om något. Att det jag gör är något farligt, ett beteende som ligger i riskzonen o.s.v. Det var det fösta skolans dietist sa till mig.

Småbarnsföräldrar sparar nog inte på krutet när det kommer till att baktala veganföräldrar, samtidigt som dom stoppar i sina egna barn prinskorv och kassler, som de påstår växer direkt i marken.

Jag tror inte att det alltid kan vara så lätt att ha småbarn om man är vegan, i alla fall inte här i sverige, inte än så länge. Man har nog ögonen på sig, så fort bebisen hostar kommer folk påstå att det utan tvekan beror på kosten.

Det jag vill ha sagt med det här är vad det fuck är det frågan om egentligen? Come on kom igen för fan, antingen pissar folk på att man inte äter något från djur eller så höjer dom ett ögonbryn.

Jag har aldrig varit den som sitter på fester och försöker tvinga folk till att sluta äta kött, jag har inte med mig utskrifter från djurens rätts hemsida som jag läser högt ur.

Jag förstår inte vart skon klämmer när folk som äter kött tycks bli provocerade av att jag inte gör det, jag blir ju inte provocerad av att dom äter kött. Frågan om varför jag inte gör det är ofta överflödig, uppbenbarligen tycker jag att det är bättre att inte äta kött i och med mitt val av kost, så om jag svarar varför kan folk bli irriterade och ta det personligt och då tycks de glömma att det var dom som ställde frågan och inte jag som tog upp det.

www.alexanderadiels.com

www.soundcloud.com/alexanderadiels

Antingen äter man inte kött för att man: Inte tycker om det, moraliskt/etiskt ställningstagande, miljöskäl, hälsoskäl eller religiösa skäl.

Men jag har ofta råkat ut för att jag blir en förespråkare för alla de anledningar utan att jag ens har nämnt varför jag äter som jag gör. Folk älskar att komma med kritik, jag har fått kritik för att jag drack juice eftersom den inte var ekologisk och innehöll socker, vad är det med er? Jag har väl aldrig påstått att jag tror att jag skulle få livsfarlig cancer om jag drack en liten festis.

Gud förbjude att man skulle tända en cigg (nu röker inte jag). Folk tycks dock konsekvent glömma att kritisera konsumtion av alkohol, som om det är ett fripass i sverige när det gäller hälskost, så länge man går på aerobics kan man vrålsupa varje helg, klämma in ett par after work och ändå titulera sig som frisksportare.

Så man får akta sig för vad man gör helt enkelt, det är tydligen helt okej att kritisera en vegan, men skulle en vegan kommentera vad en köttätare åt, allra helst vid matbordet, då skulle det braka lös i hela helvetet.

Så därför undrar jag ibland varför folk ens frågar varför man är vegan, 90% av gångerna kan dom ju gissa varför, det är mer sällan man endast skulle vara det av hälskoskäl därför undrar jag varför dom ibland verkar ta det personligt, som om jag direkt anklagar dom för att vara köttmördare.

Jag har många gånger fått kommentaren "Jag kan acceptera att du inte äter kött, men du ska GE FAN I VAD JAG ÄTER" förlåt, jag undrade bara om tjejen i kassan kunde låta bli att hälla på gräddfilssås på mina pommes frites.

Varför ska man behöva be om ursäkt och vara tacksam för att man blir accepterad för något som, (här släpps bomben) alla vet är det mest moraliska/etiska och smarta valet av kost. Att det är smart beror på att det helt enkelt är logiskt att det är mer energieffektivt att göra mat till människan direkt av exempelvis sojabönor i stället för att mata kossor med bönorna tills de slaktas.

Tänk på hur mycket vatten och foder som går åt för att en kossa skall bli stor, även om den inte lever så länge. I u.s.a går 80% av sojabönorna som odlas åt till foder åt kreatur (senast jag kollade) och det är ingen motherfucking veganpropaganda.

