I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Importera från Kina?

Övrigt - Blandat

2011-01-19 01:10

Importera från Kina?

Hej! Jag funderar på att köpa lite billiga prylar från Kina. Jag drar ett lätt exempel.

Jag beställer 10 st mp3 spelare för 280 kr (inkl frakt).
Jag betalar 2% i tullavgift + 25% moms. Då får jag betala ca 355 kr.

Min fråga är: Kommer jag att få betala ytterligare avgifter? Eller klarar jag mig undan med tullavgift på 2% och moms?

Tacksam för svar! =)

2011-01-19 01:16
Jag har aldrig behövt betala mer än det pris som säljaren velat ha,
men då har avsändare deklarerat varorna som gåva,
antar att det kan spela roll... har aldrig betalat tull eller moms.

Poet

2011-01-19 02:36
Som Conspicuous säger, be de att skicka det som en gåva, så kostar det dig inget annat.
At the gates of Eternity...

2011-01-19 03:27
Okej. Tack för svaren. Jag läste nånstans att man kan få straffavgift om det är märkt som gåva fast det inte är det. Om det nu skulle synas på paketet att det inte är en privatperson som har skickat det. Vill inte riskera något sånt. Är det något ni känner till?

2011-01-19 11:38
Det har alltid stått en privatperson som avsändare på de paket jag mottagit,
även om jag köpt av företag. Jag har alltid frågat om de kan skicka det som privatpaket och gåva, innan jag beställt också för att vara på den säkra sidan.

2011-01-19 13:10
conspicuous F23: Okej! Tack. Vet du hur det ligger till i övrigt? Om företaget skulle klanta sig och glömma att märka det som gåva. Finns det fler avgifter utöver tull och moms?

2011-01-19 13:39
Det har jag tyvärr ingen aning om!

2011-01-19 14:05
Det går inte svara på frågan utifrån den information du get. För det första, vad är det egentligen du ska ha varorna till?

Man behöver inte nödvändigtvis betala både tullavgift och moms. Tullavgiften betalar du som importör, det är en skattesats på införseln, kan man säga. Moms däremot är en skattesats du egentligen betalar åt en tredje part (din kund) vid försäljning.

Om jag förstår det rätt ska du inte idka näringsverksamhet utan köpa som privatperson varorna, i så fall kan du köpa som vanlig privatkund. Det du då åläggs är att betala tull + moms (eftersom tullen säljer åt staten, om jag inte har helt fel), tullens hanteringskostnad samt Postens kostnad för privat rekommenderad försändelse (kan säga av egen erfarenhet att de sistnämnda kostnaderna kommer bli närmare vad du ger för mp3-spelarna i sig).

Nu är jag inte helt 100% på detta, men något sånär ungefär så här borde det vara. Vill du ha tillförlitlig information bör du kontakta Skatteverket samt lämplig Tullmyndighet.

2011-01-19 16:33
Priyan: Tack för ditt svar! Är det så som du säger att jag ska betala lika mycket i avgifter som varorna kostar så är det knappt lönsamt. Du tror alltså att exempelvis 10 mp3 spelare för 280 kr skulle landa på runt 700 kr efter alla avgifter?

2011-01-19 18:59
paradox:
Nej, det påstod jag inte. Det är vid fallet att du köper som privatkund och åker på ofrivillig tull + avgifter. Som jag förstod det ville du egentligen undkomma det.

Eftersom vi får utgå från vita affärer här så besvarade jag utifrån det.

Groupie

2011-01-20 21:44
Har du någon koll på hur de tillverkas? Nämns inte det så kan du knappast sova med gott samvete vid det priset. Lycka till!
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2011-01-20 21:53
Du kan åka på parallellimport om du beställer märkesvaror och det innebär då en högre tullavgift.

T.ex. köpa en PS3 från Taiwan för sedan sälja den i Sverige.

