Nu låter det som det är du som är "hjärntvättad av hollywood". De inledande faserna av en zombieinvasion påminner om en kombination av en influensaepidemi och ett mindre upplopp. Det är bara i katastroffilmer majoriteten av befolkningen flyr städerna. Tänk på att majoriteten av människorna inte har '"zombieinvasion" på sin mentala karta. Medelsvesson kan inte ens fatta problematiken i att låna två miljoner för en lägenhet som knappt är värd en. "Vadå, bostadspriser kan väl inte gå NER? Amorteringar? Nej tack, jag är ateist." Du kommer ha problem med att förklara för folk att de döda har återuppstått även när de ser zombies med sina egna ögon. Dessutom är världen inte den vita medelklassfantasi Hollywood målar upp. Majoriteten av människorna i storstäderna har ingenstans att ta vägen. För varje person med en stuga på landet finns det 10 som bara har sin lägenhet i betongen. Människor lämnar inte sin 'comfort zone' om de inte pressas väldigt hårt. Detta gäller speciellt oss västerlänningar som är vana vid relativ trygghet och att samhället tar hand om oss. När samhället faller i bitar, staden brinner och över hälften av befolkningen är vandöda kommer även Svensson Svensson fatta att det är kört, men då är det lite för sent. Jag tror inte alls att jag är den ende som kommer försöka fly tidigt. Men som jag ser det så är det lättare att ha att göra med panikslagna människor än med zombies. Som ensam överlevare är man det enda målet. Även om bara 25% av stadens befolkning är aktiva zombies efter en månad, så är det 25% av stadens befolkning mot mig. Plundrare, panikslagna människor, poliser som försöker hålla ordning och zombies som ser världen som en "all you can eat" resturang kommer distrahera varandra. Det finns fler potentiella hot i mitt scenario, men de är hot mot varandra också. I ditt scenario är du antagligen det enda målet. Hur länge funkar en motorsåg? Tja, hur länge orkar du svinga en kofot? Jag kan bara tala från mina egna erfarenheter, men min första thaiboxningsmatch varade i 6 minuter (3*2) och jag var utmattad i flera timmar efter den. Då hade jag ändå tränat för att vara redo. Jag tvivlar på att du orkar svinga din kofot effektivt ens hälften så länge som min motorsåg håller på en tank. Hur får man tag på ett hagelgevär? Googla butiker som säljer jaktvapen i närheten av ditt hem. Finns det inget så är det inget att göra åt. Hela diskussionen om hagelgevär började som en hypotetisk diskussion om det ideella vapnet att använda mot zombies. Ett hagelgevär är hur som helst lättare att få tag på än en Ak eller en pistol med lasersikte och ljuddämpare, eftersom det är ett vanligt förekommande vapen för jakt. Över huvud taget så planerar jag inte att behöva använda vapen särskilt ofta. Om jag måste hacka mig igenom horder av zombies spelar det mindre roll om jag har en motorsåg, en katana eller en dual light saber (tänk Darth Maul), eller ett action hero hagelgevär (den magiska typen som aldrig behöver laddas om :P). Jag kommer åka dit förr eller senare ändå. Vapen är till för nödsituationer eller om jag behöver rensa en byggnad jag planerar att ta skydd i. I båda de fallen så kommer det vara korta, intensiva strider. Men när vi ändå snackar vapen, borde inte en yxa vara bättre än en kofot? Yxan är ju gjort för att klyva halvhårda material, den borde vara rätt effektiv mot en zombieskalle, och kräver inte någon precisionsträff som kofoten gör. Den slits inte ut särskilt snabbt, och är lätt att få tag på.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
UncleSam : Haha, du säger att du är beredd och räknar med kaoset och paniken men verkar fortfarande inte förstå att det inte är kontrollerat, det finns inga regler när man fruktar för sitt liv. Du säger att du är redo att skjuta rånare under utbrottets gång, som kanske tänker ta din bil, men vad säger att en rånare inte skjuter dig först? No questions asked, bara poppa dig rakt i huvudet när du står där och tänker låsa upp bildörren? Den rånarens dotter kanske är på dagis och han måste till varje pris hämta henne och make sure she's safe. Det är panik, every man for them self. Människor är oberäkneliga. Du vet inte vad fullt medvetna människor kan och kommer göra. En zombie däremot, gör bara samma sak. Med det sagt, vid utbrottets gång så kommer du ha med zombier och panikslagna människor att göra. Jag står fast vid min punkt att du kommer inte kunna köra mer än 100 meter i taget utan att bråte (som med största sannolikhet