Bidrag från Arbetsförmedlingen?
Hejsan, just nu jobbar jag som personlig asistans och tjänar ungefär 13000-14000 varje månad. Jag skriver arbetskontrakt varje månad. Alltså är det inget heltidsjobb. Företaget som jag jobbar åt kommer att lägga ner om någon månad och då blir jag arbetslös. Vilka alternativ finns det för mig att söka bidrag? Och vet ni hur de räknar när de tar bidragsbeslut? Ungefär hur mycket kommer jag att få från arbetsförmedlingen eller socialen? Tack på förhand
Jag antar att du inte är berättigad a-kassa. Då kan du få tillgång till jobbgaranti för ungdomar (om du är under 25) efter tre månader arbetslöshet, vilket ger dig ca 3000kr i månaden. Eftersom du arbetar nu kan du inte få tillgång till försörjningsstöd från sociala förrän efter x antal månader. När du uppfyller kraven för försörjningsstöd får du 3000kr i månaden och din hyra betald.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
beror på hur gammal du är, men är du under 25 (tror jag det är) så kan du få jobbgaranti (eller ungdomsgaranti eller vad det nu heter) på 2800:- månaden efter att du varit inskriven och arbetslös i 3 månader. från soc kan du få upp till 6000 tror jag (eller hälften af och hälften soc)
Tack för svaren. Uppskattar det verkligen. Jag är 28 år, gift och har 2 barn. Det är just det som gör saken så komplicerat :D
om du är 28 och har barn tror jag att du kan få mer än så, är inte säker eftersom jag inte är där själv men tror det är så. ett tips är att ringa till soc i din kommun och höra hur det ligger till
Det skillz skriver är fel, när du får försörjningsstöd dras pengarna du får av arbetsförmedlingen/försäkringskassan av försörjningsstödet så du bara får den totala summan du får från sociala. När du är gift och har barn gäller andra regler. Eftersom du och din partner har delad ekonomi så spelar även din partners jobbstatus in i vilken ersättning du har rätt till. Vet tyvärr inte exakt vad som gäller då.
xpertize det var ju det jag skrev? man får ju samma summa oavsett...
vaffandå Det borde inte ta mer än någon månad för dig att skaffa ett nytt assisstentjobb ändå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om du inte är med i en akassa så kommer arbetsförmedlingen ge dig en hand, uppkörd upp till armbågen, i ditt anus. Och möjligtvis en spottloska i ansiktet. Hjälp från soc beror på vad din partner tjänar, men mest troligt är att de ger dig en hand, nedkörd till armbågen, i din hals. Om du timar det så kan AF och soc skaka hand någonstans i din tjocktarm, fast de kommer antagligen kalla det "jobbcoachning". Det bästa rådet jag kan ge dig är att vara så jävla förbered som möjligt. Kolla vilka papper du kommer behöva. Ha med dem. Se till att du kan styrka ALLA eventuella argument du kommer åberopa. Ha 3 olika handlingsplaner förberedda INNAN du ska träffa någon jävla handläggare. Lämna för helvette inte en enda öppning där de kan föreslå något! Att ha att göra med svenska myndigheter som arbetslös är som att slåss mot vampyrer: ditt bästa hopp är att vara täckt i så mycket kors, vigvatten och vitlök att de inte tycker det är värt att suga livet ur just dig. Låter det illa? Det är så jävla mycket värre!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Toastare
2010-08-29 16:28
Kom ihåg att anmäla dig din första arbetslösa dag till af. Tror till och med du kan gå och prata med dem redan nu eftersom du inte har heltidsjobb kan du stämpla upp i 75 dagar. Du ska vara betalande medlem i a-kassa minst 6 månader och ha jobbat i minst 6 månader, din ersättning beräknas dock utslaget på 12 månader. Som UncleSam säger, kolla upp vika papper du ska ha från din arbetsgivare och förbered dig med vad du ska göra. Eftersom du vet att du kommer bli arbetslös, ska du börja söka jobb redan nu OCH skriva ned dessa jobb med kontaktuppgifter och ta med. Tänk på att du har karenstid hos a-kassan i början så du får inga pengar för en viss tid. På alfakassans hemsida kan du se vad du får för ersättning, utifrån hur mycket du tjänar. Max du kan få ut är 10800kr/mån efter skatt och det är om du tjänat 21500 kr eller mer. och som sagt, har din ingen a-kassa (vilket är väldigt korkat, men lätt att vara efterklok) så är det alfakassa som gäller och den är väl ca 103kr om dagen/ 5 dagar veckan. Soc är som sagt beräknat på din sambos inkomst. Tjänar hon bra riskerar du att knappt få nått. De räknar ju även in barnbidrag. Soc vänder du dig till direkt om du vet att du inte är medlem i någon a-kassa. Soc betalar din hyra, elräkning/3 månader och försäkring. Delat då med din sambo, plus då beroende på hennes inkomst. De räknar med att en normal inkomst per person är hyra+MAX 3000kr över den och sen är det ju lite beroende på om man har barn, andra bidrag osv. Ska du till soc, ta fram bankpapper och övrigt från 3 månader tillbaka. Har du stora instättningar på ditt konto eller har tjänat så de tycker du kunnat lägga undan och spara pengar drar de av detta från din utbetalning. Så, för din skull.. sök ett nytt assistentjobb nu. Bör inte vara så svårt att hitta. Att skriva arbetskontrakt varje månad är inte tillåtet hur länge som helst.. om ens över huvudtaget.
Jag skyller allt på Emma!