Är man vegan spelar det ingen roll om man har järnkoll på sin statistik och sina uppgifter, folk avfärdar det som veganpropaganda i en handvändning, speciellt självsäkra pappor.

www.alexanderadiels.com

Sen är det skillnad kulturellt, jag har en ingift faster som är italienska, hon har haft ganska svårt att förstå varför jag inte åtminstone kan äta ost men det här med att äta helt vegetariskt är inget modernt svennepåfund så jag ger ingen dispens i längden bara för att de har en annan kultur. Jag kan aldrig tycka att det är rättvist att jag ska få skit för något positivt.

För vem kan säga att jag skulle göra något fel? Försöker någon är det bara pinsamt, folk letar efter brister och inkonsekvens.

Det kan hända att en person avviker från samtalet de startade för att sedan komma tillbaka fyra öl senare. Då har dom filat på ett riktigt kraftullt argument som kan vara i stil med

"en mygga då????!?????? HADE DU HELLRE RÄDDAT EN MYGGA ÄN ATT RÄDDA DIN FAMILJ FRÅN ATT BLI STENHÅRT MÖRDADE, VA??!?!? HADE DU VA?!!? ÄR DU INTE EN VEGAN?"

Det här var jävligt gnälligt av mig, det låter som om jag vill gråta men det vill jag inte för jag vet att jag har fötterna på rätt väg.

Men det är aldrig någon som förväntar sig eller tar för givet att jag skulle vara en så kallad vegan, jag har alldeles för fina kläder, trots att jag uteslutande handlar på second hand (man kan se jävligt ballin´ut för en hundring, tro mig).

Men när det kommer fram påverkas jag ibland av att själva ordet vegan är så pass laddat och besudlat.

Alla människor får självklart se ut och bete sig hur de vill, men jag har aldrig trott att tjejer med dreads och anarkistkläder som delar ut flygblad till gamla tanter i päls kommer frälsa en inbiten köttätare, tyvärr.

Vill dom förändra måste dom gå undercover, föregå med gott exempel, få det att verka lättsamt och trevligt.

Den nya veganen måste bli betraktad som den ambitiösa vegetarianakademikern som går på zumba, friskis och svettis, power yoga och what the fucking kan vara, som allra helst nöjer sig med en cider på förfest.

Ordet vegan gynnas inte av så kallade dreadmongos som kedjeröker malboro eller av martyrer som äter makaroner och ketchup och kastar färg på gamla pälstanter. Jag tänker inte bli förknippad med det i alla fall, men jag står i alla lägen för vad jag äter, jag tycker bara det är synd att det skall vägas in så mycket i ett jävla ord.

OBS! Jag personligen kallar ingen för dreadsmongo, jag är långt mer på den kanten än någon canada goose-och-solglasögon-fast-det-inte-ens-är-sol-ute livsstil.

Jag bara säger att ungdomar som tror att de förändrar genom att skrika på folk som äter kött tar bara två steg bakåt hela tiden. Det funkar inte så, ingen människa vill bli påtvingad något, förutom en viss procent och de personerna brukar oftast hamna hos sceintologer eller andra sekter som tror att jesus har ett garage på någon hemlig planet.

Men man skall inte kalla någon för dreadsmongo, det är inte ens fult att ha dreaddat hår, jag ser inte ner på någon, det jag tog upp var stereotyper och känner man sig träffad ber jag om ursäkt. Jag var tvungen att ta upp exempel för att förklara vad jag menade.

Sammanfattningsvis vill jag bara säga att kan vi inte bara alla get along och vara happy med mera. Ta det lugnt, you say tomatoe i say min huvudsakliga föda.

Här är för övrigt några recept jag lade upp för länge sedan, den här bloggen är icke verksam.

http://alexadiels.blogg.se/2008/september/
www.alexanderadiels.com

2011-03-09 00:15
BC99 Jag äter mejeriprodukter och ägg (hönsmens omnomnom). För min del handlar det inte om någon form av ställningstagande, då hade jag blivit vegan som jag känner är det enda rätta - annars är det ju fan bara hycklande. Observera att alla som känner sig som världens jävla djurvänner och veggos inte behöver känna sig träffade utan bara kan tänka att jag är ett dumt troll.

Vissa näringsämnen är i alla fall ganska svåra att få i sig och detsamma med proteiner om man skippar allt från djur. Akut B-vitmainbrist har jag hört att rätt många har fått. Observera att jag nu ser till min egen livsstil och att jag skiter i alla tillskott.