kommer orsaka punktering), övergivna bilar och panikslagna människor, kommer stoppa din resa. Du har rätt, varje människa har inte en sommarstuga ute på "landet". Men många av oss känner någon, som vi gärna vill tro, bor på ett säkrare ställe. Mina föräldrar bor bokstavligen på landet tex, två timmar bort från Malmö. Och för att inte nämna alla som måste hämta någon eller se till att föra vissa till säkerhet. Jag ska inte ljuga, jag hade ju också försökt att få tag (med telefon, så länge det går) på de jag bryr mig om. Men majoriteten kommer bege sig fysiskt till platser inom och utanför staden. Och det är det som kommer orsaka spridningen. Guy, don't try the thaiboxing thing with me haha. Jag kör kampsport själv och har kört matcher i kickboxning. Du kan inte jämföra det med att spetsa/svinga en kofot mot några enstaka zombier med att man går en match mot en människa som har samma motorik och kraft som en själv. Precis som du säger, så är vapen till för nödsituationer. När jag snackar om kofot, så menar jag inte att man ska springa in i en klunga med 20 zombier och tro att man kommer kunna döda de en efter en. Jag syftar på att man ser en enstaka zombie (återigen när du vet att du ska någonstans. Att bara vandra omkring under en zombie-apokalyps utan ett mål är synonymt med självmord) dödar den så tyst man istället för att poppa den i huvudet och dra till sig fler zombier som lockas av ljudet. Men givetvis ska du ha vapen, vissa att föredra framför andra. Ett hagelgevär ser jag inget fel på om man vill skapa utrymme i stora zombie-massor, men då är det ju självklart under förutsättningen att man redan har avslöjat sig själv. Men till och med i en sådan stund ska man inte för en sekund tro att man har en chans, att skjuta sig fri och springa därifrån, är fortfarande det man ska sträva efter. En vanlig yxa hade kunnat fungera tillfälligt. Den har ett skarpt blad, med hugg kan den döda en zombie (till och med hugga av huvudet på den). Problemet ligger i att det är lite svårt för en otränad person att med en yxa försöka träffa ett rörande huvud. Orsaken till det är att all tyngd ligger i främre delen av ditt redskap, vilket inte bara gör det lite svårare att pricka rätt, men om du nu missar så hamnar du i obalans vilket kan ha förödande konsekvenser. En en-handsyxa fungerar absolut bättre än den längre varianten. Däremot vägar den fortfarande lite mer än vad en kofot gör och saknar en kofots multifunktionalitet.
At the gates of Eternity...
Annars är en redig spade ett bra vapen.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Tror det här är en av de situationerna där vi får "agree to disagree". Du tar hellre dina chanser mot zombies, jag tar dem hellre mot människor. I Sverige finns det relativt lite eldvapen i cirkulation, så risken att Svensson Svensson skjuter mig är inte så jättestor. Naturligtvis finns det en risk att röra sig i det öppna under kaoset, men jag anser inte att den är större än att bli skadad/dödad som ensam överlevare i en stad med en massa zombies. Jag anser mig helt enkelt vara bättre rustad att tackla människor än zombies.
Med det sagt, vid utbrottets gång så kommer du ha med zombier och panikslagna människor att göra. Precis. Men DE kommer ha med VARANDRA att göra. Alla galningar, looters och panikslagna människor kommer inte jaga efter mig specifikt, medan du antagligen är det enda målet i ditt scenario. Du måste vara snabbast. Jag behöver bara undvika att vara långsammast. Det finns fler hot, men det finns fler mål för dem att gå på. Det är inte som en naturkatastrof som drabbar slumpmässigt.
Jag står fast vid min punkt att du kommer inte kunna köra mer än 100 meter i taget utan att bråte (som med största sannolikhet kommer orsaka punktering), övergivna bilar och panikslagna människor, kommer stoppa din resa. Förutom de panikslagna människorna kommer du ha exakt samma problem när du försöker dra.
Jag kör kampsport själv och har kört matcher i kickboxning Då vet du att det är jobbigt att slåss. Att svinga ett vapen man inte är van vid, när man slåss för sitt liv, är krävande. Visst, det är inte krävande på samma sätt som att matcha mot en vältränad motståndare, men å andra sidan har du inte förberett dig mentalt och fysiskt på samma sätt som inför en match, du är inte van vid vapnet, och det är mer stressande att fightas när insatserna är höga (förlorar du blir du uppäten :P). Tro fan man kommer spänna sig och stressa upp sig i den situationen!
