Packa för resa till thailand? (2 mån)
Hej! Ja, rubriken säger väl det ganska väl. Jag ska resa till asien i två månader, främst thailand. Jag har aldrig varit på en långresa förut, eller utanför europa för den delen. Jag undrar lite över packningen. Vad ska jag ta med? Känns som att risken för överpackning är stor. Är det nån idé att ta med mer än ett par-tre t-shirts? Känns som att man lika gärna kan köpa på sig fler där nere. I övrigt kanske en tjocktröja, nåt par shorts osv.. Är det helt idiotiskt att ta med sig en frottéhandduk? Lite tips och råd tack :) Vad ska jag ta med? Och hur mycket? Vad ska jag absolut inte packa ned? (Uppenbara saker som pass, kamera, visakort och flygbiljetter kan jag räkna ut själv. Tror jag.) (Inlägget ändrat av Squirtle 2011-02-13 19:21:22)
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
det beror ju lite på vad för sorts resa du ska på? ska du glida runt på massa hotell, shoppa en massa och äta på de bästa restaurangerna eller ska du luffa runt och försöka att inte spendera allt för mkt pengar? men ta inte med handduk! du hookar en sarong i thai bara... funkar mkt bättre än handdukar, speciellt om man ska hänga mkt på stränder.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag ska väl mer luffa runt.. bo och leva billigt.. Aight, sarong it is!
isf räcker de liksom med att ta med ett par långa byxor och ett par korta. någon tshirt och en tjockare tröja. flera par badkläder kan ju vara att rekommendera så man slipper gå med blöta badbraller jämt. så lite grejer som möjligt är ju skönt om man ska luffa runt.. går ju att få tag i sjukt billiga kläder där nere om du kommer på att du är i desperat behov av typ braller eller nåt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
men som sagt. sarong är as grymt. skit bra att lägga över axlarna när solen bränner på som mest om man inte har en tröja i närheten. funkar skit bra som handduk eftersom att den torkar på typ fyra sekunder i solen. och den är bara att skaka av när den blir sandig.. en vanlig handduk är ju katastrof att försöka få bort sanden från.. fastnar som fan haha..
sen är de ju helt värdelöst att ha jeans på sig i thai.. blir fööööör varmt. men typ såna flummiga braller i typ linne är skit grymt att ha där nere.. om du hajjar vad jag menar för byxor? :)
Ja, jag var inne på samma tanke angående handduk :) Badbrallor känns det som att jag kan köpa där nere lika gärna, right? Kanske är bättre att åka ner med så lite som möjligt. Blir så lätt att man tänker att man ska ha med sig så mycket saker för att man ska vara borta så länge. Men det känns dumt att överpacka.. Men jag åker på söndag och har smått börjat få panik, haha :)
Grejen är att de viktigaste är ju faktiskt pass, cash, biljetter och försäkringsbevis o sånt skit.. ALLT annat kan man ju köpa på plats för en billig peng.. :D
Inga kläder överhuvudtaget. inte ens kalsonger eller strumpor. allting är ju så satans billigt. ta framförallt inte med dig några sneakers eller nått i den stilen heller, flip flops är ju det ända som gäller, eller ett par schysta sandaler. MEN, myggsprej, köp myggspej på apoteket, eller vart du hittar det, fyför vad nice! Och det kan ju vara bra att ha med dig lavemang tabletter osv, vi är ju alla olika. Kanske lakan, fast å andra sidan, så köper väll man det också. myggsprej, sen är du ready to go. Vart ska du åka i thailand ?
http://www.homage.nu/
Maniack : Tack för tipsen! Känns kanske dumt att packa med sig för mycket kläder som sagt. Bättre att köpa ett gäng billiga t-shirts där än att ta med sig tees som man tycker om hemifrån och eventuellt få dom förstörda där nere. Ja du, vart jag ska åka vet jag inte.. lite överallt.. Bangkok, Koh Chang, Koh Lipe och alla andra öar som börjar på "koh" ;) sen blir det väl nån detour till malaysia, kambodja eller så..
