I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur går man tillväga? Flytt till Amsterdam!

Övrigt - Blandat

2010-09-03 16:06

Hur går man tillväga? Flytt till Amsterdam!

Tänkte efter nyår, flytta till Amsterdam för att chilla+letajobb+läsa nederlänska distans mot stockholms uni.
Hur går man tillväga för en flytt dit?
Hur söker man tillstånd?
Min tanke var att åka ner, ta in på hostel, bo där och gå på lägenhetsvisningar till jag hittar något bra. Pengar spelar ingen roll. Är det det enklaste sättet att skaffa en lägenhet?
Tanken är att bo där i 8 månader.

vad behöver man tänka på?

2010-09-03 17:16
Jag har ingen aning men om nu cash inte spelar nån roll och du har gott om det eller nån som betalar för dig så är det väl bara att hoppa på första bästa flyg?
mhm

2010-09-03 17:17
Tillstånd behöver man väl inte inom eu har jag för mig?
mhm

2010-09-03 17:54
Nu vet jag inte riktigt hur det är i Amsterdam men om det är nagorlunda likt bostadsituationen i Hamburg vilket jag skulle tro att det är sa är mitt tips att skaffa ett jobb innan du sticker. Att fa en lägenhet utan fast inkomst och dessutom inte kunna spraket kan vara väldigt svart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-03 19:57
Hyra andrahand lär man kunna få rätt lätt men man får väl vara beredd att betala runt 3K euro

2010-09-03 21:55
Dem kan riktigt bra engelska i Amsterdam.
Kanske enklare att börja med att hyra ett rum hos någon? För att sedan flytta vidare när man fått något jobb..eller bo kvar där om det är hyffsat.

Hm jag har för mig att man måste ha något tillstånd för att bo där, samt skaffa något annorlunda slags personbevis som man kan skaffa efter att man är skriven på en adress i amsterdam.

2010-09-03 22:02
http://ec.europa.eu/finland/service/mobility/index_sv.htm

Nu borde du tacka mig för att jag la ner dyrbar tid på att googla åt dig, det tog flera sekunder! ;)
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-09-03 22:23
Well Tack xpertize :):):)

2010-09-03 22:27
är det inte assvårt att hitta boende pga att alla som redan bor där i princip trängs med varandra?

2010-09-03 22:31
Jag har iaf sett en del annonser och massvis med rum att hyra. e man med på att betala så tror ja inte det e sååå svårt. vet bara inte vart man skall börja :)

2010-09-03 23:04
Varsågod! Ik ben snel met google.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-09-06 17:15
kanske läge att flytta ner då? jag är fan lite sugen jag med. kan verkligen inte språket eller något i den stilen men skulle vara soft att spendera vintern någon annan stans än i stockholm
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.

2010-09-06 19:00
ja det e lätt värt.

2010-09-07 19:33
du får vistas i landet hur som helst i 3 månader, sedan behöver du registrera dig hos kommunen. om du ska studera på distans eller om du får ett arbete innan dess kan det kanske gå relativt smärtfritt, det har jag ingen stenkoll på.

bostadssituationen i amsterdam är rätt körig. det är nog lättare sagt än gjort att hitta ett rum, men det är ju såklart inte omöjligt. det bästa vore ju att hitta ett rum innan du åker, kolla på marktplaats.nl. ett alternativ som utlänningar brukar utnyttja i den stan är att söka jobb på ett hostel och få mat och logi i betalning. annars så verkar svenskar vara poppis på diverse klädbutiker, typ american apparel.

något övrigt att tänka på kanske kan vara att det tydligen är olagligt att inte ha en socialförsäkring eller vad det kallas..
vadå? jag dyster?