Jag tror inte att någon av oss kommer övertyga den andre vid det här laget, så vi får kanske nöja oss med att konstatera att det finns mer än ett sätt att tackla en zombieinvasion. Sen får vi väl jämföra anteckningar om vi möts efter apokalypsen. Eller skriva en bok tillsammans! :)
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
UncleSam och Dr.Octagon: Ni kan inte har mer fel. Glöm motorsågar, automatvapen, bensindrivna fordon, det här snacket om att lämna staden så fort man kan. Om man har läst "The Zombie Survival Guide" (vilket jag har gjort ca 10 gånger eftersom jag faktiskt förbereder mig på att det kan bli en zombie apokalyps en vacker dag) så stämmer nästan inget av det ni sa. Ni är förblindade av Hollywoods skitsnack om motorsågar och 12 gauge shotguns. För det första, wtf?! Vaddå ni sa?
Vilket fall, du är säkert värsta ninjan som kan springa omkring och pierca zombies med en kofot utan att den fastnar och volta undan om de dyker upp bakifrån, men vi normala människor klarar oss garanterat bättre med ett avsågat hagelgevär än en kofot. Visst, brakaren attraherar fler zombies, men hellre att jag måste röra på mig än att jag ska riskera att mitt vapen fastnar i någons huvud varje gång jag använder det eller att jag blir biten när jag ska använda det för att jag inte har svart bälte i kofot.
Redline!
UncleSam : Haha jag tror det blir så också, agree to disagree. Men du har rätt, jag önskar dig all lycka vid apokalypsen, mina tips är ju inte av själviska skäl, jag vill ju att varje människa ska kunna veta vad de bör göra för att överleva så man småningom kan bygga upp samhället igen. Jag hoppas din strategi fungerar för dig och vi kanske träffas innan, under eller efter apokalypsen. Om nu utbrottet, mot all förmodan, skulle ske snart och jag fortfarande är i Sverige, så kan du hitta mig i antingen Turning Torso eller Hyllie Vattentorn här i Malmö. Det kommer finnas konserver, vatten, bordsspel, böcker och mediciner. Hospitality like Whoa! :)Love!
Dr.Octagon : Du får helt enkelt läsa vad jag skrev till UncleSam. Han förstod åtminstone vad jag menade, även om han inte riktigt höll med. Sluta vara så extra av dig.
BC99: Jag pallar inte med idioti. Hellre dör jag av zombies än lever efter apokalypsen med dig.
Redline!
Hellre dör jag av zombies än lever efter apokalypsen med dig. Haha! För en gångs skull håller jag med dig. Jag ser hellre också att
du blir uppäten av zombies än att
jag ska behöva leva med
dig efter apokalypsen! :D
Nej men skämtåsido, ha du så kul med din motorsåg, ändrar du dig så vet du vart jag finns.
Love!
ha du så kul med din motorsåg Det är det här jag menar med att du är en idiot. Du lägger ofta in värderingar i saker jag skriver eller hittar helt enkelt på saker som jag skulle ha skrivit. Jag har aldrig nämnt någon motorsåg.
Redline!
Uncle Sam Då vet du att det är jobbigt att slåss. Att svinga ett vapen man inte är van vid, när man slåss för sitt liv, är krävande. Visst, det är inte krävande på samma sätt som att matcha mot en vältränad motståndare, men å andra sidan har du inte förberett dig mentalt och fysiskt på samma sätt som inför en match, du är inte van vid vapnet, och det är mer stressande att fightas när insatserna är höga (förlorar du blir du uppäten :P). Tro fan man kommer spänna sig och stressa upp sig i den situationen! En viktig sak, om man ska förbereda sig för apokalypsen, är att träna med sitt vapen, träna sporter och
lära känna sitt vapen ut och in, upp och ner, ta isär, sätta ihop, rengöra, smörja, underhålla. Allt det, ska man kunna. Både i ljus och i mörker. Så, tex., om du köper ett snipergevär (som används när man "håller sitt fort"), ska du kunna rengöra det och underhålla det, och allt som hör till,
innan apokalypsen sker.
Jag håller mig till vad Max Brooks säger i Zombie Survival Guide. Sen är det ju bra att läsa andra katastrofmanualer. Tror jag letar reda på BC99, sen kanske jag kan övertala honom att flytta norrut.
