I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

få in internetskuld

Övrigt - Blandat

2010-10-20 12:40

få in internetskuld

Nu är det såhär att jag skulle köpa en lampa av en snubbe via internet för ynka 300kr. Han har användare på två hemsidor (facebook och en till) som jag kände till, hans mobilnummer är utskrivet, han har blogg etc, så jag täntke så offentlig han är så borde det ju inte vara svårt att få kontakt med honom om det skulle gå fel.

Jag skickar över pengarna och han säger att han skickar lampan. Tiden går, inget händer, jag skriver argt på hans företags facebook, vilket tas bort och blockas, och till slut får jag reaktion när jag skickar sms till honom. Då får jag mail av hans bror (?) att han pluggar på annan ort och det har blivit missförstånd när han inte kollat sina sidor.
fine. de påstår att lampan är skickad men de ska kolla upp det. efter ytterligare nån vecka får vi reda på att posten sabbat lampan men jag ska såklart få mina pengar tillbaka.

Nu till problemet
, jag får inte tag på snubben igen. Jag har mailat 4 gånger, skrivit på hans blogg som jag ser att han uppdaterar dagligen, kan inte skriva på hans facebookvägg men jag ser att han är online så han måste ju se mina mail, skickar sms, och ringer men då svarar han inte, har återigen skrivit på hans företags facebook men ingen reaktion.

Jag vet att det är ynka 300 kr, men nu har det blivit en principsak. Snubben är ett drygt rövhål som säljer prylar till andra (iphoneväska i skin runt halsen, oh the dorkyness) vilket jag inte tycker han borde göra när han beter sig såhär.
Har läst här tidigare om att man kan få hjälp av kronofogden för ett betalningsföreläggande, men det kostar tydligen minst 600kr. hade det kostat 3-400 hade jag gjort det, och skitit i att jag gått minus 600kr, men 600kr plus det för lampan är lite saftigt.
Tips på vad jag kan göra? Just nu är det inte så mycket pengarna, utan mer principen (och snubbens rykte)

Fried little fishies

2010-10-20 12:59
Ring kronofogden och fråga. Sen kan du alltid hota med det, det borde räcka. Vem vill dra på sig en betalningsanmärkning för 300.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-10-21 19:02
word candide
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2010-10-21 23:21
är nog andra gången jag hotade med det nu, skiner igenom ganska fort om man inte gör det sen.
Han har iaf kontaktat mig igår efter att jag ringt ett antal gånger på raken, han påstår att han fört över pengar i dagarna och att det inte är samma bank och tar ett par dagar. Så är det ju mellan banker, men jag är fortfarande på min vakt.

Fattar eg inte vad det är att dra på, så jävla störig jag varit/är mot honom
Fried little fishies

2010-10-22 17:00
Köpte du via en handelssajt som tradera eller blocket? Kontakta dem. Driver han ett företag som säljer saker online så borde du väl kunna vända till konsumentombudsmannen?

Polisen får vi inte vända till här på whoa antar jag, annars hade jag föreslagit det. Kolla med kronofogden utifall man kan kräva personer på större summa än denne är skyldig, exempelvis 900 kronor så att du även får din kronofogden betalning tillbaka?

Sen har vi annars Baltic Inkasso som samarbeter med rödvit.
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-10-22 19:24
Nej det var privat köp via en forumet på en inredningssite. Du kanske sa något om KO där. Ska kolla upp polisen också, och ringa kronofogden istället för bara hemsidan.
Pengarna kom inte idag heller, så nu måste jag ju vänta till måndag i vilket fall som helst. Tack
Fried little fishies

2010-10-22 19:43
Jag handlade en vara av en kvinna på tradera en gång för ungefär ett år sedan.
Hon skickade aldrig, jag mejlade igen, smsade. Hon förklarde att det blitt något fel och skulle skicka varan.
Igen sket hon i det och efter några bortförklaringar så hotade jag att polisanmäla henne.

Hon blev avstängd på tradera för hon troligtvis blåst flera.
Adressen hon skrivit in sig på existerade inte och telefonnr var kontantkortsnummer.

Jag hotade henne en hel del och ringde och trakaserade henne på fyllan fast hon aldrig svarade.
Brukade ringa en gång i veckan minst och smsmordhota henne, hehehe

Det blev som ett nöje.

Så en vacker dag, plötsligt har jag fått en avi på posten.
Det är inte alls den produkten jag köpt men något snarlikt. Det tog 9 månader av ihärdig terror men tillslut fick jag något.
Dock var jag inte nöjd så jag brukar fortfarande säga att hon skickat fel vara och hota henne via sms att jag ska komma och hälsa på.

Tror hon är någon trebarnsmamma som har problem. Jag tänker aldrig göra något men det är skoj att roa sig=)
Äger dig som staten
Groupie

2010-10-22 19:49
Det är mig du drygat dig mot.

jag vill inte ge dig pengar eftersom du satt i system att gnälla på småsaker, men eftersom jag är en vänlig själ så har jag tänkt att jag ska ge dig dina småpengar "för principen" då jag anser att 300 kr är ett lätt pris för att slippa ha en gnällkärring hängandes efter mig vart jag än vänder mig på internet...

...nej jag skojade bara!
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-10-22 20:36
hör av dig till konsumentverket så lär du få råd och eventuell hjälp av dom..
Har och kommer alltid ha..