I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

verkar som ingen gillar somalier

Övrigt - Blandat

Producent

2011-02-18 15:48

verkar som ingen gillar somalier

hänger ganska mycke på flashback o ser ständigt nya trådar ploppa upp hela tiden ang somalier. Nästan alla verkar ogilla dom även invandrare som inte är somalier.

Somalier har gift sej med sina kusiner i generationer. Detta för att behålla hemgiften inom klanen. Hemgiften är boskap. Man byter helt enkelt ett par kor mot en kvinna. Detta kusingifte har lett till grav inavel. Effekten är en IQ så låg att de klassas som efterblivna. Att de är analfabeter är inte för att de inte lärt sej. De kan inte lära sej, de har för små hjärnor. Dessutom har de mycket fysiska defekter, också pgr. inavel. Lägg där till att de kommer från ett land där man aldrig har haft demokrati, banker, trafik organiserad i höger och vänster filer, eller toaletter.
Här i Sverige fortsätter de att leva i klaner och gifta sej med sina kusiner. Alltså den enda skillnaden här är att de lever på bidrag i stället för att fösa kor.

en snubbe som skrev detta på flashback ang just somalier...varför denna avsky mot dom?? jag personligen har inget mot dom alls ser dom som vilken invandrare som helst som bor i sverige...när även andran invandrare börja kasta skit på dom så börjar man undra va feler är...

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2011-02-18 16:07
att tro att flashback är en spegel av verkliga livet är ett stort misstag.

2011-02-18 16:49
litar du på vad någon skriver på flashback?

Spoileridiot
Dra åt helvete
Producent

2011-02-18 17:19
Det där låter som rasbiologi för mig.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-02-18 17:29
Ska sanningen fram så gillar nog ingen somalier. Men tror knappast de är dummare är andra. Det beror väll snarare på att stora delar av landet är jävligt mkt efter.

Groupie

2011-02-18 17:36
Det är världens minst utvecklade land, utan en fungerande regering etc.

Men att de har en massa fysiska defekter och lägre IQ, det är riktigt skitsnack. Att över 60% av de vuxna är analfabeter har inget med IQ att göra hahah.

2011-02-18 17:45
Det där låter som rasbiologi för mig.

+1

Ska sanningen fram så gillar nog ingen somalier.

Tala för dig själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-18 20:56
Min personliga teori om varför en del ogillar just somalier, så är det för att de kombinerar de två saker som flashback-rasisterna fruktar allra mest - de är både afrikaner OCH muslimer

2011-02-18 21:12
Där jag jobbar bor det ca 30% somalier, dvs de flesta som kommer in i min butik är just somalier. Få har jobb och ingen är kreditvärdig så de tittar mest och frågar vad priserna är. Skall också tilläggas att där jag jobbar bor det så gott som bara invandrare (Grönland/Oslo). Ingen här gillar somalier har jag märkt. Turkarna hatar dom, egyptierna hatar dom, pakistanierna hatar dom, sydamerikanerna hatar dom osv osv.

Javisst att det går att irritera sig lätt på personer som bara går på bidrag, tuggar kat (70% av somalierna i Oslo) och skriker mest hela tiden men att så snabbt döma ut alla somalier som lägre stående varelser med lägre IQ osv osv som alla på Grönland verkar göra kan jag inte gå med på. Känner att jag dagligen får försvara somalierna när jag snackar med andra här som också är invandrare men inte somalier. Alla verkar väldigt snabba med att döma ut hela deras folkslag och få lyssnar egentligen på mina synpunkter.

Är bekant med och har träffat många unga somalier som är som vilken person som helst men trådskaparen har en poäng här, ALLA verkar hata just somalier och ser inte på saken på samma sätt. Det är liksom människor vi pratar om, ALLA är inte likadana. Det finns efterblivna somalier precis som det finns efterblivna andra nationaliteter. Som en parallell kan jag säga att de få norrmännen som bor här nästan alltid kommer in i butiken och luktar sprit. Sjukt vanligt. Ska man då påstå att alla norrmän är alkoholister för att man på ett ställe i en situation ser just norrmän som är alkade?

2011-02-19 00:35
JA fyfan norrmänn jävla mumintrolls kopier! Hatar deras sillsupande, kommer till sverige för att få godare sprit!