Tror även att det är bäst, som BC säger, att ligga lågt till en början och se vad som händer. Även vara uppmärksam på konstiga brott som sker i närområdet. Bästa av allt, hade ju vart om man var tillräckligt rik att köpa en ö mitt ute i ingenstans, ha transportmedel som kan ta en dit (typ: ta flyglektioner och köpa ett litet plan), att redan där ha ett förråd av konserver och frön och dylikt, för att kunna börja om från början. Ha ett kontaktnät som man stämmer av med regelbundet, som man ska starta sitt nya samhälle med. För man börjar från scratch, om det nu blir en riktig apokalyps. Det är ju inte säkert att solanumviruset, sprider sig i sådana mängder att allt bara går under och mänskligheten går under. Alltså, det värsta tänkbara scenariot. Vi kanske blir majoritet på jorden och lyckas utrota dom.
En annan viktig sak, är ju att hålla koll på stränder, även när faran är över. Plötsligt kan det ju faktiskt dyka upp en döing...
Ett fängelse
kan också vara ett bra ställe, då cellerna både fungerar som skydd och som ett försvar mot dom levande döda.
Nej, massa text, nu orkar jag inte mer. :)
P.S. BC, call me! hahaha
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Ett fängelse kan också vara ett bra ställe, då cellerna både fungerar som skydd och som ett försvar mot dom levande döda. Fast det kan ju komma en zombiebebis som tar sig igenom gallret. Just sayin.
Sant! Man får helt enkelt ha vapen. En zombiebebis är ju relativt lätthanterlig, eftersom den inte kan gå utan bara krypa.
"If I had a heart, it might be breaking right now" - Dexter Morgan
Dr.Octagon : www.slutabölaochslutavarasåextra.comBrazen : Haha I'll keep you posted! :)
BC99: Jag bölar inte, jag förklarar bara varför jag tycker du är en idiot och varför jag hellre dör än umgås med dig. Och återigen gör du samma grej, tillskriver mig egenskaper plockat ur ditt eget huvud. Hade vi suttit ansikte mot ansikte hade jag troligtvis gett dig en box vid det här laget. Och jag slår aldrig någon egentligen, så mycket avskyr jag ditt beteende. Vad är man när man är extra?
Redline!
Jo du bölar faktiskt. Jag tycker du är ett drygt jävla rövhål som alltid ska vara så jävla extra i allt du skriver på Whoa. Men jag håller inte på och bölar om det i varenda tråd, så av den anledningen så säger jag "sluta böla". Upp till dig själv om du vill. Jag tycker dina gensvar bara är roande och det glädjer mig faktiskt att jag går dig på nerverna så mycket, för du får mig bara att le :) Och jag skämtar inte när jag säger detta, vill du casha ut den boxen, så är du mer än välkommen att komma ner till Malmö och göra det.
BC99: Kan du förklara vad det här "extra" är. Jag är alltid mig själv på nätet, och om du inte tror mig kan du fråga vår gemensamma vän som känt mig sedan barnsben. Jag vet att jag kan vara dryg ibland, jag är det när det provoceras fram ur mig, men jag förstår fortfarande inte vad "extra" betyder. Jag bölar inte i varenda tråd, jag tar bara upp det när det kommer till just dina svar just för att du ALLTID övertolkar det jag skriver och svarar på saker jag inte sagt eller påstått. Vad är värst, ett drygt rövhål eller nån som hittar på saker hela tiden i en diskussion och lägger värderingar i munnen på den andra? Som sagt, jag slår inte folk egentligen eftersom det tjänar inget till. Det jag försökte illustrera var att du är den enda personen jag stött på på över tio år som skulle få mig att ge dig en box i rent vredesmod över att du kan irritera mig så mycket.
Redline!
Guy, du gör exakt samma sak. I din jakt efter att få vara så extra, så tolkar du saker till din favör också, bara att jag inte orkar böla om det. Och jag tvekar inte någonstans på att du förmodligen är precis lika extra i verkligheten som du är på nätet. Så jag försökte inte utmana dig i något "realness" talk med det där med att du är välkommen att komma ner till Malmö och slå mig på käften. Det hade du säkert gjort om du fick chansen. Min poäng är den att let it go, du behöver inte utmana mig i varenda jävla tråd bara för sakens skull. Som sagt, att jag irriterar skiten ur dig så pass mycket att jag väcker vrede i dig glädjer mig extremt mycket, för jag tycker du är dryg. Och det är bara skrattretande att du får mig att le (och du slösar min tid lite också faktiskt) med dina korkade inlägg, medan jag väcker vrede i dig! :) Guy, you're catching feelings over an "internet beef". Skitsamma, som sagt, jag ska sova nu. Och jag kommer inte slösa mer tid på dig hädanefter. Vill du fortsätta vara arg på mig och skänka mig äran att vara den enda på över 10 år som du skulle kunna tänka dig slå på flabben, så säger det mer om dig än vad det gör om mig. It's all love from me! And I really mean it. Love!
