I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cross-casting över de entiska gränserna, stör det dig?

Övrigt - Blandat

Groupie

2010-12-10 16:49
Okej. Intressant. Är den bra?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-12-10 17:06
Jag kan inte säga att nån av dom där filmerna/serierna lyckas övertala mig till att anse dom vara "bra" men, men.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Poet

2010-12-10 17:56
Lepra: Boken är bra, om inte väldigt intressant för sin tid. Boken kom ju liksom ut 1954, så det hade i min mening varit svårt att göra en tilltalande film av det anno 2010 om man inte fick ändra mycket i det, vilket I Am Legend från 2007 gjorde.

Nu ska jag inte avslöja för mycket, men som bok fungerar den utmärkt, men följer man boken alldeles för mycket så blir resultatet "The Last Man on Earth" från 1964, som i min mening helt enkelt inte går att kolla på. Inte heller "The Omega Man" från 1971 med Charlton Heston, för den delen heller.

App: Jag tycker de filmerna var underhållande. Men det är ju en smaksak.
At the gates of Eternity...

2010-12-10 18:07
tänker direkt på Ford Prefect som spelades av Mos Def och han gjorde ju ett strålande jobb. tycker itne att det borde spela roll eftersom ingen filmatisering av en bok, radioshow, serie eller liknande går att göra så att alla blir nöjd amed deras mentala bild.
då är det bättre om man går efter skådespelarinsatsen istället.

jag trodde btw att karaktären Nick Andros i boken The Stand av Stephen King var svart så jag blev jätteförvirrad när jag insåg att han var vit med svart hår under andra genomläsningen av boken, men som filmatisering hade jag accepterat vilken hudfärg som helst eftersom filmatiseringar bara är tolkningar av böckerna de baseras på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-10 18:26
Om man talar om filmatiseringar av böcker... Well, i dagens samhälle känns det rent spontant som bokläsning är en minskande fritidssysselsättning. Hur många av dagens kids tror ni har läst tex LOTR? De flesta känner inte till att det finns andra key figures i böckerna osv, pga de bara sett filmerna. Bara som ett exempel alltså. Så frågan är egentligen om det spelar någon roll.

2010-12-10 18:32
filmatiseringar "fryser" fantasin. det är nästan omöjligt att läsa the shining eller gökboet utan att se jack nicholson för sitt inre öga, men om man försöker se filmatiseringar som "inspirerade av" istället för "filmatiserad bok" så går det lite lättare faktiskt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-12-10 19:36
Junkgirl: Ett till exempel på en karaktär där det aldrig stod i boken om huruvida vilken etnicitet han hade. Eller etnicitet och etnicitet hehe, han är ju en utomjording.
Poet

2010-12-10 19:46
Här är förresten en snubbe på ett annat forum och hans åsikt. Han yrkar på samma sak som jag gnällt om i hela tråden.

I think it would really, really depend on the character. I mean for instance: Black Panther played by say an Irish guy. Wouldn't really make a whole lot of sense. Clark Kent, in the same vein, is supposed to appear as a happy, simple farmboy from Kansas. That wouldn't quite fit as well with a black guy, given the culture surrounding that area.

With that said, could Hal Jordan be black and still make it work? Absolutely. What if The Flash was played by a mexican? I can see that. Spiderman actually I think would work better as a black kid, given his backstory. Tony Stark could totally be hispanic, and it would still definitely work. Wonderwoman should, by all rights, probably look Brazillian.

I think as long as their race isn't important to their backstory, powers or motivation, it's not an important detail. If it is an important detail, no, leave it alone.

I samma veva borde folk fatta att Shaft och Anne Frank (återigen så var Anne Frank en historisk person) inte passar i det här sammanhanget.

2010-12-11 12:28
BC99 P27
"Om du fick bestämma så är det för att de cross-castade..."
Vadå. Du menar att det inte finns några filmer som blivit dåliga för att de cross castat i filmen?

Poet

2010-12-12 03:29
Jag menar att de filmer som det oftast cross-castas i är filmer som är baserade på spel och comics, och de brukar inte bli bra. With our without cross-casting.

2010-12-12 03:31
Jag tror såhär: det är oerhört, oerhört få som störs av "cross-casting över de etniska gränserna".
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Poet

2010-12-12 12:54
Refused: Har du läst inläggen i tråden haha?

2010-12-12 17:21
Ok, låt mig rephrasea vad Refused sa:

Jag tror såhär: det är oerhört, oerhört få som störs av "cross-casting över de etniska gränserna" av rasistiska anledningar.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-12-13 12:20
junkgirl: exakt, Ford Prefect var vit i mitt huvud när jag läste böckerna, i filmen var han en svart, tio år yngre rappare, men efter fem minuter är han liksom Ford Prefect. I filmen iallafall.

Jag tänkte först att det skulle vara svårt att få till den där mysiga irländska sagoskogstämningen med en svart hobbit, men då fick jag nog upp Bilden av hur Will Smith springer bredvid Frodo å drar oneliners å säger "heeeell no!" En lite rödnätt svart äldre rundlagd herre med pipa i munnen skulle nog kunna sitta å spela domino i den där hobbitbyn utan att nån skulle ryckas ur stämningen.
Ridå
Poet

2010-12-21 01:03
Töntnörden: Haha ball reflektion :)

2010-12-21 09:19
Äh, va fuck tror ni, för några år sen härjade Lasermannen i STHLM, senast en dåre i Malmö som prickar svartskallar, svenskar och dess politiker får panik och vill förbjuda slöja eller hur folk klär sig (när det rör sig om bråkdels promille). SD kommer in i Svenska riksdagen... Och ni blir förvånade över detta, hur naiv kan man bli??
Moderator

2010-12-21 11:12
Halvt om halvt relaterat:

En artikel om ämnet också:
http://www.comicsalliance.com/2010/12/16/racists-thor-idris-ebla-racism/
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Poet

2010-12-21 12:39
Fyfaan vad Thor ser ut att suga! Och visst är Heimdall en fiktiv Gud, men kunde de inte gjort hans kläder fetare i filmen? Ser ju fan förjävligt ut :S