nyårsmat? tips? hjälp!!!
jag och min sambo har ingen ananing om vad vi ska laga till. så jag ber er whoare efter tips på lite recept på mat som ksulle passa till nyårsafton allt är välkommet... kan tillägga att vi är inte några direkta super kockar. skriv gärna vad ni själva ska äta one love
Enklast blir väl om du kollar någon receptsida som tasteline.se eller arla.se. Där kan du anpassa recepten efter hur duktiga ni (tror att ni) är, kostnad, tid etc. Enda problemet är väl att det kan finnas lite för mycket att välja på ibland. Vet inte vad jag ska äta själv. Glass kanske? Jag brukar ändå ha feber på nyårsafton och då är det skönt med lite svalkande glass. Ni kan ju köra på lite plockmat. Då behöver ni inte tillaga så mycket själva. Fixa lite sallad, andra grönsaker som kanske marinerar eller spritslar lite olja och salt över, vinbladsdolmar, kanske korv om ni äter det, gör/köp något schyst bröd, fixa lite såser/röror (tzatziki, hummous etc). Kort sagt, välj ut lite ingredienser som ni gillar, mixa friskt och servera. Bry er inte om det passar eller inte. Är det gott så är det gott och då passar det.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Gör potatisgratäng. Fräs lök, vitlök, salt och peppar i massa smör. Ös på med skivad potatis och en 50/50-blandning med mjölk och grädde. Koka tills potatisen har bra konsistens. Eventuellt slänger du i ett knippe riven morot. Så helsteker du en fläskfilé och gör en sallad med äpple i. Köp en färdig beasås, sen är du i hamn. Alt så köper du en fransyska och gör en rostbiff istället för filé. Gnid in klumpfan i massa salt och peppar och stek i panna tills den får fin stekyta och sen in i ugnen tills den håller 55-60grader i mitten. Ganska svårt att skära den rätt dock, lätt hänt att den blir seg och jävlig. Hur som helst jävligt svårt att misslyckas med en gratäng och en bit kadaver. Tzatziki är ju nice också. Funkar till allt nästan. Bara blanda ihop riven gurka, vitlök, salt, peppar, turkisk/grekisk youghurt, creme fraiche och en liiten liiten skvätt olivolja.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Själv ska jag göra just potatisgratäng med maaaaassaaaa vitlök i. Till det har jag massa fläskkotletter jag tänkte marinera i något gott, vet inte vad än.. lite glögg kanske? plus honung, lite örter och annat gott. It will be awsome, sen hem med massa gott sällskap och middagen är fulländad.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
ja skulle köra på tokfans...LÅTER HIMMELSKT!!!!!
d-beck Gör en egen marinad med honung, lite örter och annat gott då :) Oså skippar du glöggen. Honung är givet i all marinad om du frågar mig. Känns som att potatisgratäng och en köttbit är rätt standard när Svensson ska käka "finmat", men det går ju alltid hem. Infierno Ta tåget norrut så jag jag laga himmelsk mat åt dig när du vill :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Och att honung är givet i all marinad lät ju skevt såklart. Men jag använder honungsmarinad 9ggr av 10. Sjukt gott.
För 2-6 personer: Förrätt: Paj eller sallad. Svårt att misslyckas. Huvudrätt: Potatisgratäng med någon typ av kött. Efterrätt: Marangänsviss, kladdkaka eller äppel/blåbär/hallonpaj. För fler än 8 personer. Buffé med 4-8 smårätter, plockmat och liknande. Bland annat paj och sallad.
Toastare
2010-12-28 22:44
En enklare potatisgratäng som jag blev känd för i GBG (lovar) är ju att inte förkoka potatisen som tokfan. Utan enkelt skiva potatis och sen ta vispgrädde, pressa ner vitlök, salt och peppar.. hälla över och sen riven ost på toppen. In i 250 grader i 20 min. Vispgrädde is the shit.
Jag skyller allt på Emma!
BountyBoo F30
Det är ju det klassiska sättet, men om man gör på det sättet är det ju svårt att veta om man har satt salt/peppar/vitlökskryddningen till 100%. Kokar man däremot potatisen i grädde, självklart - så kan man ju smaka på "såsen" tills den är 100%ig, och det är väl fördelen med att koka den....
Gratäng, pepparsås och oxfile är ju annars sjukt gott. Fläskfile är väl ett "lättare" alternativ till oxen, samt billigare... Och varför inte slå in den i lite filodeg så det blir en slags "wellington" fast med fläsk då... Har gjort det en gång och det blev rätt nice :)
BountyBoo F30 Och sen 20 minuter! Hur tunt skivad har inte du din potatis!! :D
jack wilshire: tror bb utgår från att en hushållsassistent alt någon typ av husalf finns tillgänglig.
Helstekt oxfilé med potatisgratäng är ett säkert kort, att sedan sabba det genom att hälla över färdigköpt bea vore ju ett antiklimax av guds nåde.. Hellre då en bra rödvinsås, kompletterar både gratängen och köttet mycket bättre än bea. Västerbottenost istället för "gratängost"(gouda eller hushållsost på påse) är mycket nice.
Det blir potatisgratäng i stil med den tokfan tipsade om, relativt lätt att göra, och dessutom ljuvlig.
Varför är folk så sålda på potatisgratäng? Så gott är det faktiskt inte!
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Tokfan näää skippar inte glöggen, den kommer ge fin smak åt köttet! :) Och potatisgratäng är ju jättegott! Men smaker är ju som baken..
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Evoloution: dom kanske har blivit hjärntvättade av den där filmen man fick se på hemkunskapen i 7an om en kille som ska bjuda sin tjej på dejt och gör potatisgratäng och hon gillar den jättemycket? Eller så har du ätit dålig potatisgratäng.
Har nog ätit både dålig potatisgratäng men även bra. Och det är väl okej. Gillar nog inte för mycket potatis i maten. Eller så var det väldigt länge sen jag åt det och har glömt hur det smakar.
Toastare
2010-12-30 13:37
Evo, det är vardagsmat... men gott. Gillar inte när man blir bjuden på det som festmat.. Jack, ja jag menade inte att jag hittat på det.. och man smakar av gräddblandningen ju! 20-30 min då i varmluftsugn. Men den blir godare och inte så blaskig som förkokt!
Vi har lite knytis på nyår, det är nice tycker jag då det blir så blandat utbud och man får lite av varje, någon är lite mer serri och gör laxtartar medan någon gör sallader och en annan röror och marinerad potatis i ugn osv osv
Toastare
2010-12-31 13:39
Knytis är skitbra.. men i år slipper jag stå för mat. Ska tydligen bli någon serranoskinksrulle (kul ord) till förrätt, örtbakad stek med nån potatis & vitlökssky till huvudrätt och nån paj med Mars choklad i och färska bär. Tackar inte nej!