BC99: För det första, kan du förklara vad extra betyder? Jag trodde nämligen att det kunde betyda att jag gör mig till, därav denna "realness"-talk. För det andra, vart har jag tolkat det du skrivit till min favör? För det tredje, jag utmanar inte dig nånstans. Jag försöker....återigen....förklara att du tillskriver mig saker jag inte sagt och försöker få dig att förstå att det irriterar mig när du ljuger ihop saker om mig och mina värderingar. Det verkar vara din stil när du diskuterar, typ som svenska politiker. Och som sagt, jag skulle inte åka ner och slå dig på käften. Den enda gången jag skulle slå dig på käften var om vi hade en liknande diskussion och du betedde dig likadant då som du gör nu, alltså hittar på saker som jag skulle påstått samt kallat mig för saker som jag inte förstår innebörden bakom så du kan gömma dig bakom det istället för att diskutera sakfrågorna och komma med konkreta svar. Förstår du varför du irriterar mig? Går det här in i ditt huvud? Eller är jag fortfarande bara "extra"?
Redline!
Dr. Octagon Du bölar faktiskt lite, när man läser igenom allt så får man verkligen den uppfattningen, att du sitter och bölar alltså.
http://www.myspace.com/murderdem
Vi har en stundande zombieapokalyps, och ni sitter och bråkar om ingenting. Stilla er!
Jag och mina vänner satt sent uppe en natt med kartor o hela faderullan o planerade inför en eventuell zombieapokalyps. Tack för tipset med Cykel! Kan dock bli riktigt segt i slutändan och sen är jag orolig vad för karaktär dessa zombies kommer ha. Walkers eller runners? Om ni vill ha projektilvapen så rekommenderar jag armborst/pilbåge/harpungevär. Hänvisar till "The Walking Dead" och "Land of the dead". Dessa är mer lätttillgängligt i Sverige och kräver väl knappast licens.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Jag har läst någonstans att armborst och vissa bågar kräver licens. Men "sportbågar" borde väl vara fria antar jag. Kan man inte få tag i ett skjutvapen borde väl ett spjut vara utmärkt i alla fall för att döda ensamma zombies. En annan idé är att gräva vallgrav runt sin boning, eftersom de inte kan klättra.
Om ni vill ha projektilvapen så rekommenderar jag armborst/pilbåge/harpungevär. Hänvisar till "The Walking Dead" och "Land of the dead". Dessa är mer lätttillgängligt i Sverige och kräver väl knappast licens. Inte nog med att världen drabbats av en zombieinvasion, alla män i krigsför ålder har också förvandlats till Magnus Petersson. Nog för att zombierna rör sig sakta men att träffa ett huvud, hålla huvudet kallt och inte bli stressad när ens kämpar om sitt existensberättigande, finner jag för föga troligt för mer än en mycket liten skara kufiska svenskar, och för whitetrashskum som killen i Walking Dead. Om man ändå väljer pilbåge så kommer ju även det kräva träning, men ska vi ändå vara instängda i det där vattentornet är det väl lika bra vi försöka sysselsätta oss bäst vi kan.
Dr.Octagon : Guy, let it go man. Räcker med OT. Xpertize : Sorry man. Och yes, vallgravar hade stoppat de för ett tag. Sen så kommer de bli så många att de kommer stapla sig på varandra på botten av vallgravar.Sincedayone : Tyvärr så är armborts/pilbåge, som Medoria sa, inget att rekommendera för nybörjare. Har man privilegiet att öva sig fram så är det ju hur bra som helst. Pilbågar är tysta och kan man hitta pilarna igen, så kan man använda de ganska månger gånger. Men som sagt kör på det du vet att du kan hantera.
zombies är inte så intressanta, men den här beefen mellan bc99 och dr.octagon däremot... vem vinner? vem leder?
Till er om diskuterade automatvapen vs shotgun mot zombies.
