I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är det för skillnad på en sport och ett spel?

Övrigt - Blandat

2010-10-23 15:01

Vad är det för skillnad på en sport och ett spel?

Detta är en diskussion jag brukar dra upp på fyllan med folk. Det brukar börja försiktigt sen blir det väldigt hätskt!

Frågan är enkel, svaret är kanske aningen luddigare.

VAD ÄR EN SPORT och VAD ÄR ETT SPEL?

Krävs det fysisk aktivitet? Hur definierar man en sport och ett spel..

Ni ska få några förslag av mig och säga om det är en sport eller ett spel. Man måste motivera sina svar om man nu kan..

BORDTENNIS/PINGIS
BOWLING
CURLING
SCHACK
PAINTBALL
FIA MED KNUFF
BÅGSKYTTE

Äger dig som staten

2010-10-23 15:05
en sport är nåt man tävlar i och ett spel/hobby är nåt man gillar att göra?

jag anser att allt det där kan vara en sport, men även bara en hobby/spel
Producent

2010-10-23 16:00
Jag tycker att sport är en fysisk aktivitet, även om Schack har blivit godkänd som sport också.
I så fall borde ju andra sällskapsspel som backgammon, fia med knuff, pirctionary också vara sporter.
Jag är tveksam ifall man rör sig så mycket i t.ex rally sporter.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator

2010-10-23 16:07
olympiska spelen ?
//TW
Moderator

2010-10-23 17:06
Intressant frågeställning tycker jag. När folk frågar mig varför jag sitter och kollar på kommenterade repriser av Starcraft 2 brukar jag försöka förklara att för mig är det ungefär som jag tänker mig att det är för folk som gillar att kolla på fotboll när de gör det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-10-23 17:18
En sport bör ju innefatta något slags fysiskt skicklighetsmoment. Dvs schack och fia går bort (de är spel), de andra är sporter.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Moderator

2010-10-23 17:21
En sport bör ju innefatta något slags fysiskt skicklighetsmoment. Dvs schack och fia går bort (de är spel), de andra är sporter.
Varför då?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-10-23 17:34
Varför då?

Det är bara så jag ser definitionen, helt enkelt. Det ger en rimlig och praktisk uppdelning. Men i övrigt finns ingen mer logisk anledning än att t ex ordet "svart" definieras som det gör - det bygger ju på en underförstådd språklig överenskommelse.

2010-10-23 19:01
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Sportidrott.png

Definitionen av sport ligger i tävlingsmomentet. Idrotter och spel är ju fortfarande idrotter och spel även om de samtidigt är sporter.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-10-23 19:30

Det är "idrott" du tänker på där.

schack och counter-strike är exempel på sporter.

Jag skulle säga att det är det organiserade tävlingsmomentet som skiljer sport från spel, fast "skiljer" är inte rätt ord, då alla sporter egentligen grundar sig i någon sorts spel eller lek.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Poet

2010-10-23 20:10
Innebandy är i min åsikt ingen sport/idrott, utan en lek.
At the gates of Eternity...

2010-10-23 20:19
Finns ju såklart olika sorters sporter. Motorsport, Bollsport, Lagsport, osv osv.

Personligen tycker jag att en sport är något som är fysiskt krävande och tävlingsinriktat.

Så CS är inte en sport nej, det är ett spel. Schack är en hobby.
Rädda en ko, ät en vegetarian!

2010-10-23 20:19
Intressant frågeställning tycker jag. När folk frågar mig varför jag sitter och kollar på kommenterade repriser av Starcraft 2 brukar jag försöka förklara att för mig är det ungefär som jag tänker mig att det är för folk som gillar att kolla på fotboll när de gör det.

High five!

2010-10-23 22:28
BC99: Haha, jag är så på din sida där. Det roligaste med det är hur irriterade folk blir när man kategoriskt förnekar att det är en sport.

