I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad kostar ditt betalkort?

Övrigt - Blandat

2010-12-05 16:19

Vad kostar ditt betalkort?

Som rubriken lyder undrar jag vad du pröjsar för ditt betalkort?

Själv betalar jag 44:-/månad, dvs 528:-/år (nordea).. som student borde man väl kunna hitta billigare? å ja jag vet att om jag letade lite nogrannare i bankdjungeln skulle jag kunna lösa detta själv, men så här kanske jag får en bredare bild..

2010-12-05 16:55
Som student hade jag gratis visa på SEB. Nu kostar det 200:- per år. VAd har du för kort för 528:- per år? Är det visa eller motsvarande låter det onödigt dyrt.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2010-12-05 18:08
528 låter som en jävla rip off. jobbar själv på handelsbanken. frikort (maestro) gratis, bankkort visa gratis som student. annars 250 / år för bankkort och allkort.

2010-12-05 18:17
Philip, glöm inte att ni tar 10kr i avgift när man tar ut en bankomat som inte tillhör Handelsbanken, med sitt frikort.

2010-12-05 18:32
http://www.nordea.se/Privat/Kundf%C3%B6rm%C3%A5ner/Studentpaketet/207634.html

Varsågod. Gratis Visakort, Internetbank, telefonbank i Nordea. Så länge du studerar.

2010-12-05 18:44
Philip, glöm inte att ni tar 10kr i avgift när man tar ut en bankomat som inte tillhör Handelsbanken, med sitt frikort.

så klart, men kortet i sig är fortfarande gratis, men bankerna tar ut avgifter emellan sig så därför kostar det om man tar ut i annan banks automat

2010-12-05 18:49
hatar det där frikortet

250 om året för mitt visa på handelsbanken.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Poet

2010-12-05 19:33
Gratis VISA på SEB, inga jävla avgifter för att ta ut pengar på automater och inga avgifter när du tar ut pengar inom EU.
At the gates of Eternity...

2010-12-05 20:12
inga jävla avgifter för att ta ut pengar på automater och inga avgifter när du tar ut pengar inom EU.

det gäller alla kort förutom frikortet, i alla fall inom handelsbanken

Poet

2010-12-05 20:29
Så pass? :)
At the gates of Eternity...

2010-12-05 20:32
150 / 250 per år för visa på swedbank.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-12-05 21:27
Så pass? :)

det skall alltid vara gratis att ta ut pengar inom EU då pengar fritt skall kunna förflyttas inom EU. dock tillkommer ju alltid en växlingsavgift då sverige inte e med i EMU.

2010-12-05 22:36
Helt sjukt att det ens kostar något, de tjänar pengar som gräs på våra köp ändå.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-12-06 09:06
verkligen rip off.. 44:- är en sån summa man kan leva med att punga ut i onödan utan att det svider därför har jag inte tagit tag i det för än nu.. Men jag resonerar som Refused och tänker nu byta..

BC99:
ditt kort lätt ju helt klart ok!

2010-12-06 09:48
Kolla in SEB's Visa med "Enkla vardagen". 25kr i månaden och så får du internetbanktjänst med dosa och hela skiten.

Galet att Nordea rånar studenter på 44kr i månaden, herregud.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Toastare

2010-12-06 11:21
Har också Handelsbanken som Philip...

Vem använder frikortet? När de bytte ut bankomatkortet så bytte min pappa bank helt till Nordea, där han har sitt bostadslån. Så frågade de varför han avslutade sitt konto, då sa han att det var för de där jävla 10kr. Då hade han varit kund i över 30 år hos dem.

Jag betalar 250kr för mitt Visa och så har jag gratis internetbank och bla bla bla gratis uttag och allt annat som Philip redan nämnt.
Jag skyller allt på Emma!

2010-12-06 19:45
Galet att Nordea rånar studenter på 44kr i månaden, herregud.

Om du tittar lite högre upp i tråden så ser du att Nordea bjuder studenter på visakort, internetbank, telefonbank etc.

Allt TS behöver göra är att ringa sitt lokala bankkontor och informera om att han är student och eventuellt skicka in ett studieintyg. Sedan är allt gratis så länge han studerar.

2010-12-06 21:21
Ni som pratar om storbanker som "bjuder" på internetbank - vakna upp... nätbank är alltid gratis på seriösa banker. Lätt att "bjuda" på det då.

Har ni SEB/Handelsbanken/Swedbank/Nordea, byt omedelbart. Så enkelt är det.

2010-12-06 21:44
... Har du några förslag på vad man skulle byta till eller?

Har svårt att se att typ ICA-banken eller Ikano kan utmana storbankerna på bolån t.ex.. Genom att samla sina konton hos en av storbankerna har man ett schysstare förhandlingsläge vid ränteförhandlingar. Sen finns det ju vissa skillnader i konkursrisk, förvisso bara på belopp som överstiger den statliga bankgarantin men likväl.

Det beror såklart på vilka behov man har av bankernas olika tjänster. Har man bara ett lönekonto med ett betalkort kan det ju kanske vara värt att byta.

2010-12-06 21:47
Har ni SEB/Handelsbanken/Swedbank/Nordea, byt omedelbart. Så enkelt är det.

varför?

2010-12-06 22:16
6-12:

Finns ju fler aktörer på bolån också: DnB Nor, Danske Bank, Skandiabanken, SBAB osv. Samla affärerna i all ära, men att storbankerna skulle kunna erbjuda bättre villkor överlag har jag svårt att tro, någon måste betala kontoren och de skyhöga vinstmarginalerna.