Jag skulle ta en sån här;
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Pga av sin simpelhet så hade jag nog ändå rekommenderat den vanliga AK-47'an om man ska ha ett automatvapen i kampen mot zombierna. Den är enkel att hantera (därav sin popularitet), har få funktionsproblem och består av (korrigera mig om jag har fel) typ åtta delar? Inte särskilt pricksäker (men man ska ju ändå inte snipa med den ändå) men ack så kraftfull. Under inga omständigheter så ska ni förlita er på M16, speciellt inte M16A1 modellen.
Moderator
2011-01-24 18:54
Apps förslag blir riktigt svårslaget
//TW
Jag älskar att jag inte är den enda som går runt i zombie-apokalypstankar! Det här är antagligen inte bra för mitt vansinne, men fett skoj hursom. Var ska ni få tag på hagelbrakare och ak47or?! Min tanke för vapen är att den lokala polisstationen antagligen är rätt bra att göra intjack i (iaf tills man kommer till närmsta regemente) och kanske hitta ett par batonger och i bästa fall ett par sigs + klipp. Sen är hagelbrakare keffa, funkar bara på nära håll. Jag hade snattat ett par AK5or, bra jävla vapen. Varför? De är gjorda för att kunna hanteras i alla väder av fjuniga 19-åringar med en fysik som han den smala som har sex med en jättestor svart tjej i en tom green-film. AK47an har fördelen att den kan skjuta genom betong med sin 7,62mm men om du inte känner nån som har en kommer du inte hitta en heller. Dessutom är rekylen helt jävla abnorm på den och det är bra svårt att träffa med ett skenande automatvapen. Sen förstår jag inte doc ocs invändning på ett gammalt hederligt intjacksverktyg som kobenet. Dels går den aldrig aldrig aldrig sönder, du kan bryta in dig i nästan alla vapenskåp med lite tid och den funkar ju skitbra att svinga med eftersom den har bra tyngd. Men då ska du ju helst inte slå som en sopa med foten utåt (även om den inte kommer att fastna i skallbenet) utan med böjen.
Kan man verkligen bryta sig in i ett vapenskåp med en kofot? De få vapenskåp jag sett har varit ganska robusta och har saknat någonstans att slå in kofoten. Deras funktion är ju trots allt att hålla obehöriga borta från vapnen. Angående att "hitta" vapen kan man nästan räkna med att polisen/militären har fört sina vapen till säkert förvar eller snott dom själva för att skydda sina familjer innan man själv tar sig till där de har varit. Eller så har någon annan varit där. Antingen lämnar man staden innan allt gått åt helvete, och då är polisstationer och armébaser fortfarande bemannade, eller så väntar man ut skiten och då är allt redan plundrat. I vilket fall som helst ska man nog inte räkna med att få tag i skjutvapen när allt redan dragit igång.
Ja sant, där tänkte jag nog skevt. Min bild av vapenskåp är ganska dålig, men de jag kommer ihåg från lumpen såg inte jättekralliga ut.. Visst att man måste bräcka ett tag, men antar att det borde gå? Det är ju svårt iom att larmet kommer gå men det behöver man ju inte oroa sig så mycket över när zombiesarna ätit upp alla vakter.
Älskar den här tråden. Ville bara titta förbi och skriva det :)
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Verbose : Behöver din expertis, du som gått lumpen och allt! Vart kan jag hitta dig vid apokalypsens utbrott?Xpertize : På den punkten så är det nästan (bara nästan) synd att det inte är som USA där det finns gunstores lite här och där. Zombies kan inte använda vapen, vilket hade typ inneburit att det finns vapen för alla överlevande. Våra kroppar kommer få en långsam chock de första månaderna då vi är vana vid att proppa i oss en viss sorts mat i nuläget, som vi inte kommer ha tillgång till senare. Detta kommer innebära att våra kroppar kommer bli mer mottagliga för sjukdomar och infektioner då (som UncleSam nämnde) mycket bakterier kommer florera i början pga av lik som ligger och ruttnar, bland annat. Är man ute och härjar hela tiden så är chansen stor att man drar på sig lite sjukdomar som kan smitta hela ens egen grupp. Och i en värld utan doktorer och avancerad medicinering, så kan liten fjuttsak som en vanlig förkylning ta kål på en. Med andra ord, ha inte eldvapen högst upp på checklistan. Mat, vatten, förstahjälpen-lådor och annan medicin är det viktigaste. Kommer du liksom över några eldvapen eller råkar köra förbi en polisstation så är det ju definitivt värt att göra en de-tour, men gå inte "out of your way" till, låt oss säga, andra sidan stan till en polisstation bara för att upptäcka att inte finns några vapen kvar och ser att du är omringad av 30 zombier och allt du har en kofot till ditt förfogande.
