I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska bjuda på mat, ge mig tips!

Övrigt - Blandat

2010-10-24 15:58

Ska bjuda på mat, ge mig tips!

Jo nu är det så att jag behöver några bra tips på en 3 rätters middag som jag ska bjuda min flickvän och hennes familj på. Det måste smaka groteskt bra och imponera så mycket som möjligt eftersom det är en liten tävling som alla är inblandade i och jag vill ju såklart väldigt gärna vinna.

Det ska vara en bra förrätt, en gudomlig huvudrätt samt en välsmakande efterrätt som avslutning.

jag vet ju att det finns en del som vill ha ett matforum här så ni bör ju kunna hjälpa mig komma på några bra ideér.

mhm
Toastare

2010-10-24 16:22
Halv 8 hos mig?
Jag skyller allt på Emma!

2010-10-24 16:26
i princip.. Jävla påhitt eftersom jag känner att jag verkligen måste prestera.
mhm

2010-10-24 16:37
helge är så förbannat rolig!
(lite ot)

men mat, har ett galet recept på potatis som passar bra till vad som ! =)
Bakpotatis, en per person... lagar i ugn, sen gröper du ur potatisarna (sparar skalet som en skål typ för du ska fylla dom igen sen)
mosar potatisarna med smör, äggula, franska örter, creme fraiche, salt och peppar.
sen vispar du äggvitorna till hårt skum, rör försiktigt ner det i potatisröran, fyller potatisarna igen, sen grattinerar du dom i ugnen tills dom fått färg och ser bra ut! =)
((MAAD))

2010-10-24 16:47
beror lite på storleken, men 40minuter kanske, du använder en potatissticka för att kontrollera ! =)
((MAAD))

2010-10-24 16:47
haha nu tog jag bort mitt inlägg.. jag förstår
mhm

2010-10-24 16:48
btw, du kan göra röran å allt sånt i förväg, sen just innan ni ska äta så vispar du äggvitan och rör ner och fyller, sen tar det kanske bara 10-15 min i ugn... så då behöver man inte vänta 1h på huvudrätten ! =)
((MAAD))

2010-10-24 17:45
Världens enklaste efterrätt, så ska ni tävla i svårighet och hur hemmagjort det är är det kanske inte så bra (plus kan bli svårt att hitta färska jordgubbar) men:
Marinera jordgubbar i honung och rivet limeskal+juice i minst 30 min. Riv marabou mjölkchoklad och blanda med turkisk yoghurt. Orginalreceptet sa typ 200g choklad till 1 dl yoghurt, men eftersom man vill ha betydlgt mer yoghurt i sin portion så får man ju ta mer av båda delarna.
Fyll ett halvt glas med yoghurten och toppa med jordgubbarna.
Det är helt fruktansvärt otroligt gott så nu vattnas det i min mun.

Det kommer för övrigt från boken Grilla! http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174011464
som även har ett sjukt gott recept på marinerad kyckling som jag tänkte använda på mitt första släktkalas, fast då grillat i ugn istället för grill.

Lycka till
Fried little fishies

2010-10-24 18:13
yes yes keep em´ coming.

Kan ju säga att skaldjur är uteslutet pga allergi. Men är det någon som sitter på ett grymt recept innehållande skaldjur så posta för all del. Det kan ju finnas fler som vill ha tips på shyssta middagar.

mhm

2010-10-24 23:26
Jag hade lätt bjudit på en räkcocktail som förrätt och sen som huvudrätt en hummer var med en räk sås med lite vitlök tocuh på. Sen skulle jag avslutat med chokladdoppade jordgubbar med vaniljglass.

Damn, får du inte gifta dig med din brud efter det pga av farsan då vet jag inte haha.

2010-10-25 13:28
Efterätten gör du ju pannacota med lime glaserade bär

http://bullenmittiugnen.blogspot.com/2008/01/pannacotta-hallon-lime.html
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-10-25 13:28
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-10-25 17:52
förrätt: västerbottenpaj med rödlöksmarmelad och ärtskott
huvudrätt: något kött med rödvinssky och kantareller.
efterätt: kladdkaka med lättvispad grädde och bär, tex blåbär, hallon eller björnbär.

inte allt för avancerat, men snuskigt gott.

2010-10-25 18:27
Gillade von simons idé faktiskt. Kladdkaka har alla andra kört så jag skulle vilja vara lite mer originell. Fast det är förbannat gott med kladdig kaka.

