I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad har hyresgästföreningen nånsin gjort för er ?

Övrigt - Blandat

Producent

2010-11-21 13:31

Vad har hyresgästföreningen nånsin gjort för er ?

Förutom att plocka sektmedlems pengar...

Jag har märkt att det är lönlöst att vara med, jag ville lösa en situation med hjälp av dem när jag var medlem, men fick inte så mycke hjälp i det ärendet.
JAG själv gjorde något åt saken, och fick rätt mot hyresbolaget, inte hyresgästföreningen.
Fast jag fick iofs tjöta skallen ur dem för att nått skulle hända...

Skulle vilja höra lite med er om ni någonsin fått vettig hjälp...

Since 1984
@realgizlee // twitter
Toastare

2010-11-21 14:14
De har gett mig ett gratis juridiskt ombud och tagit hand om en hyrestvist med min gamla hyresvärd (andrahand, överhyra) Fick tillbaka 20.000kr och jag bidrog bara med alla viktiga papper och "bevis".
Jag skyller allt på Emma!

2010-11-21 14:37
Hjälpt mig och mitt ex med två lägenhetsbyten, i båda fallen ville hyresvärden felaktigt få det till att det var skenbyten och att vi inte hade rätt att genomföra bytena. I ett av fallen slapp vi dessutom betala skador på 10 000 som någon tidigare hyresgäst orsakat.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2010-12-15 00:11
De förhandlade om ersättning till oss hyresgäster när byggnaden stamrenoverades, både under renovationen och efter. De bråkar också med hyresvärden inför varje förslag på att höja hyran. Detta gagnar mig trots att jag inte är medlem (är för jävla fattig för att unna mig detta).

Har man problem med hyresvärden kan man lösa problemen också utan hyresgästföreningen, precis som det är med individuella lönesättningen när man inte är medlem i facket. Problemet uppstår istället när man överskådar effekten av att inte delta i ett långsiktigt perspektiv. Makten förskjuts till arbetsgivarens eller hyresvärdens fördel och till den "lilla människans" nackdel.

2010-12-15 11:06
de fick värden att skicka ut någon att reparera vårt kylskåp direkt efter att vi klagat hos värden i nära på en månad. behövdes tydligen bara att hyresgästföreningen gick och spände musklerna lite hotfullt så löste det sig inom ett par dagar. ^_^
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-15 20:27
Spontant känns dom snudd sektliknande. Jag är inte medlem. För nån månad sen flaggade det på dörren och jag tassade mot tittögat. Det stod nån tjomme med en folder under armen där utanför. Röda lyktan tändes och jag nojade upp, Radiotjänst, of course. Låste upp och öppnade dörren i en elegant rörelse och påbörjade en monolog om att jag inte hade tv. Han skrattade och sa att han kom från det där tråden handlar om. Dom ville ha med mig, för allas bästa. Har inte täckning för en femtiolapp i månaden, förklarade jag vänligt men bestämt. Han låg på och fast jag själv tycker jag är rätt duktig på att säga mitt så blev det 5~7min diskussion innan han gled vidare. Galet. Fortsätt gärna droppa _bra_ erfarenhet av Hyresgästföreningen. Man vill ju gärna ha svart på vitt den dagen man har det tjockt.
Producent

2010-12-15 21:22
Skulle vilja höra lite med er om ni någonsin fått vettig hjälp...

du tog EN sak i egna händer och löste det (av vad som framstår i ditt inlägg), och får det att låta som att hyresgästföreningen ALDRIG gör något bra. jag bara måste säga att jag nästan älskar dig (Y)

2010-12-16 00:51
Fick gratis advokat från dom när min hyresvärd ville vräka mig. Blev ändå vräkt, men fick bo två månader längre pga tvisten. Awesome!
"I whistled for a cab and when it came near, there was a hispanic in the car with lice in his hair"
Poet

2010-12-16 01:01
Hade en lägenhet hos en av Sveriges sämsta hyresvärdar (Newsec). Tog slut mellan mig och mitt ex och jag kunde inte ha råd med en 3'a allt för länge. De ignorerade mig (trots att det fanns gott om tillgängliga 1'or och 2'or på deras hemsida) när jag sa till de att jag behöver byta ner mig till en mindre lägenhet. Efter 6 månaders väntan fick jag spel och ringde Hyresgästföreningen, två timmar efter det fick jag ett samtal från Newsec som sa att jag kunde komma förbi dagen efter och titta på lite lägenheter.