Word. Är det "sant" det där om att viruset inte överlever "extrem kyla"? I så fall vore ju det ultimata att försöka, på något vis, ta sig uppåt i landet. Och då menar jag verkligen långt upp. Inte nog med att viruset kanske inte klarar av kylan så bra, det är också väldigt tomt på folk, vilket redan där resluterar i färre zombies. Men om nu planten Jorden skulle hamna i zombiekrig så tror jag nog att människan kommer att utplånas ändå. Finns ett par dokumentärfilmer som tar upp frågan om hur jorden kommer att se ut efter att människan är borta. Nu kommer ju visserligen inte människan att utplånas helt, men det kommer nog med stor säkerhet inte finnas människor kvar som kan driva alla kärnkraftverk osv, och det kommer leda till att dessa verk kommer raseras helt och sprida radioaktiva ämnen över hela planeten. Vet inte hur lång tid detta skulle ta, men det var inte alls långt fram i tiden om nu människorna skulle försvinna. Sen minns jag heller inte hur länge det skulle ta innan atmosfären skulle bli så pass "ren" att man skulle kunna "leva" igen. Det var inte överdrivet lång tid, men det kommer heller inte ske under ett par månader. Men om man bortser från detta (som man egentligen inte borde göra) så är det här en väldigt awesome tråd. Skulle jag ha möjligheten att förflytta mig långt norr ut så skulle jag nog göra det. Men sen kommer ju problematiken med att kunna odla sitt egna käk osv, om det senare skulle börja sina i brödluckan. Grönsaker, frukt, rotfrukter, bär och sån skit trivs väl inte sådär jättebra i kalla klimat. Aja.. bra tråd som sagt. Keep it up, BC!
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Missbruk : Viruset överlever kyla, tyvärr. I och med att zombier inte är levande, så är de heller inte varmblodiga utan de fryses ner i kyla och kan inte röra sig. Men de kan tinas upp igen så fort det blir varmt. Med detta sagt och med de breddgrader vi bor på, så är vintern på det sättet till vår fördel. Men i och med att vi är varmblodiga, så är ju det också till vår nackdel, då det inte kommer bli lätt att värma oss under vinterhalvåret, när vi saknar el. Elverken slutar fungerar efter ca 1-2 veckor och vattenverken efter ungefär samma tid. Kärnkraftverken kommer råka ut för meltdowns också efter några veckor då det inte kommer finnas något vatten kvar som kan kyla ner uranet. Men man får också komma ihåg att beroende på reaktortyp, så kan den potentiella meltdown variera stort i skada den kan åstadkomma. Sen sent 70-tal, och i synnerhet efter Tjernobyl, så har kärnkraftverkens säkerhet ökat enormt där vissa kärnkraftverks meltdowns kan bli "nästan" obefintliga. Dock ska du absolut inte stanna kvar om du råkar bo nära ett kärnkraftverk.
Enligt the Zombie Survival Guide så bör man röra sig norrut.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Förlåt för det tredje inlägget. Men kolla in boken World War Z! Jäkligt tung!
Angående bra vapen mot zombies så borde la svärd vara nått å satsa på! Broshan köpte ett i Visby på medeltidsveckan eller vad de heter... dock inte slipat än :/
Jag har beats yao! www.soundcloud.com/svenskhiphop
Since : Har inte haft tillfället att läsa den än faktiskt :) Ska plocka upp ett ex så fort jag har lite stålar.
Ett rejält långsvärd är faktiskt inte fy skam, om man kan svinga det. Betydligt bättre än förvuxna rakblad (katanas). Ganska svårt att ha sönder, skär okej. Svärd måste förvisso vårdas mellan användning, men man kan hugga av händer och fingrar, en av de enklare sätten att begränsa en zombies förmåga att anfalla. Det börjar bli dags att skriva en mer komplett vapenguide tror jag. Ska bara hitta tid för det.
verbose Sen är hagelbrakare keffa, funkar bara på nära håll. Delvis sant. Med vanliga hagelpatroner gissar jag på att effektivt avstånd är upp till typ 80-100m (även om zombies kanske behöver en rejäl snyting så huvudet flyger av, vilket är mer rimligt på typ 50 meters håll som mest).