Nu ska jag göra lite hamburgare för enkelhetens skull..
mhm
Toastare

2010-10-25 23:25
Von-Simon, roligt när det du försöker bygga upp med din alterego-användare fallerar genom att göra nått så osmakligt och fel som att servera skaldjur som både huvudrätt och förrätt. Dessutom borde hummern vara förrätt, det är ingen huvudrätt.

och ni som säger jordgubbar. Tänkt på att det är höst/vinter och att utländska jordgubbar inte är nått att servera...

2010-10-26 04:53
BountyBoo F30 vet inte vad du pratar om men? Om du syftar på att jag har två användare? Så kan du väl även se att jag ska ta bort en? Och anledning till varför är för jag har bytt artistnamn http://www.myspace.com/vondonsimon Lika bra att ha samma användarnamn här på Whoa som man kallar sig inom musik, inte sant? Sen har jag väl aldrig påstått att jag är någon expert inom mat? Har bad om hjälp och jag gav han tips? Sen vem är du att dömma vad som är rätt och fel? Om jag gillar skaldjur så kan jag väl äta det till 5 rätter om jag vill, utan att det är fel?
Sen att hummer är en förrätt det vet jag väl inte om jag håller med om, har ett flertal gånger gått ut och ätit hummer och har valt det som huvudrätt.

Sen att du är en av dem misslyckade människorna som lider av en 30 års kris och sitter hemma hela dagarna och följer människor på whoa är väl inte mitt fel? Sen vet jag att du hatar det så fruktansvärt mycket att jag pratar om mina pengar, men jag förstår att du mår dåligt att en person som är 21 år har byggt upp mer än vad du kommer göra i hela ditt liv. Bara för jag tjänar bra med pengar så betyder det inte att jag kommer från en rik familj som har lärt mig hur man ska äta hummer eller inte. Om det är det du syftar på alterego? Och tror mig, jag kommer forstätta prata pengar tills sånna som du inte vrider sig i sängen för andras framgång :)

P.S du behöver inte svara på detta. Jag kommer inte ens kolla tråden igen, jag kommentera tråden för jag ville hjälpa snubben lite, inget mer än så :) Inte för att diskutera hur man äter hummer med en misslyckad feminist :)
Det gäller även alla "tuffa" snubbar som ska hoppa in och försvara miss F30 med ett hopp om att få ragg. I give a fuck, för jag kommer forsätta äter hummer som huvudrätt och jag kommer fortsätta prata pengar :)
Toastare

2010-10-26 17:19
Von Simon andas.. 23.25 är en normal tid att vara hemma på. Du skriver 04.35 en tisdag morgon och det innebär ju att du inte har ett jobb. Mer pengar än mig har du inte, kommer inte ha och du vet inte ens vad alter ego betyder och inte heller nått om skaldjur.

Tack för uppsatsen och jag vet att du kommer läsa här i tråden igen.
Toastare

2010-10-26 17:22
Du ser SJUKT rik ut..

Moderator

2010-10-26 17:28
Det fanns ju en viss humor i att Von-Simon kom med sitt matförslag några inlägg efter att TS förklarade att skaldjur var uteslutna pga allergi.
(får jag ligga med bountyboo nu?)
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-10-26 18:49
haha i love this :D

Han har ju råd med en hel gris verkar det som iaf :O (ja jag är avundsjuk)
mhm

2010-10-26 18:58
Pannacotta till efterrätt är alltid ett säkert kort! Det finns en passionsfruktjuice i affären, rubicon heter den. Den är galet god att smälta ner gelatin i, och ha som topping på :)
Om vi bara slutade upp med att försöka bli lyckliga, skulle vi få en väldigt massa tid över till annat!

2010-10-26 19:07
BountyBoo F30: Om du kollar min profil och sen min myspace så står det väl ganska klart och tydligt att jag bor i Chile? Vilket innebär 5 timmar mellan Sverige och Chile. Vilket innebär att klockan här är betydligt mindre här:)
Jo säkert en studerande lokförare tjänar nog jävligt bra. Sen kom inte med att dina föräldrar är rika, för det är inte dina pengar! Jag har åtminstone byggt upp mitt själv och tjänat mina egna pengar :)
Kolla märket på tröjan uppe i höger hörnet, så ska du se att den kostar nog mer än det flesta klädesplagg du har :)

Sen, förresten hur ser man rik ut? Bakåt slickat hår med kavaj?

