I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dialekt som kvarstår trots vilket språk du talar.

Övrigt - Blandat

2011-01-06 13:07

Dialekt som kvarstår trots vilket språk du talar.

Jo, det är som så att jag och min vän hade en intensiv argumentation igår kväll. Denna pratstund gick ut på hurvida olika dialekter finns kvar när du pratar ett annat språk. Jag själv ansåg att det är klart att om du har en göteborgsdialekt finns den kvar även när du talar engelska, persiska, spanska och vidare. Då säger min vän att "e du dum i huvudet, klart det inte gör det."

Då tog jag fram ett annat exempel som knäckte, om vi tar den skånskadialekten som ett exempel, där "r" inte blir fulländade som i rikssvenskan, hur detta påverkar talet i ett annat språk. Då det uppstår problematik i hur ditt uttal i "r" blir på grund av din dialekt. Alltså, finns det några smarta där ute som kan ge konkret fakta på vem av oss som har rätt?

Finns din dialekt kvar, göteborgs, stockholms, skånska i vilket språk du än talar?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.