I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Internetgirot - DIN erfarenhet tack!

Övrigt - Blandat

2010-09-17 15:49

Internetgirot - DIN erfarenhet tack!

Nu är de såhär att jag ska sälja en pryl via blocket, köparen vill använda Internetgirot, jag har läst på, och tycker det ser ganska bra ut.
Dock så är jag så jäkla tveksam till sånt här...

Vad har du för erfarenhet?
Vad händer om köparen tar emot varan, men skiter i att godkänna den, och att skicka tillbaka den? Svävar pengar fritt på internet till han behagar godkänna eller vad?

Ursäkta om jag är trög, men alla svar är jag ytterst tacksam för!

Toastare

2010-09-18 13:27
säkrare än att köra vanliga, in med pengar skicka varan. För köparen alltså. Och så får ju såklart köparen stå för kostnaden av internetgirot. Har alltid funkat när jag använt det.
Jag skyller allt på Emma!

2010-09-18 16:15
Poängen är väl att köparen har redan satt in pengar som dragits, och har man kommit så långt är det väl med 99,99% chans att personen har rent mjöl i påsen.

För övrigt, 5% av varans pris, shit vad de gör pengar på det där. Man tycker ju att de skulle kunna tillhandahålla den till en minimal kostnad för att folk ska våga köpa när de redan gör pengar på annonserna, men inte då.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-09-20 00:56
Snubben är lite jobbig. Han kan tänka sig att betala hälften direkt till mig, och hälften på internetgirot.
Men när jag erbjöd att lägga upp en "Köp nu" auktion på tradera, och har över 2000 omdöme varav endast 4 är negativa, så nekar han då han tycker jag verkar oseriös (!) så skiter jag hellre i affären.

Tack för svaren!

Toastare

2010-09-20 11:14
ja, han verkar oseriös själv..
Jag skyller allt på Emma!

2010-09-20 13:25
om han inte godkänner i tid betalas ut pengar till dig, han har en begränsad tid på sig.
jag har sålt en del grejjer via internetgirot, aldrig haft problem med struliga köpare som vill returera varan etc.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-09-20 20:51
OsvenskTiger

Gör dom verkligen det?
Jag mailade till deras kundtjänst men fick inga bra svar alls av dem...
Dock så återstår ju problemet att han kan skita i att godkänna varan,
men är kolli-id på paketet kopplat till betalningen på internetgirot så han inte kan komma dragandes med att han inte hämtat ut det så de betalar tillbaka till honom?

2010-09-20 22:38
haha,vafan jag tänkte citera ngt från deras villkor men vafan checka in detta:
Om köparen inom en period om fem (5) Arbetsdagar från det att Internetgirot meddelat köparen att säljaren meddelat Internetgirot att Varan skickats har meddelat att Varan inte har mottagits, och säljaren inte inom ytterligare två (2) Arbetsdagar har tillhandahållit Internetgirot ett kolli- eller referensnummer som visar att Varan har sänts enligt punkten 4 ovan;

dra åt helvete vad de började krångla,. är det ens svenska? fuck internetgirot, han köparen verkar inte redig ändå
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-09-20 23:49
haha jag veeeeeet, jag hatar sånt där... hjärnar knyter sig och så måste jag tänka på kattungar för att inte bryta ihop!

2010-09-21 09:32
Men herregud, orka skriva sådär...

Vet inte vad som följer på den texten, men det står iallafall att köparen har fem arbetsdagar på sig att meddela internetgirot att du inte har skickat varan. Ifall han gör det har du två arbetsdagar på dig att tillhandahålla ett kollinummer som visar att du gjort det.

Men snubben verkar ju bra skum. Tänkte ju annars föreslå en "köp nu" på tradera, men tänkte att du kanske inte hade en massa positiva omdömen, men det verkar du ju ha.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-09-23 00:05
Jo, jag har benat ner texten och förstått den.
Men eftersom jag inte är sugen på att få tillbaka prylen, vilket han har
möjlighet med internetgirot så skiter jag i det.

Finns fler som vill ha prylen men försöker pruta, kan va skönt få sålt utan massa strul ett par hundringar billigare.

Tack för all hjälp :)