2010-10-26 21:19
hehe gillar hur det har utvecklats till en tävling angående vem som har mest pengar och utseende. =D Pannacotta ska funderas på men har aldrig gjort det så undrar om det är svårt att misslyckas med?
mhm

2010-10-26 21:32
Håll det enkelt:

Förrätt: En frisk, krämig soppa. Typ jordärtssoppa, eller nån schysst svamp, typ karl johan?

Huvudrätt: En nice vit firre. Kanske gratinerad, med lite stekt sparris och syrad spetskål. Vet inte om du behövs nån potatis till.

Efterrätt: Nåt crunchy och nåt som inte är så överdrivet sött, typ blåbarsquiche som du serverar med turkisk yoghurt blandat med lite honung och färsk vanilj (om du vill punga för det). Om du inte villa ha så tjock sås till, kan du ta gräddfil med vanilj.

Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
Toastare

2010-10-27 02:08
Han skulle ju inte läsa mer. Buhu

Och jag pratar inte om pengar, jag pratar om god smak och stil. Vilket tydligen inte kan köpas.

Nog OT. Lycka till med middagen!

2010-10-27 02:16
neeeej, hade ju vart en klockren vinst om du inte svarat! Jag är givetvis opartisk, men likväl hoppas jag också på ligg.
Toastare

2010-10-27 02:21
Fan, han vann alltså på Internetz OCH är rik.

2010-10-27 11:02
Han är rik i Chile, här i Sverige är han väl en medelsvensson som 80% av befolkningen.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Toastare

2010-10-27 13:18
Ja, och han säljer Gucci magväskor i köp & sälj och har på sig öst-stats Armani.

jag var tvungen att skriva det.

2010-10-27 15:08
Kane: Vill du veta skillnaden mella mig och en svensson? En svensson är gift, har 8-5 jobb, bil, 3 barn och massa banklån och krediter som dem ska betala av i 30 år till.

Jag bor själv, är singel, har en egen takvåning, äger två företag och har INTE ett enda lån, allt jag köpt har jag köpt kontant.

Sen när blev 80% av Sveriges befolkning som mig?

BountyBoo F30: Sen när blev en kortklippt feminist som studerar lokförare en stilikon? haha!! 30 år, ta dig en tankeställare snart va? Nästa gång jag är i Sverige så ska jag besöka din skola och hälsa på dig, så kanske du kan ge mig lite tips om hur man lyckas i livet? Du kan få förklara för mig hur just DU har blivit världens rikaste studerande lokförare, för ärligt talat jag beundrar dig fruktansvärt mycket. Helt otroligt hur du som studerande redan har säkrat en sådan hög lön haha.

2010-10-27 16:15
En spärr eller varning på Bountyboo samt Simon för grov offtopic? Ja tack.

En god soppa.

Fläskfilé/Älgfilé, potatisgratäng/höstgrönsaker & kantarellsås

vitchokladpannacotta med rabarberkompott

Simpelt, vet inte hur kunnig du är inom matlagning.

pejs
be the change

2010-10-27 17:12
von-simon knows the art of trolling...

2010-10-27 17:27
Förrätt: det får någon annan föreslå!
Huvudrätt: lasagne, det är alltid galet gott :). Gör som vanligt, fast byt ut köttfärsen mot Hälsokökets veggefärs! Och massor av parmesan i béchamelsåsen, minst en halv. Vitkök i färsen och färsk basilika, men det är ju givet så.
Eller så kan du göra laxpasta, det är också gott. Tärnad rökt lax, creme fraiche, matlagningsgrädde, vitpeppar och dill, och pasta då. Allt som behövs. Servera i skål, med ett salladsblad i botten eller något, så ser det lite fint ut eller så. :)
Efterrätt: Mangosorbet och hallonsorbet, 50/50, smält frysta hallon i micron, häll lite hallon över glassen, servera.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Toastare

2010-10-27 19:22
Skissen, nja.. skillnaden är väl att han tror på det själv.
Toastare

2010-10-27 19:32
skipp och här kommer ett förslag..

Om det är nu under hösten det ska ske, så kör då på hösttema. Närproducerat och bra råvaror.

Jag hade satsat på soppa till förrätt, kanske med något gott egen-bakat bröd med soltorkade tomater och färska kryddor.
Jordärtskockssoppa är enkelt att variera med mild och god smak.