2011-02-19 00:45
Ja somalier är det ju så jävla fel på ojoj sjut dom allihopa dem ska bort

2011-02-19 01:10
Somalier står ju för en jävla massa jidder och bråk..och är ofta skrikiga med...så folk tappar tålamodet. Inget konstigt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-19 01:14
Äh det är väl ett större problem än så egentligen, men det är väl det folk stör sej på mest..

2011-02-19 02:11
Hahaha!!! Du är faktiskt inte ute och cyklar helt där.
Kurder kan hata turkar pga deras historia tillsammans osv, men det verkar som att det är sjukt många, invandrare OCH svenskar, som verkar hata somalier utan någon större anledning.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2011-02-19 11:59
älskar somalier
Young gunna married to the streets no wedding ring
Poet

2011-02-19 12:14
Varför skulle man egentligen hata somalier?
At the gates of Eternity...

2011-02-19 13:44
179an somaliebussen!!

Poet

2011-02-19 14:04
Och alla andra bussar är fulla med svenskar. Your point?
Toastare

2011-02-19 14:52
Jag avskyr det "nya Sverige" då många tror att det är helt okej att vara dumma i huvudet och ha vidriga åsikter. Okej, så var det innan SD kom in i riksdagen också..men att alla dumhuvuden nu tvunget måste berätta deras åsikter får mig att kräkas. Alla smygrasister fiser ut sina fördomar och vill värva en.. vill veta om man är med eller emot.

Nu består ju FB mest av lågbegåvade folk som lever sitt liv genom internet eller pundare eller en blandning av båda två.

och annars tror jag Latinaa är inne på rätt spår.. muslimer från afrika. Två saker som är så långt ifrån svenska landsbygden och glesbygden som man kan komma.
Jag skyller allt på Emma!

2011-02-19 15:07
eller att de helt rnkelt är längst ner i värdeskalan. Bland de; fattigaste, lägst utbildade, mest krigs/konfliktdrabbade (därmed också mest traumatiserade), minst moderna samhällen, (efter klassiska västerländska skönhetsideal) fulast mm.

Dessa och säkerligen fler anledningar gör att de räknas som efterblivna, icke fullvärdiga människor och hamnar således längst ner i invandrarstatus.
En statusskala, om jag har uppfattat saken rätt, toppas av västerländska invandrare (tex. folk från balkan) och andra folk som funnits här länge (tex. latinamerikaner, turkar, assyrer, iranier mfl), medans asiater, romer och afrikaner i allmänhet, somalier i synnerhet är längst ner å får ta skit från alla grupper i toppen inkl. svenskar.

detta är åtminstone bilden jag har fått av skolans situation i förorter, detta fallet bergsjön göteborg
Mabuhay!
Poet

2011-02-19 15:31
Daddy-Dan: Det är ju sorgligt men sant, det du säger. Jag undrar nästan inte om den invandrade vita amerikanen/britten (som är hetero) inte är mer värd än sin svenska motsvarighet i svenska samhället och därmed högst upp i hierarkin?

Jag baserar detta på att om en jänkare eller britt snackar engelska på bussen, så är det ingen som bryr sig annat än man blir lite glatt nyfiken. Hade det dock varit bosniska, arabiska eller somaliska så hade ju folk automatiskt börjat tänka "detta är Sverige, kan han inte snacka svenska eller?". Har du en engelsk brytning så är det bara charmigt, har du en arabisk brytning så blir du nekad jobb.

2011-02-19 18:23
Här i Norge är det också ett stort problem med media. De utmålar väldigt ofta invandrare negativt, särskilt somalier. Begår en norrman ett brott står det person, begår en person med invandrarbakgrund ett brott står det "utlending". Satt idag hos thailändarna och käkade gott, slog upp dagens näringsliv och minsann har de inte hittat ännu en ny vinkling? Artikeln handlade om att en stor del ur den somaliska populationen påstås ha nära kopplingar till den organiserade piratverksamheten i Somalia. Bakgrunden till artikeln var en norrman som är skeppsredare och hade sagt i media att man borde avrätta piraterna på plats på skeppet vilket har väckt stor avsky hos många.