Folk som geggar om att "det inte är så svårt" kan sluta vara så jävla dryga. Det beror helt på hur man är som person, vilken livsstil man har, hur mycket pengar man har, vilka människor man har omkring sig osv. För vissa går det smooth att ändra kost, för andra är det jobbigt. Deal with it.
I love

2011-03-09 00:54
Fast vill man inte äta glass och godis så äter man inte glass och godis oavsett om man är sugen eller inte. Självklart är vissa mer sockerberoende än andra, men mitt jämförande är relevant i och med att det är ett ganska svagt argument att påstå att man är fysiskt och mentalt beroende av animaliska produkter.

Självklart kan det vara lite jobbigt att äta 100% vegetariskt emellanåt, men det blir bara lättare och lättare, samtidigt är det lite vad man gör det till.

Jag har alltid upplevt det som så att de som skyltar med det mest och gör det till en statusgrej att vara vegan är de som faller av tidigast.
Dom tuffa och progressiva i skolåldern som gick från kommunist till anarkist + vegan var de som vände kappan först. Så har det alltid varit.

Men vill man inte äta kött så gör man ju inte det, oavsett om det är modernt eller vad kompisarna gör.

Sen kan man ju givetvis tycka att det är fel att äta kött men ändå göra det av olika anledningar, det har ju med viljan och orken att förändra hela sin kosthållning, men att det inte skulle gå är en dålig ursäkt tycker jag.

Jag säger inte att man är dålig för att man äter kött, då skulle ju majoriteten av befolkningen vara dumma och dåliga vilket så klart inte stämmer.

Men i stället för att ha en anledning till varför man inte kan sluta äta kött kan man ju bara erkänna för sig själv att man helt enkelt inte gör slag i saken.

Vill du få något gjort? Gör det själv!

Lagar dina föräldrar käk åt dig när du bor hemma, laga din egen mat om dom inte vill laga vegetariskt.

Jag vill inte komma med några pekpinnar även fast det verkar som det nu. Men vill man verkligen inte äta kött så kommer man ju förr eller senare sluta med det, även fast det i början blir jobbigt, inte minst med alla underfundiga kommentarer från släkt och vänner.

För är man ny på det är det öppet mål tydligen, då är det precis som om det inte gills eftersom man minsann fortfarande åt kött för en månad sedan.

Angående b-12 med mera så skall man nog vara varsam. Jag äter en tablett dagligen när jag äter mat, den innehåller dagsbehovet av samtliga mineraler och vitaminer, inklusive d-vitamin. Jag äter också en mun linfröolja.

Vissa tycker att det är hyckleri att äta tillskott, kan man inte få det av naturen så är det i teorin inte konsekvent.

Men man kan få allt man behöver från naturen, det är bara bra att vara på den säkra sidan.

Att maten skulle vara dyrare kommer jag aldrig kunna hålla med om. Jag är ingen storkonsument av något, vare sig kläder eller övrigt, men jag har ett väldigt billiga matutgifter och det har jag alltid haft sedan jag flyttade hemifrån, csn-pengar har stadigt blivit över på kontot. Till viss del på grund utav att jag inte äter pizza och dylikt ute, men det kan man låta bli även om man äter kött så det är inget argument.

Bönor är inte dyrt, sojamjölk och liknande är obetydligt dyrare om man jämför med vad man sparar in på att äta baljväxter och inte lax och kycklingfilé.

Däremot vet jag att qourn (stavning?) och liknande är relativt dyrt, men det jag menar är att man inte måste byta ut varenda kötträtt med vegetariska halvfabrikat.

Gillar man absolut inte böner är det så klart en annan sak.

När det gäller matutgifter tror jag att man sparar in mest på att inte äta dyrt matbröd flera gånger om dagen o.s.v. I stället för att äta lagad mat en extra gång t.ex.

Jag upplever verkligen inte att jag äter fattig mat men jag tycker väldigt mycket om böner och linser med mera.

Alltså efter vad jag har skrivit här så förstår jag mycket väl att jag kan framstå som präktig och snusförnuftig, men märk väl att jag inte pratar på såhär om vad jag äter ute i verkliga livet, folk hade aldrig orkat det och jag har alltid velat göra en så liten och enkel sak som möjligt av vad jag äter.