Jag brukar dock kalla det en motionsform, och placera det tillsammans med stavgång och jogging.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Poet

2010-10-24 00:30
Boogey: Innebandy är för mig när gympaläraren kollar på klockan och säger "Ållrajt, 15 minuter kvar. Hämta klubbor och mål så kan ni köra bandy!"

Lika mycket "sport" som brännboll, fast innebandy är vuxna män med axellångt hår, pannband och man måste typ heta "Mange" :P

2010-10-24 01:20
Är skytte en sport?
Tycker inte det har något med kroppslig aktivitet att göra. För att bli bra på counter-strike måste man träna som vilken annan sport som helst.

Enligt mig är allt som har ett organiserat tävlingsmoment och bygger på att man måste träna för att vinna en sport.

2010-10-24 09:36
Sport är ett samlingsbegrepp för olika aktiviteter med tävlingsmoment. Sport kan utövas individuellt eller i lag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

Att definiera begreppet "spel" är mycket svårt, eftersom det tycks omöjligt att hitta någon egenskap som alla de aktiviteter som kan kallas spel delar med varandra.

Ofta handlar det om att under en begränsad tid utföra vissa handlingar eventuellt med hjälp av vissa spelredskap, enligt vissa regler som är kända från början av de som deltager i spelet. Det finns dock spel där man bara tänker och pratar och inga särskilda redskap behövs, och det finns spel där inte alla regler är kända från början. Spel kan vara underhållning och tidsfördriv, men kan också vara intressanta i sig, lärorika eller pedagogiska, speciellt för barn, på grund av att intellektet stimuleras och uppövas. Inom spelteori analyseras spel med hjälp av matematik och logik. Vanlig spelforskning däremot, koncentrerar sig på de historiska och kulturella aspekterna av spel.

Ett spel utser ofta en vinnare eller ett vinnande lag. Vissa spel utser dock en förlorare, och åter andra spel ger varken vinnare eller förlorare. Ofta räknas inte sporter, som till exempel fotboll, som ett spel, men ibland gör de det. Gränsen är flytande. Dessutom skiljer man ibland mellan å ena sidan spel och å andra sidan lekar som till exempel hoppa hage, kurragömma, kasta snöboll med mera.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Spel
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-10-24 14:25
Finns ju såklart olika sorters sporter. Motorsport, Bollsport, Lagsport, osv osv.

Personligen tycker jag att en sport är något som är fysiskt krävande och tävlingsinriktat.

Så CS är inte en sport nej, det är ett spel. Schack är en hobb

Fast det där är ju fel, eftersom cs per definition är en sport.
Är "motorsport" fysiskt krävande? Ratta en bil?
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-10-24 15:22
definition enligt saob:

1) om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systematisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap l. fortskaffningsmedel l. djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet o. som utövas i syfte att ge utövaren det nöje o. den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter l. risker som är förenade med utövandet l. i att tävla med ngn l. ngra l. för att ge utövaren motion l. smidighet l. utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel) l. stärka hans hälsa o. d.; numera oftast om sådan verksamhet ss. tävlingsgren (i sht av annan art än friidrott) l. sammanfattande om tävlingsverksamhet med o. utan redskap osv., idrott. Ägna sig åt all slags sport. Bedriva jakt och fiske som sport. Tennis kallas ofta den vita sporten. Sport och friluftsliv stärker hälsan

-http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

så som flera varit inne på: det skall ha ett tävlingsmoment, det skall finnas tydliga regler, det skall krävas ett visst mått av kroppsansträngning och färdighet, det skall stärka individens kropp och hälsa.