Norge som är väldigt dominant på just skeppsrederi och fraktverksamhet har en stor del skepp som trafikerar där nere. Känns som det är mycket såna artiklar hela tiden i media hur det ska vinklas och hittas saker att angripa. Media har t.ex. överdrivit fenomenet "moralpoliti" på Grönland å det grövsta, dvs moralpolisen. Ett par incidenter där homosexuella blivit misshandlade av somalier för att de just är homosexuella, är inte närheten tillräckligt för den massiva kritik och "dra-alla över-en-kam" retoriken som flödar i media här. Drygt land detta egentligen.. Haha.. Jaja, men så fort jag sparat ihop nog med pengar drar jag till mitt kära Spanien och stannar för gott. Orka med 8 månader vinter, stress och pisstråkigt samhälle och attityder.

Rasism finns dock överallt, man ska inte vara blåögd och tro att gräset alltid är grönare på andra sidan. Dock är det skillnad. Skillnaden är att i många länder så finns det en öppen rasism hos en del av befolkningen och man är medveten om detta och pratar runt det medan här uppe får jag ofta känslan att nästan alla etniska svenskar eller norrmän hyser främlingsfientliga åsikter men i smyg. Har sagt upp vänskapen med många, många personer som hostar ur sig sån dynga helt plötsligt från ingenstans. Man trodde man kände dom liksom. Personer som har vänner eller kollegor som är invandrare och är trevliga med dem men så fort de sitter med bara etniska svenskar, på lunchrummet eller liknande så börjar allt möjligt trilla ur dom.

2011-02-19 18:26
Och tro mig, många invandrare är uppe är lika jävliga på det. Har dissat lika många bekanta som är från mellanöstern och slänger ur sig dynga om afrikaner, hur de är apor osv. Gemensamt är väl fan nästan att de flesta människorna på planeten är småaktiga, dryga, fördomsfulla och korkade jävlar? Haha..

2011-02-20 01:27
eller att de helt rnkelt är längst ner i värdeskalan. Bland de; fattigaste, lägst utbildade, mest krigs/konfliktdrabbade (därmed också mest traumatiserade), minst moderna samhällen, (efter klassiska västerländska skönhetsideal) fulast mm.

co-sign !
Ignorance is venomous, and it murders the soul spreading like a virus running rampant, out of control.
Poet

2011-02-20 03:49
GAIA: Jag som halv kurd och halv etiopier känner igen det där. Många kurder som inte kan acceptera att jag är "halv neger" och blir liksom helt konstiga efter att man berätta vart man är ifrån. Är det något jag hatar så är det fan invandrare som tror att bara för att de inte är "längst ner på skalan" att de är safe. I rasisters ögon så är vi all the fucking same. Typ som juggar och iranier som röstar på SD. Någonstans tror de att de inte räknas som blattar. Give a nigga a fucking break!

2011-02-20 11:47
Undra om det finns nått land lr nån stad som inte har rasister :P

2011-02-20 13:25
Jag har inget emot folkslag så, men somalier (precis som andra blattar, eller fulla svenskar) är tvärjobbiga ibland, blev tryckt mellan två hootchiemamas igår och åtta barn, ena framför mig andra bakom mig och så försöker dom gå brevid varandra ba mosa skiten ur mig. Ja hojta till att dom skulle softa lite men inte en min från dom.

Men flashbacksvennar ska inte säga nåt, eller nån över huvud taget, men det är bara att gå ut nykter på krogen för att se hur fucking skämmiga människor är.
 http://www.myspace.com/murderdem
Producent

2011-02-20 20:45
jag gillar dom inte.
Producent

2011-02-21 12:08
Jag tänker på Hawa Ahmed som vann Top Model Stockholm 2007 och är från Somalia.

Och rapartisen K'NAAN är från Somalien.
Så någon måste ju tycka om Somalier.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2011-02-21 12:32
Nate: Dawg, du ser väl vad som är fel med ditt inlägg redan från början?

2011-02-21 14:45
BC99 P27

Att man blir glatt nyfiken är för att man förstår vad de säger.
Du hade blivit glatt nyfiken om du kunde arabiska, bosniska etc med

Inget konstigt att folk blir irriterade när man inte förstår, även om det inte är ens ensak vad andra snackar om på bussen.

Sedan att britter och jänkare hamnar högre upp är för att det är den "anglosaxiska kulturen" vi ser upp till i Sverige för tillfället.
Poet

2011-02-21 14:51
Rav: Tror det ligger djupare i det än bara att man förstår vad de säger. Ponera samma scenario fast två fransmän som snackar franska. Fascinationen hade nog varit på samma nivå, trots att många inte fattar vad de säger. Handlar helt enkelt om "accepterade" språk och "blattespråk" som ingen vill ha med att göra.