Men visst har du rätt i att det till viss del beror på ens egen kundprofil också. Vill man spara 100 mkr på räntekonto bör man kanske inte välja Marginalen trots 3% ränta. Dock vågar jag höfta att 95% av bankkunderna (minst) gör gott i att fly storbankerna.

Philip:

För att de överlag har betydligt sämre villkor än nischbankerna. De är feta, giriga och lata, och tjänar sina pengar på trögrörliga kunder med dålig koll. Om man får generalisera lite.

2010-12-07 08:25
jag tycker man ska välja bank efter behov. kan man få bättre villkor hos ngn annan så skall man byta. sen vet jag inte vilka villkor du syftar på refused men det som man brukar säga som försvar eller argument varför en kund skall vara hos handelsbanken (gäller säkert andra storbanker också men i egenskap av min arbetsplats) är för att de har ett mkt större utbud av tjänster och service....internetsupport 24/7, handelsbanken direkt 24/7, världens säkraste bank, mängder av produkter mm mm.

Toastare

2010-12-07 12:11
Refused, så snabbt ska man inte byta.. trogen kund står rätt högt i kurs när det är dags för huslån.
Toastare

2010-12-07 12:12
Refused, och tror ingen poängterade att man fick internet bank gratis.. det var ju någon som skrev att han betalade för det.

2010-12-07 22:48
Visa Kredit . 0 kr/år via Volvo Finans.

Visa Bankkort. 250 (tror jag)/år via Swedbank.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-12-08 11:28
Nordea drar 12:-/mån "Vardagsmeny" för mitt Electron.

2010-12-08 17:36
12:- här med. Electron "snorunge" stylish 4 evah!

2010-12-08 17:57
Dom borde fan betala oss för att vi använder deras kort.

2010-12-08 18:18
Philip:

Jag syftar på de mest grundläggande ekonomiska villkoren som avgifter och inlåningsränta, som ofta skiljer sig stort mellan storbankerna och nischbankerna.

Men som sagt, det är som du påpekar klokt att titta på sina behov - vill man t ex ha ett kontor nära är det ju dumt att välja en internetbaserad bank. För varje kund som valt en storbank av behovsskäl lär det dock gå ett mycket större antal som bara är kund där av gammal vana. Lite som när Telia till en början hade alla telefonikunder.

BountyBoo:

Hur högt då? Och är den ev rabatt man får också en rabatt mot den billigaste konkurrenten, eller bara mot storbankens ordinarie ränta?

Vad gäller gratis internetbank så menade jag bara att det är talande att storbankerna anser sig kunna "bjuda" på något som hos konkurrenterna självklart är gratis. Som om ICA skulle "bjuda" på inträdet till butikerna...

2010-12-08 20:03
Jag lånar tråden lite, jag kollade min internetbank idag o då stod det "kontantuttag 10:-" va fan är det? Jag betalar alltså 10 spänn varje gång jag tar ut en hundring? :S

2010-12-08 21:43
Jag lånar tråden lite, jag kollade min internetbank idag o då stod det "kontantuttag 10:-" va fan är det? Jag betalar alltså 10 spänn varje gång jag tar ut en hundring? :S

vet inte vilken bank du har, men hos handelsbanken med frikort som e gratis kostar det 10 spänn per uttag i annan banks automat. i handesbankens egna e det gratis.

Jag syftar på de mest grundläggande ekonomiska villkoren som avgifter och inlåningsränta, som ofta skiljer sig stort mellan storbankerna och nischbankerna.

det e sant, många mindre banker kan erbjuda just bättre inlåningsräntor för vad skall de annars konkurrera med. kontoren inom handelsbanken kan också erbjuda enskilda kunder sådant. för få människor ställer krav på sin bank. kanske svårt o göra det om man har ett lönekonto och ett visa kort bara. men man ska spela ut bankerna mot varandra. men det e som du säger, många är i sin bank pga tradition, föräldrarna hade det och man e uppvuxen med det. det är först när man ska skaffa bolån som folk byter.

2010-12-08 22:16
Philip:
Tack för svaret, jag har swedbank

2010-12-09 12:20
vad kostar det att ha fjortismaestro hos swedbank? jag har sånt, men har inte en susning om vad jag betalar för det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2010-12-09 13:33
Refused, Ica banken är ju utvald till Sveriges bästa bank. Och det är väl bra om man inte behöver en personlig bankman. Ofta kan man ju få låna 100 lax extra osv. för att man "känner" sin bankman och denne har förtroende för en och vet hur ens ekonomiska situation sett ut över lång tid.

2010-12-09 14:40
Har Visa bankkort från handelsbanken och det är gratis :)

Toastare

2010-12-09 16:25
Men nu ska man ju enligt Wikileaks varken ha Visa eller Mastercard då det går att skänka pengar till Ku Klux klan med dessa, men de tar avstånd från Wikileaks.

Tror jag ska bosätta mig naken under lite mossa, så jag slipper alla moraliska dilemman.

2010-12-09 16:43
Men nu ska man ju enligt Wikileaks varken ha Visa eller Mastercard då det går att skänka pengar till Ku Klux klan med dessa, men de tar avstånd från Wikileaks.

Haha, seriöst? :(
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Groupie

2010-12-09 18:02
Mitt är graaaaaatis!

Ica banken är ju utvald till Sveriges bästa bank.

Haha sådant jävla skitsnack, alla banker är årets bank.
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2010-12-10 15:32
handelsbanken blev utsedd som årets bank 2009 av veckans affärer.

2010-12-10 16:44
62 kr i kvartalet för visa. och 38 för internetbank
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-12 12:44
har swedbank fast den är fristående