I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2010-08-26 01:38

Drömmar

Funderar över när man kan två språk flytande och använder sig av båda dagligen, vilket språk man sedan drömmer i och varför?

Glada ögon ger din fiende bekymmer

2010-08-26 01:40
antagligen båda i drömmarna också, fö att man använder båda dagligen.. men det är ju bara en gissning
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2010-08-26 06:37
Båda.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-26 09:41
jag drömde på franska och tyska i natt men kan inte ord på nåt av språken.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-26 09:43
Jag har både tyska och svenska som modersmål. Men jag drömmer oftast bara i bilder så där pratar jag varken tyska eller svenska. När det nån gång iaf så är det nog der språket som jag pratade mest just den dagen..

2010-08-26 12:35
Jag minns inte mina drömmar längre. Jag minns inte ens senast jag vaknade och kom ihåg vad jag hade drömt.

För jävla tråkigt.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Manager

2010-08-26 13:23
Jag kan inte minnas att jag någonsin har drömt på finska i alla fall.
Redline!
Rappare

2010-08-26 13:53
Enligt frugan har jag pratat spanska i sömnen, låter konstigt för jag kan typ "Hej, mitt hur är ditt hus, tack" men jag hade pratat mycket alltså, i drömmar låter de rimligt att man drömmer dom språken man kan ju.
Tears of Liquor EP
https://soundcloud.com/nicoelrico/sets/tears-of-liquor-ep

2010-08-26 16:25
Maaayn P17

Inte ett ord i ditt inlägg var på Spanska så jag får väl ta och hålla med om att det låter konstigt.

Själv pratar jag engelska i drömmar med de jag pratar engelska med i vardagen och svenska med de jag pratar svenska med i vardagen.

Kan inte svara på varför, finns väl ingen konkret fakta som berör alla aspekt av drömmar? Nog för att Freud gjorde sin del men mycket av hans forskning kan och bör ifrågasättas.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
Rappare

2010-08-26 20:16
ursäkta då, jaquil. Hola, mi casa es su casa, gracias. nöjd?
Tears of Liquor EP

2010-08-26 20:17
jag är inte nöjd maaayn!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Rappare

2010-08-26 20:34
felot :(
Tears of Liquor EP

2010-08-26 20:44
när min bror var i korea vaknade hans flickvän av att han satt i sängen och pratade "koreanska" med hög röst. han hade varit där i en vecka och kan inte koreanska.

2010-08-26 22:04
Jag är helt svensk men bor i Chile och jag kan svenska, engelska och spanska!Men jag pratar svenska och spanska dagligen, men jag tänker och drömmer på spanska! haha roligt att du tar upp ämnet för jag har tänkt på det många ggr och undrat varför

2010-08-26 22:04
Ni som är fler spårkiga tänker ni båda språken i huvudet?
Om ni tex är i affären och ska handla mat, tänker ni maten på Svenska då?

För jag tänker ju allt på svenska, tex om jag pratar med nån på engelska eller spanska så liksom "översätter jag" orden i mitt huvud.
Kanske inte alla lättare ord men så fort man pratar om något mer invecklat iaf.

Oj, detta lät flummigt.. Men ni fattar kanske hur jag menar?

2010-08-26 23:36
Barbiedoll

Det gjorde jag när jag använde danska mer aktivt, då tänkte jag på någonslags blandning

2010-08-26 23:38
Drömmer varje natt.
drömde nyligen att jag var i NYC och prata sjukt bra engelska. Blev förvånad i drömmen över att jag var så grym. I verkligheten suger jag på engelska.

Min mamma är från Chile men kom hit när hon var 15. Hon pratar spanska med mig hela tiden men hon tänker och drömmer på svenska mest. Rätt skumt.

2010-08-27 00:13
Hade en dröm om Eminem för något år sen. Han pratade svenska i drömmen, det var fett wierd måste jag ju säga. Mysko dialekt också. Haha

Barbiedoll
Jag har engelska som modersmål men är uppvuxen i Sverige. Kan hända att jag tänker på engelska ibland. Det fula är när jag börjar tänka med brittisk dialekt. Händer mest efter jag har kollat på någon brittisk serie, varit i England eller så. Värst var när jag var på Oxegen, som är på Irland, och började tänka med irländsk dialekt när jag var där. Scary, för jag fattade ju knappt vad dom sa haha.
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2010-08-27 01:48
pereZosOo F22: då har din mamma och jag samma "problem" haha fast tvärtom, jag har invandrat till Chile och hon har invandrat till Sverige :)

2010-09-28 13:53
barbiedoll

haha jag förstår precis vad du menar, jag översätter oxå allt i huvudet men tror det beror på att man inte kan språket tillräckligt bra. Det ändras nog när man lär sig ett språk flytande. Ungefär som när man i början är i ett annat land och omvandlar deras valuta till svenska kronor.

Det var rätt sjukt när jag reste runt i asien förra året, det var många valutor att tänka på men det allra sjukaste var att till slut försvann kronor helt ur minnet. När vi drog från thailand till malysia så omvandlade vi Malyasia valutan ( vet inte vad den heter) i bath!
Nä vad roligt, verkligen jättekul!!

2010-09-29 16:00
Hems2

Skönt då känner jag mig inte så ensam ;)