Däremot finns slugs (
http://i40.tinypic.com/qnl95l.jpg ). Med slugs vill jag hävda att hagelgevär får en helt ny dimension mot zombies. Jag är inte hundra, men någonstans i minnet har jag för mig att det går att få in dödande träffar (med någorlunda precision) på uppemot 300m med dessa pärlor.
Som det syns på bilden så är det kompakta stycken, istället för en mängd småkulor. Går även att fästa rödpunktssikte (och antagligen andra typer av sikten) på en hagelbrakare och därmed lättare kunna sikta när det kommer till lite längre avstånd. En slug i ansiktet på en zombie drar nog av huvudet direkt =)
Hur man får tag på hagelgevär? Bra mycket enklare än att nalla från den lokala polisstationen tror jag. Många känner (oavsett hur avlägset) någon som är jägare. Voilá. Vildsvinsjägare har troligen slugs också. Av egen erfarenhet kan jag säga att min far har 2-4 (minnesbrist) stycken hagelgevär i vapenskåpet. M a o kan 2-4 personer utrustas. Ammunition blir problemet isåfall. Sen har han ju inget pumphagel, därmed två skott sen omladdning. Ineffektivt, men ändå. Effektivt om man träffar.
Alltså, tror ni människor på fullaste allvar att en zombie attack kommer ske? Alltså, visst att jag hört såna historier på dagiset jag jobbade ett tag. Men ett par 30 åringar som argumenterar vad dom ska göra NÄR det sker. Det är det här som är det löjliga. Det är ta mig fan större risk att jorden går under på grund utav påtända apor, för fan.
Wurrup?
Man behöver inte tro att zombies någonsin kommer existera bara för att man tycker att det är roligt att leka med tanken.
Underhållning : Läs Xpertize's inlägg och ta allt vi diskuterat lite med en nypa salt också :)
Så det vettigaste om man nu inte har möjligheten att tillgå projektilvapen är att använda sig av svärd/macheter/katanas/basebollträn/kofötter? Vad hade ni för rekommendationer om man nu skulle vilja slå sig ner? En stuga på landet kanske är att föredra?
Underhållning Det här är bara underhållning =) Fantasi är något vackert som man ska vårda. Att spåna om omöjliga saker är f ö askul. Eller ja, oväntade saker. För det är väl omöjligt att garantera att det aldrig blir en zombieapokalyps?
Vill även tillägga att tvåpipiga hagelgevär (som jag nämnde tidigare) faktiskt inte är SÅ ineffektiva så länge det handlar om ett fåtal zombies. Det går faktiskt att ladda om snabbare än många tror, träning ger färdighet. Är zombiesarna (?) dessutom långsamma som i många filmer så hinner man lätt ladda om och skjuta ett större antal zombies.
F ö kom jag att tänka på utveckling av hagelgevär (att utveckla just användandet för ökade effektivitet) och kom ihåg något som kallas drilling (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Drilling Bild:
http://www.yjvf.se/Drilling.jpg ). Mer om detta på wikipedialänken och framförallt bilden (som säger det mesta). Även detta är vanligt (nåja, relativt vanligt) hos vildsvinsjägare. Det jag tänker mig är att använda hagelpiporna (helst med slugs och helst två stycken) så gott det går, och ha en pipa med kulammunition till nödsituationer.
När jag googlade drillingen för att hitta bilder och wikipedialänk så snubblade jag (på wikipedia iofs) över en ännu värre värsting; en så kallad vierling (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vierling Bild:
http://www.fanzoj.com/en/gunroom/custom_built_weapons/other_rifles/_img/vierling_01_big.jpg ).
Problemet blir med en vierling att hitta en. Jag har sett drillingar i mitt liv, men aldrig en vierling. Enligt wikipedia är det mer att se som en statussymbol än ett bruksvapen (pga tyngd och pris, men antagligen mest av allt för att det saknar användning; vilt ska helst fällas på ett skott, inte fyra), alltså bör man vara rik eller känna/känna till någon knös med vapenintresse. Här gäller, förutom nyss nämnda, samma som ovan (drilling).
Fast egentligen är väl allt detta irrelevant (förutom faktumet att ingen mantelrörelse/pumprörelse krävs mellan varje skott) om tillgång till pumphagel/semi-autohagel finnes. Finns också bland jägare och lerduveskyttar.