2011-01-20 23:36
Priyan: Okej! Nej, jag har inga problem med att betala 2% i tullavgift plus 25% moms. Tänkte mer om det fanns några andra kostnader som kan tillkomma. Som jag inte känner till. Och jag har inte tänkt att fuska på något sätt.

miketheman P26: Det står inget. Men det brukar man ju vanligtvis inte skriva heller. Jag har dock sett liknande priser på flera butiker. Bl.a DealExtreme. Det är väl inget speciellt värde på de där borta antar jag.

GAIA P28:: Okej, tack! Jag har tittat på några klockor. Ganska säker på att det är kopior. Kanske bäst att låta bli de då.

2011-01-20 23:51
Kan också tillägga att priset i exemplet gäller mp3-spelare utan minneskort.

Groupie

2011-01-21 09:28
Då kan du räkna med att få skräp skickat till dig som görs av småbarn under en bro. Gick ju bra för Jens of Sweden :)
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2011-01-21 13:03
Det tror jag inte. Det är ju självklart inte Apple kvalíté på grejorna. Men jag kollar på de produkter som har fått bra betyg och recensioner. Jag beställer hem några stycken att testa till en början såklart.

2011-01-22 00:01
paradox

Kopior spelar ingen roll. Får orginalproducenten reda på det kan du bli anmäld dock men de bryr sig inte om småpotatis. Parallellimport är när du köper äkta vara som säljs i ett land med helt annan prisbild och säljer i ett land med mycket högre prisnivå. Dvs, en coca cola kostar 1 krona i vissa länder medan den kostar 25 kronor i andra länder.

Därför om du väljer att importera 100 stk PS3 från Taiwan för att sälja i Sverige så kommer tullen att lägga på extraavgifter. Sony är ju inte speciellt intresserade av att priserna dumpas å det grövsta för att säga så.

2011-01-22 01:38
Känner lite att det blandas ihop saker här. Skall han importera för att sälja som grossist vitt så betalar han väl inte moms hos tullen, eller? Det gör han åt kunden han säljer för i ett senare led (till skatteverket)?

2011-01-22 02:41
GAIA P28: Okej, tack! Det är inga märkesgrejor det handlar om. Lite smått och gott bara. Nyttig information dock. Kan vara bra att veta till framtiden.

Priyan: Jag tänkte köpa in lite för att sälja över nätet. Tradera, Blocket etc. Det jag undrade var mest om det finns några kostnader utöver tull och moms som kan dyka upp. Har förstått att de flesta som skickar produkterna märker paketen som "gift" eller "sample". Med lite tur kan man kanske slippa avgifterna helt. Men jag har inga problem med att betala tull % + moms. Bara undrade om det fanns några fler kostnader, som jag inte känner till.

Förövrigt.. Vart går gränsen mellan att vara privatperson och företag? Ebay, Tradera, Blocket etc är ju OK. Hur är det med en egen hemsida/webshop? Har man rätt att sälja via en egen hemsida privat? Jag har ingen större koll på detta. Jag tänkte mest testa att köpa hem lite grejor och försöka göra en liten profit på det bara. Inget gigantiskt projekt.

Tacksam för alla svar! =)

2011-01-22 09:39
Gåvorna blir bara tullfria om inte deras värde överstiger 500 SEK ,även om sändaren skriver i tulldeklarationen att ´gåvan´ går på ett belopp under 500 kan de öppna paketet och bedöma själva .Speciellt när man beställer med jämna mellanrum till samma adress och namn.

Om du inte har bolag och har klarat dig undan tullen kommer du inte betala mer avgifter förutom för traderas auktioner (och att ingen vattnar på dig ant till tull eller skatteverket)
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2011-01-22 14:23
OsvenskTiger P27: Tack! Ja, jag har förstått det lite så också. Tänkte dela upp det i flera omgångar. Det är gratis frakt så det spelar ingen roll. Då kan jag få ner värdet på 200 per paket. Jag misstänker också att mindre paket kan slinka förbi lättare. Men som sagt, tull + ev moms är lugnt. Bara jag inte åker på några andra avgifter.