Till huvudrätt hade jag fortsatt köra på hösttema.. så då passar ju lamm bra eller varför inte kyckling från Knäred. Det är ju säsong på rotfrukter nu, så gör nått med dem. Finns hur mycket som helst att välja mellan.
Men en timbal av palsternacka med smörstekta kantareller på toppen är jätte gott.
Viktigt är en god sås till.. med rödvin eller konjak som du gör från grunden.

Efterrätt..självklart nått på svenska äpplen eller päron.

Som sagt, bra råvaror och inte göra det för svårt utan lägga vikt på smaken är alltid en vinnare.

2010-10-27 20:08
Jag tror jag ska gå på nåt liknande som det jackvegas skrev. Åtminstonde lutar det mest åt det hållet just nu, vi får se. Lamm är ju inte tokigt det heller.
mhm

2010-10-28 00:57
Hett tips på förätt:

Honungsfylld chevréostboll, ringla lite honung över och strö krossade hasselnötter. Servera med ruccola och tegelrökt skinka.

Från menyn på Göta-kanalbåtarna i sommar, stod i kallskänken och slet. Huvudrätterna är nog dock svåra att göra hemma. Ostbollar finns färdiga förresten.

Kan nämna att jag håller med om pannacotta till efterrätt. Häll på lite svartvinbärskompott också.

2010-10-28 13:11
Förätt/Huvudrätt: Parmainlindad marulk på salladsbädd med valfri, fräsch sås eller vinägrett. Helt sanslöst gott. Marulk smakar som kyckling och har samma konsistens också, so no ugly surprises. Du kan också använda rätten som huvudrätt genom att byta ut salladsbädden och såsen/vinägretten mot rotfrukter och kantarellsås.

Efterrätt: Valfri pannacotta. Till exempel:
http://www.recepten.se/recept/limepannacotta.html
Så länge du inte ger upp har du aldrig förlorat
Admin

2010-10-28 15:02
Tänk på årstiden. Jordgubbar går exempelvis fetbort om du hade tänkt att använda dig av färska. Om du över huvud taget hittar några så kommer de i stort sett att smaka vatten. Det gäller mycket frukt och en hel del grönsaker.

Däremot kan du använda dig av frysta jordgubbar om du tänkt använda det i kombination med något annat (som den där svenska favoriten där man lägger i frukt i en form, täcker med riven vit choklad och kokos, in i ugn och serverar med lite glass, hjortronsylt eller kanske tjock balsamvinäger. Väldigt gott men kanske inte så utseendemässigt klockrent om du vill imponera på ögonen också).

Just nu är det annars säsong för rotfrukter och svamp vilket betyder att du kan hitta mycket till bra kvalitet.

Skulle hålla mig borta från saker som sparris, gurka och tomater om det är tänkt att de ska stå sig själva. Däremot kan du alltid hacka upp dem och blanda ner i diverse rätter (tomatsås exempelvis).

Mitt främsta tips är dock att inte testa nåt nytt första gången. Vill du imponera så vinner du mycket mer på att göra något du kan göra riktigt bra, hur enkelt det än är. Spelar ingen roll om det är spaghetti och köttfärssås om du är mästare på att göra det. Det är bättre än allt som listats här om du är obekant med recepten eller ingredienserna.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Admin

2010-10-28 15:07
Men om du ändå tänker försöka göra nåt fancy som du aldrig testat så föreslår jag att du försöker göra nåt mer avancerat än panacotta, som vem som helst kan slänga ihop (inget illa menat till att som tipsat om det, panacotta är jättegott).

Då föreslår jag att du arbetar med choklad. Dricker ni/de kaffe så serverar du hemmagjorda praliner till efterrät. Tryfflar är enkelt att göra (gör gärna mörka bollar, låt dem stelna, rulla in i vit choklad och kyl så får du, om du gör rätt, ett fint yttre lager av vit choklad med rester av brunt samt en halvmjuk insida). Än mer perfekt blir det om du lär dig temperera choklad och gör något av det. En fint garnerad chokladtårta kanske? Men räkna med att den tar lång tid så börja på morgonen eller kvällen innan.

Du kan även göra en slags chokladkräm. En vit och brun sats. Häll i det vita i botten på glas, sen sakta det bruna över så får du en efterrät i två lager. Toppa med nåt snyggt. Rivna chokladflarn är superenkelt, chokladformer lite mer omständigt. Myntablad enklast.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?