Well du sa det ju själv, det har inte med andra människors beeswax att göra vad någon annan språkar på för språk. Så varför bli irriterad för? En sak om de skriker och har sig, det är ju irriterande oavsett vilket språk det än är på.
Producent

2011-02-21 23:23
Blir arg när jag läser sånt här, jag är uppväxt som en del i en förort och det är jag stolt och glad över, hade jag vuxit upp i exempel Askim så hade jag nog präglats av deras ignorans, men hoppas verkligen jag inte hade det ändå.

Varför skall folk än idag hålla på att sätta folk i kategorier, stämpla etniska grupper etc, detta är något som Hitler gjorde.

Jag själv ser inte hudfärg eller etniskt ursprung, för mig så bevisar du dig själv vem du är, vem du är som individ för vi är alla individer trots att något så korkat som en landkarta förenar oss.
Bara för att ett streck ritats tvärs o kors över hela jorden är vi mindre människor för det, skall vi behöva behandlas olika för att man tog över områden och ritade gränser osv, nej vi är alla människor med lika värde och dess värde kan endast tas ifrån dig med dem handlingar du gjort och inte vart du kommer ifrån !!

FUCK ALLA ER SMYGNASSAR, Länge leve det multikulturella samhället
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-02-21 23:38
BC99
Tror att d ligger i om man förstår språket eller inte. Det handlar även om att respektera varandra. Att prata ett språk som omgivningen inte förstår ger misstankar. Snackar d om mig, snackar d om mina vänner, snackar de bull. D flesta förstår engelska och då vet du om d snackar om dig eller inte.

Rasism har ingen färg, inget ansikte eller land. Alla är potentiella rasister.

tycker att du själv låter lite rasistisk mot skandinaver i dina inlägg.

---------------
Sen att använda sig av vem som begår brott eller inte, är bara dumt.. Typ alla människor bryter mot lagar, men d som är mest desperata eller respektlösa åker fast.
---------------

Nästan alla i Sverige har någon i familjeträdet som är från annat land, så att vara svensk handlar om att ha levt i landet.(Inte om man är blond och blåögd). Man har utstått varga vintrar, blåsiga höst dagar, blomstrande vår och regniga sommrar. Man är svensk om man sitter på internet eftersom det är för kallt och mörkt för att vara utomhus och prata med vanliga människor.Eller när man klagar på typ allt som går, eftersom man är van att regeringen eller någon bestämmande ska fixa det. Istället för att ta saker i egna händer.

för övrigt har jag endast träffat bra människor som har ursrung från Somalia.

-? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2011-02-21 23:41
BC99 P27

Hatar sånt också, sjukt drygt..

Särskilt här hatar alla på alla typ. Enda gemensamma nämnaren är väl att ingen tycker om just somalier och ALLA hatar zigenare. Tröttsamt att höra en del kurdiska vänner slänga sig med skit om afrikaner, juggepolare som snackar ner muslimer, asiater som typ har fördomar mot allt och alla. Fan, svinmånga asiater här håller sig bara till sina egna och ser ner på alla andra, typ tror de är någon över-ras eller något.

MEEEN, det är också mycket kärlek här. De som går runt och hatar är kanske bara 10%, ytterligare 20% har mkt fördomar. Alla andra är glada och varma människor som respekterar alla. Ibland när jag hänger nere på Grönland så är det inte ovanligt att vi är ett gäng där typ alla är av helt olik bakgrund.

En smältdegel där trots allt de flesta är levande, glada och härliga människor.

Men personer som snackar skit om blattar och så är de själva från typ Grekland eller Syrien liksom, orka..

2011-02-21 23:43
Lite motsägande inlägg där, haha.. Det kan ibland KÄNNAS som alla hatar på alla men så är det ju inte.. Well.. nästan alla norrmän är smygrasister mot ALLA invandrare iaf och det är SANNING, ^^

Fremskrittspartiet växer sig bara starkare och starkare, en dag har de säkert 50% av rösterna i Norge.

2011-02-21 23:44
Är det inte rätt tröttsamt att använda andra invandrares åsikter som exempel, som om de inte skulle kunna vara precis lika rasistiska som somliga infödda svenskar? Efterblivenhet är knappast begränsad till något specifikt land.
Look with your own eyes - See with your own mind

2011-02-21 23:50
Pendragon

Sorry om jag var otydlig med skillnaden:

1. I många andra länder och mellan invandrare här uppe så föregår det ofta en liten men öppen rasism. Ofta inte ens seriös då personer snackar öppet om varandras brister och tillkortakommanden och tar en debatt. Ofta med glimten i ögat. Jämför latinos och svarta i USA.

