I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tullen lurade mig

Övrigt - Blandat

   
Admin

2010-11-30 23:05

Tullen lurade mig

Hade beställt en liten nördig samlarutgåva av ett spel från Kanada (Assassins Creed Brotherhood med Jack in the box :)).

Fick mail om att paketet var på väg och några dagar senare kom lappen i brevlådan. Men istället för en avi var det ett brev från tullen. Det stod att det saknades information om innehållet samt värde inkl frakt. Jag ombads berätta vad det var och skicka en kopia på kvitto eller annan betalningshandling.

Jävla amatörer, tänkte jag om företaget som skickat paketet. Vem skriver inte ut sånt på paketet? När privatpersoner på ebay har vett att såväl skriva ner värdet, markera det som "gift" och deklarera vad det är borde ett företag kunna sköta sånt. Och måste de inte fylla i det på sitt postkontor?

Hur som helst, jag skickade uppgifterna. Dock inget kvitto utan berättade vad det var och vad det hade kostat. Lyckades skriva ner frakten och spara drygt 50:-. Skönt av ren princip (ska inte gå på om hur arg jag blir av den här protektionismen för privatpersoner som handlar smågrejer, särskilt sånt som dessutom inte går att hitta i Sverige). Eftersom jag var osäker på om det fanns ett kvitto i paketet vågade jag inte försöka ljuga om det och försöka undvika avgifterna utifall att tullen hade öppnat paketet. Det var inga stora summor heller; spelet kostade 100 kanadensiska dollar alltså under 700:- (plus några dollar i frakt) vilket bara är marginellt mer än vad spel kostar här i Sverige. Fortfarande blir det 25% moms och 100:- i postens avgifter.

Idag hämtade jag ut paketet och jag har nog aldrig känt mig så blåst. Under tullens/postens påklistrade plastficka såg jag att det stod något på en etikett. Lossade plasten försiktigt och vad stod det?

Content: Toy Game
Value to declare: $25
"Gift" ikryssat


Fult gjort. Men samtidigt, well played tullen, well played.

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?