//Yde - så var det med det
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Moderator

2010-10-24 15:41

Jag lovar dig, prova sätt dig bakom ratten i en rallybil som du kör på grusväg.
Om du inte klagar över att du är slut i armarna efter ett tag så blir jag förvånad
//TW

2010-10-24 16:25
"jag spelar fotboll" ... .. . .. . ..
((MAAD))

2010-10-24 16:46
Innebandy är för mig när gympaläraren kollar på klockan och säger "Ållrajt, 15 minuter kvar. Hämta klubbor och mål så kan ni köra bandy!"

haha

Sen följer 15 minuter av tjejer som svingar klubbor på smalben, fotbollskillar som använder fötterna alldeles för mycket, hockeykillar som tacklas för kung & fosterland, någon tjockis som trampar på bollen så den knycklas ihop och läraren får kasta in en ny..

...och sen självklart några enstaka partille-johnnys som "går i innebandy" och ska dribbla flashigt i 10 sekunder varje gång de får bollen innan de blir av med den och börjar klaga på regler som ingen annan känner till eller bryr sig om.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Groupie

2010-10-24 18:04
^ lol

Man kan inte säga att schack är ett spel. Det tävlas på världsmästar nivå och vad är då kriterierna om nu inte en världsmästartitel är ett bevis på att vara en sport?

Dessutom som någon skrev om Starcraft att det också är en sport. Kolla på sydkorea då de sitter med vimplar och flaggor och heja på "sitt lag" precis som idioter här heja på något fånigt fotbollslag.

En sport är ju att det krävs skicklighet för att klara av det, medan ett spel eller en lek är något som vem som helst klarar av.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-10-24 18:13
vem som helst kan spela bowling, men alla kan inte spela twister, så det betyder att bowling är lek och twister är sport? alla kan åka bob men alla kan inte hoppa hage, så då är hage sporten och bob en lek?
sådär kan du ju inte säga... håller inte alls.
((MAAD))
Groupie

2010-10-24 18:34
Vadå alla kan inte spela twister? Är det leken där man sätter kroppsdelar på en speciell färg? Varför kan inte alla klara av det menar du? och hoppa hage? varför kan inte alla det? Och nej, alla kan inte åka bob, om du menar den riktiga sporten bob där man åker i bana. Det krävs skicklighet för det.

2010-10-24 19:27
När folk började kalla poker för sport så slutade jag bry mig. Det är vad det är och jag skiter i vad folk kallar det.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Producent

2010-10-24 19:36
vad är det för skillnad på sport forumet och blandat?

2010-10-24 21:28
Fast det där är ju fel, eftersom cs per definition är en sport.

Cs är ett spel, en hobby.

Jag lovar dig, prova sätt dig bakom ratten i en rallybil som du kör på grusväg.
Om du inte klagar över att du är slut i armarna efter ett tag så blir jag förvånad

Exakt. Samma med formel1. Det är fysiskt krävande, likaså cross.

2010-10-24 21:51
men om sport måste vara fysiskt krävande... vad skiljer då sport från idrott?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Groupie

2010-10-24 22:03
i CS finns det ju gigantiska vinstsummor... är det inte en sport om det till och med finns officiella tävlingar och stora, sponsrade, vinstsummor?

2010-10-24 22:33
Poker är ju tom. en sport :) Det går turneringar på TV4-Sport och skrivs om i Sportblandet på Aftonbladet :)

2010-10-25 00:12

2 olika typer av fysisk aktivitet :).
Producent

2010-10-25 19:46
medlemmar på whoa sätter gränserna, i like!

2010-10-25 23:30
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.
Groupie

2010-10-25 23:34
Tack missbruk för att du klargjorde precis ingenting.

2010-10-26 02:08

Kanske inte för dig, men för andra i tråden, tex d-beck, som jag citerade nu. Hade du kikat ett par inlägg upp så hade du förstått varför jag postade bilden.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-10-27 23:28
Fattar inte riktigt hur kriteriet för sport är tävlingsmomentet... isf är ju i princip alla spel också sporter?
Poet

2010-10-27 23:32
Tack missbruk för att du klargjorde precis ingenting.

HAHAHAHA! Gjorde min dag :D