Tack för alla råd och svar, söker jobb för fullt men det är jätte dåligt med det just nu! Jag har riktigt inte förstått än om soc eller arbetsförmedlingen är bättre. Min inkomst är 13000-14000 kr varje månad. Har barn och min fru är mammaledig just nu. Om typ 40 dar tar hennes mammadagar slut och då går hon tillbaka till sitt jobb, där hon tjänar ungefär lika mycket som mig. (13 -14 tusen). Vi bor i samma hus och har delad ekonomi. :(
Du måste vara inskriven på arbetsförmedlingen och vara arbetssökande för att få tillgång till försörjningsstöd från socialen så du behöver inte välja. Men som sagt, bästa tipset är att kontakta arbetsförmedlingen och soc och fråga vad som gäller.
Om du inte är med i en akassa så kommer arbetsförmedlingen ge dig en hand, uppkörd upp till armbågen, i ditt anus. Och möjligtvis en spottloska i ansiktet. Det är så jävla sorgligt att jag flabbar åt det hahaha!
At the gates of Eternity...
Jag flabbade så mycket åt det första stycket att jag inte läste andra delen.
Att ha att göra med svenska myndigheter som arbetslös är som att slåss mot vampyrer: ditt bästa hopp är att vara täckt i så mycket kors, vigvatten och vitlök att de inte tycker det är värt att suga livet ur just dig. HAHAHAHA!
Ah shit... vad fan hände med Sverige egentligen? :(
Toastare
2010-08-29 19:14
vaffandå, men du är alltså inte medlem i någon a-kassa? Och du har barn? För deras skull skriv in dig.. gärna genom något fackförbund, det är bättre (och i många fall blilligare) än Alfakassan. För framtiden.. och som sagt, du måste ändå gå till arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag och skriva in dig som arbetssökande. Annars kommer du inte få socialbidrag.
vaffandå http://www.aomaom.se/ http://www.jag.se/ http://www.nara.nu/ Där har du tre assisstentfirmor som jag känner till, det finns fler. Jag jobbar för AOM och jag vet att dom rekryterar nya vikarier hela tiden. Jag började i vikariepoolen (ingen intervju ens) och fick bra med timmar på direkten, nu har jag fast heltidsjobb sen något år tillbaka.
Min åsikt: Dels så är det ju mer värdigt att jobba än att gå på bidrag och som det ser ut (som vissa har nämnt) så är det ju typ ett heltidsjobb att få och få behålla bidrag.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ah shit... vad fan hände med Sverige egentligen? :( Hur länge har du varit borta? Har varit såhär i över tio år. Men vad som hände är väl att vi lånade till statlig överkonsumtion, byggde en massiv byråkrati runt sagda konsumtion.
Nu är pengarna borta men byråkratin finns kvar som ett tomt skal utan liv, som vägrar att dö. Lite som en administrativ vampyr, faktiskt. Tjänstemän som suttit vid samma skrivbord i 30 år och inte har en aning om hur världen förändrats, som får sina order av politiker vars främsta syfte är att dölja arbetslösa i statistiken för så lite pengar som möjligt.
Och innan någon gör det till en politisk tråd så har sossarna och alliansen varit precis lika vidriga på den här fronten.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
UncleSam : Var borta 1,5 år ungefär. Men jag antar att kontrasterna blir större när man är borta ett tag, lätt att bli "hemmablind".
Alltså jag har lite svårt greppa det här scenariot. Du är alltså gift, 28 år och har 2 barn, och har gått med på en arbetsform där du skriver nytt kontrakt varje månad? Ok, vi ska inte moralisera i detta, men en fråga: Hur länge har detta pågått?
Priyan: Vissa bemanningsföretag kör såna avtal och hellre ett jobb än inget alls...särskilt när man har barn.
Jag fick inte jobbet via ett bemanningsföretag men tog över när en anställd blev mammaledig. Jag tog alltså över hennes jobb. Är det därför jag skriver varje månad?
Toastare
2010-09-01 17:37
Då borde du gå på vikariat, dvs. skriva kontrakt för hennes mammaledighet. De vet ju när hon är tillbaka. Att skriva kontrakt varje månad är ingen kontraktsform som jag tror är tillåten. Fast det kan ju vara så att du är timanställd och de endast kan ge besked månad för månad? Om jag var du skulle jag kolla upp det med facket vad som gäller för vikariat.
Toastare
2010-09-01 17:40
My bad, du får tydligen vara visstidsanställd 1 månad i taget upp till två år innan din anställning går över till fast tjänst.
Från den 1/7 – 2007 har vi nya regler gällande visstidsanställning i Sverige. Detta benäms som allmän visstidsanställning. Anställningsformen kan avtalas i sammanlagt högst 24 månader under en femårsperiod innan den övergår till att bli en fast anställning. Tid i provanställning ingår inte i beräkningen av de 24 månaderna. Ett vikariat övergår till en fast anställning efter sammanlagt mer än 24 månaders anställning under en femårsperiod. När det gäller visstidsanställningar så kan en arbetsgivare anställa en person på viss tid utan några särskilda skäl. En arbetsgivare får samtidigt ha högst 5 anställda på visstidsanställning. Inga speciella regler gällande uppsägning utan anställningen bryts när den löper ut, om inte man avtalat om annat i anställningskontraktet. Ett avtal om visstidsanställning måste gälla minst 1 månad. Man kan alltså anställda en och samma individ på en visstidsanställning 1 månad i taget tills man har nått gränsen för vad man max får.
Vilken överraskning att den nya regeln kom till under den här mandatperioden :/
Om du är gift får du inte söka försörjningsstöd för dig själv. Ni måste isf båda leva under normen och då söka gemensamt.