Slutade i alla fall med att jag hittade en billig 2'a hos en annan hyresvärd och att jag skällde ut Newsec mitt i deras kontor :)

MrForever: What the fuck haha?
At the gates of Eternity...
Producent

2010-12-16 12:19
Konstigt: Älskar dig med trots att du är en konstig stalker ;) ditt nick talar för dig, hehe
Finns lite mer tillfällen som jag klarat av på egen hand där hyresgästförening kunde gett en hjälpande hand, är just nu en dyspyt ang vår tvättstuga där vi har maskiner från 7+ talet som brakar loss då och då men inget händer...
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-12-21 13:42
Jag fick jätte mycket hjälp av dem för två år sedan när jag bodde hos en privathyresvärd. Lägenheten var ganska så nedgången och inte mycket var rätt men värden va en snål kärring som vägrade att ens fixa det minsta grejerna och då kontaktade jag hyresgästföreningen. Med deras hjälp fick jag en ny duschvägg, den gamla var rostig och möglig, ett fungerande kylskåp som inte ville vara en frys, en ny spis då den gamla fungerade ibland. Jag skulle ha fått hjälp med mer grejer men jag flyttade istället, att dagligen bli anklagad för att ha spolat ner päls (har inga husdjur med päls) och att göra allt för att ta livet av värden är inte direkt skoj.

Hyresgästföreningen hjälpte även till med att få värden att dra tillbaka anklagelser om uteblivna hyror vilket hon ändå inte kunde bevisa, om jag nu hade struntat i att betala, för hon vägrade att ge mig kvitton.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-23 18:03
Jag fick hjälp av dom för 1½ år sen när jag flyttade in i en lägenhet som varken var städad eller färdigrenoverad då de inte hade koll på att de hyrt ut den, samt lite senare med samma värd då en vattenläcka från lägenheten ovanför sabbade min dator osv.

De är ganska bra.

2010-12-30 18:00
Jag är principiellt för ett korporatistiskt system med kollektiva hyreförhandlingar (liksom kollektiva löneförhandlingar) och tycker att organisationen av resurssvaga parter i olika intressekonflikter är ett mycket bra system.

I vilket fall. När jag bodde i en privat hyresrätt i sthlm i ett år kom dom och ringde på min dörr. Jag sa att jag inte var intresserad, minns inte vilka argument jag angav eller om jag ens gav några alls. Jag var fattig student och skulle dessutom snart flytta vilket inte spelar någon roll tycker jag för om jag vänligt tackar nej anser jag att de bör respektera det. Men icke, killen blev sjukt otrevlig och rent av aggressiv vilket känns jävligt oprofessionellt. Tyvärr är det enda gången jag har varit i kontakt med hyresgästföreningen och det är den bestående bilden jag har av dem. Jag förstår självklart att inte alla är så men faktum kvarstår att intrycket jag har av dem är jävligt mycket "sossezombiementalitet". Tråkigt när en förening som antagligen gör mycket gott ska skrämma iväg potentiella medlemmar på grund av idioter till dörrknackare.
vadå? jag dyster?
Toastare

2010-12-30 20:09
greggan, blåa eller röda..beror på vilken stadsdel du bor i om man läser deras tidning för t.ex sthlm.
Jag skyller allt på Emma!

2010-12-31 07:47
Har två erfarenheter av dem, första dörrförsäljaren körde med sitt tugg, sa att jag inte var intresserad, varpå han blev närmast panikslagen och började mana på mig, var tvungen och fråga om han hade hörselproblem och stängde igen dörren i ansiktet på honom.

Andra gången öppnade en tjejpolare dörren för jag hade annat för mig, hon förklarade för säljare nummer två att "han som äger lägenheten är inte intresserad", han fortsätter och mala, efter ett par minuter gick jag fram till dörren för att rädda tjejkompisen ur situationen och sa "fuck off" i ansiktet av pajasen som inte kan ta ett nej och gick tillbaka till det jag höll på med, hörde säljaren undra "vad sa han?" och tjejkompisen svara "ja som du märker så är han inte intresserad", varpå snubben äntligen fattade vinken och fuckade off.

Satans ohyra och inte förstå innebörden av begreppet "nej tack".
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"