I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobba i Oslo?

Övrigt - Blandat

2011-01-27 22:28

Jobba i Oslo?

Hej! Jag funderar på att åka till Oslo och jobba ihop lite pengar. Har du, eller vet du någon, som har åkt ditt för att jobba? Vad arbetade ni som?
Vad tycker ni om idén?

2011-01-27 22:56
Finns massa trådar, t.ex. den jag startade, sök i forumet och du skall finna.

2011-01-27 23:21
Innan tråden ev. kastas så får du lite snabba tips.

Om du bara vill "jobba ihop lite pengar" är det hur lätt som helst. Men tänk på att det inte är helt givet att du tjänar massa pengar bara för att du arbetar i Oslo. Jobbar du svart kan det i vissa fall innebära att din chef ändå anpassar din lön så att den motsvarar i princip en vit, om du skulle arbeta för en bemanningsfirma kan det hända att de tar en mindre del av din lön etc. Känner du däremot för att upptäcka en skön stad, lära känna lite schysst folk och samtidigt få ihop lite cash medans så go!

Allt du behöver är någonstans att bo, en hyfsad CV och lite framåtanda. Jag spenderade ett halvår i Oslo och hann jobba som servitris, på lager, frukostvärdinna och bartender.
Jag drog dit för att få lite ombyte och det är en av de bästa grejerna jag gjort i mitt liv. Fick vänner för livet, hade helt fruktansvärt roligt och lärde mig jävligt mycket. Första dagarna där gick jag bara runt med ett gäng CV:n och delade ut. Det är inte direkt brist på jobb i Norge, så i mitt fall var det fixat på 3:e stället jag pratade med.

Hela resan beror lite på vad du har för förväntningar och/eller krav när du drar. Jag hade aldrig varit där förut, och inte styrt upp ett smack. Jag bara drog och för mig var det det bästa sättet att göra det på. Så sänk dina krav, var beredd på att jobba med lite vadsomhelst, åk med en skön polare som du inte behöver curla, ha råkoll på dina saker, lita inte på någon (använd sunt förnuft), och ha jävligt kul! Det är trots allt skandinavien så det finns ingen riktig kulturkrock att tala om. Även om norrmän generellt älskar att påpeka att du är svensk i helt random sammanhang. Kommentarer i stil med "du är ikke i sverige nå vet du!" kan komma i dom mest oväntade situationerna. Oavsett om det är rörmokaren eller stammisen i baren. Det är bara att le och make that money.

2011-01-27 23:28
Hehe.. Bo inte på Svenska Föreningen vad du än gör.. Hyr hellre ett rum (hybel) av någon via Finn.no.

2011-01-27 23:43
Haha! :) Nej, bo INTE på svenska föreningen. De är inte vettiga och behandlar sina hyresgäster genomgående dåligt. Ockerhyror, dåligt underhåll m.m. Ha gärna någon bekant som du kan bo hos först i alla fall så att du har lite tid att ordna något på plats. Jag hade en enorm tur med boende biten men det är inget man ska chansa med.