Jag har aldrig gått runt och varit imponerad av mig själv, därför kan jag blir lite störd när folk stadigt får för sig att jag skulle tycka att jag var en djurens hjälte.

Hade jag däremot fått mycket beröm, många klappar på axeln, varit i ett vegankompisgäng o.s.v, då är det mycket möjligt att jag hade blivit högfärdig och sett mig själv som lite bättre än alla andra som åt kött.

www.alexanderadiels.com

2011-03-09 00:54
Angående matpriser, jag förstår att en fattig familj som lever på existensminimum inte har råd att tänka på djur i första hand, men det är samhällets fel, inte deras.

Det enda jag vill ha sagt angående priser är att många gör en för stor sak av det, att det skulle vara en lyxig fördel att kunna ha råd med något så exklusivt som veganmat när man emellanåt kan få höra att man äter kaninmat.

Men det är ju vad man gör det till, vill man äta veganost och vegankorv varje dag är det klart att det (än så länge) blir dyrare.

Men det är ju för att konsumentgruppen är liten men stadig, Ica kan ta 400kr för ett jävla smörpaket bara för att dom vet att jag inte köper det som är billigare eftersom det innehåller d-vitamin från fårull o.s.v. En medveten och konsekvent konsumentgrupp kan företagen pressa på hur mycket som helst och det gör mig irriterad.

Alla fattar väl att om kossorna i u.s.a äter sojabönor bordet det väl inte vara rimligt att jag ska behöva betala nästan 40kr för 10 frysta sojabönor som jag själv får plocka ut ur skidan.

Så visst har många samtidigt rätt i att mycket av det är dyrt, men ju fler som handlar desto billigare kan det bli.

Tänk er själva om alla hade ätit kött varannan dag i stället för varje dag, det hade halverat konsumtionen av kött (uppenbarligen). Tänk vad nya vegetariska alternativ det hade kommit då, till mycket bättre priser i och med en större konkurrens.

Men än så länge får man konsumera lite smartare. Att göra en linssoppa kostar ju inte många kronor. Att koka egna bönor är billigt som helvete.

Det är pinsamt att vissa affärer tar 40 kr för tre små burkar med runt 100g bönor i. Vad tror dom att man ska garnera efterrätten?

Att maten skulle vara dyrare kommer jag aldrig kunna hålla med om. Jag är ingen storkonsument av något, vare sig kläder eller övrigt, men jag har ett väldigt billiga matutgifter och det har jag alltid haft sedan jag flyttade hemifrån, csn-pengar har stadigt blivit över på kontot. Till viss del på grund utav att jag inte äter pizza och dylikt ute, men det kan man låta bli även om man äter kött så det är inget argument.

Bönor är inte dyrt, sojamjölk och liknande är obetydligt dyrare om man jämför med vad man sparar in på att äta baljväxter och inte lax och kycklingfilé.

www.alexanderadiels.com

2011-03-09 00:55
Däremot vet jag att qourn (stavning?) och liknande är relativt dyrt, men det jag menar är att man inte måste byta ut varenda kötträtt med vegetariska halvfabrikat.

Gillar man absolut inte böner är det så klart en annan sak.

När det gäller matutgifter tror jag att man sparar in mest på att inte äta dyrt matbröd flera gånger om dagen o.s.v. I stället för att äta lagad mat en extra gång t.ex.

Jag upplever verkligen inte att jag äter fattig mat men jag tycker väldigt mycket om böner och linser med mera.

Alltså efter vad jag har skrivit här så förstår jag mycket väl att jag kan framstå som präktig och snusförnuftig, men märk väl att jag inte pratar på såhär om vad jag äter ute i verkliga livet, folk hade aldrig orkat det och jag har alltid velat göra en så liten och enkel sak som möjligt av vad jag äter.

Jag har aldrig gått runt och varit imponerad av mig själv, därför kan jag blir lite störd när folk stadigt får för sig att jag skulle tycka att jag var en djurens hjälte.