Filbunke Cool. Ja det är ju också att jävla skit att bära på. Jag kan verkligen rekommendera dig att inte stanna på koh chang, utan resa vidare därifrån. Jag har vatt på koh maak, som ligger utanför, men där ska finnas en mängd paradis öar, koh maak var magisk. Men skippa koh chang, att bo på då. Ha en fantastisk resa!
Om du inte redan fixat det/kollat upp det, se till att få vaccinationer för lämpliga sjukdomar, Hepatit etc. Ett myggnät du kan hänga över sängen är nästan ett måste om du ska bo i bungalows och liknande. Kanske Malaria-medicin beroende på var du ska åka (detta är inte så farligt i Thailand, men i vissa andra ÖstAsiatiska länder kan det va rätt vanligt). Nåt form av lakan är bra att ha med sig, vissa av "hotellen" är lagom fräscha där borta, så det är skönt att ha något eget som du vet är rent att sova på/i. Beroende på vad du ska göra, ett par schyssta skor kan va nice att ha med sig, iaf. om du ska ut i djungeln och traska (något jag faktiskt rekommenderar varmt, en av dom grymmaste upplevelserna jag haft). Kläder behöver du inte jättemycket av, på dom flesta hotellen kan du dessutom betala en väldigt liten summa och få dina kläder tvättade. Ett par långbyxor kan va bra att ha, speciellt om du tänkt gå ut och klubba nåt, vissa klubbar kräver att du har långbyxor och riktiga skor (inte flipflops), så det kan va nåt att tänka på. Utöver det, ta med några basgrejer, typ ett/två par shorts, några tishor, lite underkläder. Så att du klarar dig ett tag utan att behöva shoppa eller tvätta. Solkräm!! Kanske det viktigaste; nån form utav resebok. Lonely Planet eller liknande. Det hjälper grymt mycket, speciellt med småsaker man kanske inte alltid tänker på eller vet om. Så att man inte råkar hamna i allt för mycket trubbel liksom (menar inte bara "gå igenom fel område"-trubbel, utan saker som solsting, hur mycket vatten man ska dricka, etc också). Plus att dom alltid har grymma förslag på sevärdheter, upplevelser, shopping, osv. Självklart ska du packa allt i en ryggsäck, men det har du nog redan räknat ut :) Ps. Ha alltid ditt pass på dig!
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Maniack: vad var fel med koh chang? några år sen jag var där, men sålänge man inte bor på white sands så..? lonely beach var grymt när jag var där, men kanske blivit invaderat det med?
Tyckte Gogaku prickade väl nästan in det mesta. Många har skrivit allt är jättebilligt o fixa allt här nere men när du väl börjar plussa på allt du köper så blir det lite pengar till slut. du skulle ju leva billigt sa du, lika bra att ha med dig sakerna från början =) AdaliA så farligt är det inte att gå runt med jeans i thai, kanske på eftermiddan när solen steker som mest men på kvällarna funkar det helt ok.
You're misusing the word 'ho'. It's an interjection used to call attention to a destination, not an object, as in 'land ho' or 'westward ho'.
kid, självklart är det mer ok på kvällen med tanke på att solen inte ligger på.. men fan de bästa är ett par såna flummiga braller. haha :)
Man behöver alltid en Handduk. Det har adams lärt oss
Tack för alla tips! Och jag har själv bara hört bra saker om Koh Chang och Lonely Beach.. men jag får väl se själv vad jag tycker :)
måsten är : luftiga gärna "sport" underkläder resehanduk större modell sidenlakan, som en sovsäck i fusk siden, guld i äckliga sängar linne minst 2 max 2 t-shirts shorts kalla långbyxor varm tröja MYGGMEDEL!!!! mygga är bästa enligt mig matercard och visakort ( ibland funkar bara ett av dom) liten sax kniv snöre ( göra tvättlina)
mathematics!