2. I Skandinavien så har jag under mina 29 år iaf märkt en STOR men tyst/dold/smyg-rasism från de infödda. Märks snarare på politiken, bristen på anställningar från arbetsgivare, diskriminering från kommun, sämre bemötande från polis etc etc.
Poet

2011-02-22 00:18
CRIBBE: På vilket sätt låter jag rasistisk mot skandinaver?

Och om du ska vara så nojjig och tro att de snackar om dig, så säger det mer om dig än vad det gör om dem. Du låter ju lite som en Folkpartist där "snacka svenska, blatte!". Believe it or not så är inte ens svenska det officiella språket i Sverige. Och även om det vore det, så har alla rätten att tala ett språk, oavsett om snubben på bussen bredvid mig fattar det eller inte. Jag håller fast vid att det finns "tillåtna" språk och icke-tillåtna. Oavsett om man förstår de eller inte.

GAIA: Jag vet vad du menar. Jag ser inte särskilt svart ut trots att jag är halvt svart liksom. Det resulterat i att många ska kommentera hur mycket de "ogillar" negrer framför mig och tro någonstans att jag ska hålla med. Visst är det sant att vi invandrare och annat minoritetsfolk inte är en homogen grupp, men samtidigt så är vi liksom ändå i "samma båt".

micKillah: Word min vän! Jag ska inte hyckla och säga att jag inte har fördomar. För det har vi alla, oavsett etnicitet och kulturell bakgrund. Men man ska aldrig låta ens fördomar låta en styra sitt sätt att tänka och agera. Det är där det kommer gå snett.

2011-02-22 00:32
BC99 P27
Tycker det är asballt ju.. Har två tjejer i släkten (den ena e släkt på väääldigt långt håll o den andra e min ingifta moster syster) som båda är gifta och har barn med svarta killar, och resten av kurdsläkten babblar alltid om att vi andra typ ska sköta oss och hooka med kurdsnubbar.. Det kan dom drömma om.. Förstår min mamma lite, hon bryr sig inte om färgen så mycket, utan mer om kulturkrock (hon vill att jag ska hooka med en kurd typ) men dock håller jag inte med henne.. Nu är jag nog ganska off topic men kände bara att de är nice att det finns ett par kurdmulatter där ute..
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
Poet

2011-02-22 01:12
Unt0uchable: Hehe min morsa är glad att jag faktiskt inte är gift med en kurd. Alltså själv är ju morsan min kurd fast med etiopisk bakgrund (hennes släkt kom till Kurdistan för ca 100 år sedan) och hon definierar sig som kurd och hon säger att det faktiskt inte var något större problem i Kurdistan. Jag menar vi kurder har en ganska komplicerad genetisk pool. Jag har kusiner som ser ut att vara kineser (kurder med mongolsk och koreansk bakgrund) finns kurder som ser ut som vilken svensk som helst (rysk bakgrund) och den klassiska semitiska kurden som ser ut som annat mellanösterskt folk. Så när hon växte upp i Kurdistan var det inte några större problem med att känna sig utanför eller inte. Hon var kurd i allas ögon. Det var mest när hon kom till Sverige där hon plötsligt blev en "neger" i andra kurders ögon.

Återigen så bottnar detta i att så fort vissa människor blir utsatta för rasism så kastas andra folkgrupper under bussen. Att det ska tydligen finnas en rankning och har man "tur" så är ens egen folkgrupp i "the safe zone". Jag vet inte hur många gånger jag hört kurder säga "ja vi kurder är arier". Ok? Vad vill du säga med det liksom? Att vi skulle vara "vita"? Att om vi levde i en totalitär nazistisk värld så skulle vi slippa vara i koncentrationsläger? Patetiskt är bara förnamnet.

2011-02-22 02:05
micKillah P26
Varför skall folk än idag hålla på att sätta folk i kategorier, stämpla etniska grupper etc, detta är något som Hitler gjorde.

som om det var nått nytt eller ett beteende som kommer "utvecklas bort".
Att säga 'än idag' tyder ju på att du anser att det är något vi som art borde ha växt ifrån, men om man ser till historien så har liknandde beteenden eller värre alltid funnits på alla platser där man fört nedskrivna berättelser.