Hade jag däremot fått mycket beröm, många klappar på axeln, varit i ett vegankompisgäng o.s.v, då är det mycket möjligt att jag hade blivit högfärdig och sett mig själv som lite bättre än alla andra som åt kött.

Angående matpriser, jag förstår att en fattig familj som lever på existensminimum inte har råd att tänka på djur i första hand, men det är samhällets fel, inte deras.

Det enda jag vill ha sagt angående priser är att många gör en för stor sak av det, att det skulle vara en lyxig fördel att kunna ha råd med något så exklusivt som veganmat när man emellanåt kan få höra att man äter kaninmat.

Men det är ju vad man gör det till, vill man äta veganost och vegankorv varje dag är det klart att det (än så länge) blir dyrare.

Men det är ju för att konsumentgruppen är liten men stadig, Ica kan ta 400kr för ett jävla smörpaket bara för att dom vet att jag inte köper det som är billigare eftersom det innehåller d-vitamin från fårull o.s.v. En medveten och konsekvent konsumentgrupp kan företagen pressa på hur mycket som helst och det gör mig irriterad.

Alla fattar väl att om kossorna i u.s.a äter sojabönor bordet det väl inte vara rimligt att jag ska behöva betala nästan 40kr för 10 frysta sojabönor som jag själv får plocka ut ur skidan.

Så visst har många samtidigt rätt i att mycket av det är dyrt, men ju fler som handlar desto billigare kan det bli.

Tänk er själva om alla hade ätit kött varannan dag i stället för varje dag, det hade halverat konsumtionen av kött (uppenbarligen). Tänk vad nya vegetariska alternativ det hade kommit då, till mycket bättre priser i och med en större konkurrens.

Men än så länge får man konsumera lite smartare. Att göra en linssoppa kostar ju inte många kronor. Att koka egna bönor är billigt som helvete.

Det är pinsamt att vissa affärer tar 40 kr för tre små burkar med runt 100g bönor i. Vad tror dom att man ska garnera efterrätten?

www.alexanderadiels.com

Poet

2011-03-09 09:39
Jag är för nyvaken för allt det du skrev, Alex. Lovar att läsa det senare idag :)

2011-03-09 10:40
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men:

Som Irrationell skrev så är det inte alls dyrare med vegomat, om du har framförhållning. Jag köper till exempel aldrig bönor i burk. Jag köper en stor mängd torra bönor och kokar upp en gång i månaden. Fast o ena sidan så använder jag aldrig köttsubstitut(som vegokorvar o annat tråkigt), men o andra sidan så köper jag bara vegomjölk (i strävan att leva så veganskt som möjligt)

Alla ni icke-köttätare här på Whoa, hur ser er menyer ut? Vad äter ni hemma?
Denna veckans middagsmeny(gjorde just den, den börjar inte på måndag för mig):

Måndag: Spagetti och "köttfärssås"(med röda linser o grönsaker)
Tisdag: Hemgjorda kikärtsbiffar, stekt potatis och spenatsås
Onsdag: Grönsakssoppa med gröna linser samt vitlöksbaguette
Torsdag: Lasagne m sallad
Fredag: Maffig baguette med överblivna biffar o fett med grönsaker och annat gott
Lördag: Bönsallad(matig) med morotstzatziki
Söndag: Hittar på något av det som blivit över av veckans varor. Gärna något som jag kan göra storkok av (så att jag har lunch i några dagar)

Ett annat tips är att göra massor med biffar och frysa in. Eller ja, massa annan mat med och frysa in (lasagne, grytor, piroger, minipizzor). Det är inte alla som pallar laga mat varje dag.

åh, vad hungrig jag blev nu..

2011-03-10 01:17
Orkar inte läsa vad alla skrivit men har varit vegetarian i 5 år, vegan i 7 månder. Yallafall.. tänkte bara tipsa dig om den najsa siten
http://www.ivu.org
Där har du svinmycket recept som är helt veganska, från hela världen. Flertalet av dem jag prövat känns genuina, dvs inte försvenskade/amerikaniserande utan är kryddiga och intressanta. Inte världens sexigaste design på sidan men det är värt det om man står ut med avsaknaden av bilder osv.