asså skippa sarong det är så jävla smålands-möllan hippie gay! Man behöver fan knappt ngt i Thailand...du kan köpa allt där billigare o det kommer du vilja göra. en t-shirt kostar mellan 20-40kr osv...på tesco kostar ett linne 13 kr typ, bra kvalité o allt. ta ett par jeans ifall du drar till norra delarna (chang-mai) där det är kallare...o en hoodie är alltid bra att ha, det regnar ändå lite då o då o jävlas i allmänhet. Ha alltid ditt pass på dig måste vara det dummaste jävla tipset mankan få...ha ditt pass inlåst i värde skåp med dina cash eller göm det i rummet, tappar du passet måste du tillbaka till Bkk o dra till ambassaden....LÖNT att slösa den tiden! jag kan lära dig vad du ska beställa sådär spontant: som tom "goong"=räkor Laab "gai"=kyckling papaya sallad med "plamuk"=bläckfisk Masaman curry med vad man nu vill Tom Yum soppa....kiiiiiiiiiiiiiiiiiiinge....3 chiiiiiiiiili du är redo mannen, jag känner att svenne kraften är med dig. juste, när du handlar med försäljare så skäms inte för att kicka den arabiska stilen för dom fuckar med alla o tänk på att ALLT på öarna är dyrare än Bkk så om du ska handla kläder, saronger (jag hoppas att du tar ditt förnuft till fånga) mm ska du dra till köpcentret MBK i bkk, ska kosta ca 70baht med rosa taxi (säg alltid TAXAMETER). Alla tuk tuks säger att dom kör dig gratis men en sådan resa innebär 3 stops=resebyråer, jobbiga indiska kostymnissar mm... Du kan handla på Khao san road om du vill men en t-shirt som kostar 12-160bht på MBK kostar 200-250 på Khao san så det finns verkligen pengar att spara. O försökt alltid hitta fler aplagg på samma ställe, dom går lätt ner i pris om man inte böjer sig. vill du köpa ray-bans, guccis bla bla bla...solglajjor så ska du inte betala över 150-200baht, skit i allt dom säger "om latest design, they vost 9000baht in store" okeeeey.....I DONT GIVE A FUCK....nämen säg bara att dom är "ting tong"=galna om dom kaxar så börjar dom skratta å går med på ditt pris. Pimpers handbook.....DONE! ps. Alla kvinnor är inte kvinnor ps2. du kan köpa happy stuff på apotek överallt förutom i bkk där odm är lite bitchigare (men det går ändå) ps3. Röker du weed är det bob marley barer du går till, en bit som räcker till 10 lökar ska kosta 500baht o ska vara en pressad rektangel på 5*3 cm typ...kanske 1cm tjock. ps4. finns inte ute än...jag är ingen sierska, men lycka till!
du är redo mannen, jag känner att svenne kraften är med dig. - Haha, tack..
Och jag ska akta mig för kvinnor med stora händer och adamsäpple.
Jag var lite sugen på MBK så jag ska nog dra dit när jag landar i bangkok.
och drar du till Railey beach så kan du hälsa dj ting på last bar att ha är en värdelös hora. Det var allt PUT YOURRRRRR HANDS UP IN THE AIIIIR......BARBARA STREISAND!!!!!
ps. Alla kvinnor är inte kvinnor HAHAHA
Noya F25 När vi anlände där var vi väldigt vana vid "öde platser". Det hela kändes väldigt plastigt, det var väldigt exploaterat, för vår del då. Vi hade svårt att hitta nått nice chill ställe att bo på. Men klart, kan också bara ha varit tillfälligheter. Men är oerhört glad att vi lämnade ön för bättre, KOH MAAK was the bomb. boyakasha
Imodium (medicin mot diarre), passa, pengar, kondomer och en uppsättning kläder. Mer än det är bara jobbigt att släpa på. Strumpor kostade en femma paret när jag var där, kalsonger lite dyrare, t-shirt nån tjuga. Själv åkte jag i sneakers och köpte flipfops där nere. De är också gratis, men av tveksam kvalité. Var jävligt nöjd med att ha riktiga skor med mig. På vissa klubbar, restauranger, båtar, flyg etc är riktiga skor att föredra. Ta några fotokopior på passet också, om du vill slippa dra med det i tid och otid.