Att tro att vi nu senaste decennierna nått nya civiliserade mål jämfört med all annan nedskriven historia är inte bara tidstypiskt utan också ganska naivt och att referera till hitler känns så jävla klyshigt att jag börjar tro att du sysslar med en avancerad form av ironi som jag inte fattar.

I övrigt så är det självklart att det handlar om en människas beteende, handlingar osv. men att man resonerar olika i olika kulturer och att det kan finnas en viss generell homogenitet (is that even a word?) inom dessa kulturer som gör att man kan dra alla över en kant, dvs. kan man säga att tex. "alla nazister är dumma i huvudet" eller "alla somalier är dumma i huvudet" (huruvida detta är rätt eller fel att generalisera lämnar jag till var och en och från situation till situation) är väl rätt självklart?

Mabuhay!

2011-02-22 12:45
BC99
Sry hade visst blandade ihop dina och Gaias inlägg till en fin blandning, tar tillbaka den klantiga kommentaren :S.
Smygrasism, låter mer som förutfattade meningar och fördomar.

Säger inte att alla ska prata svenska heller. Men jag antar att språk som man inte fattar gör att folk kan känna sig utanför och kan bringa misstankar/oro när det talas kring personen i fråga.

Det spelar ingen roll vilket språk det handlar om, tror mer att det handlar om att visa varandra respekt och gemenskap.

Politik bryr jag mig inte om, så jag skiter i vad folkpartiet säger eller har sagt.

-? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Poet

2011-02-22 13:35
CRIBBE: Ok, har hänt mer än en gång att folk blandar ihop oss. Vad är det du försöker säga, att vi blattar alla ser likadana ut? Skojar bara :P Vet inte riktigt om jag förstår vad du menar med smygrasism då jag inte nämnt något om det.

Alltså om man sitter en grupp vänner och några talar ett språk som de andra inte fattar, så är det ohyfsat. Inget snack om saken. Men i officiella sammanhang? Come on man? Som att stå i vid en konsert med hundra människor och så ser jag ett det står två snubbar som snackar portugisiska i ett hörn, ska jag nojja mig över om att de snackar om just mig?

2011-02-22 13:45
BC99 P27 Men jag får också den känslan att någon talar om mig när jag inte kan språket, likaså många andra. Men vad ska man göra åt de? Det går ju inte att vänja bort.
Poet

2011-02-22 14:24
Exakt, vad ska du göra åt saken? Ska du gå fram till de och begära att tala ett språk som du fattar? Ska de anpassa sig efter vad du tycker?

Och du vet väl att folk kan snacka om dig ändå, även om du talar samma språk som de? Bara sänk tonen, viska lite och vips så snackar jag om just dig.

För er egen skull, sluta nojja.

2011-02-22 14:29
BC99 P27 Nej Jag ska inte göra något alls åt det, utan låta det vara exakt som det är och fortsätta nojja.
Moderator

2011-02-22 14:38
Jag tror helt klart att det kan ligga något i att folk reagerar ganska starkt när de hör ett språk de inte förstår, och kan bli lite irriterade på att de inte kan förstå vad personerna pratar om.

Men jag tror samtidigt att det helt klart finns en rangordning bland de språk vi inte förstår. Som det nämndes tidigare blir man nog mindre irriterad på om någon pratar franska än om någon pratar arabiska.

Så jag tror båda sidor i den diskussionen har rätt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-02-22 19:48
Tycker det är svin irriterande när folk pratar ett annat språk när man ska sitta o diskutera nåt lr sitter i samma rum om ni förstår vad jag menar, prata svenska när ni ändå kan det språket :P!

som fassan ska ALLTID börja prata finska såfort han träffar en finne haha, så störande för man förstår ingenting och kan inte delta alls

2011-02-22 19:51
kanske är för att arabiska inte låter så fint för dom som inte förstår, samma som finska eller danska osv... :P låter ju as fult :D fast arabiska låter inte lika illa som dom 2 sista iofs

angående irritation på språken
Poet

2011-02-22 20:22
Som sagt, sitter man i ett enat sällskap och några i gruppen talar ett språk som de andra inte förstår, så är det bara ohyfsat.

Men att störa sig på att tex sitta i en buss på 30 passagerare och två av de samtalar på vilket språk de nu än vill snacka på ser jag verkligen inte problemet i.