Mitt tips till dig är att redan nu börja samla på recept som du tycker är goda. Varje gång du lagar något nytt som du blir nöjd med, skriv ut/skriv av receptet och sätt det i en pärm. Ganska snart har du samlat på dig massvis med fina rätter och det känns inte lika svårt längre att komma på vad du kan laga.
Här är också en sida dedikerad till att leva billigt som veggo:
http://lbveg.com/
och här är en svensk näthandel där du kan bulka upp med torrvaror, typ sojaprotein av olika slag.
http://www.vegshop.se/

Annars kan jag rekomendera en tur till ditt lokala bibliotek, bor du i huvudstaden så har det vid Odenplan ett par meter med vegetariska kokböcker. Min favorit heter World Food Cafe och är sjukt inspirerande.

Det varierar såklart lite vad man gillar för mat men för mig som gärna lagar asiatiskt och afrikanskt så är det guld att kunna få tag på billiga och bra kryddor. Matrebellen-butikerna eller din lokala "turkaffär" har oftast ett stort sortiment.

Ja det var det. Lycka till så mycket!

2011-04-27 02:31
Jag kör på lakto-ovo-vegetarianism, alltså inget kött, men käkar ägg och mejeriprodukter (om de saknar löpe, dvs). Jag har inte märkt några hälsoskillnader sedan jag började käka vegetariskt, tränar på gym 5 dagar i veckan och kör lite kampsport, och det går hur bra som helst. Det enda jag tänkt på är att jag blivit mycket piggare, svårt att bli trött på kvällarna osv. - men jag vet inte om det är kopplat till vegetarisk mat eller något annat.

Det är inte svårt att få i sig det protein man behöver genom lakto-ovo-vegetarisk kost; käkar mycket ICA-kvarg (då den, till skillnad från t.ex. Kesella, inte är gjord med löpe), ägg/äggvita och bönor, tofu, samt lite quorn-/sojahalvfabrikat då och då - och proteindrinkar i samband med träning. Annars käkar jag mycket grönsaker, ris, äggnudlar, olika sorters pasta, osv. Funkar hur bra som helst, tycker jag; och är inte dyrare än "vanlig mat", om du inte går bananas på halvfabrikaten (typ quorn, hälsans kök, etc). Min "standardrätt" (jag hatar att laga mat haha) brukar bestå av något i stil med 3 äggvitor och ett helt ägg, massvis med valfria grönsaker (i regel frysta wokgrönsaker, bra blandning), ris/nudlar/pasta, och en halv burk bönor (eventuellt med en tärnad quornfilé om det finns tillgängligt). Sen steker man bra ihop allt i en stekpanna. Varefter jag brukar blanda ICA-kvarg och vitlöksdressing som nån slags sås till. Gott som fan, imo! :)

Sen finns det ju allt möjligt du kan göra vegetariskt; som halvfabrikat finns ju "kött"bullar, korv, burgare, färs, filé, pytt, osv. - men det är ju tyvärr ganska dyrt. Överhuvudtaget tycker jag att det är ganska lätt att vara (lakto-ovo-)vegetarian idag; det mesta du behöver finns i valfri livsmedelsbutik, och de flesta restauranger har vegetariska alternativ. Min största farhåga när jag började käka vegetariskt var förmodligen proteinet, men det är inga som helst problem om du käkar mycket ägg/mejeriprodukter och/eller baljväxter i kombiantion med spannmål (då aminosyrorna i baljväxter och spannmål kompletterar varandra). Någon vitaminbrist har jag inte heller märkt av, men jag käkar iofs multivitamintabletter då och då (och det gjorde jag även när jag käkade kött), så det spelar kanske in.
Cyclones
Poet

2011-05-05 02:15
Yeah jag diggar soyafärs jävligt mycket då det smakar nästan exakt som köttfärs. Köpte lite torskade soyastrimlor som när man kryddade smakade och såg ut som kyckling. Jävligt puligt!

Tycker det är snorgott med vegetarisk mat faktiskt! Kanske för att jag inte längre behöver oroa mig för att bita i äckel som fett, ådror och brosk! Bara tugga i mig maten bekymmerslöst :)

Har ätit kött (nöt) en gång sen jag skrev tråden och det var hos min syrra när hon fyllde år. Ville inte vara petig och hålla på och böla med det så jag åt det. Absolut inget jag saknade. Roliga är att min syrra nu sedan en vecka tillbaks ska pröva att vara vegetarian i en månad för att se hur hon mår av det.

2011-05-05 04:41
BC :O
Och självklart, hur pass frisk är man som vegetarian? Känns som alla vegetarianer jag möter alltid är bleka och saknar typ noll livsglädje.

uhm... har du sett mig dom gångerna vi har träffats, människa? hahahahaha
jag har varit veggo i 21 år. nej. är inte blek eller saknar livsglädje. :D

jag vill kunna ge dig tips här, men det är så sjukt svårt just för att det är så enkelt och vanligt för mig att vara såhär. det är liksom normalt... hm... måste tänka ut lite tips.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2011-05-05 07:56
Jag orkar inte läsa allt i tråden men såg några bilder så jag antar att den handlar bl.a om vad man kan laga för god vegetarisk mat, så jag passar på att tipsa om något jag lagade här om dagen som blev riktigt lyckat:

Grönsaksbiffar:
Några potatisar
Några morötter
Broccoli
Vitlök (jag rev i en klyfta, hade tyvärr ingen gul eller röd lök som förmodligen hade gjort biffarna ännu godare)
2 ägg
Majsmjöl (Vet inte exakt hur mycket, hällde bara i på måfå)
Ströbröd (samma)
Salt och kryddor
Frysta örter (bl.a basilika)

Kokade broccolin så den mjuknade lite och mixade den grovt med stavmixer. Rev ner potatisen och morötterna och blandade allt i en bunke. Stekte biffarna i olivolja. Dom blev riktigt goda, mycket godare än quornburgare.
Tyvärr så åt jag dom med ris och en sås som jag slängde ihop av soygurt och vitlök och det blev lite mjäkigt. Men morgonen efter gjorde jag en dubbelmacka av resterande biffar och den blev sjukt god!!!

Nästa gång jag ska göra vegoburgare kommer jag göra såna biffar och kanske slänga i lite bönor/kikärtor också.
Poet

2011-05-05 11:23
Köpte lite torrkade soyastrimlor som när man kryddade smakade och såg ut som kyckling. Jävligt puligt!

Inte torskade som jag skrev först haha
Producent

2011-05-07 10:54
Har också funderat på det här med att skära ner på kött. Sedan något år tillbaka upplever jag att min kropp blir mycket mer uppsväld (eller vad man nu ska säga) när jag äter mer eller mindre rena kötträtter (utan mycket annat till)

Och då min tjej är vegetarian så ser jag det som ett utmärkt tillfälle att prova lite nyare mat. Så kommer hålla koll på den här tråden :D Måste faktiskt säga att en del Quorngrejer smakar mycket bättre än det som dom ska föreställa.

Quornkorv > Vanlig korv osv.

Så innihelvetes dyrt med sånt bara.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Poet

2011-05-07 14:15
Jotohananen: Som många andra skrev i tråden så behöver man inte alltid ta köttsubstitut. Och sen nu några månader in det hela så känner man faktiskt att man inte saknar kött så mycket som man trodde att man skulle göra.

2011-05-07 16:55
Älskar kött. Men jag skulle kunna tänka mig att köra 1-2 dagar i veckan där jag bara äter vegetarisk kost. Men det får nog vänta lite ;)
Poet

2011-05-07 17:41
Kitty: Min vän äter bara kött på helgerna (kyckling främst, nötkött har han lagt ner helt nästan) och det är sinnessjukt vad mycket han gått ner, speciellt kring magen. 11 kilo på två månader. Hans hy har blivit mycket bättre också.

Med andra ord, pröva, om inte för de hälsosamma fördelarna, så rent ekonomiskt.

2011-05-07 23:24
Hur orkar man leva på bönor, soja och linser?? Äta det dag ut, dag in. Det är inte änns gott!

Usch,, tacka vet jag tjocka grillade köttbitar, mm..

Och som någon sa tidigare. Sen när blev det djurplågeri att slakta ett djur?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Poet

2011-05-08 03:23
DGAF: Hahaha